Projecte Congrés de Zoologia. Productes finals.

El Projecte té una fase de treball molt important en el procés d’ensenyament-aprenentatge que correspon a diferents aspectes de comunicació de la recerca feta. Tot el procés previ constitueix un repte per l’alumnat ja que ha de combinar el rigor científic amb actes més creatius, així, l’alumnat ha fet una sèrie de productes parcials que es mostraran a la resta de la comunitat educativa, familiars, etc. en tres actes que defineixen el producte final:

 

  1. Congrés de Zoologia. Tots els grups de treball presenten a la resta de company/es de 1r d’ESO i professorat implicat en el Projecte les dues espècies descobertes.

El Congrés dura dues hores, una abans del pati i l’altra després del pati. Una hora es dedica a invertebrats i l’altra a vertebrats. En una aula amb les taules disposades en forma de U els congressistes seuen amb les seves maquetes. En aquesta activitat un professor/a actua de moderador/a del Congrés donant la paraula als grups perquè facin la seva exposició i gestionant el torn de paraules en el debat que s’estableix entre els participants. Els grups han preparat prèviament la seva intervenció i l’han assajada. És una situació que comporta la mobilització de tots els aprenentatges i que posa de manifest allò que s’ha aprés de forma significativa i que serveix per interpel·lar i respondre tots els dubtes generats en les ponències fetes. Altres professors/es fan una avaluació de tota l’activitat mitjançant una rúbrica.

  

  1. Berenar científic. Posteriorment al Congrés i fora de l’horari escolar es convida als familiars de l’alumnat per fer-los partícips de la feina feta.

A la biblioteca del centre es fa una petita rebuda per part del professorat implicat en el Projecte i alguns alumnes de diferents grups de treball fan la divulgació de la recerca realitzada fent una explicació del procés d’aprenentatge realitzat, aquesta presentació ha estat preparada per ells sota la supervisió del professorat. Seguidament hi ha unes actuacions artístiques: primer un grup d’alumnes toca una peça musical amb flauta, després hi ha una lectura de poemes enigmes i per últim, com a cloenda, es toca una altra peça musical. Es lliura als familiars un poemari dels poemes fets per l’alumnat. Les peces musicals estan relacionades amb el món animal.

Seguidament els alumnes fan de guia als familiars per l’exposició de les maquetes i els pòsters científics que estan disposats en el passadís del centre. En aquesta part l’alumnat explica a persones no especialistes allò que ha aprés i mostra els seus productes. L’ambient és distés i facilita fer molt pròpia la feina feta. La col·lecció dels pòsters científics restarà diverses setmanes exposada en el centre perquè sigui coneguda per tota la comunitat educativa de l’institut.

L’alumnat de cursos superiors prepara un berenar per l’alumnat de 1r d’ESO i famílies pro-viatge final d’estudis.

  1. Presentació a “EL CIM”. Per últim, es convida en horari escolar a l’alumnat de 6è de primària de l’escola EL CIM de Teià i al professorat acompanyant a conèixer la feina feta.

A la biblioteca de l’institut es rep a l’alumnat, es fa una petita presentació per part d’un professor/a  i un grup d’alumnes explica el procés de treball i alguns dels animals exposats. Els alumnes de 6è mostren la seva curiositat sobre els animals descoberts i fan múltiples preguntes que són contestades per l’alumnat de 1r d’ESO, aquesta activitat permet consolidar aprenentatges ja que l’alumnat ha de fer-se entendre’s a un públic més petit en edat, l’alumnat de 1r d’ESO actua com a expert. Després per petits grups, i fent de cicerone un alumne/a de 1r d’ESO, es fa un recorregut per l’exposició dels pòsters i s’estableix un diàleg entre tots. Tot l’acte té una durada d’una hora i mitja. Aquest acte permetria començar a establir un vincle amb el seu futur centre educatiu.

d. Divulgació en alguna entitat de Teià. El professorat ha pensat que pel proper curs es podria presentar l’exposició de maquetes i pòsters en alguna entitat de Teià. La biblioteca pública podria ser un bon lloc per fer arribar aquesta feina a la resta de la població de Teià.

IMPLEMENTACIÓ PROJECTE DEL MARESME I DE L’HORT- ESCOLA EL CIM

En aquest article us expliquem tot el relacionat amb el tractament de la informació en els projectes de l’hort i del Maresme.

PROJECTE DEL MARESME

Per iniciar el projecte del Maresme partirem de la visualització d’un video que servirà per generar una conversa incial per conèixer els coneixements previs dels alumnes. A partir d’aquí i un cop pensat tot el que haurem de fer per elaborar el documental sobre el Maresme (producte final), s’establiran diferents mètodes i fonts de busqueda de la informació, com:

  • Sortida per Sant Mateu per localitzar la vegetació típica de la serralada del litoral.
  • Cerca per internet, en aquest cas és important donar unes pàgines de referència que guiin a l’alumne, per exemple si estem buscant receptes tradicionals els hi donarem aquest link. I utilitzariem la dotació de Chromebooks de l’escola, el treball amb aquests ordenadors implica aprendre a treballar amb xarxa amb el Google, utilitzant el google DRIVE, el Classroom…
  • Explicació per part del mestre de llegendes tradicionals del Maresme.
  • Busqueda a casa sobre informació de Festes tradicionals, en aquest cas potenciarem que els alumnes demanin ajuda a casa per fer que participin pares, mares, avies, avies…
  • També anirem a la bilioteca de l’escola i a la biblioteca del poble a buscar informació dels diferents temes treballats.

Algunes de les tasques que es van realizant al llarg del projecte s’exposen i es presenten  a la resta del grup-classe, d’aquesta manera i a partir de converses derivades de cada una de les exposicions els alumnes van relacionat i sistematitzant els resultats i van creant coneixement.

De cada una de les parts treballades els alumnes elaboraran un guió-resum que aniran recollint en un portafolis i que servirà posteriorment per elaborar el guió del vídeo final.

PROJECTE DE L’HORT.

Els nens i les nenes porten fruites i verdures que tinguin a casa a l’escola. Establir un diàleg, quines han portat, quines es repeteixen a més cases, quines troben a faltar…

En aquesta conversa aprofitar perquè exposin els coneixements previs sobre el tema. A partir d’aquí farem unes activitats per respondre a les preguntes: què podem conrear a l’hort de l’escola? i tens les mateixes fruites i verdures a la cuina tot l’any? (producte final).

Per fer-ho seguirem el següent procés:

  • Hi ha múltiples maneres d’obtenir informació depenent del tema, en el cas de l’hort podem fer cerques per Internet, llibres, experts interns (mestres) o externs (pares, pagès del poble…)
  • Sovint els mateixos alumnes relacionen continguts prèvis, també amb l’ajuda del mestre/a.
  • Els alumnes van documenten l’evolució i l’aprenentatges a partir de la recollida de les activitats (power pont, mural, dossier…)
  • Els alumnes van documentant el procès de forma continuada, poden fer-ho sols, en grup, a casa amb els pares.

Àmbits a treballar:

  • Medi natural: parts de la planta, tipus de plantes (silvestre i conreades) i (herbàcies, arbustos, i arbres), diferències entre fruites i verdures. què necessiten per viure.
  • Medi social: fer recerca, comerç de proximitat, conservació de la natura, distinció entre el què és natural i humanitzat.
  • Matemàtic: mesura (pams i el metre, doble , pes, calendari, capacitat), geometria (figures amb les feixes de l’hort) , serie (, numeració , càlcul, simetria, parell i senars.
  • Lingüístic. Anglès: vocabulari bàsic tan verdures com eines. Català: dictats muts, text instructiu, la recepta, el conte, descripció, sentit figurat (bleda assoleiada) el poema, el rodolí, endevinalles, dites i frases, auca de la pastanaga, plural, la majúscula, ga gue gui go gu, l’adjectiu, verbs, comprensions lectores. Castellà: comprensions orals, seqüències temporals, contes, comprensions lectores, cançons,
  • Ed física: el joc dels paquets, joc del pugó, etc.COMUNICACIÓ DEL RESULTAT FINAL

    Al final del projecte poden exposar el què han après a partir d’una reflexió final en grup (oral) i individual.

    Els alumnes, docents i pares podran veure el resultat final penjat a la classe o a la web.

    Proposem que els pares puguin venir a veure l’hort i un cop al mes venir a veure com està evolucionant i els alumnes exposin quina ha estat l’evolució d’aquell mes.

     

Avaluació

El procés d’avaluació es realitza al llarg de tot el projecte,  és la comprovació i el coneixement del progrés de cada alumne.

Només en iniciar el procés , i a través de les converses en grup, de les hipòtesis que es generen, de les investigacions i aportacions de casa … tenim informació dels seus coneixements previs i de com va interactuant amb les fonts d’informació.

Durant el transcurs del projecte, a través del treball col·lectiu, del de petit grup, de  l’individual… estem atents i observem com l’alumne va relacionant, assimilant i construint el propi procés d’aprenentatge.

Dins l’avaluació també és important com l’alumne comunica els coneixements adquirits i és amb l’exposició del producte final on observem aquest apartat.

El mapa conceptual ens serveix per anar relacionant els aprenentatges, descobriments i ajuda a l’assimilació. L’exposició oral que fan als companys d’altres aules i a les famílies, amb l’exposició:  Tour artístic, implica saber transmetre els aprenentatges, els coneixements adquirits i que ha interioritzat.

L’apartat que haurem de millorar i concretar l’equip impulsor el curs vinent, és la creació d’eines d’avaluació que permetin fer una co-avaluació i una autoavaluació amb alumnes de parvulari:  treball d’equip, de l’exposició oral, del projecte realitzat… així com rúbriques pel mestre, ens cal aconseguir una avaluació més objectiva.

 

La veu dels alumnes

En aquest apartat hem preparat un vídeo on els nostres alumnes ens expliquen la seva experiència amb els projectes.

Esperem que us agradi!!!!

Per veure el vídeo cliqueu en el següent enllaç:

https://drive.google.com/a/xtec.cat/file/d/0B6JuKRSieGshczlMS3QtUmV4N2s/view?usp=sharing 

Repensem l’Edat Mitjana (La veu dels alumnes)

Un cop acabat el projecte, hem cregut oportú passar una enquesta a tots els alumnes per tal de conèixer el seu grau de satisfacció. També és el moment de recollir informació sobre el que els hi ha agradat més, el que menys, que es podria incorporar de cara a l’any vinent, … En fi qualsevol tipus de sugerència de cara a millorar el projecte.

D’altra banda, es podria compartir durant i al final del projecte tot el material multimèdia (fotos, vídeos, …) ja sigui per xarxes socials, blocs o pàgina web del centre.

Planificació

Com es desenvoluparà?

L’engeguem mostrant a cada sessió un objecte, a través d’un joc de pistes que anem trobant dins d’una maleta.

Resultat d'imatges de maleta dibujo

  • Per saber el seu ofici fem arribar una paleta, uns tubs de pintura a l’oli, un drap brut.
  • Per saber el seu país una imatge o objecte típic: una matrioixca…
  • Pintava amb música de Wagner: els fem arribar un cd amb el tema de les Walkíries.

Al llarg d’aquest procés construïm el mapa conceptual  amb les propostes que van dient els nens, per tal d’anar establint el perfil de l’artista a descobrir. Les famílies participen amb els seus fills buscant la resposta als enigmes plantejats.

A tenir en compte!

  • Per si proposen més d’un autor tenim preparada una imatge amb un quadre de Kandinsky. Cercarem d’entre les obres dels artistes a internet fins a trobar la que tenim nosaltres, descobrint així el veritable pintor.
  • El context serà real. És la vida d’un autor que va viure la seva etapa artística a principis del segle XX.
  • En gran grup, mitjançant una conversa oberta i per torns i on el mestre va generant preguntes obertes per tal d’esbrinar que coneixen o que els hi suggereix l’objecte.
  • Prendrem nota de les seves hipòtesis per fer un comput de les idees proposades i treballar els conceptes matemàtics (estadística i comptatge) per comprovar l’encert.
  • Els alumnes proposen possibles llocs o agents que ens ajudin a descobrir el misteri.
  • El elements de l’actualitat: Internet i coses emergents del moment: exposicions, autors, visites museu…

 

Durant la recerca de la trajectòria personal i professional, de l’artista VASSILI KANDINSKY els anirem reconduint cap a l’objectiu real del projecte:

”Gaudir de les expressions artístiques i ser capaços d’emetre una opinió basada en les seves sensacions, emocions i experiències sobre obres d’art”.

 

Resultat d'imatges de niño mirando cuadro

 

Producte final – El nostre poble

  1. Preparació. Els alumnes van haver d’elaborar una presentació utilitzant Google Presentations. Per guiar-los durant l’elaboració i proporcionar-los consells per l’exposició oral, els alumnes de 4t de Primària van gravar un vídeo amb 9 consells per fer una bona exposició. La visualització d’aquest vídeo va servir d’estímul per la millora de les presentacions per part dels alumnes.

  1. Producte final. A continuació s’adjunten els enllaços a les presentacions dels alumnes. Cliqueu sobre les imatges per accedir als documents.

Save

La dignitat humana és transgressora?

IMPLEMENTACIÓ


La informació s’obté per dues vies: la primera, serà una webgrafia/bibliografia proporcionada pel professorat; la segona, qualsevol mitjà de comunicació, xarxes socials, entorn on viuen… La relació amb els coneixements previs s’establirà amb una pluja d’idees i de lectures que serveixin per relacionar conceptes per tal d’assentar la base i el punt de partida del treball.

Per relacionar i sistematitzar els coneixements, es farà servir una graella diària de seguiment del treball: què vull fer, què he fet, què em falta i qui s’encarrega de cada tasca. El professorat supervisarà diàriament aquest procés.

Els alumnes, per tal de documentar el procés de producció, utilitzen el bloc, les anotacions, els esquemes, els murals artístics…

La dignitat humana és transgressora?

PRODUCTE FINAL

El producte final ha de ser impactant i provocar el públic en el sentit de remoure la consciència i influir en les idees que puguin tenir preconcebudes.  Els reptes són reals ja que hi ha permanent connexió amb la realitat social. S’intenta que l’alumnat prengui consciència buscant referents en associacions, entitats … que els permeti treballar amb informació de primera mà.

Els resultats es comunicaran de diverses maneres i aniran adreçats a diferents públics (companys, professors, famílies..). Les formes de comunicació seran:

presentacions de productes a la sala d’exposicions de la localitat i al centre d’estudis, mostra i explicació davant dels alumnes d’altres cursos i de les famílies de la seva investigació.

El resultat final ha de plantejar la resolució de la pregunta-guia a partir de la qual s’elaborarà el projecte: La dignitat humana és transgressora?