Nou currículum en tràmit i propostes d’activitats d’avaluació competencial de batxillerat (Clàssiques Catalunya)

El Ministeri ha presentat una proposta en tràmit sobre la configuració de la prova d’accés a la universitat a partir del 2024 i el Departament d’Educació ha fet públic el nou currículum de batxillerat (encara en tràmit) per al curs 2022-2023 amb els exemples d’activitats d’avaluació competencial, segons els tres components transversals de les competències clau del batxillerat (aplicació integrada de coneixements en la resolució de problemes, gestió i comunicació de la informació i pensament crític):

LLENGUA I CULTURA LLATINES
(Nou currículum en tràmit pàgs. 289-305)

LLENGUA I CULTURA GREGUES
(Nou currículum en tràmit pàgs. 183-198)

MÓN CLÀSSIC

(Nou currículum en tràmit pàgs. 497-498)

 

 

Fem el cim! El penyal de Gibraltar i el Teide

Acaba de sortir el número d’estiu de la revista Akela, dels amics i escoltes del Masnou A la secció Fem el cim!, aquest cop després de catorze ascensions a muntanyes mitològiques, us proposo com a colofó l’ascenció al penyal de Gibraltar i al Teide. Gaudiu de la natura i de la mitologia aquest estiu!

Fem camí envers les PAU de Grec II 2022

Orientacions PAU GREC 2022

Posa’t a prova

Exàmens a SELECAT

Kahoot exàmens PAU GREC

1. La llengua grega

(atès que el coneixement d’una llengua s’adquireix de forma progressiva, cal tenir en compte també alguns continguts que corresponen al Primer Any) – Identificació de les lletres, accents i altres signes relacionats amb l’alfabet, així com dels signes de puntuació usats en grec.

– Morfosintaxi nominal: exercicis de flexió del substantiu i de l’adjectiu (identificar formes donades o escriure una forma que es demani).

Les tres declinacions
L’article
Adjectius de 1a i 2a classe
Adjectius com πολύς i μέγας
Els graus de l’adjectiu – Morfosintaxi pronominal
(identificar formes donades o escriure una forma que es demani)
Els demostratius

L’indefinit τις i l’interrogatiu τίς; el negatiu οὐδείς
Els pronoms personals i el pronom αὐτός
El relatiu ὅς, ἥ, ὅ – Morfosintaxi verbal. Formes personals de la veu activa i mitjana, i formes no personals.
Verbs en -ω, no contractes i contractes: temes de present, de futur i d’aorist, en indicatiu, imperatiu, participi i infinitiu.
Verb εἰμί: present i imperfet d’indicatiu; infinitiu i participi.
Verbs en -μι: present d’indicatiu.
Tema de present i aorist d’altres verbs irregulars d’ús freqüent: οἶδα, ἔρχομαι, γίγνομαι, ἔχω, λέγω, λαμβάνω, χρή, δεῖ, ὁράω, etc. – Aplicació dels coneixements de la sintaxi nominal, verbal i oracional per poder interpretar textos breus. Identificació de les oracions en textos adients de dificultat mitjana per poder-los interpretar.

 Sintaxi de l’infinitiu i el participi.
 Preposicions i conjuncions.
 Oracions subordinades:
o completives
o de relatiu
o adverbials (temporals i causals)

2.Els textos dels autors grecs i la seva interpretació – Traducció, amb l’ajut del diccionari, de textos de dificultat mitjana-baixa de prosa àtica, amb anàlisi sintàctica implícita, i explícita quan es demani. – Interpretació dels aclariments morfològics, sintàctics i/o semàntics que es donin a peu de text (per exemple, respecte de formes en modes subjuntiu i optatiu, en temps de perfet o en veu passiva) per a la seva inclusió en la traducció. – Estar familiaritzat amb els continguts de les obres següents:

Èpica: Ilíada, Odissea
Tragèdia: Èsquil, Prometeu encadenat
Sòfocles, Èdip Rei, Antígona
Eurípides, Medea, Bacants
Comèdia: Aristòfanes, Els núvols, Lisístrata

3. El lèxic grec i la seva vigència en la terminologia culta de les llengües modernes – Pràctica de maneig del diccionari. – El lèxic grec: familiarització amb mots habituals en la prosa àtica.

– Vocabulari culte i científic d’origen grec en català (o en castellà).

4. La idiosincràsia dels grecs i el seu llegat. – Comprensió d’obres senceres, o de parts escollides, de la literatura grega, sobretot referides a l’epopeia homèrica i al drama, i exposició d’alguns aspectes sobre la temàtica, els protagonistes i les característiques del gènere literari al qual pertanyen.

– Coneixement de les restes arqueològiques dels jaciments (Empúries) i dels museus que tenim al nostre abast. Les principals peces gregues del museu d’Empúries.

– Coneixement dels gèneres literaris en prosa, especialment la historiografia d’època clàssica, així com dels fenòmens històrics que s’hi expliquen.

– Coneixement de les produccions artístiques dels grecs antics i la seva funció (temples i teatres); la seva influència en creacions posteriors fins als nostres dies.

Finalistes i guanyadors videoart “Dones, arbres i poesia” Sant Jordi IPM 2022

Reunit el jurat, format pel professorat del Departament de Català i Clàssiques, el dijous 7 d’abril, va decidir concedir el primer premi ex aequo als alumnes de 2n d’ESO del professor Cristian Peralta, Noa, Jan i Júlia, per la qualitat dels seus videoarts “Avui” de Cèlia Viñas i el “Magraner” d’Anna Aguilar Amat, poemes inclosos en el llibre Dones, arbres i poesia de Voliana Edicions. A partir d’ara ja formen part de les nostres rutes poètiques.

L’enhorabona a tots els participants i d’una manera molt especial als finalistes i guanyadors d’aquest primer concurs de Videoart Dones, arbres i poesia

.
Bona Diada de Sant Jordi!

L’institut Premià de Mar participa en la lectura internacional de l’Èdip rei de Sòfocles

Tot i que el divendres 25 de març era festa de lliure disposició al nostre institut, els alumnes de Grec 1 varen participar en la primera lectura pública internacional de l’Èdip rei de Sòfocles (en grec antic i en català) que va tenir lloc a Lió dins el marc del Festival Européen Latin Grec.