Aquí trobareu la informació que us fa falta per acabar l’últim tema del llibre Atenes i Esparta, unitat 11 Grec 1, ed. Teide.
La acròpolis Atenes:
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/joy9xOXR_hs" width="450" height="350" wmode="transparent" /]
L’educació a Grècia:
[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/puTtpkK3DJA" width="450" height="350" wmode="transparent" /]
El tercer video, m’ha semblat interesantissim, ja que el tema de l’educació també el tocava jo en el meu treball. On trobes tots aquets videos? Perque crec que en el meu treball, tan com aquest tercer o el de la boda, anirian molt bé no?
Un petó Lida.
bon dia!
Lida, et comento perque aquest article es referent al treball que he elavorat aquest trimestre.
Tot i que ja tinc fet el treball sempre va be tenir mes coneixements sobre el tema.
arreveure!
El primer video el de atenes, m’ha semblat molt trist, encara que no em se la historia del que va fer aquests home.
I l’ultim el de l’educació em fa molta gracia, ja que el comparo en la situcio que ens trobem ara els joves, i ni ha molta diferencia!!
🙂
Hola Lida!
El vidio que més m’agradat ha sigut el segon, tot aixo del recinte, totes les seves cases, m’encanten. Però les estatues amb els animals no m’agraden molt, perquè les trobu molt besties i lletges, en canvi les columnes de dona si:)
Un petó.
salve¡¡¡
jo encara nose don treus aquests videos tan interesants, estan molt bé aquests videos ja que et mostra la forma de expresar-se en aquella epoca.
Que vagi tot molt bé¡¡¡
Hola Lida, els videos están bé, com tots diuen, no se sap de don treus els videos.
El video que mes m’agrada es el segon.
A continuació la activitat 4 de la pàg.255 del llibre de Grec:
Atenes:
forma de govern:Democràcia es va implantar gràcies a l’alt nivell econòmici, perquè era restringida per ciutadans tot gràcies a que era un estat de petites dimensions.
Institucions:la llei és igual per a tots en els interesos particulars i pel mèrit de cadascú.
Cultura: es caracteritza pels seus edificis públics, grans temples i fortificacions.
Personatges: La fundadora de la ciutat és la deessa Atena.
Exèrcit:Lliga de Delos contituïda per a la defensa contra els perses etc..
Esparta:
Forma de govern:monarquia hereditària, una diarquia,és a dir, dos reis un pels aqueus i l’altre pels doris.
Institucions:Legislador Licurg: estat propitari de la terra,regla de disciplina militar, dues classes de procesos judicials: un arbitral i l’altre civil.
Cultura: societat caràcter comunitari i la moneda era de ferro. L’economia es basava en l’agricultura i la ramaderia, elaboració de productes manufacturats i el comerç es reduïa a l’indispensable.
Personatges:Agíades dels aqueus i Erpòntides dels doris.
Exèrcit:l’ideal de la vida espartana era formar soldats per a la defensa de l’estat. Esparta va disposar d’un exèrcit terrestre molt ben organitzat.
act.4 p.255 llibre de grec de 1
Atenes
Forma de govern: democràcia- es va poder implantar perquè era un estat de petites dimensions i un alt nivell econòmic.
Institucions: hi havia l’ecclessia (poders executiu, judicial i legislatiu), els estrategs (10magistrats),l’heliea (tribunal popular), arconts(9 magistrats) el bulé (consell dels 500) i el consell dels pritans amb 50 consellers i el seu president.
Cultura: nivell més alt al segle de Pèricles. Grans construccions d’infraestructures públiques.
Personatges: Atena (fundadora de la ciutat), Pèricles i Hipòdam de Milet (arquitecte que va dissenyar el Pireu).
Exèrcit: Lliga de Delos per a la defensa contra els perses.
Economia: activitats agrícoles i ramaderes.
Mitologia: la fudació de la ciutat està relacionada amb un mite de Atenea, d’aquesta dea agafa el nom.
Esparta:
Forma de govern: diarquia (dos reis) monarquia hereditària.
Institucions: Èfors (5magistrats), GERÚSIA (28ancians + els 2 reis), Apel·la(funcions consultives).
Cultura: societat de caràcter comunitari i el ferro com a moneda. Economia basada en l’agricultura i la ramaderia, elaboració de productes manufacturats i el seu comerç es reduïa a l’indispensable.
Personatges: Agíades (aqueus), Erpòntides (doris), Menelau i Pausànias.
Exèrcit: la força d’Esparta eren els seus homes, els soldats. Des de petits els educaven per l’exèrccit i la guerra.
Economia: soc. agrícola i ramadera. Ferro com a moneda.
Per cert els videos estàn molt bé!! 🙂
Atenes: la fundació de la ciutat es la deessa Atena.
les cases a ateneses no eren gaie còmodes ni agradales, en cani en l’època hel·lenística les cases del rics van començar a ser més smtuoses i es difereciava mes de les dels pobres. Principalment, atenes es carcteritza pels seus grans temples, edeficis i fortificacions.
El sistema polític dÀtns era la democràcia il·lustrad, progressista i imperialista.
Atenes tenia dues fons particulars de finançament; el trebll dels eslaus i l’aportació tribtària de la Lliga de Delos, constiutuïda per a la defensa contra els perses.
Esparta:
Eparta, a diferència d’Atenes, no tenia grans edificis, ni grans temples, sinó la força dels seu exèrcit d’homes.
La ciutat estava oberta al comerç.
La constitució esprtana era fruit de l’obr del llegendari legislador Licurg.La societat tenia un caràcter comunitari i la moneda era el ferro. L’economia es bsava en l’agricultura i la ramaderia.
A Esparta hi havi dues processo judicials; un l’arbitral, per a casos no gaire importants, i un altre de civil, per a casos més greus.
El govern era format per dos reis; monarquia hereditària, un iarquia (dos reis; un pel aqueus i l’altre pels Doris)
A Atenes:
Forma de govern: democràcia. Institucions: Acropoli d’Atenes, Teatre de Dionis, Olimpeion, Odeon. Cultura: va estar al nivell més alt al segle de Pèricles. Personatges: Atena (fundadora de la ciutat), Pèricles
Exèrcit: Lliga de Delos per a la defensa contra els perses.
Economia: activitats agrícoles i ramaderes.
Mitologia: Posido i Atena es van disputar el territori i va guanyar la deesa.
A Esparta:
Forma de govern: diarquia (dos reis) monarquia hereditària.
Institucions: No tenien grans institucions.
Cultura: societat de caràcter comunitari i el ferro com a moneda. Economia: basada en l’agricultura i la ramaderia, elaboració de productes manufacturats i el seu comerç era minim.
Personatges: Agíades (aqueus), Erpòntides (doris), Menelau (antic rei).
Exèrcit:la força d’Esparta eren els seus homes, els soldats.Des de els 7 anys els educaven per l’exèrccit i la guerra.
A Atenes:
Forma de govern: Era una democràcia.
Institucions: Acropoli d’Atenes, Teatre de Dionis, Olimpeion, Odeon.
Cultura: va estar al nivell més alt al segle de Pèricles. Personatges: Atena que va ser qui va fundar Atenes, i Pèricles.
Exèrcit: Lliga de Delos per a la defensa contra els perses.
Economia: Feien activitats agrícoles i ramaderes.
Mitologia: De la deessa Atenea va adquirir el nom d’Atena.
A Esparta:
Forma de govern: diarquia (dos reis) monarquia hereditària.
Institucions: No tenien grans institucions.
Cultura: societat de caràcter comunitari i el ferro com a moneda.
Economia: Estava bassada en l’agricultura i la ramaderia, elaboració de productes manufacturats i el seu comerç era mínim.
Personatges: Agíades (aqueus), Erpòntides (doris), Menelau (antic rei).
Exèrcit: Als nens desde que tenien 7 anys, els educaven, perquè poguéssin anar al exèrcit.
Aquest article us pot ser molt útil per al tema Atenes i Esparta que ara estem fent. El segon vídeo us pot ajudar a fer-vos una idea més clara de com era l’acròpolis. El tercer crec que us farà gràcia pel regust antic de la seva gravació i narració i voldria que em comentéssiu els detalls que no s’adiuen amb el que hem estudiat al tema “Vida quotidiana” i amb el que hem observat a les mostres de ceràmica i escultura que hem analitzat.
Us aconsello també que mireu les respostes que van donar fa dos anys els alumnes de Premià a la pregunta que, segons els vostres comentaris, més us ha costat. Hi concidiu? Hi afegiríeu alguna cosa?…
Hola Margalida, aqui comentaré el exercici 1 de la pàg,253
sobre l’Acròpoli d’Atenes.
1.)Partenó; les escultures del costat representen el naixement d’Atena i les del frontó posterior, la disputa del país entre posidó i Atena.
2.)Erectèon:Una de les part conté l’aigua del mar.
3.)Propileus:cobert amb el marbre blanc i a la dreta:
4.)Temple de Nice Àptera:des d’on és visible el mar.
Hola,
jo no he pogut obrir el primer video, pero els altres dos estan molt be.
El de l’acròpolis et pots fer una ida molt bona de com era l’Acróplis aleshores, al segle V aC. T’ensenya molt bé com són i on estan els diferents elements. Com l’Acròpolis, que estava en el punt més alt de cada ciutat i era la part més religiosa de la ciutat. Hi havia els propileus, que era per on s’entrava, amb el temple de Atena Nice al seu costat, i la pinacoteca a l’altre banda. Un cop a dins hi havia el Partenó i l’herepteion.
El úlim video tracta de l’educació d’un nen atenés, que estudiava tan llengua i literatura, com esport. Sempre amb el pedagog, que s’ocupava del nen.
Gràcies, Marina, per avisar-me. Efectivament el primer no es pot obrir i l’he eliminat.
Margalida, a la línia tres es veu una resta del codi.
Marina, ves amb compte amb els noms dels temples, suposo que a la línia nou et refereixes a l’Erectèon. Has de posar-ho tal com ho tens al llibre… I amb la “pinacoteca” a què et refereixes?
Gràcies, Teresa!
XAIPETE!
Bé, a continuació faré una comparació de les dues ciutats gregues Atenes i Esparta, seguint les pautes de l’exercisi 4, de la pàgina 255 del llibre GREC 1.
Atenes
-Forma de govern: Els atenesos utilitzaven com a forma de govern la democràcia. La democràcia era restringida només a un cert tipus de ciutadà (barons més grans de 20 anys, fills de pare i mare atenesos i de condició lliure).
-Institucions: Les seves principals institucions eren: l’Acropoli d’Atenes, el Teatre de Dionis, l’Olimpeion i l’Odeon.
-Cultura: Els atenesos van construïr molts edificis, com el Pnix i infraestructures, com el Port de Pireu. En el que s’anomena “Segle de Pèricles” va ser el segle de màxima esplendor de la ciutat.
-Personatges: Segons la mitologia Cècrops va ser el que va fundar la ciutat i finalment després d’una disputa entre Posidó i Atenes, l’última en va sortir vencedora. Hipòdam de Milet va dissenyar algunes infraestructures com el port de Pireu.
-Exèrcit: L’exèrcit atenès va guanyar la lluita contra l’exèrcit persa.
-Etc: A Atenes les cases no éren gaire còmodes ni confortables, encara que tenien un espai dedicat només per als homes i un altre per a les dones. També hi havia cases de lloguer.
Esparta.
-Forma de govern: A diferència d’Atenes que hi havia la democràcia, a Esparta hi havia l’anomenada diarquia (presència de dos reis) i s’obtenia de forma hereditària.
-Institucions: No tenien gaires institucions importants; Esparta a diferència d’Atenes es caracteritzava en comptes de per les seves grans infraestructures o edificis, per els seus homes, per la seva força.
-Cultura: Esparta era una ciutat amb una societat de caràcter comunitari i utilitzaven el ferro com a moneda.
-Personatges: Un dels personatges més coneguts d’Esparta és el rei Menelau, que va ser una peça bastant clau a la guerra de Troia.
-Exèrcit: Una cosa curiosa sobre l’exèrcit espartà és que preparaven als nens desde ven petits (7 anys) per a que poguéssin anar a l’exèrcit ràpidament.
-Etc: Esparta també era anomenada Lacedemònia.
Doncs de fet és que jo sempre acabo les meves explicacions a tractar, i una d’aquestes explicacions no la he acabat.
Un cop en veure que no hi tenia massa informació d’escrita i explicada he volgut aprofitar el moment. Com sempre dic més val tard que mai, pel fet de què sempre m’agrada ser puntual i la primera, però he vist que en sigut de primer…! 😉
Donca bé ara començo a explicar..!
Les dues ciutats a comparar i ha descriure són: Atenes i Esparta, però jo he volgut començar a comparar Esparta amb Atenes.
La forma de govern que tenia Esparta era diarquia, vol dir que governaven dos reis, cosa que Atenes hi havia democràcia , el fet el poder de votar nomès els adults i els de major d’esdat com ara en aquest moment és el què és fà, i les persones de 20 anys.
Esparta les seva institució consistia en fer edificis amb la força del seus homes que estaven bent preparats per fer aquests edificis i no els nens . En canvi, l’institució d’Atenes era: l’Acròpoli, teatre..) tenia quatre institucions concluint aquestes dues esmentades.
I l’exèrcit d’Esparta era més “bèstia”, preparaven els nens d’una certa edat un 8 o 9 d’anys , per ser preparats i poder anar a lluitar en les guerres, això portava un mínim d’estada en la escolarització i la majoria dels nens eren analfabets. L’exèrcit d’Atenes estava més preparat encara que ell utilizés cuasi el mateix metòde d’escolarització mínima, encara que ell tinguès l’avantatge de haver triomfat i guanyat la lluita contra els persans.
Doncs bé, espero que us hagi fet d’ús, en aquest moment com en un altre ocasió. El més important és que heu de saber les grans diferències que van haver en aquestes dues ciutats!!! 😉
XAIRETE!
Atenes:
Atenes capital de l’Àtica, està situada en una plana envoltada per petites muntanyes. Cècrops va ser segons la mitologia fundador de la ciutat Atena va resultar vencedora contra Posidó. L’Acròpoli era la roca sagrada d’Atenes.
El sistema polític d’Atenes era la democràcia, ja que era un estat de petites dimensions i d’alt nivell econòmic i per que era nomes restringida per als ciutadans barons majors de vint anys atenesos i de condició lliure i els metecs, estrangers residents pagaven impostos.
La democràcia atenesa estava formada per l’Ecclesia o Assemblea popular estava restringida per tots els ciutadans lliures majors de vint anys. Era el màxim òrgan del gorvern. Tenia totes les atribucions : legislatives, executives i judicials. Aquets per sorteig anual escollien a la Heliea, tribunal popular i als arcons, formats per nou magistrats i a la vegada també designaven per elecció els estrategs, formats per nou magistrats.
Esparta:
La polis d’Esparta, també anomenada Lacedemònia, està situada al sud del Peloponès, al peu del Taíget.
Esparta a diferencia d’Atenes no es
caracteritzava ni ples seus grans edificis públics, ni ples seus grans temples sinó que en la seva força van ser homes.
L’organització política a Esparta estava formada per ioltes, esclaus de l’estat, no tenien drets i periecs, homes lliures no espartans, havien de prestar servei militar en cas de guerra i pagar impostos, però no participaven en el govern de la ciutat.
Aquets formen l’exercit i els esparciates, grup dominat que dirigia la ciutat i feien vida militar, que a més, formaven part de l’assemblea popular, Apel•la, i elegien cada any a cinc magistrats que formaven Èfors i l’elecció vitalicia formats per 28 ancians més els dos reis.
Ja que aquesta era governada per dos reis, Diarquia, de manera hereditària.
vale!
Salve!!
La part més alta de la ciutat era l’Acropolis i servia com a defensa per a atacs eventuals o com a santuari dels déus. Totes les ciutats en tenien una. La més famosa es la d’Atenes (segle V aC). A l’Acrópolis s’hi accedia pels propileos i a la dreta quedava el temple d’Atena i a la esquerra la pinacoteca. Les dues estructures principals eren el Partenó, que era l’edifici més important, dedicat a Atena, i l’ Erecteion, que combinava diversos llocs de culte per a Atena i en el qual es destaca el magnific pòrtic de les Cariàtides, i es complementaven amb el Recinte de l’olivera sagrada o la calcoteca. Al recinte s’accedeix a través d’una rampa bastant enpinada i unes escales que ens apropen als propelèus de marbre blanc construïts per Menecicles. El Partenó era d’estil dòric i els relleus del frontó estan dedicats als déus de l’Olimp i a les metopes es representten quatre famoses lluites mitològique. Al fris s’hi observa la processó de les Panatenees. El recinte de L’Acrópolis i el Partenó va quedar greument danyat el 1687 a causa d’un proyectil.
Vale!! 😀
Laura, hauries d’especificar quin vídeo estàs resumint, si no, el teu comentari queda descontextualitzat.
Salve!
Jo he visualitzat el video de l’educació grega i ara el resumeixo:
Els nens aprenien a cultivar la seva ment i el seu cos. Enriquien la seva ment amb els papirs, on hi havia textos com l’Odissea. També s’entrenaven a educació física amb un professor i feien pràctiques com el llençament de disc. Si ho feien molt bé un dia, fins i tot, podien arribar a jugar als jocs Olímpics. Els grec havien de ser tan forts com inteligents. Els nens grecs, tenien un esclau que els educava moralment i els ajudava amb tots els quefers del dia, aquest era anomenat el pedagog. Aquests esclaus els havien de portar també als llocs on els seus senyors els hi deien. Per exemple ca l’artesà de caràmica. La ceràmica era la indústria més important d’Atenes. La ceràmica es feia amb fang que donant voltes hom feia una gerra o quelcom que necessités. Més tard es posava al forn i ja cuita es venia. També ara comú que els nens rics en fer regals posessin una dedicatoria amb un pincell amb les peces de ceràmica.
La Acrópolis de Atenas se derrumba
Los expertos han detectado que la plataforma sobre la que descansa el Partenón estaría empezando a ceder.
http://www.elmundo.es/la-aventura-de-la-historia/2014/10/02/542d1b11e2704e00048b4576.html?a=e8960a613250367023a042283592da07&t=1412270693
Pingback: Atenes durant l’època clàssica | Aracne fila i fila