Tots els logos creats pels alumnes s’han exposat al passadís de l’escola perquè tothom els pugui veure. Els propers dies es votarà un d’ells i l’escollit serà el logo oficial de la ràdio St Marc de Calldetenes.
VISITEM LA RÀDIO
LOGOS RÀDIO SANT MARC
Els alumnes de 1r a 5è de primària han fet el logo de la ràdio de la nostra escola. Ens hem organitzat en grups de 3 o 4 alumnes. Cada grup ha creat el seu propi logo i ha decidit com el vol pintar.
Després, els hem exposat als passadissos de l’escola per tal que tothom els pugui veure i poder-ne fer la votació.
Per continuar amb el projecte, els alumnes de 3r han escoltat diferents emissores de ràdio a l’aula. A partir d’això, s’ha iniciat una pluja d’idees i qüestions sobre tot el què sentim a la ràdio: anuncis, música, notícies,…
A partir d’aquí, els alumnes han pensat què volen saber sobre la ràdio.
Han fet un llistat i els han fet saber als alumnes de 4t. Aquests són els encarregats de cercar i seleccionar la informació a través d’internet, llibres,..el que els hi hem demanat.
SOM REPORTERS!
L’objectiu primer del grup pedagògic per endegar aquest projecte, emmarcat en l’àrea de llengües, és proposar a els alumnes una sèrie d’activitats motivadores que els permetin construir coneixement a traves de l’experiència pròpia i compartida.
Amb el projecte pretenem que els nens i nenes treballin, prioritàriament, la dimensió comunicació oral i la dimensió comprensió lectora. Les activitats que volem proposar en el projecte estan dissenyades per treballar les diferents competències que conformen aquestes dimensions, amb experiències dinàmiques i actives.
Un dels aspectes que hem tingut en compte des de bon principi és que el treball en el projecte ha d’incloure a tots els alumnes de l’escola. Un exemple d’aquesta dinàmica bàsica és l’activitat dels divendres al mati, quan un grup d’alumnes fan de locutors de radio i la resta de nens i nenes fan d’oients. En aquest sentit, el treball competencial compartit en diferents rols rotatius s’estén a la dimensió literària i la plurilingüe i intercultural.
Per escoltar el noticiari us podeu adreçar a la pàgina web del centre.
https://agora.xtec.cat/zerguilleries/categoria/escola-castanyers/noticiari/
Ensenyar Arquitectura, aprendre arquitectura
JA HEM COMENÇAT EL PROJECTE!!!!
A partir de la necessitat d’organitzar la festa de Sant Jordi de l’escola, vam pensar que seria una bona idea fer servir el tema pel projecte de la Xarxa de Competències Bàsiques.
Vam tenir en compte els imprescindibles que haviem consensuat al principi de les reunions: ha de ser motivador i atractiu pels nens, hi ha d’haver una producció final, s’ha de compartir, amb treball cooperatiu, obert, flexible i acompanyament del mestre, ha de ser significatiu i funcional, en tot el procés hi ha d’haver diferents llenguatges, avaluació, autoavaluació i coavaluació, pla de treball.
El projecte consta de dues fases: un treball previ on es situin en l’època (música, àmbit social…) i una altra part on s’organitzarà la festa.
Per fer la motivació inicial, els nens i nenes de 4t de Primària, han trobat un cofre tancat a la finestra de la classe. Dins els cofre es troben un pergamí escrit pel comte Guillem I de Besalú.
A partir d’aquí, un cop llegit el pergamí, els alumnes fan una pluja d’idees sobre “Què en volem saber” i es plantegen 8 qüestions:
- Qui és en Guillem I de Besalú?
- On és el castell de “Sa Reganyada”
- On és Besalú?
- Què vol dir vassall?
- De quina època estem parlant?
- Com era un torneig de cavallers?
- Com era la música de l’època?
- Qui eren els trobadors?
Amb aquestes 8 preguntes, els nens i nenes es distribueixen en grups de 3 o 4 per poder respondre-les.
El tema d’avaluació ho tindrem en compte durant les diferents sessions i de maneres diferents (coavaluació, rúbrica, producte final…).
IE MARTA MATA
El grup impulsor de l ‘IE Marta Mata de Torelló som tot l’equip docent de 1r d’ESO. En total 6 professors.
És el primer any que hi ha ESO al centre i nosaltres som els professors de secundària.
Treballem per projectes, 9 hores a la setmana. Estem totalment il.lusionats i immersos en aquesta apassionant renovació pedagògica però alhora tenim molts dubtes, incerteses i preocupacions.
Entrar a la Xarxa de Competències Bàsiques ens ajudarà a establir bones dinàmiques de treball, a reflexionar sobre la nostra pràctica educativa i per tant, a millorar.
Institut Miquel Martí i Pol
En el nostre centre, l’institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, anem entrant al que és el treball per projectes. Tenim activitats concretes que poden encabir-se en aquest tipus d’activitat i metodologia, però encara ens queda molt recorregut . Per aquest motiu, ens hem apuntat a la Xarxa de CB.
El nostre punt de partida és una activitat que es fa a 1r d’ESO i que ja té la intenció de ser global i transversal. Es tracta de treballar durant una setmana el tema de l’alimentació i la salut des de totes les matèries i acabar amb una activitat grupal i cohesiva d’una manera saludable i festiva. Hi ha programades algunes intervencions externes i alguna sortida que han estat molt motivadores.
A partir de les inquietuds que ha generat aquesta activitat en els nostres alumnes, es dissenyarà un projecte per ser implementat a 2n d’ESO. Aquest contemplarà totes les dimensions que engloba aquesta metodologia (pregunta inicial, gestió de l’aula, implementació, rúbriques, producte final, etc.).
S’ha creat una comissió formada per 11 professores de diferents àmbits amb l’objectiu de dissenyar el projecte.
Dins de l’espai de les reunions aprofitem per parlar i debatre aspectes relacionats amb el treball per CB que ens generen dubtes o desconeixement i, alhora, per anar dibuixant la nostra proposta i procés d’implementació.
Escola Els Castanyers (Viladrau)
QUI SOM?
Som un grup de mestres oberts al canvi, amb ganes d’innovar i buscar noves maneres de treballar (projectes, centres d’interès…). Som conscients que l’educació està en procés de canvi i creiem que aquest pot afavorir sobretot a l’alumnat, que és el protagonista. És per aquest motiu, que anem cap aquesta direcció d’aprenentatge; participatiu, actiu, motivador, significatiu i vivencial. El fet de tenir un entorn privilegiat i un nombre reduït d’alumnes ens facilita poder aprofundir cap aquest camí i buscar nous entorns i fonts d’aprenentatge.
Actualment, a la nostra escola, a l’educació infantil es treballa a partir de centres d’interès, racons i l’escola al bosc (ens abastem de l’entorn més proper com a font d’aprenentatge). Pel que fa a primària es desenvolupen projectes en l’àrea de Medi i Castellà, no s’utilitzen llibres, però si dossiers de treball i sempre es busca la manera de fomentar el treball en gran i petit grup. D’altra banda, amb l’altra escola que forma part de la ZER Guilleries es comparteix un projecte anual.
Des de que estem a dins de les xarxes de competències bàsiques hem compartit moments pedagògics on hem pogut reflexionar sobre el que entenem per projectes i la nostra tasca com a mestres. Poder gaudir d’aquests moments, ha fet que unifiquem els nostres criteris i que anem treballant cap a una mateixa direcció.
Tot l’equip està molt engrescat per portar a terme aquest canvi, perquè creiem que pot aportar a l’alumnat més motivació, confiança, interès… en definitiva, cap a un aprenentatge més competencial.
Per aquest motiu, hem iniciat un nou projecte que avarca a tota l’escola, adaptat a cada etapa i cicle, i que en aquest bloc compartirem amb tots vosaltres. El nom d’aquest projecte és SOM REPORTERS. El pes del projecte el porten a terme les tutores de cada cicle, mentre que els altres mestres i especialistes que formen part del grup impulsor, reforcen el projecte amb altres aspectes (gravació, muntatges d’àudio, web…),
“Jo no ensenyo als meus alumnes, només els proporciono les condicions en què puguin aprendre”. Albert Einstein.
QUI SOM
QUI SOM?
L’Escola Sant Marc està situada al municipi de Calldetenes. És l’única escola del poble. El primer edifici propi de les escoles municipals es va inaugurar a l’inici del curs 1962-1963 i, actualment, és on hi ha ubicada l’educació infantil. Un altre edifici es va construir al 1988 per donar resposta a les necessitats d’augment de població, per primària. En els últims anys s’hi han hagut d’ubicar, a més, dues cargoles.
Som una escola d’una línia, encara que, la majoria de nivells estan desdoblats.
LES PERSONES
L’equip docent, aquest curs, està format per vint -i cinc mestres. El nostre, és un compromís col•lectiu, perquè pensem que potenciant les capacitats i talents de totes les persones aconseguirem respostes de millora. I no només els i les mestres, sinó implicant tota la comunitat educativa i obrint l’escola al poble.
Sabem que el benestar dels alumnes és una condició necessària per garantir un bon aprenentatge, com també ho és l’exigència del treball ben fet. Tenim també present que l’escola ha de ser sensible a l’evolució de la societat, a les noves tecnologies i a les noves metodologies d’ensenyar i aprendre.
És aquesta inquietud la que ens mou a formar part de la Xarxa de Competències. Volem aprendre, innovar , de manera conscient per poder oferir als nostres nens i nenes les eines necessàries per desenvolupar les seves capacitats i fer-los més competents. És en aquest marc que, tretze mestres, formem el grup impulsor. El nostre objectiu és aprendre i compartir amb altres escoles maneres de treballar i, anar dibuixant el nostre camí tenint en compte el què som i el què volem. Tot això amb el suport de tot el claustre i amb el compromís de compartir la feina.