Revisió d’un conte

Aquesta petita base d’orientació és el resultat de diverses experiències d’escriptura extensiva amb alumnes de 3r i 4t d’ESO i, en algun cas, 1r de Batxillerat.

La proposta sol ser sempre similar. S’inicia la seqüència amb la lectura d’un o diversos contes per tal de copsar-ne algunes de les característiques principals. A continuació es fa una proposta d’escriptura d’unes 3 o 4 planes (que eventualment es poden ampliar) concretant-ne la temàtica i, si escau, d’altres característiques. El procés depèn de la dinàmica del grup, es pot iniciar l’activitat a l’aula, fer una pluja d’idees… o simplement establir una data per a l’esborrany.

Un cop arriba l’esborrany és quan entra en acció aquesta base d’orientació. L’alumne revisa el seu propi text amb la base i, si la dinàmica ho permet, una primera lectura del professor o d’algun company.

Després el professor “corregeix” l’esborrany i en sol·licita la versió definitiva.

Val a dir que aquest tipus de projectes d’escriptura solen ocupar tot un trimestre, normalment el segon, ja que així ens permet presentar els treballs al concurs de Sant Jordi.

REVISIÓ D’UN CONTE

• 1. Rellegim el conte acuradament:

a) Subratllem tot allò que no ens agradi com ha quedat i després:

– Tatxem tot allò que sigui prescindible

– Tornem a redactar de nou aquells paràgrafs o fragments que no ens agradin.

b) Marquem amb un asterisc tots aquells fragments on hagim narrat els fets massa de pressa. Després els ampliarem:

• explicant els fets o les circumstàncies més a poc a poc, de manera que es visualitzi millor
  • afegint adjectivacions i complements del nom
  • també es pot aportar alguna comparació
  • ús de paràfrasis, per exemple, dir el mateix de diferents maneres per crear intensitat.
  • Valoracions del narrador, descripcions d’ambient,…
  • 2. Anàlisi de l’estructura i la puntuació:
  • a) He utiltzat correctament la separació per paràgrafs?
  • b) He fet servir els signes de puntuació de manera acurada?: …,¿?,¡!,

3. Diàlegs:

• Analitzar si he fet servir el discurs directe o el discurs indirecte.
  • Si hi ha diàlegs, he ofert una varietat adequada de verbs de dir?
  • 4. Personatges:
  • a) Els he caracteritzat correctament, oferint els elements imprescindibles per entendre’ls?
  • b) Tenen un nom? És significatiu?

5. El títol del conte recull el missatge principal del conte?

Repassa el principi i el final. Pensa que són les parts més importants del conte. Procura redactar-les acuradament, fent ús d’un lèxic el màxim de ric possible.

2 thoughts on “Revisió d’un conte

1. xavi

Hola,

He llegit que aquest projecte sol durar tot un trimestre? Quina extensió solen tenir aquests contes?

Aquesta setmana posaré en pràctica la part de revisió del conte. A veure com em surt, però crec que amb una sessió o potser dues ja estarà enllestit, no?

Es troben a faltar les teves aportacions. Pensa que tens lectors àvids de reflexions i propostes joanmarquianes.

Salut!

Gràcies, Xavi, per les teves amables paraules. La veritat és que estic una mica saturat. M’he embolicat amb massa coses i he hagut d’abandonar el bloc. A més, l’xtec no em dóna prou suport, per això he hagut d’abraçar Google.
    En aquest moment, estic fent coses amb els nens de primer a http://www.carrersdepremia.blogspot.com i d’altres coses que no sé on posaré.

Faré el que podré

Una abraçada