L’ARA parla de nosaltres: Facebook a classe!

En aquest article de dissabte, el diari Ara es fa ressò d’algunes de les metodologies en xarxa que s’utilitzen a l’Institut Premià i de l’ús del Facebook.

diari Ara dissabte 26/5/2012
Diari Ara dissabte 26/05

De l’article de Vicenç Moliné,  m’agradaria reproduir aquí,  per després saber-ne la vostra opinió,  el següent:

La idea de fugir de la pissarra i de la rutina els agrada i arriben als ordinadors animats. A l’entrada els espera el professor, Bernat Ancochea, que també és el director del centre… els apressa a seure i posar en marxa els ordinadors…

Els alumnes, però, no tenen tot el cap posat en les matemàtiques. Abans que la pàgina de Sangakoo, en molts ordinadors hi ha aparegut una altra pàgina web: Facebook… El Bernat ho sap i passeja buscant els que no paren atenció a Sangakoo. “El Facebook és un problema i vam intentar bloquejar-lo, però és impossible. Sempre troben algun truc per obrir-lo”, es lamenta… “no tenen interioritzat l’ordinador com una eina per aprendre”.

Noves perspectives

Pere Marqués és professor de tecnologia educativa de la Universitat Autònoma de Barcelona i comparteix aquest punt de vista. Per ell, la feina d’un professor és obrir noves perspectives als alumnes, i fer que vegin un ordinador com una eina per aprendre també és part d’aquesta feina… (vid. Facebook també serveix)

Els alumnes tenen la seva pròpia perspectiva… “Quan estigui estudiant per a un examen i no entengui un problema, el podré posar a Sangakoo i un company de classe em podrà ajudar”. Tot i això, reconeix que per a això ja té Facebook, on la classe hi té un grup. El professor també en reconeix alguns avantatges, però també perills, com l’augment de les distraccions.

En canvi, Margalida Capellà, que imparteix llengües clàssiques als alumnes de batxillerat humanístic, no els prohibeix entrar al Facebook. De fet, part de l’assignatura s’articula al voltant seu. Per ella, estudiar les llengües clàssiques també és estudiar tot el que les envoltava i demana als alumnes que comparteixin tot el que trobin per internet relacionat amb l’antiga Roma i la Grècia clàssica. La professora explica que no li agradava gaire però que s’ha adonat que “és una eina més pròxima, ja que sempre hi estan connectats”. “Crec que té una part útil i s’ha de saber aprofitar abans que recórrer a la prohibició”.

Hi ha lloc per al Facebook a l’aula? Encara hem d’aprendre a veure l’ordinador, les xarxes socials com a eines per aprendre? Com podem centrar-nos i  no distreure’ns? Com treure el màxim profit de les noves tecnologies i de les xarxes socials i no caure en la distracció per infotoxicació o xafarderia? Com podem controlar la tafaneria que no ens porta enlloc i ser un furoners dels bits per crear coneixement? S’ha de bloquejar el Facebook a l’institut?…

Per a mi és molt senzill i es redueix a ganes d’aprendre,  tenir interès per a ser competent en el segle XXI i tenir autocontrol per fer el que toca, com toca  i  quan toca.

Ja ho varen dir els grecs:  ΜHΔEΝ ΑΓΑΝ!

24 thoughts on “L’ARA parla de nosaltres: Facebook a classe!

  1. carla agusti

    A mi m’agradaria que i agues us del facebook perque cuan per exemple cuan ens estan dictan algo encontes descriure en voli i taxa mb tipex pues es millor escriure amb ordinador

  2. achraf maanani

    A mi hem sembla be i malament ,perque l’ues del facebook a classe a vagades esta malament perque quan podries estar aprofitant les hores per recuperear estas en el facebook quan hi podries estar a casa teva.La part bona es quequan t’aborreixes a classe pots ficarte al facebook i pots comunucarte amb altres sense molestar als demes

  3. bryam

    yo tin facebook i a vegades m’ entro a classe d’isop o classe de catala o de castella al mobil,facebook es molt conegut per tot el mon com youtube o twitter.

    no m’ estranya alguns nen estan mes visiats al facebook que per ells es pasarian tot el dia al ordinador.

  4. Cristina Berjano

    Si que crec que serveixi utilitzar el facebook, ja que és una forma de conectar-se que tothom utilitza últimament i així ens informem per allà de manera fàcil i útil.

  5. lourdes caparros

    Salve!

    A mi per exemple em sembla be tenir facebook a classe ja que apart d’utilitzarlo en la vida personal tambe l’utilitzem per resoldre dubtes de classe,a llatí o a classe conjunta…
    Nosaltres per exemple tenim el grup de 1r C i alla podem anar-nos preguntant coses de les materies en les que necesiitem ajuda.

    VALE

  6. aiida

    A veure, per una part ho trobo bé ja que és bo tenir un lloc interactiu en una pàgina on s’utilitza mo9lt, ens motiva molt també, però per un altre banda, la gent s’ho pren a la seva bola, i fa el que vol i això tampoc és bo. però no està mal. Jo no me’n queixo pas, perquè se que és el que he de fer i ho entrog tot a la hora!

  7. Marta Bautista

    Salve!!!

    A mi personalment em sembla bé això de treballar amb l’ordinador però prefereixo treballar amb llibre i llibreta. També treballar amb ordinador te les seves conseqüències com han dit a l’article…

    Vale!!

  8. Alma Bergel

    Salve!!!

    Jo crec que el facebook si que ens distreu, però també crec que la Margalida te raó en que al sempre estar conectats podem aprofitar-ho per compartir cosas entre nosaltres i coses que no només els que fem llatí o grec veiem sinó tots els amics que tenim al facebook o podem veure i poc a poc i inconscientment ens anem tots culturitzant.

  9. Yasmina Berkane Pais

    Salve!
    No sabia que haviem sortit al diari ARA, la veritat és que està molt bé aquest article. Jo personalment crec que el facebook és una bona eina per treballar a classe, està clar que ens hem de controlar, ja que a vegades hi ha temptacions, hem sembla molt adequada la frase que deien els grecs, ΜHΔEΝ ΑΓΑΝ. A mi el que més m’agrada del facebook a la classe de llatí, o quan estic a casa i necessito ajuda, és que puc enviar-li algun missatge a la Lida i ella resol els meus dubtes, jo crec que és millor que enviar un gmail, ja que també podem “promocionar” els nostres articles o trobar coses interesants dels companys.
    VALE!

  10. IHSSAN

    SALVE!
    Jo crec que si hi ha lloc o no per a fecebook a l’aula depén de la persona més que res, ja que si una persona té ganes d’aprendre encara qu etingui un ordinador al davant intentarà no distreure’s en canvi si una persona no té ni el més mínim interés…estigui en una classe normal o en informàtica es distraurà igualment, així que jo personalment no crec que el facebook sigui el culpable de la nostra distracció a classe. El metòde que fem servir a classe de tenir una pàgina del fil de les classiques al face ja està bé i crec que fins ara aquest mètode ha funcionat força bé i si no fan servir el facebook a classe per intentar que els alumnes en distraiguem menys podrien fer classe normal amb ordinadors i els ultims 5 o 10min de classe que ens deixessin fer el que volguem i així intentar que ens distraiguem més a classe per fer coses que no són. Jo no crec que el facebook sigui tan dolent per a classe i que tampoc faria falta bloquejar-lo ja que també es pot mirar la part positiva, i es que si una persona d’aquell grup no li interessa el que estàn fent els altres, es pot dedicar a estar al face durant aquella hora i no molestar als que si tenen interés per aprendre.
    SALVETEE :D!!

  11. Laia Sánchez Puerto

    Salve!!

    He llegit aquest article i la veritat és que és molt curiòs.
    I n’estic bastan d’acord amb molts dels aspectes que dieu.
    Per una banda si que trobo que el facebook pot provocar moltes distraccions en els alumnes. Però per altre com en el nostre cas tot i que en algun i avegades si, tambè ens és una eina de treball. Per tan, jo crec que el tema es saber separar quan l’utilitzem com a eina de treball i quan no. I saber diferenciar el moment i el lloc.

    Vale!

  12. Uxue Avilés

    Salve!!

    Jo crec que això de utilitzar el Facebook, en part es bo, per que tothom ho pot veure i també podem treballar a partir del que penjis. Crec que cadascú ha de ser suficientment capaç de saber quan s’ha de conectar i quan no ho ha de fer i també depèn de les ganes que tingui la persona de treballar i de l’interès que tingui per l’assignatura. Jo sincerament penso que als joves ens distreu bastant per que primer penses no ho faré servir però sempre hi acabes enganxat, igualment encara que a vegades passi això crec que és una bona eina de treball, per tant penso que s’hauria de deixar.

    Vale!!

  13. Victòria

    Salve!

    Facebook és una bona eina de treball ja que podem trebllar penjant fotos i altres coses més diferents a les de sempre però crec queals estudiants ens distreu bastant en facebook ja que vas comentant altres coses i a vegades no aprofites gens la classe o no l´aprofites del tot però crec que amb l´edat que tenim tenim que saber diferenciar entre hores de treball i hores d´oci. Jo personalment alternaria le sdues eines de treball més freqüens com són la llibreta i el lllibre però més la llibreta ja que jo i el llibre de llatí no ens entendem gaire i l´ordinador per fer coes més diferents i entretingudes com les que he dit abans. Llavors estic en contra que tregin facebook als institut però tan sols si és fa servir per treballà ja que als institus que no és fa servir és inútil que el tinguin als institus ja que només consegueixen que sl alumnes no prestin atenció a la matéria i despés jo val per res amb aquest sentit prefereixo que el treguin . Estic a favor que estigui facebook als institus però amb aquest en contra.

    Vale!

  14. moral.mireia2010

    SALVEE!
    No savia que el centre habia sortir al diaria Ara,me lleguit l’article i és interessant. Jo tinc facebook, com molta gent, penso que si què és una bona idea, perquè es diferent, i també es una manera de que les classes siguin és entretenides. A les classes de llatí el fem servir algun cop, per pujar fotos i coses aixì. Però si que es una bona idea, i penso que no l’haurien de prohibir.
    VALEE!

  15. baga.laia2012

    Jo opino que el Facebook si que serveix. Ja que nosaltres els alumnes de llatí de batxillerat, també tenim un grup per ajudar-nos mutuament quan tenim algun dubte d’algun exercici o el que sigui. A més, tenim el facebook de fildelesclassiques, que està molt bé, perque no nomès ap`renem la llengua llatina o grega, tambè podem aprendre moltes coses sobre la cultura a partir dels articles que es posen a aquest facebook.

  16. paula pla

    no sabia que hagués sortit aquesta notícia del Cristòfol en el diari ‘Ara’

    i si que es veritat que potser ens distreiem una mica, pero és una bona eina també per adjuntar novetats i coses ja que com ha dit la Lida casi sempre estem conectats ens es més rapid i fàcil. La Margalida ha sapigut com treure-hi partit al Facebook! m’ha semblat molt interessant llegir aquest article sobre el nostre institut

    valeeeeeee:)

  17. Miriam Pelegrina

    Salve!
    Jo veig molt be que podem utilitzar facebook a l’aula, perque no es sols una part de aprendre si no de estar més ficat a la materia, de veure moltes curiositats! Es veritat que no utilitzem la tecnologia sempre per aprendre però trobo que es molt bona eina per estar sempre conectats i informats de cualsevol noticia.

  18. carla

    El problema no és del facebook, el problema el té la persona que es conecta quan no s’ha de conectar, perquè cadascú és suficientment grandet per ser responsable dels seus actes.
    En conclusió considero que el facebook no és dolent, és una nova manera de estudiar apart de per el chat etc…

    Valee!

  19. Andrea Balart

    penso que per una part està bé ja que es pot compartir coses, i penjar videos o altres coses que per exemple un troba sobre els romans un article o un video i ho comparteix amb els altres, tot i així també hi ha molts riscs de distraccions, i no tota la gent ho fa sinó que més d’un passa i està tota l’hora al facebook.

  20. irina

    jo crec que està força bé ja que és una eina de treball com qualsevol altres en que pots compartir coses amb la gent i molta gent si que ho fa, però també hi ha d’altre que es distreu molt i que passa de fer res mentres els altres si que treballen, i crec que el poblema està en cada persona si és responsable o no.

  21. Eva Serrano

    Salvete! Jo crec que el facebook ens distreu força però al mateix temps és una manera d’incitar als alumnes a que treballin amb una cosa que nosaltres veiem molt actual i propera a nosaltres. Si el que veiem al facebook és atractiu és fàcil que hi col·laborem més que en pàgines webs formals que ens queden més llunyanes. A més, com sempre es diu allò que no s’ha de fer atrau i per tant com més em prohibeix el facebook a classe més s’utilitza. Per tant, crec que no prohibir-lo i si més no posar-hi activitats per utilitzar-ho és una bona manera de fer treballar als alumnes. Si algú és treballador, ho farà igualment encara que gràcies al facebook potser ho farà més animadament.

  22. gomez.luque2011

    Encara que molta gent diu que el facebook només fa que distreure’ns i no és una manera molt utilitzada i relacionada amb l’estudi, de vegades es molt útil per enviar arxius, comentar, i també és útil per l’aprenentatge si es fá un bon ús, esclar.
    És una manera facil, diferent, i ‘divertida’ de treballar.

    vale!
    vale:D

  23. Erik Aparicio

    Salve!
    No home no! No s’ha de prohibir, té molta utilitat a algunes clases com per exemple la nostra, a llatí l’utilitzem bastant i es de gran ajuda per posarte el corrent de la feina. Ademés és una nova manera d’apendre d’una manera que a els joves ens agrada, les reds socials.

    Vale!

  24. Eva Perez

    Jo crec que no, perque és molt útil el facebook avui dia per tot, per exemple a la nostra klase, l’utilitzem molt, per possar articles, i per possarnos al corrent de tot el que passa i tot, i si tenim algun dubte te’l preguntem pel facebook si estem a casa podem enviarte un missatge, o inclús el facebook ens pot ayudar a trobar informació
    valeee:D

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *