El castell de Guédelon, o com construir un edifici medieval a la vella usança
0Porto un temps seguint el desenvolupament d’un projecte que té un cert simbolisme per a mi: va néixer el mateix any que jo. Aquest projecte consisteix ni més ni menys que en construir un castell medieval (estil·lísticament datable entre els segles XII i XIV) seguint escrupolosament tècniques i mètodes de l’època.
Posem-nos en context. El 1994, el propietari del castell de Saint Fargeau, Michel Guyot, va quedar impressionat per l’èxit de l‘espectacle de reconstrucció que ell organitzava per explicar la història del lloc (que té més de deu segles!). És per això que va començar a reunir un equip d’especialistes, incloent l’arqueòleg Nicolas Faucherre i el castellòleg Christian Corvisier (que ja treballaven a Saint- Fargeau) i Maryline Martin, que es converteix en la directora executiva del projecte. L’elecció del camp va assenyalar el lloc actual del Castell de Guédelon causa de la seva posició (en una lleugera prominència del terreny ideal per a la vigilància) i abundància de recursos naturals , com era costum en l’època medieval.
Així, amb un pressupost d’uns 600.000 euros i diversos patrocinis, el 1997 es va començar a construir el castell. Hi treballaven 35 persones, seguint escrupolosament les tècniques medievals, tant en l’elaboració del material de construcció com en la seva instal·lació en l’estructura de l’edifici. A partir d’aquest moment, l’edifici va continuar construint-se, part per voluntaris, part per treballadors. Aquests últims eren (i són) joves en risc d’exclusió social, a qui se’ls dóna feina i un sou per la feina feta, fent així una tasca social important pels habitants de la la zona.
El 2014 es va acabar de construir el molí, un element essencial en la infraestructura de qualsevol castell, ja que aquest proveïa els seus habitants de la farina necessària per a fer pa, un element omnipresent a qualsevol taula medieval. Aquest edifici està inspirat en un que es va trobar a la localitat francesa de Thervay, de la mateixa cronologia.
A continuació trobareu una galeria amb fotos que il·lustren el procés de construcció, des del 2000 fins l’actualitat:
L’objectiu principal de la construcció d’aquest edifici és mostrar als visitants com era un castell medieval des del moment de la seva construcció, amb una arquitectura i ambientació genuïna, sense les modificacions que la majoria dels quals pateixen al llarg del temps. Els organitzadors del projecte en van plantejar uns quants:
- Turisme: El lloc on s’està construint el castell pot ser visitat. S’organitzen visites diàries, i a més el recinte compta amb un restaurant medieval per als visitants. Ja avui en dia es tracta d’una gran atracció turística, de fet és la més gran de tot Yonne (la regió on es troba), amb més de 300.000 visitants el 2010.
- Educació: El projecte està obert i adaptat per recollir grups i excursions escolars. Els visitants poden conèixer les condicions de treball en l’edat mitjana i les diferents professions de l’època.
- Ciència i coneixement: L’equip del projecte fa servir i posa a prova el coneixement sobre tècniques de construcció medieval de científics i historiadors.
- Humà: En aquesta àrea rural aïllada, el projecte ha creat 55 llocs de treball i ha atret uns 200 voluntaris.
- Social: El lloc dóna feina a joves que tenen a dificultats, iniciant-los en el treball professional. A més, a través d’ell poden rebre certificacions professionals de picapedrer.
- Memorial: El projecte pot ser vist com un gran memorial que ofereix el somni d’enllaçar el buit que es va deixar entre el present i el passat medieval.
A part de tot el que puguin dir els directors del projecte, per mi el més important és que encara hi ha gent disposada a invertir en aquest tipus d’iniciatives, que la reconstrucció històrica pot esdevenir una part important de la difusió de la cultura i de la història, que a tots ens afecta i a tots ens hauria d’importar. Si, a més, té impacte social i genera llocs de treball, encara millor, ja que l’objectiu últim hauria de ser que la reconstrucció històrica (i la cultura en general) es mantingués sense patrocinis ni donacions, només a partir de l’activitat econòmica generada pel turisme.
Pel que fa a aquesta magnífica iniciativa, encara li queda molt camí a recórrer, i espero que progressi fins que el castell de Guédelon estigui completament construït i apte per a que els francesos coneguin millor el seu passat medieval.
De ruïna a monument, val la pena?
2A continuació, trobareu un article d’en Pol Bragulat, creador del bloc d’opinió “El corcó.cat“, que us convido a visitar. En Pol, estudiant de Relacions Internacionals, és un company l’opinió del qual tinc en gran estima, i, per tant, la seva col·laboració en aquest bloc és tot un plaer.
“Quan un és convidat a escriure un article al espai de difusió d’una altra persona dóna la
sensació de ser un intrús en la casa d’un altre. Més encara si es tracta de l’espai d’una
persona a la que li guardes un profund respecte i afecte. Per tant, és un honor per mi.
Primer de tot, cal dir que no sóc ni especialista ni tinc grans coneixements de com
funciona la reconstrucció històrica. Tanmateix, sí que tinc experiència amb el contacte
de restes arqueològiques i exposició divulgativa de la història, de la mateixa manera que
procuro ampliar constantment els coneixements que tinc sobre la matèria. És per això
que plantejo la següent qüestió: què fer amb les restes en ruïnes de llocs amb interès?
Llocs com les restes de Pompeia o Emporiae han estat excavats de sota terra després de
que restessin una pila de segles amagats per a delit de la informació que ens
proporcionen ara. El resultat de les excavacions és espectacular, però aquestes no
cobreixen el cost de la excavació en si, la qual ha de confiar el seu pressupost al govern.
Tenint en compte la seva despesa en cultura, ja sabem que les activitats de restauració i
preservació de la majoria d’espais d’interès històric avancen amb una lentitud
exasperant. Tant, que fins hi tot un setanta per cent de la ciutat romana d’Emporiae
encara no ha estat excavada!
A més a més, Pompeia és un clar exemple dels problemes que poden derivar-se si no es
té en compte els efectes de deixar a la intempèrie restes tan antigues. Ja hi ha hagut dos
esfondraments de parets i trencament dels terres en només dos anys, després del temps
que porten desenterrades i per la falta de pressupost del govern italià durant la crisi.
No existeix cap solució màgica ni fàcil a la situació en qüestió, com amb la majoria de
casos, però bàsicament se’n poden veure dues sortides. La primera és aconseguir
l’augment de la despesa en manteniment i restauració de tots els espais que es
considerin necessaris. Hem de tenir en compte que aquesta despesa serà un cost fix que
s’allargui al llarg dels anys per a que no degeneri la situació de les restes.
La segona i a considerar a llarg termini és la de invertir en la reconstrucció de tots
aquestes ruïnes que resten malmeses. D’aquesta manera es milloraria permanentment la
solidesa de les restes i milloraria l’interès públic del lloc. Es tracta però d’un projecte a
llarg termini i de difícil realització, amb una mirada de futur per al nostre patrimoni.
Prenc com a exemple hipotètic les restes arqueològiques d’Emporiae per descriure la proposta.
En un principi, es podria fer una prova reconstruint solament una petita secció de la ciutat,
com la del fòrum –que ja té una cantonada feta. Llavors s’hauria de vincular aquest
espai renovat a diverses activitats de divulgació, passant per explicacions teatrals (com
les que comencen a fer-se) a tallers per a grups escolars. L’atractiu del lloc augmentaria
i, per tant, podria esperar-se un augment de les visites, amortitzant a mitjà o llarg termini
la inversió. Si funciona, podria ampliar-se a altres seccions de la ciutat incorporant als ja
reconstruïts d’altres activitats relacionades amb les ruïnes. D’aquesta forma, s’arribaria a
tot el conjunt a llarg termini. A partir d’aquell moment, podria involucrar-se, fins i tot,
en activitats culturals i d’art, ja que seria un espai magnífic per a la realització
d’activitats com aquestes. En ser un atractiu més ampli que no pas unes ruïnes, la visita
podria allargar-se a tot el dia, amb la possibilitat d’afegir al voltant negocis de
restauració derivats de la fundació encarregada. En resultat, no només adquiriria un
valor cultural i de divulgació més gran sinó també un prestigi com a espai arquitectònic.
Tanmateix, el problema més gran que s’enfrontaria el projecte és el del finançament,
tenint en compte que el benefici que es pot treure és mínim o nul. Però sempre es poden
trobar vies de finançament per les quals no es malmeti el valor professional i qualitatiu
del projecte. Un és l’augment del preu de l’entrada en la mesura en què l’atractiu del
lloc és més gran. Un altre és el lloguer dels espais per a les activitats culturals i/o
artístiques o la concessió dels negocis de restauració. L’últim seria el de buscar
inversions privades de donants o altres fundacions o del govern, atorgant crèdits amb
bones condicions o emetent bons específics per a aquestes inversions.
Finalment, presenta un dilema ètic per als qui es dediquen a aquest món. Tot i que les
restes es conservessin al mateix lloc i no es malmetessin, l’activitat seria a costa de la
modificació de les ruïnes del seu estat actual. Caldria veure si el projecte realment val la
pena a través d’estudis financers i tècnics sobre la matèria, a més d’un debat paral·lel
sobre l’ètica d’aquesta decisió o no.”
Comentaris recents