Sovint hi ha espectacles molt interessants, però que passen completament desapercebuts i això que ja fa tres anys que el grup Ardit Ensemble, formació vocal-instrumental interdisciplinària, nascuda al si de la Universitat de Barcelona l’any 2012 i especialitzada en la recerca, l’estudi i la interpretació del patrimoni musical religiós i profà medieval, interpreta l’Ordo Virtutum d’Hildegarda de Bingen (1098-1179), una dona única per la seva època: com a abadessa va acabar sent consellera de papes i emperadors i, com a artista, és una de les poquíssimes compositores del segle XII de qui conservem la música anotada en els manuscrits originals.
La novetat del proppassat 12 de febrer a la parròquia de Santa Anna (carrer de Santa Anna 29) de Barcelona ha estat que l’experta Catherine Schroeder, reconeguda intèrpret en cant hildegardià i fundadora del Centre de Música Medieval de París, ha interpretat el personatge de solista principal en el paper de l’Ànima.

Catherine Schroeder interpretant el personatge de l’Ànima de l'”Ordo Virtutum”a la parròquia de Santa Anna
Hildegarda de Bingen va fer, a més de 77 obres vocals, l’Ordo Virtutum, poc després que fos fundat el monestir de Sant Rupert, a Bingen. Afortunadament, la tradició i el pas del temps ens han preservart aquest antic drama espiritual al·legòric escrit en llatí. La música de l’Ordo Virtutum en neumes és excel·lent tant en expressió, com en imatges, una delícia. El text llatí que n’il·lustra el contingut és amarat de ressons bíblics, d’una espiritualitat profunda, com les visions descrites en el Scivias: aquest drama tan antic és avui un text viu, que encara és vigent. És un drama espiritual i al·legòric, en el sentit que se’l relaciona estretament amb la vida monàstica i, particularment, amb la integració de les oblates, les noies que han de treballar la seva ànima per atènyer la salvació a través de les virtuts en la nova comunitat religiosa.
L’eix argumental de l’Ordo Virtutum ens descriu el camí que fressa una Ànima, peregrina d’aquest món terrenal, per tal d’atènyer la salvació: s’hi descriuen els perills mundans que li surten a l’encontre (diabolus) i les forces celestials (virtutes) que poden dissuadir-la’n. Per a Hildegarda, la via que mena a la salvatio es petja diàriament gràcies als pensaments, les paraules i les accions virtuoses: és per pròpia voluntat que l’ànima es pot perfeccionar i purificar; per a fer-ho, l’ànima té com a aliades les forces divines, les virtuts, que, com a host celestial, li brinden en tot moment l’ajut necessari per a vèncer el diable.
Mitjançant la representació d’aquesta obra, es pretenia escenificar, d’una banda, la joia i plenitud derivada d’una vida virtuosa, viscuda en comunitat i consagrada a Déu, i dels perills que podia significar renunciar-hi.
[youtube]https://youtu.be/khxaYxhfz0M[/youtube]
Espero que aviat tornem a tenir l’ocasió de poder gaudir d’una de les obres més antigues i fonamentals de la tradició clàssica occidental, amb l’afegitó de estar composta en llatí i per una gran dona.
Bonum diem!
Hildegarda em sembla un exemple a seguir per a totes les dones. Penso que, únicament pel fet d’haver sigut una dona tan reconeguda per haver viscut al segle XII, ja és admirable! En aquella època les dones no tenien cap mena de prestigi, principalment perquè no els hi deixaven. Estic al·lucinada ja que no és gens corrents que una dona de fa molt encara tingui tanta importància i més encara per haver fet tot el que va fer, ja que en aquella època una dona no podia fer el que ella va fer. Crec que és un gran exemple a seguir perquè jo crec que va haver de lluitar bastant per poder fer tot el que va fer. Per aquella època, que una dona arribes a ser consellera de papes i emperadors era algo únic i demostra que fins i tot en aquella època de ment tan tancada on no hi havia cap mena de respecte cap a la dona es podia lluitar pels drets de la dona i es podia arribar (d’alguna manera) a tenir importància. També li estic agraïda perquè va ser una de les poques compositores del segle XII i segur que moltes compositores la van tenir com a inspiració o la segueixen tenint.
Salve!
Aquesta dona em sembla molt admirable, ja que ha sigut molt reconeguda durant el segle XII quant les dones no tenien el prestigi de poder treballar i fer el que volguessin sino que seguir les normes dels homes, aquesta dona ha aconseguit ser algo més en el seu dia a dia.
In proximum!
CLOENDA DE LES JORNADES DOCENTS AMB LA REPRESENTACIÓ DE L’OBRA ORDO VIRTVTVM
A les 18.00. Representació de l’obra Ordo Virtutum (c. 1151), d’Hildegarda de Bingen, a
càrrec del grup Ardit ensemble amb la solista Catherine Schroeder.
http://www.uab.cat/doc/jornades_docents_2017