Arran de la Quarta Guerra Civil Romana (32-30 aC), August es va proclamar emperador (27 aC) i va concentrar tots els poders polítics, militars, religiosos i culturals en la seva persona: així començava l’imperi romà.
Un dels propòsits del nou règim era el de renovar la societat romana, la qual havia perdut els valors tradicionals durant la República. Així doncs, durant l’època d’August hi va haver un resorgiment cultural i concretament literari força important. De fet, van sorgir cercles literaris en els que els mecenes ajudaven econòmicament els artistes a canvi de que aquests fossin fidels a August. Alguns d’aquests cercles literaris són el de Mecenas (d’aquí ve el nom de qui patrocina els artistes) i el de Messala Corví. Entre aquests joves intel·lectuals es trobava Virgili, l’autor de l’Eneida.
Bust de Virgili, a Nàpols.
Virgili va pertànyer al cercle literari de Mecenas i aquest fet el va permetre aproximar-se a l’emperador i al seu programa polític, de fet va ser el mateix August qui va encarregar-li que escrivís l’Eneida. L’emperador August es proposava que Virgili redactés una obra que justifiqués el seu llinatge diví i les glorioses gestes dels seus avantpassats. L’escriptor èpic va establir un lligam familiar entre l’heroi troià Eneas (que fugia de Tràcia i va arribar a Itàlia, on el seu fill Ascani fundaria Alba Longa) i l’emperador August, descendent directe del fill d’Afrodita.
Per dur a terme aquest projecte, Virgili es va inspirar en la Ilíada i en l’Odissea d’Homer, tant en l’estil com en l’argument. Tenint en compte el seu contingut podem dividir l’obra en dues parts, la primera d’elles (del cant I al VI) està basada en l’Odissea i la segona (del cant VII al XII) en la Ilíada.
Eneas fuig de Troia de Federico Barocci, 1598.
La primera part narra la travessia d’Eneas i dels altres troians supervivents cap a Itàlia. Les aventures que viurien els herois pel mar ens recorden clarament al viatge d’Odisseu de retorn a Ítaca. Consisteix, doncs, en el viatge de tornada d’un heroi (Odisseu o Eneas) a la seva llar després de la guerra de Troia, tot i que en el cas del semi-déu troià fugís de la seva pàtria per trobar una nova llar. Després de diverses adversitats i obstacles imposats pels déus olímpics o altres criatures fantàstiques, l’heroi aconseguirà arribar a les terres que tant anhelava.
Els cants I-VI expliquen com Eneas i els seus homes (entre ells el seu ancià pare Anquises i el seu fill Ascani) aconsegueixen escapar-se de Troia, que s’està consumint en flames. Hera, en assabentar-se que el destí dels troians era fundar Roma, va demanar a Èol (la divinitat del vent) que allunyés les naus frígies de la península Itàlica. Tot seguit, Júpiter va enfadar-se amb Hera i amb Èol per no haver-li demanat permís a l’hora de provocar mala mar i per portar la contrària va recolzar Eneas i la seva tripulació.
Eneas portant Anquises, segle VI aC.
Després de diversos anys vagant per la mar, les naus troianes van arribar a Cartago, on els va acollir la reina Dido, qui es va enamorar del gallard Eneas des del primer moment amb una fletxa d’Eros (recordem que Eros i Eneas comparteixen mare). Allà Dido escolta les gestes del seu enamorat i els seus homes des de l’incendi i la destrucció de Troia i alhora ella l’explica la mort del seu espòs i la fundació de Cartago.
Finalment, la parella s’acaba enamorant perdudament de l’altre i consumen el seu amor, Zeus se n’adona que aquesta íntima relació amb Dido podria retardar o, fins i tot, impedir la continuació del viatge d’Eneas cap a Itàlia. El pare dels déus envia Hermes per recordar a Eneas quina és la seva missió i el cap dels troians promet fer-ho així. Malauradament, quan Eneas abandona Dido i marxa de Cartago, la reina enamorada se suïcida llençant-se a una pira davant de la platja, mentre les naus frígies s’allunyen. L’amor entre Eneas i Dido convertit en enemistat i odi seria una explicació a la rivalitat que hi va haver entre Roma i Cartago i per tant una de les causes de les guerres púniques que enfrontarien ambdós pobles.
Eneas explica a Dido les desgràcies de Troia de Pierre-Narcisse Guérin, 1815.
Eneas i els seus homes reprenen la seva travessia amb destinació a Itàlia. Aleshores l’ànima d’Anquises (ja mort) apareix en somnis al seu fill Eneas i li demana que el visiti a l’Avern, al submón d’Hades. Eneas, amb l’ajuda de la Sibil·la de Cumes, aconsegueix arribar a les possessions del déu dels inferns i es retroba amb diverses persones que han anat morint al llarg de la guerra de Troia i del viatge marítim, fins i tot amb Dido però especialment amb el seu pare estimat, qui li confia el gloriós destí que l’espera al seu llinatge.
No obstant, els cants VII-XII fan referència a la Ilíada, ja que narra les batalles i gestes dels valents herois d’un i d’altre bàndol per aconseguir la victòria. Mentre que a l’obra homèrica, combatien aqueus i troians, a l’Eneida s’enfronten troians i llatins. A més a més la segona part de l’obra de Virgili recupera els valors tradicionals de la guerra: el valor, la justícia, la fidelitat a la pàtria, el respecte als déus, la lluita pel bé…
Finalment, Eneas arriba a Itàlia, concretament al Laci, on els seus descendents fundarien Alba Longa i Roma. Allà el rep el rei Llatí i la reina Amata que tenen una bonica filla que es diu Lavínia i tot i que està promesa amb Turn (rei dels rútuls), l’oracle va assegurar que es casaria amb un estranger, qui acabaria amb tots els mals del Laci. Llatí llavors entén que Eneas és el gendre que estaven esperant. Tanmateix Hera segueix capficada en impedir que els troians assoleixin el seu destí i fa esclatar una terrible batalla que enfronta els pobles del Laci, comandats per Turn; i els troians amb una ferma aliança amb Pallantium, comandats per Eneas. Ambdós herois es disputen el futur regnat del Laci i la mà de la jove princesa Lavínia.
Eneas venç Turn de Luca Giordano.
Alhora Zeus des de l’Olimp prohibeix que cap déu afavoreixi o perjudiqui la ferotge guerra. Al principi el combat beneficia el bàndol capitanejat per Turn, qui assetja els troians mentre que Eneas i una part i els seus homes han partit cap a Pallantium per cercar el seu suport. Llavors té lloc un dels episodis més tràgics de l’Eneida: dos íntims amics, Nis i Euríal, són assassinats pels rútuls en un intent d’abandonar la muralla troiana per cercar ajut. Però poc després arriba Eneas amb reforç militar i aviat es capgira la situació a favor dels troians i els seus aliats.
Per acabar, arriba el clímax de l’obra: el combat final entre Eneas i Turn. Les divinitats olímpiques veuen des del primer moment que Eneas té més possibilitats de vèncer que el seu contrincant i Hera commoguda accepta no ajudar a Turn a canvi que els troians passin a dir-se llatins quan es quedin amb el Laci. Com era d’esperar, Eneas guanya la batalla, es casa amb Lavínia i esdevé el nou rei del Laci. El seu fill Ascani, quan es convertís en el nou monarca, fundaria la ciutat d’Alba Longa, on naixerien Ròmul i Rem, els fundadors de Roma.
Ròmul i Rem de Peter Paul Rubens, 1615-1616.






























