Balanç del primer any al projecte Clàssics a l’escola

Clàssics a l’escola és un projecte emmarcat en l’optativa de Cultura de 4t d’ESO Clàssics arreu del nostre institut, que té com plataforma digital aquest bloc que ara mateix visites i que li dóna nom. De fet, aquest curs, el primer que s’imparteix l’optativa, ha estat la prova de foc final per comprovar si realment havíem assolit els objectius plantejats a principi de curs.

El nostre projecte consisteix a difondre la cultura clàssica a partir del llegat greco-romà; per això hem après i hem investigat sobre aquest llegat i la manera com fer-la arribar a un públic pre-adolescent de manera que gaudeixi i aprengui alhora. Concretament, aquest curs s’ha materialitzat amb la realització de tres tallers amb nois i noies de 5è de primària de l’Escola Bufalà.

Entrada de l'Escola Bufalà de Badalona

Entrada de l’Escola Bufalà de Badalona

Per dissenyar-lo hem pres com a referent principal la Magna Celebratio i el projecte Baetulonis Scholaque se celebra cada any a finals d’abril a Badalona. Ens ha orientat sobre quins tallers faríem i també de quina manera, perquè en aquest festival hi participa gent de totes les edats però sobretot el públic infantil i pre-adolescent. També ens han ajudat les tècniques del Museu de Badalona amb el seu taller de jocs, tot i que al final no vam fer-ne cap d’aquesta mena a l’Escola Bufalà.

18157530_10211676737767490_1689977601717785330_n

Foto d’equip a la Magna Celebratio

No ha estat una tasca senzilla, perquè hem hagut de submergir-nos en el món clàssic i dissenyar amb detall el projecte final. Per això, a posteriori, hem fet balanç del nostre primer any en el projecte i exposarem la nostra experiència en aquest article.

Volem que aquest article serveixi d’orientació per als que ocuparan el nostre lloc al projecte del curs 2017/2018, de manera que tinguin un model en el qual inspirar-se, atès els bon resultats que hem tingut enguany.

Després dels dos primers trimestres de curs d’immersió en la cultura greco-llatina i la seva pervivència, al principi del tercer vam fer una pluja d’idees per començar a donar forma al projecte final. No era la primera, perquè a principi de curs ja n’havíem fet una per intentar definir què era per a nosaltres la cultura clàssica.

A continuació, es van decidir les activitats i confeccionar els equips en funció de les propostes i oferiments de cada alumne. Els taller definitius serien d’abillament romà, escriptura amb tauletes de cera i escriptura amb tinta. Els següents passos van ser decidir un coordinador d’equip i repartir-nos les tasques.

piZap_1503644966211

En aquest collage podem veure en primer lloc el taller d’escriptura amb tauletes de cera, en segon lloc el taller d’abillament i abillament romà, en tercer lloc el taller d’escriptura amb tinta i per últim com a fons tenim la foto d’equip a l’entrada de l’escola.

En tornar de les vacances de Setmana Santa ens vam posar a investigar i a treballar en equip i no va ser fins al mes de maig que el nostre projecte va començar a tenir cara i ulls. Llavors vam començar la difícil tasca d’elaborar el material nosaltres mateixos, el paper pergamí en el cas del nostre equip.

En el moment de dur a terme el nostre projecte davant dels nois i noies teníem molta incertesa per si els nens gaudirien o no, però al final la sessió va anar molt bé, perquè els alumnes de 5è mostraven curiositat i no van para de fer preguntes. El que ens va cridar més l’atenció va ser la curiositat i ganes de fer coses noves, i al final vam sortir reconfortats i contents per haver complert el nostre objectiu i veure que els nens s’ho havien passat de meravella!

En aquest projecte he après molt sobre la nostra cultura perquè he assimilat d’on ve, m’he divertit perquè he descobert que m’agrada la Cultura clàssica. La seva realització ha estat difícil perquè vam haver de documentar-nos sobre com escrivien els romans i com es vestien, per després fer el material per als tallers.

pizap.com15036738655061

En aquest collage podem veure primer la confecció dels materials pels tallers, de fons hi ha la foto de l’entrada a l’escola i, per últim, els nois i noies de cinquè fent de públic als nostres tallers.

Desde la perspectiva d’equip també podem dir que ha estat una experiència nova per a nosaltres, perquè hem hagut de presentar un projecte, hem madurat, hem après a expressar-nos en públic sense vergonya, hem aprés treballar junts i sobretot hem gaudit cadascun de nosaltres.

No només hem fet una investigació, sinó que hem apropat la cultura clàssica a nois i noies de 10 a 11 anys, després d’una bona recerca. Ens hem repartit per equips i hem investigat sobre els suports sobre els quals escrivien els romans i, en el cas de l’abillament, sobre la classe social i l’estament a què pertanyia cada tipus de roba.

A les dificultats materials i logístiques i el rigor en la recerca calia afegir la necessitat que els tallers fossin amens i atractius per a l’alumnat de primària. És possible aconseguir-ho i no morir en l’intent?

La resposta és sí, encara que sembli impossible a priori, però no ens hem d’oblidar que si posem interès, tot surt de fàbula. Espero, doncs, que aquest article sigui prou orientador i motivador per a les noves generacions.

Text: Maria Sorribes, 1r de Batxillerat

Imatges: Teresa Devesa

30 thoughts on “Balanç del primer any al projecte Clàssics a l’escola

  1. WSanti García

    Aquest document m’ha semblat molt interessant, perquè farem moltes activitats divertides i ensenyar-lis als nois del col·legi Bufalà i fer activitats a l’aire lliure fora del horari escolar . I ami m’agrada aquest tema perquè ens disfressem com antics romans i fer jocs amb tothom.

    Reply
  2. erika luque

    Aquesta tasca ha estat molt ben feta ja que dur a terme un projecte així es molt complicat i es valora molt. A mes, investigar sobre l’antiga vida romana i exposar-la a nens de 10-11 anys es un treball molt dur. I crec que d’aquesta manera els nens aprenen molt mes.

    Reply
    1. Aya Jabroun

      La meva opinió es que han fet molt bon treball, m’agradaria aportar unes idees per millorar aquest blog, crec que a aquest blog li falta informació com per exemple, coses sobre la educació d’aquella època,

      No obstant em sembla una bona idea transmetre els coneixements als nens mitjançant jocs, fan que l’aprenentatge sigui més fàcil i divertit.

      Aquesta activitat és molt interessant i espero fer-la.

      Reply
  3. Guang-zhen Ye

    Aquest projecte m’ha agradat, ja que em sembla una bona idea transmetre els coneixements que els alumnes han adquirit a l’aula i, mitjançant jocs,fan que l’aprenentatge sigui més fàcil i divertit.

    Reply
  4. Nerea Pérez

    El meu germà hi era allà i em va dir que va estar molt entretingut i que es va divertir molt. La meva opinió es que ha estat un molt bon treball.

    Reply
  5. Eloy Martinez Orozco

    La meva opinió es que heu fet un bon treball, perquè per als nens no ha sigut la típica conversa aburrida, sinó que per el que es veu en el vídeo es nota que s’ho han passat bé i han aprés molt.

    Reply
  6. Saül Elvira Morales

    Espero que aquest any els meus companys de cultura clàssica facin el mateix treball de bé que l’any passat. M’espero molt de la presentació a l’escola Bufalà per mostrar als nens, coses principals sobre l’època romana, i sobretot que aquests ho passin molt bé i aprenent.

    Reply
  7. Laia

    jo tinc una cosina que va estar a les activitats que van realitzar i em va dir que s’ho va passar molt bé. Jo opino que van fer molt bon treball.

    Reply
  8. Noa Alonso

    La meva opinió es que aquesta tasca ha estat molt ben feta, d’aquesta manera, en forma de joc els nens aprenen més. M’ha agradat molt el treball de la tinta, així els nens posaven en practica una mica les lletres i paraules en llatí. Aquest any intentarem fer-ho molt millor i que els nens es quedin amb mes coses de les que els expliquem i sobre tot que s’ho passin molt millor.

    Reply
  9. Aitor Artuñedo

    Crec que aquest tipus de tallers són molt bons per que els nens aprenguin d’una manera una mica diferent i entretinguda. A mi m’agradaria participar en el taller de roba perque l’any passat a la Magna Celebratio vaig estar ajudant als nens a disfrasarse i em va agradar. El que jo faria es posar algun taller relacionat amb els jocs y l’edició del vídeo fer-la de tal manera que la música no quedi per sobre del que diuen els nens.

    Reply
  10. Aarón Cano Sánchez

    Jo crec que les activitats que han fet van ser divertidas i que els nens s’ho van passar bé.
    Aquest any m’agradaria si fem alguna cosa semblant els nens també s’ho poguin passar bé.

    Reply
  11. Nerea Pérez

    A la majoria del nens els hi ha agradat i el hi ha semblat molt divertit. Han après per expemple per què s’utilitzava la roba, qu els soldat portaven una mena d’espatllera a la esquena per protegir-se,les botes del soldats feien soroll,etc.
    Per una próxima vegada es podria fer un taller de manualitats per fer els cascs dels soldats,escuts petits,etc.

    Reply
  12. Javier Torres Rodriguez

    Confio que aquest any la Magna Celebratio sigui tan bona com la de l’any passat jo no vaig anar però als meus cosins li van encantar, els tallers estaven molt ben fets i els alumnes ho van fer molt bé.
    L any passat els alumnes de quart van fer una exposició als nens de cinquè de l’escola Bufala per explicar la nostra cultura, van fer molt bon treball i als nens es van divertir i van aprendre

    Reply
  13. Noemí Rodríguez

    Aquest projecte m’ha semblat una molt bona idea, ja que els nens i nenes de l’escola Bufalá han aprés moltes coses que els nois de l’institut han estudit durant l’any passat, m’ha interessat molt que els nens del Bufalá hagin tingut tant d’interes en apendre cultura. No milloraria res d’aquesta activitad, m’ha agradat molt.

    Reply
  14. Eloy Martinez Orozco

    Les opinions dels nens de l’escola Bufalà son molt positivas i això es senyal de que heu fet un bon treball, per exemple una de les coses que creec que ha agradat més al nens es el taller de la roba era molt entretingut sobretot perquè els nens es veuen vestits d’una manera que ells no han vist mai i s’ho pasan molt bé.

    Reply
  15. Carla Escolar Lopez

    M’ha agradat el projecte perquè crec que ensenyar a altres nens i nenes més petits el que s’ha après d’una forma més pràctica i no tan teórica es divertit i interessant tan per que ells aprenguin i per que així nosaltres siguem capaços d’ explicar i expossar el que hem après.
    Penso que seria interressant fer mosaics com a l’ antiga roma.

    Reply
  16. Eloy Martinez Orozco

    M’agradaria aportar unes idees per millorar aquest blog. Jo crec que a aquest blog li falta molta informació com per exemple coses sobre la educació d’aquella época, podrieu també posar els vestits masculins i femenins amb les seves característiques, coses sobre els jocs i festes romanes, i moltes coses més .
    Sincerament crec que el blog té moltes coses bones, però el que crec que pasa es que s’han fixat massa en els detalls i s’han deixat molta informació que si la gent entra a aquest blog li agradaria veure-la.

    Reply
  17. Guangzhen Ye

    Basant-se en les opinions dels nens i des del meu punt de vista, les activitats que més van destacar van ser la de vestir-se com els romans i la d’escriure amb tinta. A a més ells van aprendre per exemple que segons la roba que portaven se’ls podia identificar a quina classe social pertanyien o que els soldats feien una mena de soroll per espantar els seus enemics, etc.
    Per a la proxima vegada podríem ensenyar a fer com les antigues joies romanes; arracades, collarets i anells.

    Reply
  18. Mònica Luque

    Crec que aquest treball està molt ben fet, a més a més, el tema de l’antiga Roma, i tot això em sembla molt interessant, també m’agradaría molt treballar amb nens més petits, i, així , fer més treballs en grup.

    Reply
  19. Maite Prats

    M’ha agradat com els nostres companys de centre han apropat la cultura clàssica als nens de la primaria, ja que ajuden a que ells mes endevant sapiguen que escollir per estudiar. A més de tot l’ho que han aportat als nens de 10-11m’agrada el que ens esta aportan a nosaltres els proxims en realitzar l’activitat. Jo amb aixo veig una gran motivació a la hora d’ estudiar, ja que ens ensenyen a saber sobre la nostre cultura i a més a més ens divertim.
    D’aquesta activitat grupal d’ ensenyar als nens la cultura m’ha cridat l’atenció com els nens es queden amb tot, com vestien, escribien i sobretot les seves classes socials, com bariaba la seva roba depenen de la seva classe social. Tambe a aquesta activitat aportaria algo mes com per exemple una imatge del vestuari amb els noms de les diferents vestimentes.

    Reply
  20. Lidia Herrera

    Aquest projecte hem sembla molt original i bastant currat. Tinc una veïna que va a l’escola Bufalà que hem va explicar una mica el que va fer i hem va dir que li va semblar molt treballat que li va agradar i que va aprendre coses que no sabia.

    Reply
  21. Carla Escolar Lopez

    En quant al vídeo veient les opinions dels nens i nenes penso que ha estat un projecte molt maco de fer i molt bona idea. És nota que aprenien d’una forma més divertida i que s’ho estaven passant genial. El que crec que més els va agradar es el taller de vestir-los amb la combinació de roba de noia rica i pobre

    Reply
  22. mariasorribes Post author

    χαίρετε!
    Salvete!

    He vist que us ha agradat molt el meu comentari, és veritat que alguns diuen que hi falta informació, la informació falta perquè és un blog que el vam crear fa un any i no hi hagut cap interessat en fer el tema de l’educació.
    És un tema que l’apuntarem a la llista de propòsits d’articles i intentarem emplenar aquest blog amb més articles que facin les pròximes generacions.
    Està clar que el nostre projecte vol continuar ja que, alguns os mostreu interessats en fer-lo de nou aquest any en una altra escola o en la mateixa.
    Veig que alguns no heu trobat res malament o per millorar, d’això m’alegro i em sento satisfeta.
    M’agrada sempre que els articles siguin didàctics i especialment aquest perquè penso que fer un article és per ensenyar a la gent o mostrar una cosa que normalment la gent no sap.
    Estic contenta de rebre més feedback positiu per part dels nois de cinquè que van participar.

    “Fortuna secunda” per les noves generacions que vinguin i per als d’aquest any en el projecte: Clàssics a l’escola.

    Vale!

    Reply
  23. Paola

    Veient-ho tot crec que a sigut un projecte que a costat molt i on s’han hagut d’esforçar però també i crec que a sigut molt gratificant i que veure com de bé s’ho pasen els nens val molt la pena.

    Reply
  24. Marta Bonilla

    Em sembla molt interessant aquest projecte ja que tant jo com més alumnes actuals de l’institut som ex-alumnes d’aquesta escola, i ens hagués agradat molt que en els nostres temps algú ens hagués vingut a fer-nos una representació d’aquest tipus. Felicitats pel treball, està treballat i pel que es veu molt ben pensat. Tot son maneres de fer arribar a les noves generacions informació agradable i, per a ells, d’una forma divertida i entretenguda que en un futur els ajudi a determinar el seu itinerari, i si no com a informació general, que mai va malament saber-ne d’on prové la nostra llengua mare.

    Reply
  25. Paula Sorribes

    Em sembla que aquesta activitat és molt interessant i espero fer-la.
    Quan jo anava a l’escola no hi va haver cap taller sobre cultura clàssica i m’hauria agradat que algú vingués a fer-me alguna explicació. També crec que heu fet molt bon treball ensenyant als ens de 5é.
    El taller relacionat amb la roba i l’estament social és el que més m’hauria agradat fer, ja que estic molt interessada en aquest tema.
    No deu ser fàcil apropar la cultura clàssica a unes nens que quasi no saben res, però em sembla que heu fet que pels alumnes sigui divertit aprendre i els heu generat curiositat. Bon treball!

    Reply
    1. Teresa Devesa i Monclús

      Lucía, m’alegra comprovar que al teu germà li va agradar l’experiència. Els dos cursos anteriors han deixat el llistó molt alt, però de ben segur que enguany hi deixerareu la vostra petja o us recordaran amb el mateix afecte.
      Paula i Marta, us faríeu creus del nivell que tenien els alumnes de primària. Com que a 4t fan un projecte final sobre els romans, a 5è recordaven moltes coses. L’any passat fins els nostres alumnes es van quedar parats amb un nen que sabia un munt de mites, més que ells mateixos.

      Reply
  26. Lucía nieto

    Ave!
    Aquesta activitat em sembla mot original, el meu germà va ser un dels nens de 6è que la va fer i em va explicar que li va agradar molt i també com va escriure el seu nom amb tinta.

    Reply
  27. Marta ucero

    Em sembla molt bona iniciativa ja que aprendre en forma de jocs es fa molt menys pesat per als qui no els hi agrada aquest tema i per als qui els agrada la disfruten el doble

    Reply

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *