“RàdioZER”, el podcast.

Part de la cerca que fan els alumnes és en uns servidors de Podcast. Aquesta és una bona opció per allotjar programes de ràdio escolar i la fan servir molts centres.

Es tracta de servidors externs al centre i per aquest motiu enguany njo els hem pogut utilitzar, per motiu d’autoritzacions. Però l’any vinent si continuem amb el projecte ens agradaria obrir un canal de podcast en algun servidor.

 

De moment els hem allotjat a la pàgina de la ZER. Aquí en teniu una mostra.

“RàdioZER”, Investigue’m.

La investigació està molt guiada. En alguns casos les activitats de cerca són per internet i altres vegades són en paper.
L’alumnat més jove ha de cercar la informació i el mes gran, a més a més, l’ha d’estructurar i presentar de forma organitzada.

Per a aquestes tasques hem utilitzat eines com Puzzle fet amb https://www.jigsawplanet.com
o video explicatiu editat amb EdPuzzle

“RàdioZER”, informe d’avaluació.

Avaluar un projecte ens suposava un repte ja que des del curs passat la nota del projecte no va sola, sinó dins les àrees.

Un cop vam identificar els criteris d’avaluació dins de cada àmbit va ser més fàcil qualificar el projecte. Tot i així, necessitavem informar a les famílies de la valorció del projecte per això vam elaborar aquest informe.

Aquest informe també serveix per informar a les famílies de què consistia el projecte i a la vegada publicitar el producte final, els àudios dels programes.

“RàdioZER”, treball en equip dels docents.

Els mestres de  l’equip impulsor, han implementat el projecte, amb dos mestres més de les escoles.

El treball realitzat ha demanat coordinació de l’equip docent, que en una ZER no és fàcil degut a la distànica entre centres, les reduïdes reunions conjuntes (1 al mes) i les diferències d’horaris (l’ampliació horària fa que no coincidim gaire.

Amb aquest formulari hem intentat recollir les valoracions del professorat sobre la implementació del projecte.

 

“RàdioZER”, la veu dels alumnes.

Creiem que l’alumnat que ha participat al projecte s’ho ha passat molt bé. Alguns ja coneixien què era una webquest i altres ho han descobert ara.

En total ha participat un grup de l’escola de Freginals (1r, 2n i 3r), un grup de l’escola de la Galera (5è i 6è), un grup de l’escola de Godall (5è i 6è), un grup de l’escola de Masde Barberans (4t, 5è i 6è) i un grup de Masdenverge (1r i 2n).

Destaquem que el que més els ha agradat és saber que totes cinc escoles estavem participant en el mateix projecte.

“RadioZER”, treballem en grup.

La segona part del projecte consisteix en l’elaboració d’un programa de ràdio, i aquesta tasca es realitza en grup.

Els grups classe de les nostres escoles són reduïts, per això cada escola és un grup (en total 5).

Cadascuna de les feines de la ràdio ens serveix per establir el nom i funcions dels membres del grup:

  • el productor : busca recursos com música, o persones per entrevistar.
  • el redactor : elabora guions i textos.
  • el presentador: és el que se’n diu un locutor, és a dir, és l’encarregat de llegir. T
  • el director de programa : és qui s’assegura que tothom fa la seva funció.
  • l’editor : és qui coordina l’escaleta del programa.
  • el corresponsal : és qui parla o entrevista fora de l’aula.
  • el documentalista : s’ encarrega de localitzar documents escrits i sonors per ampliar la informació que s’ha d’emetre.
  • el lingüísta : és qui s’assegura que els textos elaborats estan el més correctes possible.
  • el tècnic de so : fa funcionar l’audacity per a l’enregistrament
  • el realitzador tècnic : s’assegura que hi hagi silenci a les gravacions, que s’assagi abans,..
  • el tècnic de control: és qui s’assegura d’editar correctament l’àudio, treure errors i posar efectes.
  • el tècnic d’exteriors : s’encarrega de les gravacions que es realitzen a l’exterior.
  • el tècnic de manteniment: s’encarrega de buscar i retornar auriculars i micròfon, obrir i tancar ordinadors

 

 

“RadioZER”, el fil conductor.

A la quarta sessió  de formació de la Xarxa CBT6 en Jordi Domènech, professor de ciències i coordinador pedagògic de l’Institut Marta Estrada de Granollers, va dir una cosa que ens va agradar molt:

“En un projecte hi ha dues narracions, la narració de l’aventura i la narració dels objectius d’aprenentatge, i una no ens ha de fer perdre de vista l’altra”

La nostra narració de l’aventura consisteix en que l’alumnat ha de fer de periodistes i investigar com és i com funciona la ràdio, i desprès realitza un programa de ràdio. És el fil conductor del projecte. Aquesta narració està molt pautada en el procès de la WQ.

La narració dels objectius d’aprenentatge la tenim present els mestres i en uns moments donats es pot fer evident també a l’alumnat.

Qui som?

L’institut la Sénia està al poble del mateix nom. Som un centre d’ESO, Batxillerat i cicles formatius: mitjà  de Gestió Administrativa i superior de Comerç Internacional. Hi treballem poc més de 50  docents i al voltant de 400 alumnes.

Visita el web

Estem acostumats a participar en projectes educatius que impliquen la comunitat educativa i ciutadana. Destaquem el projecte internacional Erasmus Plus desenvolupat entre els cursos 2014 i 2017, els projectes eTwinng des del 2012. També cal destacar el fet que el nostre centre ha estat acollidor de 2 auxiliars de conversa  (en llengua anglesa i francesa)i participa en un projecte GEP (Generació plurilingüe), el projecte Nettinvet i els projectes de mobilitat K2. Aquests dos darrers dins de l’àmbit dels cicles formatius.

Intercanvi amb Beja, Portugal, dins del projecte Erasmus Plus “Art i ciència”.

“RàdioZER”, objectius d’aprenentatge.

Els objectius perseguits en el projecte   són aquests.

  • Millorar la competència comunicativa tant a nivell de llenguatge oral com escrit.
  • Observar el funcionament de la llengua tant per organitzar la seva expressió, com per adonar-se de totes les possibilitats expressives i lúdiques del llenguatge.
  • Expressar-se per escrit i oralment utilitzant tècniques diverses (diàleg, narració, descripció…) amb finalitats també diverses (fabulació, simulació de situacions comunicatives, expressió de vivències…)
  • Utilitzar, de manera autònoma, programes editors d’àudio per realitzar produccions senzilles.
  • Organitzar i construir nou coneixement amb la informació disponible, amb suport d’aplicacions digitals, per aplicar-la a les tasques per realitzar tot seguint pautes i guies.
  • Aprendre a investigar per aprendre.
  • Identificar la ràdio com a mitjà de comunicació.
  • Gaudir fent els programes de ràdio.

Pertanyen als àmbit digital, lingüístic i d’aprendre a aprendre.

“RadioZER”, comparti’m.

En mig del procès, entre la investigació i l’elaboració del programa, es participa en unconcurs per grups (Kahoot) per tal de contrastar idees, resoldre problemes, reflexionar, prendre decisions per avançar, auto i coavaluar-se.

Les preguntes del concurs són sobre la informació que han obtingut durant la investigació.

Aquest espai servirà per compartir el procés, els dubtes, intercanviar idees i coneixements entre els grups, fer xarxes de coneixements perquè no es perdin en l’activitat.