Revisió d’un conte

Aquesta petita base d’orientació és el resultat de diverses experiències d’escriptura extensiva amb alumnes de 3r i 4t d’ESO i, en algun cas, 1r de Batxillerat.

La proposta sol ser sempre similar. S’inicia la seqüència amb la lectura d’un o diversos contes per tal de copsar-ne algunes de les característiques principals. A continuació es fa una proposta d’escriptura d’unes 3 o 4 planes (que eventualment es poden ampliar) concretant-ne la temàtica i, si escau, d’altres característiques. El procés depèn de la dinàmica del grup, es pot iniciar l’activitat a l’aula, fer una pluja d’idees… o simplement establir una data per a l’esborrany.

Un cop arriba l’esborrany és quan entra en acció aquesta base d’orientació. L’alumne revisa el seu propi text amb la base i, si la dinàmica ho permet, una primera lectura del professor o d’algun company.

Després el professor “corregeix” l’esborrany i en sol·licita la versió definitiva.

Val a dir que aquest tipus de projectes d’escriptura solen ocupar tot un trimestre, normalment el segon, ja que així ens permet presentar els treballs al concurs de Sant Jordi.

REVISIÓ D’UN CONTE

  • 1. Rellegim el conte acuradament:

a) Subratllem tot allò que no ens agradi com ha quedat i després:

– Tatxem tot allò que sigui prescindible

– Tornem a redactar de nou aquells paràgrafs o fragments que no ens agradin.

b) Marquem amb un asterisc tots aquells fragments on hagim narrat els fets massa de pressa. Després els ampliarem:

  • explicant els fets o les circumstàncies més a poc a poc, de manera que es visualitzi millor
  • afegint adjectivacions i complements del nom
  • també es pot aportar alguna comparació
  • ús de paràfrasis, per exemple, dir el mateix de diferents maneres per crear intensitat.
  • Valoracions del narrador, descripcions d’ambient,…
  • 2. Anàlisi de l’estructura i la puntuació:
  • a) He utiltzat correctament la separació per paràgrafs?
  • b) He fet servir els signes de puntuació de manera acurada?: …,¿?,¡!,

3. Diàlegs:

  • Analitzar si he fet servir el discurs directe o el discurs indirecte.
  • Si hi ha diàlegs, he ofert una varietat adequada de verbs de dir?
  • 4. Personatges:
  • a) Els he caracteritzat correctament, oferint els elements imprescindibles per entendre’ls?
  • b) Tenen un nom? És significatiu?

5. El títol del conte recull el missatge principal del conte?

Repassa el principi i el final. Pensa que són les parts més importants del conte. Procura redactar-les acuradament, fent ús d’un lèxic el màxim de ric possible.

Redacció imatge-text

Heu d’escriure un text d’un mínim de dues-centes paraules (en vers o en prosa) que estigui relacionat amb una imatge que hàgiu creat (dibuix, fotografia,…) vosaltres mateixos.

Quan ho tingueu ho entreu com una nova entrada dins d’aquesta mateixa categoria.  Heu d’anar en compte que la imatge no pesi més de 50 Kb.

Cal lliurar-ho abans del 22 de gener.

Aquí us presento una imatge d’Hèctor Zampaglione que va donar lloc a un poema de Gabriel Alejo i un poema de Papasseit que va generar una animació de l’Iris i la Laia.

Va de viaje

El domingo va de viaje.va-de-viaje.jpg

Camisa limpia,

maleta y pantalón.

Y el agua en el bidón.

Algo peinado,

serio, sin rubor.

Como un señor.

Así va el niño con su equipaje.

De viaje.

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/YCvN7byZRtg" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Continguts fonamentals de sintaxi

Tenint en compte que la majoria d’aquests continguts ja els heu treballat a llengua castellana i que estan perfectament explicats al llibre de text, simplement us en passo el llistat per tal que els repasseu i em comenteu els possibles dubtes.

A classe treballarem bàsicament a partir d’exercicis.

Continguts fonamentals:

  • Les categories gramaticals: saber identificar els diferents tipus de paraula a partir dels criteris morfològic(variables/invariables), sintàctic i semàntic (significat ple/significat relacional).[quadre pàgines 118-119]
  • Tipus de sintagmes (SN, SV, SP, SAdj i SAdv) i la seva estructura jeràrquica dins de les oracions.
  • L’anàlisi de la oració simple:
    • indicar la categoria gramatical de cada paraula
    • distingir el subjecte del predicat (concordança)
    • separar els complements del SV (canvi d’ordre)
    • indicar el tipus de sintagma de cada component
    • saber distingir el nom de cada complement del verb (Atribut, CD, CI, CRV, Predicatiu, CC, C. Agent).
  • Conèixer els pronoms febles que poden substituir cada complement verbal i saber-ho fer
  • Els complements oracionals
  • Les modalitats de l’oració (unitat 6)
  • Les oracions predicatives, atributives i les impersonals.
  • Les oracions inacusatives.
  • La lògica de les oracions compostes (la coordinació i la subordinació)

L’anell de la Irina

lanell.jpgCare Santos, L’anell de la Irina, Baula

L`anell de la Irina és el relat de diverses passions: la de l`amor d`Alexander, el jove protagonista, i del seu pare, un prestigiós violinista, per la mateixa dona, la Irina, una dona d’ascendència russa que coneixen un estiu en un petit poble de Sòria. També la del descobriment progressiu i enlluernador d’un país-Rússia- a través de la seva literatura. I, sobretot, és la història del camí que en la vida de l’Alexandre condueix a la maduresa i a la independència.

[Com ja sabeu, podeu comentar els aspectes de la llista que us interessin més i, evidentment, tot allò que hàgiu trobat al llibre que vulgueu compartir amb els vostres companys]

  • a) Quina particularitat presenten els canvis de capítol? Per què creus que l’autora organitza així la història?
  • b) Què té d’especial l’anell de la Irina? Creus que hi ha objectes amb aquestes característiques?
  • c) Proposa adjectius que defineixin l’Àlex. Proposa’n per a la Irina.
  • d) Quines semblances hi ha entre Víctor i Alexandre?
  • e) Intenta explicar la conducta de la mare de l’Alexandre. Hi ha d’altres personatges de la història que actuïn de manera similar?
  • f) Llegiries algun dels llibres russos de què parla la novella? Quin?
  • g) Per què al llibre hi apareixen tantes històries i tants llibres d’autors russos?
  • h) Quina imatge de l’ofici d’escriptor es transmet a través de la novel·la?
  • i) Què et suggereixen les paraules de la pàgina 55:

” LLEGIR és com recórrer una casa amb moltes habitacions. Les unes porten a les altres i aquestes a algunes de més allunyades, però totes estan comunicades entre si. Llegir és aprendre a recórrer aquesta casa enorme, a no perdre-s’hi, a saber en quines habitacions ens agradaria quedar-nos una llarga estona, en quines no volem entrar o quines convertirem en la nostra llar durant una temporada”

j) Què et sembla el final de la novella?

El llibre negre dels secrets

 F.E. Higgins, El llibre negre dels secrets, Cruïlla

Quan Ludlow Molesta s`enfila d`estranquis en un cotxe de cavalls per fugir de la city, no sap fins a quin punt aquest gest instintiu li canviarà la vida. A mitja nit arriba a un poble de mala mort on en Joe Zabiddou, un presentador molt particular, l`agafa com a ajudant. La feina d`en Ludlow consisteix a apuntar les confessions esgarrifoses dels clients del prestador: un enterramorts que desenterra cossos, un carnisser que enverina amb botifarres de rata… Així es va escrivint el llibre? En Ludlow no ho acaba de veure clar. Ell voldria confiar en el seu misteriós amo, però té la sensació que en Joe amaga moltes coses. Ara bé, el mateix Ludlow Molesta també n`amaga unes quantes…

Kenitra

Maria Mercè Roca, Kenitra, Barcanova 

kenitra.jpgEl protagonista de Kenitra és l’Adrià Brugués, un noi de quinze anys que estudia quart d’ESO a Girona, bon alumne, enganxat al messenger i als manga, que fa esport i que no s’acaba d’agradar. El pare de l’Adrià, que feia de gerent d’un concessionari de cotxe, va marxar fa deu anys, i des de llavors el noi ha viscut amb la seva mare, negant l’absència del pare, sense anomenar-lo, com si no hagués existit mai. Fins que la mort de l’àvia desencadena en l’Adrià el desig irrefrenable de trobar-lo, de conèixer-lo i de saber per què el va abandonar. La mare li dirà finalment el lloc on viu, Kenitra, un port fluvial del Marroc atlàntic, i l’atzar li posarà en safata la manera d’anar-hi: l’Adrià viatjarà com a ajudant de cuina en un vaixell de càrrega propietat del xicot de la seva tieta.
El lent viatge per mar, el juliol, li permetrà acostar-se a un món desconegut per ell, conèixer la gent de la tripulació i entendre les seves històries personals, fins llavors inimaginables. I, alhora, el viatge servirà també d’escenari per a les seves reflexions adolescents sobre l’amor, el poder, els homes i les dones, el desig, l’amistat, la violència i les desigualtats. I, per sobre de tot, el retrobament amb el pare i la constatació que no és més que un home desconcertat, el portaran a la reflexió sobre la culpa, la responsabilitat, el perdó i la llibertat.

El joc secret

el-joc-secret.jpgJoan Manuel Gisbert, El joc secret, Baula.

La mansió Carvacchi, deshabitada des de fa anys, és adquirida per un estany foraster que s’hi tanca per dur a terme la seva obra magna, relacionada amb l’alquímia i la nigromància.

Passat un temps, se’n va, però deixa una herència invisible que generarà fets estranys i tràgics i provocarà la intervenció de Giacomo Amadio i Giovanni Conti, personatges d’Els miralls venecians, La Llum del Far 1.

El joc secret és una obra plena de situacions misterioses i enigmàtiques.

 

Temes a parlar sobre El joc secret, proposats per la Luciana [recordeu que podeu opinar de tot allò que us cridi l’atenció]:

-La casa.
-El foraster i el seu servent.
-Personatges que intervenen en la “purificació” de la casa.
-Habitants del poble, exemples: alcalde, professor,etc.
-La jove que resideix al poble, durant uns dies.

Espero que serveixi, ens veiem!

Gauditronix

gauditronix.jpgJordi Sierra i Fabra, Gauditronix, Edebé

Londres , any 2015, Hiro , un joven japonès de 17 anys , comença a tenir uns malsons horribles .El fet , insòlit en si mateix per la duresa dels somnis que l’assalten cada nit , resulta especialment sorprenent en algú com ell , un ésser sa i perfecte genèticament , sempre equilibrat gràcies a la practica de l’AIKIDO ,art marcial i filosòfica en la qual és un alumne avantatjat . Finalment , els seus pares decideixin consultar un especialista mèdic . I a partir d’aquí , de psiquiatre en psiquiatre , en Hiro continuarà seguint les pistes d’un maquiavel.lic pla que el portara de Londres a Barcelona , i d’allà a Tòquio , on va començar tot…

El testament de John Silver

Josep Vallverdú, El testament de John Silver, La Galera el-testament.jpg

El pirata de la crossa , va fugir amb una part del botí trobat a l’ illa del tresor . No se’n va saber mai més res . Això diuen , però en realitat  John Silver va viure encara una colla d’anys viatjant de grat o per força , provant de fer-se passar per un senyor i mirant de conservar el seu petit  patrimoni.  Aquesta dèria el va menar per camins arriscats , propis del pirata que havia estat i fou sempre . Silver no ho volia admetre , pero era un perdedor.

Qui no perdrà res amb la lectura d’aquest llibre d’acció , astúcies i passió , seràs tu, lector.

Endinsa’t de cap en l’aventura!

El noi del pijama de ratlles

el-noi-del-pijama.jpgJohn Boyne, El noi del pijama de ratlles, Editorial Empúries.

Berlín 1942. La guerra no afecta gaire la vida de Bruno, un noi de nou anys que viu en un barri residencial. Però un bon dia arriba a casa i es troba totes les coses empaquetades: el seu pare, membre de l’elit militar, ha rebut un nou destí i es veu obligat a marxar i a instal·lar-se amb tota la família en una àrea rural mig deserta i mlt depriment. Bruno s’avorreix i passa els dies obsessionat amb una tanca que s’alça davant la finestra de la seva habitació. Bruno no comprèn que ja no és a Alemania sinó a Polònia. Tampoc no és conscient del que passa a la vida de Schmuel fins que és massa tard per escapar dels horrors que es viuen a l’altre costat de la tanca. L’honestedat narrativa, la congruència dels personatges i la progressió magistral de la trama, doten aquesta novel·la d’una qualitat literària molt humana i d’una força narrativa captivadora.
“Una petita Joia“,The Guardian

Elements de reflexió:

[Com ja sabeu, podeu comentar els aspectes de la llista que us interessin més i, evidentment, tot allò que hàgiu trobat al llibre que vulgueu compartir amb els vostres companys]

a) Què et sembla la manera com eduquen en Bruno? Quines diferències té aquesta manera de fer amb la que reps tu?

b) Quina relació manté Bruno amb la seva germana Gretel?

c) A quin personatge es refereix el títol de la novel·la?

d) Hi ha algun fet de la història que et sembli poc realista? Comenta’l.

e) Es podria dir que el principal problema de Bruno és la curiositat?

f) Des de quin punt de vista s’expliquen els fets? Quines conseqüències té això en la narració?

h) Has tingut algun cop tanta por com en Brono davant del tinenet Kotler? Explica-ho.

i) A la novel·la es poden intuir moltes coses que no es diuen clarament. En pots comentar alguna?

j) Creus que la frase “son mis tres mejores amigos para toda la vida” té algun component irònic?

k) Comenta el final de la novel·la:

“Todo esto, por supuesto, pasó hace mucho , mcho tiempo, y nunca podría volver a pasar nada parecido.

Hoy en día, no.”

La nit que Wendy va aprendre a volar

La nit que Wendi va volarAndreu Martín, La nit que Wendy va aprendre a volar, Bromera

Roger i Wendy inicien la guàrdia amb un seixanta, el codi que lerta d’un assassinat, però aquest cas no serà gens corrent. L’homicidi els porta a descobrir una cambra secreta d’on ha desaparegut una joia, el robatori de la qual no vol denunciar ningú. Una novel·la trepidant en què la jove Wendy haurà d’enfrontar-se, ella sola, amb assassins perillosos; haurà de córrer, lluitar i fer ús de la pistola; coneixerà el fons de la mar, saltarà abismes paorosos i veurà la mort de prop. Aquesta serà la nit en què Wendy aprendrà a volar.

Novel·la policíaca

Elements de reflexió:

[Com ja sabeu, podeu comentar els aspectes de la llista que us interessin més i, evidentment, tot allò que hàgiu trobat al llibre que vulgueu compartir amb els vostres companys]

a) Aquesta novel·la pertany al gènere policíac. Podries explicar quines característiques típiques d’aquestes novel·les has trobat? [personatges, espais, temps, manera de narrar la història, temàtica principal i secundària, situacions típiques…]

b) L’autor modifica algun d’aquests tòpics del gènere policíac?

c) Has llegit alguna novel·la protagonitzada per Flanagan, l’altre detectiu de l’autor? Quines diferències hi ha amb Wendy?

d) Creus que el nom de la protagonista, Wendy, ajuda a descriure la seva manera de ser?

e) La novel·la està construïda amb una sèrie de capítols curts on es narren escenes simultànies. Com s’ho fa l’autor per tal que puguem seguir l’argument? Creus que és habitual aquesta manera d’escriure històries policíaques?

f) De tota la informació que es dóna sobre l’Ull de Déu, sobre els maçons, sobre els museus secrets…, quina t’ha sorprès més?

g) Quin és el passatge de la novel·la que t’ha interessat/emocionat més? [ Si pots, indica la pàgina]

Treball El cafè de la Granota de Jesús Moncada

Per fer aquest treball haureu de:

a) Fer grups de 3 persones que formin part del mateix grup de desdoblament.

b) consultar les fonts documentals següent:

1.  article d’un post sobre la importància de la seva obra

2.  web de la pàgina d’escriptors catalans, sobretot l’entrevista i els comentaris d’obres.

3.El pròleg que teniu penjat al Moodle i el de l’edició que heu comprat

4. Consulteu aquestes imatges de Mequinensa.

c) Després, haureu de llegir els catorze contes del llibre a fi de captar l’estil de l’autor.

d) Finalment, haureu d’analitzar els tres contes que us hagin tocat conjuntament, és a dir, comparant tots aquells elements que pugueu. El resultat ha de ser un text multimodal que contingui aquests punts:

1. Títols dels contes.

2. Explicació en cinc línies l’argument de cada conte.

3. La descripció dels enunciadors i els destinataris dels contes.[Qui narra les històries? Hi ha narradors secundaris que aportin informacions?  Qui són els narrataris? Té alguna importància la tria d’aquests narradors? Quines semblances hi ha entre els dos textos?]

4. Deu mots típicament mequinensans que hàgiu trobat en els textos, amb el context i un enllaç a la definició.

5.Una descripció il·lustrada de l’espai de Mequinensa a partir de dades del text (personatges, oficis, locals, maneres de ser, espais, aficions, …)

6. Una explicació de la gràcia de cada conte, tot destacant-ne els elements irònics que afavoreixen la genialitat de l’obra.

7. Creeu una imatge que il·lustri els tres contes. Ha de ser una imatge pròpia. Justifiqueu la vostra feina.

e) Finalment, envieu-me l’enllaç del treball abans del 17 de març.

Recuperació 1r trimestre

Benvolguts alumnes,

Com ja sabeu, tots teniu dret a una recuperació de la matèria suspesa a final de curs. De totes maneres, us ofereixo la possibilitat de fer un control de recuperació extraordinari la setmana del 21 al 25 de gener. Això sí, per poder-vos-hi presentar, heu de fer la feina següent:

1. Transcripció fonètica de 10 embarbussaments de la pàgina:

http://www.uebersetzung.at/twister/ca.htm

2. Realització de 10 dictats i correcció de la pàgina Dictats en Línia:

http://www20.gencat.cat/portal/site/Llengcat/menuitem.1ab5a94fef60a1e7a129d410b0c0e1a0/?vgnextoid=576df9465ff61110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=576df9465ff61110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD

 3. Buscar dos articles a la premsa actual que tractin algun tema relacionat amb la part de sociolingüística:

a) fer-ne un resum (sense faltes)

b) explicar la relació que mantenen amb els temes estudiats

4. Estudiar els dialectes amb l’ajut del Quadern Virtual:

http://clic.xtec.cat/quaderns/biblioteca/dialectes_ca/html/index.htm?&appl=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/appl/&css=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/css/&js=http://clic.edu365.cat/qv_viewer/dist/html/scripts/&lang=ca&skin=default&biblio=true&xml=dialectes_ca/dialectes_ca.xml&base=dialectes_ca&skin=default§ion=0&lang=ca

5. Escriure les normes d’accentuació i d’apostrofació en català.

6. Recollir tot això en un document de text i enviar-ho com un arxiu de text al meu correu electrònic ( o en mà)  abans del 18 de gener.

 Podeu fer servir aquest article per consultar-me qualsevol cosa.

manual-puntuacio.pdf

Vides

Mercè Rivas Torres. Vides. La Galera

Vuit persones de diferents països africans coincideixen en una pastera per travessar l’estret de Gibraltar. El seu objectiu és arribar sans i estalvis a Europa i començar-hi una nova vida. Tot i que porten poques coses, o cap, viatgen carregats de records dolorosos, de por, de gana i de solitud; però també duen a sobre una cosa que els uneix. l’esperança de començar de nou.