Festival Laietània (El Maresme)

7

Ubicació: Poblacions de l’àrea metropolitana de Barcelona i el Maresme.

Any de creació: 2010

Dates (aproximades): Del 23 de maig al 15 de juny

Temàtica: El món iberoromà

Jaciment d’origen: Restes antigues dels pobles del Maresme

El festival Laietània és una celebració en la qual es fan  diferents exposicions, tallers experimentals, conferències, propostes gastronòmiques i recreacions històriques. Organitzat i creat pel Consorci de Turisme del Maresme i per Tanit Didàctica i Difusió Cultural, el festival neix amb la voluntat de convertir-se en un referent cultural, turístic i social que posi en valor l’herència iberoromana de la comarca.

Aquest festival no és com els més coneguts (Tarraco Viva, Magna celebratio…), ja que intenta difondre el patrimoni cultural dels pobles que conformen l’antic territori de la Laietània, i mostra els jaciments que hi ha a cada localitat participant (val a dir que tenir restes arqueològiques és un requisit per acollir actes de les celebracions). Una altra de les característiques del festival és la descentralització, però, a vegades, es decideix crear una espècie de “capital”, una ubicació on es fan els actes principals. Sempre es fa coincidint amb una altra festivitat local, com per exemple l’any 2013, quan es va fer coincidit amb la Fira Iberoromana.

Cartell de l’any passat (2013)

Entre les seves activitats, que es poden consultar al programa, destaquen visites als diferents jaciments de les localitats de Badalona (poblat ibèric Turó d’en Boscà), Cabrera de Mar (oppidum ibèric d’Ilturo i el temple mitraic), Mataró (vil·la romana de Torre Llauder), i Vilassar de Dalt (necròpolis, forns…). Una altra part fonamental del festival són els tallers, orientats cap al turisme familiar, com els que es fan a Mataró (La llum de Vesta) o a Cabrera de Mar (Taller familiar de cuina romana i menú degustació romà).

Tot i les evidents diferències entre les diferents tipologies de festivals, el factor comú de totes aquestes celebracions és la reconstrucció històrica. Aquest tipus d’activitat, potser la més atractiva, és la recreació de l’exèrcit i els gladiadors romans, a càrrec de la Legio VII Gemina (Projecte Phoenix) I de Barcino Oriens, respectivament.

Foto del grup Barcino Oriens

Google maps de Reconstrucció Històrica

0

Els festivals de reconstrucció històrica no són exclusius de Catalunya, i ho demostro amb aquest Google Maps. Aquest mapa només serveix per fer-se una idea visual, o per saber el nom dels esdeveniments per país i època a recrear.

LLEGENDA:

Prehistòria (2,5 milions d’anys – 9000 aC)

Pobles prerromans (9000 aC – 8000 aC)

Edat antiga (8000 aC – s.V)

 

Edat Mitjana (s.V – s. XV)

 

Edat moderna i contemporània (s. XV – S. XXI)

 

Tal com podem veure, la reconstrucció històrica està en un bon “estat de salut”, ja que a tots els territoris que comprenia l’antic Imperi romà, la reconstrucció romana és la predominant, si bé l’època medieval també té un gran protagonisme, sobretot als països del nord d’Europa.

Triumvirat Mediterrani

1

 

Ubicació: L’Escala/Empúries

Any de creació: 1995

Dates (aproximades): 10-11 de maig

Temàtica: El món grecoromà

Jaciment d’origen: Patrimoni grecoromà d’Empúries (Emporion/Emporiae)

Cartell promocional del 2014

L’Escala celebra aquest festival per reivindicar la seva riquesa cultural i arqueològica de tres cultures diferents, que van habitar aquelles terres durant mil·lenis. Es programen des d’exposicions de temàtiques centrades en l’antiguitat fins a un mercat grecoromà, una trobada d’armats i de grups de reconstrucció històrica grega i romana, tallers didàctics infantils, olimpíades emporitanes, lluites de gladiadors, i un llarg etcètera d’activitats relacionades amb la història de les civilitzacions gregues, romanes i Indiquetes que van viure a l’Escala en el s. I a.C.

Foto: MAC

L’objectiu d’aquestes celebracions és unir aquestes tres cultures durant dos dies i mostrar la seva importància en el desenvolupament de la nostra cultura actual. A més, en aquest festival es produeix una situació que, personalment, considero “curiosa”: hi podem veure representats diferents nivells de reconstrucció històrica, és a dir, grups que són més fidedignes a la realitat que altres, com podem veure en les fotos inferiors. Tot i això, ser menys fidedigne no té perquè ser dolent, ja que això facilita als grups que ho són el fet de donar més “espectacle”, és a dir, ser més visuals, mentre que els grups més “seriosos” tenen un repertori limitat de possibles actuacions.

Escala, L’ - Triumvirat Mediterrani (Foto: Ajuntament de l’Escala)

Escala, L’ – Triumvirat Mediterrani (Foto: Ajuntament de l’Escala)

Escala, L’ - Triumvirat Mediterrani (Foto: Turisme L’Escala-Empúries)

Escala, L’ – Triumvirat Mediterrani (Foto: Turisme L’Escala-Empúries)

Per acabar, aquí deixo el programa del 2014, per ajudar a fer-se una idea de les activitats que es fan al Triumvirat mediterrani.

Magna Celebratio Baetulonensis (Badalona)

12

Ubicació: Badalona (Plaça de l’Assemblea de Catalunya, 1)

Any de creació: 2005

Dates (aproximades): Últim cap de setmana d’abril.

Temàtica: General

Jaciment d’origen: Ciutat romana (Baetulo).

Cartell promocional d’aquesta edició

La Magna Celebratio és un festival organitzat pel museu de Badalona on es recreen gairebé tots els aspectes de la vida quotidiana dels romans. Des de fa anys, els visitants poden gaudir de demostracions d’arquitectura (arcs de mig punt, mosaics, materials de construcció…), d’economia (fabricació de monedes, diferents tipus d’artesania…), d’oci i cultura (educació, jocs, pintura…) i militars (exèrcit), entre altres.

Totes aquestes exposicions són possibles gràcies a la col·laboració de particulars, entitats, empreses i, fins i tot, instituts de secundària/post-obligatòria, que treballen de manera desinteressada i voluntària. Alguns exemples poden ser: el grup de reconstrucció històrica del Museu, Barcino Oriens, Jano, El Periódico, Anís del Mono i l‘Institut Isaac Albéniz.

Aquí podem veure un resum de l’organització de la Magna Celebratio (entitats, voluntatiat, col·laboracions…), de manera esquemàtica i gràfica, que pot servir com a ajuda per entendre la complexitat de la creació d’un festival de reconstrucció històrica, en aquest cas, el de Badalona.

La realització de l’educació i els jocs romans és un tipus participació diferent respecte als altres àmbits de la “Magna”, ja que és organitzada per professors i executada per alumnes (4t ESO, 1r i 2n de Batxillerat) de tres instituts de la rodalia: l’INS Isaac Albéniz (Badalona), l’INS Premià de Mar (Premià de Mar) i l‘Escola Vedruna de Gràcia (Barcelona).  Aquesta col·laboració va ser possible gràcies a la feina col·lectiva als blocs El fil de les clàssiques, Aracne fila i fila i El vaixell d’Odisseu. A títol personal, abans d’integrar-me al grup Barcino Oriens, feia molts anys  que participava a aquesta secció del festival gràcies a contactes familiars.

Aquests instituts participen en quatre subapartats diferents: Els ludi (jocs), el ludus litterarius, el ludus grammaticus i el ludus rhetoricus. Per més informació cliqueu aquí. Els alumnes poden triar on i quan participar, segons els requisits i característiques que demana cada apartat. El factor comú ha de ser les ganes d’ensenyar a la gent com funcionava l’oci i l’educació a l’Imperi romà.

Fotografia Lluís Andú

Zona de l’escola, 2013
Foto d’arxiu del Museu

Pel que fa a l’evolució general del festival, des dels seus inicis ha anat creixent sense parar, i cada cop ha augmentat més el seu espai, cosa que l’ha col·locat a l’elit de les celebracions de reconstruccions històriques del nostre país.

La primera edició (2005) va coincidir amb els 50è aniversari del Museu. I es va realitzar el primer curs de cuina romà, les jornades de cuina romana, visites i una trobada de grups d’armats que rememoraven la cultura romana des de la cultura tradicional. Des de l’edició del 2008 el festival va centrar exclusivament en els grups de reconstrucció, fet que va professionalitzar el festival i li va atorgar el renom del qual gaudeix actualment.

Vegeu el mapa actual amb les ubicacions dels diferents estants que hi ha aquest any.

Mapa amb les àrees ocupades marcades en taronja

Barcino Oriens (Barcelona)

20

Creació: Any 2009

Època recreada: Segle II dC.

Àmbit de recreació: Gladiatura, legio ornatrices. 

Ubicació: Barcelona

Logotip de Barcino Oriens

Aquest grup va ser creat al 2009 per un professor i uns quants alumnes de l’Escola Joan Pelegrí, en l’àmbit de llatí i Cultura Clàssica, i des de llavors el nombre de membres no ha parat de créixer. En aquests moments, el grup forma part de les entitats que patrocina la Fundació Hostafrancs, i no té ànim de lucre, llevat per cobrir despeses de transport i manutenció.

Un cop van començar a fer contactes, van iniciar la participació als festivals de reconstrucció històrica com a grup seriós i compromès. El 2010 van arribar a un acord amb el Museu d’Arqueologia de Catalunya i van participar al  Cicle de Conferències “Cicerone” , que aquell any es titulava: “Alimentació al Món Clàssic“. Allà van recrear un banquet romà, o Convivium, i el resultat va ser tan bo que des de llavors tenen una espècie de conveni oral pel qual participen cada any a la Nit dels Museus, on representen la temàtica que toqui.

Representació d’un sacrifici als déus

Pel que fa a festivals, el grup té una rellevància important. Des del 2012 participen a la Magna Celebratio de Badalona, una de les recreacions històriques més importants de Catalunya. Allà mostren la vida dels soldats romans i, a partir d’aquest any, la “secció femenina” del grup prendrà més protagonisme, gràcies a la seva feina en l’àmbit de la bellesa i la perruqueria. A més, organitzen i protagonitzen representacions d’escenes de vida quotidiana romana, com la vida política, el menjar i els sacrificis religiosos, que es fan durant els dies anteriors a les celebracions al carrer.

Pel que fa als integrants del grup, el seu objectiu és que la gent pugui “tocar, veure i sentir”. A més, diuen que “la Recreació i Reconstrucció Històrica té com a finalitat, vincular de forma directa, atractiva i emotiva la nostra realitat a la del nostres orígens”. Això sí, deixen molt clar que la seva tasca és molt seriosa i eminentment seriosa, ja que diuen que “no és una festa de disfresses”. Aquest és un dels aspectes principals de la seva manera de fer: tot es fa amb veritable rigor històric. Cada detall de tot el que fan i vesteixen es basa en textos i testimonis d’època romana, de manera que podem dir que res és imaginat o inventat. Val a dir que, per exemple, prefereixen no dur una canellera de soldat si no estan segurs de la seva versemblança històrica.

El seu èxit i reconeixement pel públic i les entitats va animar Barcino Oriens a engegar les jornades romanes de Barcelona que s’anomenen Barcino·Colonia·Romae i que es celebren durant la primera quinzena de juny a Hostafrancs.

[youtube width=”550″ height=”450″]https://www.youtube.com/watch?v=Iv5-I4MmhQg[/youtube]

Reconstrucció històrica de Badalona

2

Època recreada: Alt imperi romà

Àmbit de recreació: Vida quotidiana (civil)

Ubicació: Badalona

Aquesta entitat, directament relacionada amb el Museu de Badalona, va ser creada per donar support logístic a la Magna Celebratio, el festival de reconstrucció històrica organitzat des del mateix museu, tot i que després s’ha anat consolidant com a ens “independent” del festival.

Tal com deia la senyora Forn a la seva entrevista, la feina realitzada ha fet que el grup hagi crescut fins arribar a oferir 23 demostracions d’oficis diferents durant l’edició del 2014, a més de la creació d’espectacles “teatrals” de recreació històrica, com “El casament d’August i Lívia”, on representaven tot el que va envoltar aquella cerimònia amb la màxima rigorositat històrica possible.

Detall del “Casament d’August i Lívia” realitzat a Tarragona

Com molts dels grups d’aquesta índole, el de Badalona està format per persones provinents de tots els orígens professionals i geogràfics, ja que, tot i que molts són de la ciutat, el que no ho són tenen algun vincle amb el món romà i el patrimoni arqueològic de la mateixa, de manera que a tots els membres els uneix la passió pel món romà i per Baetulo, les ruïnes de la qual són visitables. Aquests membres es podrien classificar en dos grups: els que tenen un ofici extrapulable al món romà (és a dir, no tenen coneixements d’arqueologia ni d’història però poden recrear oficis romans degut a la seva experiència artesanal en el tema) i els que tenen vastos coneixements d’història/arqueologia i que es dediquen a investigar. La unió d’aquests dos grups són, segons Clara Forn, la raó de l’èxit del grup. Des del febrer del 2006 han participat amb el grup de Reconstrucció històrica un total de 42 col·laboradors i més de 80 participants esporàdics.

A més a més manté relació amb altres museus i festivals de reconstrucció històrica de temàtica romana com Tarragona, Sant Boi de Llobregat, Camesa (Cantabria), Santander o Zarautz (País Basc).

El més important d’aquest grup és que tracta un aspecte de la reconstrucció històrica, la vida quotidiana. Hi ha pocs grups que s’hi dediquin, tals com Thaleia o KuanUm, però l’especialitat del grup de reconstrucció històrica de Badalona és la “microhistòria”, la explicació de detalls de la vida quotidiana, en aquest cas del temps dels romans.

 

Go to Top