Us deixem el vídeo de diverses opinions dels alumnes de sisè sobre la realització del projecte: La matèria del joc.
Per dur a terme l’avaluació del projecte s’han utilitzat diferents mètodes tant en el transcurs del mateix com al final d’aquest amb la presentació dels productes finals. Enumerem alguns dels instruments que hem utilitzat i una breu explicació del perquè:
https://goo.gl/photos/9SHbBhsmUG6jpZag6
El producte final en el nostre projecte no és només únicament el prototip dissenyat pels alumnes i l’exposició oral per presentar-lo a la resta de companys, sinó que també podem considerar com a producte final la realització de les jornades esportives en família. Durant les quals els nois i noies de sisè van tenir un paper actiu ja que van ser ells els encarregats d’explicar els jocs a les famílies i ajudar-los a participar.
Així doncs, vam considerar important que poguessin mostrar el seu prototip a la resta de companys i després es van exposar a l’escola. També en un primer moment volíem obrir l’exposició a les famílies i pensàvem que el dia de les jornades esportives podia ser una bona ocasió, finalment no va ser així per problemes de coordinació però veiem factible que en una altra edició ho puguem fer.
El segon resultat final sí que va obrir-se a tota la comunitat educativa, ja que tothom qui volgués va poder gaudir de les jornades esportives treballades durant la realització del projecte.
En la fase d’implementació del projecte els nois i noies de sisè ha anat construint el seu prototip i paral·lelament han anat investigant sobre la matèria i preparant les jornades esportives en família.
Els resultats que cada grup de tres ha obtingut han estat òbviament, tots diferents i cadascun d’ells ha investigat sobre diferents materials però tots han acabat el projecte havent treballat les principals característiques de la matèria i les propietats dels materials.
Els diferents grups s’han anat autoregulant sobretot a partir de les posades en comú periòdiques durant el transcurs del projecte, ja que tot el treball s’ha dut a terme a l’escola i amb l’acompanyament dels mestres dels cicle implicats en la realització d’aquest.
Els alumnes han anat documentant el procés de producció i els seus aprenentatges escrivint diàriament tot el que havien fet al seu diari de les sessions, eina que ha ajudat a la reflexió i que hem cregut convenient de posar en pràctica per escriure sobre ciència i per fer conscient a l’alumnat del seu procés d’aprenentatge.
Pel que fa al treball en equip dels docents cal dir que els mestres de cicle superior ens vam trobar a l’hora de planificació dins de l’horari marcat però també fora de l’horari establert quan ja havíem dut a terme el punt de partida del projecte i que ens va servir per poder perfilar cap a on volíem o pensàvem que ens duria el procés. Els especialistes han pogut intervenir en aquesta planificació per integrar les àrees que eren necessàries, l’educació física en el nostre cas, però també per poder acompanyar als alumnes durant les sessions.
Per dur a terme el projecte es va modificar l’horari dels alumnes i vam dedicar-hi una setmana sencera en la qual tots els docents participàvem.
Com a mestres hem pres una posició de guia, ajudant-los a trobar les solucions als problemes o apropar-los i als experiments que es realitzaven. Se’ls ha facilitat l’ajuda per manipular materials.
Per documentar-lo, quan hi havia un altre mestre a l’aula un d’ells s’encarregava de fer fotos, recollir converses dels propis alumnes…. A més a més, també s’ha comptat amb la col·laboració dels propis alumnes per fer fotos o gravacions.
La valoració que fem del projecte “La matèria del joc” és molt positiva i estem engrescats per anar treballant d’aquesta manera, tot i això, n’estem segurs que si repetíssim l’experiència duent a terme aquest mateix projecte podríem millorar-ne alguns aspectes.
https://goo.gl/photos/GsEShhAEXhXPbTfh8
Les activitats es van dur a terme en grups reduïts, en gran grup, individual, en parelles i en trios. L’objectiu de fer-ho així ha estat veure la capacitat de cada alumne d’adaptar-se i treballar en diferents companys i situacions. Aquests grups han estat heterogenis, sota la supervisió del mestre.
El projecte es va dur a terme en les últimes setmanes del trimestre. En els alumnes no se’ls va donar cap temporalització però si que sabien quins dies i quines sessions es reservaven per fer-lo, així com quin era el producte final a aconseguir.
L’equip de mestres teníem la nostra metodologia i temporalització pensada, tot i això, va tenir derivacions no programades degut als interessos dels alumnes. Per exemple, parlant del petroli els mateixos alumnes van parlar del carboni i a partir d’aquí, de l’oxigen… arribant, fins i tot, a parlar de la taula periòdica. Per aquest motiu, se’ls va animar a dissenyar una activitat en format de trenca closques de la taula periòdica per a les jornades esportives en família.
Per compartir les experiències i opinions que s’anaven tenint al llarg de la setmana es van fer algunes posades en comú de tots els alumnes per reflexionar sobre el procés, de les dificultats i encerts. A més a més, al final de cada dia escrivien en el diari com havien anat les activitats de la jornada, què havien après…
https://goo.gl/photos/GJ7NXCHpWVGcfba27
El tema principal del nostre projecte és la matèria i va destinat als alumnes del segon curs de cicle superior. El títol és “la matèria del joc”. Aquest projecte té dues branques que sorgeixen del tema principal “la matèria”. Per una banda tot el treball que s’ha plantejat: la realització d’un prototip per les jornades esportives en família de l’escola i, per l’altra banda, la planificació de les pròpies jornades, on els mateixos alumnes han organitzat activitats a partir dels coneixements que han anat adquirint mentre feien el projecte.
Als alumnes se’ls va demanar que realitzessin un prototip lliurement que després van dur a terme en grups de tres. Per fer-ho engrescador i iniciar el tema es va visualitzar una pel·lícula.
La sessió inicial: Per motivar els alumnes se’ls va explicar que visualitzarien una pel·lícula amb la que després haurien de fer el prototip. Tot seguit, es van mirar la pel·lícula “Robots” i després es va parlar del tema de la robòtica per veure quin eren els coneixements previs.
A més a més, se’ls va explicar quins aspectes es tindrien en compte per dur a terme l’avaluació que es faria al llarg de tot el projecte
https://goo.gl/photos/vQTEp4ECjx1S5Fb17
https://goo.gl/photos/xhiu9JvCJM76YKg56
L’equip impulsor després de treballar amb el claustre, hem cregut necessari que també havíem de compartir significats amb els alumnes. Per fer-ho, hem creat un formulari, que hem passat als cicles en formats diferents tenint en compte les edats.
Els mitjans l’han respost conjuntament amb tot el grup, els grans ho han fet individualment per mail i els petits han compartit respostes conversant tots junts.
Les seves respostes segur que ens ajudaran a millorar alguns aspectes, ja que són fruit de la seva reflexió, importantísssima per aprendre junts.
Us deixem una mostra representativa de cada cicle on podreu saber de primera mà què pensen els nostres alumnes que ja estan acostumats a treballar per projectes.
Els nens i nens han tingut una actitud molt participativa al llarg de tot el projecte.
Han disposat d’espais on poder expressar les seves opinions, sentiments, recerques i conclusions. Aquests moments han estat les converses d’aula, la valoració diària de les funcions dels membres del grup, les exposicions dels grups i explicacions de les conclusions dels seu treball, i també les reflexions que han fet en les seves carpetes d’aprenentatge.
Abans d’iniciar el projecte tot el grup vam definir què era un projecte, com es treballava i quins rols i funcions havia de tenir cada component del grup. Per tant, ells van definir la forma de treballar i la tasca a realitzar.
Aquí teniu una transcripció d’algunes de les reflexions finals:
“ El que més m’ha agradat ha estat el treball en grup perquè cada un ha donat una idea diferent”
“M’ha agradat fer els experiments perquè els sabia fer.”
“M’ha agradat descobrir perquè així puc aprendre més”.
El producte final ha estat més restringit que l’inicial programat.
El fet de tenir acordat que el projecte continuaria amb la implicació de tota l’escola i el fet que es comptés amb menys sessions de projecte de les previstes ha fet que el producte final dissenyat és modifiqués i es posposés pel primer trimestre del curs vinent.
Com ha producte final s’ha obtingut una llista consensuada de propostes de modificació o redisseny d’espais del pati i un llista de qüestions tècniques a tenir en compte per fer possible els canvis.
El primer trimestre del curs vinent els alumnes de Cicle Inicial presentaran a cada classe la llista de propostes i els alumnes la debatran i l’enriquiran, ampliant-la a altres espais exterior. A partir d’aquí naixerà un altre producte a executar per tota la comunitat educativa.
Propostes aprovades:
Qüestions a resoldre: