Nou bust de Juli Cèsar
Cultura clàssica, General, Llatí, Llatí 4t ESO maig 15th, 2008
Al llarg del curs, hem treballat en més d’una ocasió Juli Cèsar: vida i obra, frases cèlebres, etc. Però una notícia d’ahir (JT France 3), relacionada amb la descoberta d’un bust seu, potser el més fidedigne, ens obliga a tractar-lo de nou.
Llegiu la descripció que Suetoni va fer de Juli Cèsar a El diví Cèsar 45, en traducció de Francesc Carbajo (La Magrana, 1995):
“Diu la tradició que feia una gran alçada, que tenia un color de pell pàl·lid, els membres ben proporcionats, la cara un xic massa plena, els ulls negres i vius i una bona salut, per bé que, vers la fi de la seva vida, solia perdre sobtadament el coneixement i li agafaven esglais durant el son. En dues ocasions va patir el mal dels comicis en plena activitat. Pel que fa a la cura del seu cos era força primmirat, i així, no es limitava a fer-se tallar els cabells i a afaitar-se escrupulosament, sinó que fins i tot es feia depilar, tal com li van retreure alguns. El defecte de la calvície, certament el suportava molt malament, car hagué de veure-la sovint convertida en blanc de la riota dels seus detractors. És per això que s’havia acostumat a pentinar-se endavant des de la coroneta els pocs cabells que tenia i que, de tots els honors que li concediren el senat i el poble, el que rebé i adoptà amb més satisfacció fou el dret de portar sempre la corona de llorer.”
Tot seguit, llegiu la notícia del País i del Periódico d’ahir. A continuació, comenteu si creieu que el bust trobat al Roine és fidel al retrat de Juli Cèsar que ens ha deixat Suetoni.







maig 16th, 2008 at 11:26
Jo crec que si que es fidel al que ha dit Suetoni!! No se si se li veu la coronilla per darrera pero si se li veu es molt fidel al que diu Suetoni!!
maig 17th, 2008 at 11:29
Certament, no es veu si, els cabells i la resta de parts descrites, el porta tal i com els han descrit. Sembla que els cabells els pugui tenir endavant, però per la part que surt a la foto, no s’aprecia molt bé.
Però està clar, que al veure la foto, el relacionem amb el gran Juli Cèsar.
Segueixo comentant, Margalida!
maig 18th, 2008 at 16:52
Margalida crec que s’assembla bastant a la descripció de Juli Cèsar feta per Suetoni, tot i així penso que no podem comprovar-ho gaire ja que els cabells a mi no em semblan pocs però potser en l’època que van fer el bust encara en tenia una bona quantitat o pot ser Jului Cèsar que en tenia un gran complexa va demanar que li possesin més que els que tenia a la realitat. Mai no ho sabrem.
M’ha sorprés molt que hi hagin tants pocs retrats de Juli Cèsar quan era viu, tot i que ma mare sempre em diu que molts cops els éssers humans convertim en herois a gent que ja ha mort, pot ser pel fet d’estimar més les coses que no tens i de apreciar-les un cop perdudes.
Salve!
maig 19th, 2008 at 21:47
hola!
Jo crec que s’acosta a la descricpció de Juli Cesar, però no obstant desdel meu punt de vista com la gent a pugut descriur-ho perfectament? no ho sé… però crec que mai sabrem com era en realitat per moltes investigacions que és facin, mai se sap del tot segur. Però respecte a Juli Cesar es bastan obvi que hagi sigut així!
Salve!
maig 20th, 2008 at 13:32
A mi em sembla que son identics amb algunes petites diferencies pero s`assemblen massa,
encara que ho estudien seguiran troban semblançes pero no es podran comprobar fins que no es facin uns certs estudis cientifics.
maig 21st, 2008 at 20:31
La meva opinió, es que son molt semblants, com ja diuen per aquí adalt, mai sabren si la descripcció, amb el Nou Bust d’ell. Certament, no es podrán mostrar ni identificar ni assegurar gaire cosa, fins que algú es marqui investigar si es cert la descripció amb aquesta fotografía.
maig 25th, 2008 at 21:44
Trobo que la descripció que Suetoni va fer de Juli Cèsar, s’ajusta molt a l’escultura del general romà, excepte quan diu que tenia la cara un xic massa plena, cosa que no aprecio gaire a l’escultura.
Certament, trobo gracios que es poses la corona per amagar la calvície. Es pot veure a l’obra que tenia entrades al cabell.
maig 26th, 2008 at 10:23
crec fa una descripcio de juli cesar bastant be desde el meu pint de vista es clar.
maig 26th, 2008 at 14:03
Margalida crec que s’assembla bastant a la descripció de Juli Cèsar feta per Suetoni, tot i així penso que no podem comprovar-ho gaire ja que els cabells a mi no em semblan pocs però potser en l’època que van fer el bust encara en tenia una bona quantitat o pot ser Jului Cèsar que en tenia un gran complexa va demanar que li possesin més que els que tenia a la realitat. Mai no ho sabrem.
L’escultura es conserva molt o bastant beé.. que et vagi tot molt bé.. segueixo comentat..