No us perdeu Troianes 15!

TROIANES-15-CARTELL-224x316

Troianes 15 posa en escena Les troianes de Jean-Paul Sartre,  una versió lliure de Les Troianes (Τρωάδες) d’Eurípides que en el segle V aC ja és una obra antibel·licista, una tragèdia pacifista en què, tot criticant l’imperialisme atenès, el mite de la guerra de Troia esdevé un al·legat contra la violació dels drets humans, sobretot dels nens i de les dones; però no és fins ara fa quinze anys, el 31 d’octubre de l’any 2000, quan  el Consell de Seguretat de les Nacions Unides va aprovar la Resolució 1325 on, per primera vegada, es reconeix l’impacte dels conflictes armats sobre les dones i la importància de la seva participació en els processos de pau. Amb motiu dels 15 anys de l’aplicació d’aquesta resolució,  l’Agència Catalana de Cooperació ha posat en marxa la campanya de sensibilització “#DONAVEU1325”  amb la voluntat d’incentivar el debat sobre la situació actual de les dones en situacions de conflictes armats i implicar la ciutadania en la difusió de la 1325, a través de les xarxes socials, per continuar progressant en el camí de la igualtat i la justícia.

Hècuba “Anna Estrada” a Troianes 15

Troianes 15 fa reflexionar sobre el paper de les dones en els conflictes armats: segrestades i violades, humiliades i sense veu. “Tot home assenyat ha d’evitar la guerra” diu Cassandra. Presenta la dona com a botí de guerra, sotmesa al destí del vencedor, tan perjudicat per l’horror i la cruesa de la guerra com el vençut perquè en les guerres, com diu Eurípides, no hi ha mai vencedors. Així les dones de Troia són humiliades, obligades a deixar la seva terra, silenciades i sortejades entre els cabdills grecs com a esclaves i concubines: Cassandra, Andròmaca, Hècuba… no tenen veu, no tenen elecció i Menelau està disposat a perdonar la seva esposa Hèlena, origen del conflicte. Quin sentit han tingut deu anys de guerres i la mort de tants guerrers? El petit Astíanax, fill d’Hèctor i d’Andròmaca, també és, com tots els nens i nenes en els conflictes armats, víctima de la guerra, a instàncies d’Ulisses mor perquè no es pugui venjar.

De ben segur, recordeu la pel·lícula Les troianes (1971) de Michael Cacoyannis, amb Vanessa Redgrave, Katharine Hepburn, Irene Papas i Geneviève Bujold, entre d’altres? Colpidora, veritat! Pacifista!…

Ahir a la tarda, animada per la Mercè Otero i la Coloma Jofre, vaig anar al Teatre Akadèmia de Barcelona (encara teniu temps fins el 8 de novembre) a veure Troianes 15 de Jean-Paul Sartre, traduïda per Manuel de Pedrolo i dirigida per Anna Estrada, una coproducció de La Pell i Vania Produccions. Subscrit plenament les 8 raons per no perdre’s Troianes 15 de Montse Barderi i no entenc per què la premsa, que contínuament es fa ressò de les atrocitats i de la barbàrie de les guerres actuals en què sistemàticament s’humilia, es viola i se silencia les dones i les nenes (val a recordar, entre molts altres casos,  les 270 nenes segrestades a Nigèria per la milícia islamista Boko Haram) no dóna veu a Troianes 15, estrenada a la Vil·la dels Munts, tot i que el text de Manuel de Pedrolo de Les Troianes de Jean-Paul Sartre és magnífic, els actors i (Ramon Bonvehí i David Ortega) i les actrius (Queralt Casayas, Anna Estrada, Magda Puig i Lavinia Vila) en fan una magistral interpretació i sobretot cal destacar-ne els ràpids i punyents  moviments de les quatre actrius i el sentit plany d’Andròmaca. La colpidora veu  com a Posidó de Lluís Soler que també n’ha fet l’adaptació lingüística. Aquesta tragèdia, tot i que està ubicada al final de la guerra de Troia, tracta sobre els estralls de la guerra en les dones i els infants; és atemporal i no ha perdut malauradament la seva vigència. Per què no interessa? Per què no se’n parla? Per què algun dia, en un teatre tan petit, no hi havia prou quòrum d’espectadors per fer-ne la representació? Per què les entrades no estan ja exhaurides? Per què no fan funcions de tarda per a un públic de batxillerat? …

Potser una resposta a les meves preguntes és una altra pregunta de resposta esfereïdora: Coneix avui el públic la història de la guerra de Troia que forma part del cicle troià tal com es coneixia a l’època de Sartre, quan per primer cop la va presentar a Paris l’any 1965, amb la presència de la guerra d’Argèlia i el record encara viu de la segona guerra mundial? Aleshores no calia explicar res, tothom coneixia la història de la guerra de Troia i el públic gaudia de la interpretació i de la posada en escena, ara patim la manca de formació humanística, la manca d’estudiar mitologia, literatura grega, la manca d’HUMANITATS…

Llegim els clàssics! Aneu a veure Troianes 15! Queden encara entrades!

Publicat dins de Actualitat, Adaptació literària, General, Mitologia, Pervivència, Pervivència en la literatura Universal, Teatre, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

L’Odissea de paper de Xavier Puigmartí

“L’Odissea” de Xavier Puigmartí

L’altre dia en el primer programa de la nova temporada de Amb filosofia, dedicat al viatge, vaig descobrir escenes de la pel·lícula l’Odissea de Xavier Puigmartí (Barcelona, 1952).

Si us vàreu perdre l’exposició “Entre Còsmics i Ulisses” a  l’Arts Santa Mònica i no heu vist encara L’Odissea (2014) de Xavier Puigmartí, tot seguit en podreu fer un tastet a partir d’una entrevista a l’artista i el tràiler en català de la seva pel·lícula que dóna vida, amb gran encert poètic, amb personatges de paper a l’obra d’Homer.

[youtube]https://youtu.be/AqGFPaR8xLw[/youtube]

Quins episodis de les aventures d’Ulisses heu reconegut? Què us sembla l’Odissea amb personatges de paper de Xavier Puigmartí? Creieu que no tothom coneix l’Odissea? Per què l’Odissea no para d’inspirar a artistes, cineastes, escriptors…? Coneixeu la recreació pictòrica de Joma o de Frederic Amat, entre d’altres? És Ulisses (en grec, Odisseu) el viatger per excel·lència?…

Publicat dins de Adaptació literària, Èpica, Exposició, General, Mitologia, Tràiler | Etiquetat com a , , | 7 comentaris

Xenofont d’Atenes i la retirada dels deu mil

El prolífic autor grec de relats històrics, textos socràtics i tractats tècnics, Xenofont d’Atenes (c.428-c.354 aC), va crear amb l’Anàbasi el subgènere historiogràfic de la memòria personal.

L’Anàbasi, unes memòries militars en tercera persona sobre l’expedició de deu mil mercenaris grecs que van acompanyar l’any 401 aC Cir (o Ciros) el Jove, que pretenia arrabassar el tron de Pèrsia al seu germà Artaxerxes. Però en la batalla de Cunaxa, a Babilònia, Cir és mort i el seu exèrcit, derrotat. Després els deu mil proven de tornar vorejant el Tigris (o Tigres), travessant països remots en un viatge atzarós pel Pont que Xenofont ens descriu de forma apassionant, però alhora senzilla i ben emotiva.

Ruta de Cir el Jove i els 10 mil

L’anàbasi de Xenofont, al programa d’Enric Calpena a Catalunya Ràdio, En Guàrdia del 28/02/2010:

No us perdeu la lectura dramatitzada sobre el paper de Xenofont a l’Anàbasi a partir del minut 19:04 fins al 21:20.

Què vol dir anàbasi en català? Quins ètims grecs formen el mot anàbasi?

Ἀνάβασις és un títol ben aconseguit per a aquesta obra de Xenofont? Sovint es recorda l’Anàbasi amb el crit “θάλασσα! θάλασσα!”, “Thalassa! Thalassa!”, és a dir. “El mar! El mar”, per què?

Els deu mil són els primers mercenaris (del llatí merces, – edis, «paga, salari»)? Quin nom reben aquests guerrers?, Quin nom reben les armes d’un hoplita?, Vid. Què tenen en comú?

Grec 2, Editorial Teide

Heu vist Els amos de la nit (The Warriors) de Walter Hill? Heu jugat al videojoc homònim?

L’escriptor italià Valerio Massimo Manfredi de la retirada dels deu mil en va fer una versió resumida i novel·lada, narrada des del punt de vista d’una de les dones que acompanyaven l’exèrcit, amb el títol L’armata perduta.

Espero haver-vos despertat l’interès per fer la lectura de l’Anàbasi de Xenofont!

Publicat dins de Foment lectura, General, Historiografia, Prosa, Ràdio | Etiquetat com a , , , | 21 comentaris

Booktrailer de El viatge dels argonautes

Us animem a llegir El viatge dels argonautes, us ajudarà per contextualitzar la Medea d’Eurípides i per aprofundir en la mitologia del cicle argonàutic!


Iria
1r Batx. Grec

Publicat dins de Adaptació literària, Booktrailer, Èpica, Foment lectura, General, Mitologia | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

Baldufa d’or als IX Premis Edublogs d’Espiral en la categoria d’Alumnes de Batxillerat!

El proppassat dissabte 13 de juny a MediaLab Prado, Literatura grega a escena va rebre la baldufa d’or en la categoria d’Alumnes de Batxillerat en la IX edició Premis Edublogs d’Espiral. En aquesta ocasió també van ser premiats altres dos blogs de clàssiques de l’IPM: L’Univers clàssic dels nostres mots amb la baldufa de plata i El fil del mite grec la baldufa de bronze en la categoria d’Alumnes d’Alumnes de Secundària.

BlogsguanyadorsIXEDublogs

Raül amb la baldufa d’or de Literatura grega a escena, Arnau amb la de plata de L’univers clàssic dels nostres mites i Noelia amb la de bronze de El fil del mite grec

L’alumne Raül Àlvarez en representació dels alumnes de batxillerat per haver-se afanyat en publicar la notícia a Literatura grega a escena va viatjar a Madrid i va tenir l’honor de recollir el guardó.

Raül Àlvarez recollint la baldufa d’or a Madrid per a Literatura grega a escena als IX Premis Edublogs

Aquest premi s’uneix a les altres baldufes que han rebut altres blogs de la blogosfera El Fil de les Clàssiques:

L’enhorabona a tots els col·laboradors i a tots els alumnes de grec de l’IPM que ho han fet possible! L’enhorabona a tots els participants, finalistes i guanyadors d’aquests Premis Espiral! Moltes gràcies al jurat i a l’organització dels Premis Edublogs d’Espiral. Aprendre la literatura grega i gaudir-ne és possible! Aprofiteu l’estiu per conèixer-la millor, llegint llibres i anant al teatre! Avant!

Publicat dins de Actualitat, Reconeixements | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

El model polític de Plató

El gran filòsof Plató ens va deixar grans reflexions sobre la vida i altres temes molt profunds, però, Plató també va destacar en un altre àmbit filosòfic: La filosofia Política.

Plató neix a Atenes en una família aristocràtica, el seu nom original diuen que era Aristocles i que el sobrenom de Plató va ser imposat pel seu professor de Gimnàstica, ja que Plató és el que és ample d’espatlles.

Detall de L’escola d’Atenes, per Rafael

Plató ens va deixar una obra que va escriure durant tota la seva vida i on exposa els seus pensaments polítics als seus diàlegs, l’obra de la qual parlo no pot ser cap altre que la República. Plató va ser un antidemocràtic clarament i ens proposa un model polític a seguir.

                                                                                          

Primerament parlaré una mica de la filosofia política. La filosofia política tracta de la forma en la qual vivim els humans. Els humans som éssers gregaris per naturalesa, necessitem viure en societat, ja que aprenem moltes de les nostres qualitats humanes gràcies a la vida en comunitat com el llenguatge, l’ètica i la sensibilitat estètica. El problema és que vivim en comunitat on hi ha diferents formes de pensar i diferents interessos i és impossible que no hi hagi conflictes resultants de la convivència, però com sabem que necessitem viure en comunitat accepten el conflicte. La filosofia política estudia la vida en comunitat i la forma d’eliminar o reduir el conflicte.

Plató ens proposa un model polític utòpic on hi ha un motiu clar del conflicte i una solució per eliminar aquest conflicte; segons Plató l’origen del conflicte és la falta d’un líder savi. Plató opina que el poder ha de ser únicament a les mans d’un savi, una persona dotada pel lideratge i que té una sèrie d’estudis que li duguin la saviesa.

El líder savi no ha d’escoltar a la majoria, ja que la majoria podria ser una opinió ignorant, ja que no són savis, un aspecte fonamental a l’estat ideal que proposa Plató és la justícia, per tal d’aconseguir una harmonia entre les classes socials. Les classes socials de l’estat ideal de Plató són les següents:

-Artesans: Són aquells que treballen i ajuden a l’economia de la societat, els artesans tenen dret a la propietat, ja que així estarien motivats i contents.

-Guardians: Són aquells que són aventurers, guerrers i valents i són els que proporcionen protecció a l’estat.

Filòsofs: Són els intel·ligents, racionals i aptes per intervenir a la política i a la presa de decisions.

Aquest era el model polític de Plató exposat a les seves obres, per acabar recomanaré la lectura de la República, ja que és una obra molt completa i molt didàctica.

I tu qui creus que hauria de tenir el poder?

                                 

Robert Cepeda, Primer de Batxillerat Humanístic

Publicat dins de Competència artística i literària, Filosofia, Foment lectura | Etiquetat com a , , | 5 comentaris