L’Aprenentage i Servei també des del món clàssic

El projecte Baetulonis Schola ha estat reconegut pel CRP de Badalona com Activitat d’Aprenentatge i Servei. Vam tenir l’honor de ser un dels dos centres que vam exposar la nostra experiència a la IV Mostra i reconeixement de projectes d’Aprentatge i Servei de Badalona, i posteriorment vam rebre els diplomes de reconeixement de mà de l’alcaldessa de la ciutat, igual que els representants 18 projectes més.

cartell no foto

L’acte, que va tenir lloc la tarda del 9 de juny a la sala NOU del Parc de l’Escorxador, va començar amb una activitat participativa per tal que el públic es familiaritzés amb tots els projectes presentats a través d’un “qüestionari boig”. A continuació, va ser el torn dels dos projectes exposats com a mostra: la campanya de donació de sang a càrrec d’alumnat d”Ètica de 4ESO de l’escola Maristes Champagnat amb el Banc de sang i teixits, i el nostre.

DSC_0073

El Pau, l’Elías, la Gisela, la Paula i la Maria van parlar en representació de tots els participants. [Foto: CRP Badalona]

Tal com requeria l’ocasió, vam fer incidència en els aspectes del nostre projecte referents al servei que fem a la ciutadania a partir del que aprenem i preparem a l’aula de les matèries clàssiques. I és que sens dubte, l’activitat s’emmarca perfectament en l’Aprenentatge i servei, concretament pel que fa a la Participació ciutadana i el Patrimoni cultural. Vet aquí la presentació amb què vam acompanyar l’explicació:

A la veu de la professora i l’alumnat present vam acabar afegint la de participants d’altres centres i també dels visitants, de totes les edats. De fet, són ells els que poden donar fe de si allò que nosaltres ensenyem i aprenem pot fer servei a la ciutadania, finalitat principal de les activitats APS. Amb retalls dels audiovisuals d’edicions anteriors de la Magna, a càrrec de l’Arnau Font, i la Margalida Capellà, vam confeccionar el vídeo següent.

A continuació, i després d’unes paraules de l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, es va procedir al lliurament dels 20 diplomes a l’alumnat,  els centres i les entitats badalonines implicades en els diferents projectes. Finalment, l’acte es va cloure amb actuacions de música i dansa a càrrec d’alumnes alguns dels centres participants, Un goig veure l’entrega i dedicació de tots ells!

DSC_0156

[Foto: CRP Badalona]

El fet de ser un acte limitat exclusivament als centres i alumnes de Badalona, així com les limitacions d’assistents en funció de l’aforament del local, van impedir que en aquesta foto hi apareguéssiu tots els que hi hauríeu de ser, però amb el vídeo, la presentació i les nostres paraules vam intentar que hi fóssiu ben representats.

Seguim endavant i no ens aturem!

TERESA

Magna celebratio MMXVI AD: Quanta satisfacció i quants projectes!

Com cada any, un cop acabada la Magna, és l’hora de reflexionar, valorar i i plantejar-se nous reptes per a la propera.

Què vam fer a priori?

A l’Institut Isaac Albéniz, l’escola Vedruna de Gràcia i l’institut Premià de Mar ens vam preparar de valent per a aquesta dotzena edició. Fins al dia 30 d’abril, l’alumnat va anar exercitant-se a consciència per al magne esdeveniment.
  • Els estudiants de 4t de l’Albéniz van visitar l’exposició temporal de jocs romans del Museu de Badalona i van poder comprovar com els ludi  eren molt presents en l’existència dels ciutadans romans i s’anaven adequant a cada etapa de la seva vida. Van poder contemplar peces arqueològiques certament interessants i vam prendre consciència del que caldria explicar als infants que s’apropessin al taller de Ludi Romani .
20160223_163224

[Foto: Teresa Devesa]

  • La participació a l’escola venia precedida per una immersió en el sistema educatiu romà per part de tots nosaltres. L’Alba i l’Anna del Vaixell d’Odisseu, per exemple, ens ho explicaven en aquest article.
  • A Premià de Mar van fer un taller d’escriptura amb calamus que de ben segur els va ajudar a dirigir els traços dels nens i nenes que se’ns acostaven amb la il·lusió endur-se un tros de paper pergamí amb el seu nom.
  • La crida a la participació oficial la vam fer des d’aquest mateix bloc, amb la increïble resposta de 51 comentaris amb oferiments de participació la majoria d’ells. No obstant, el veritable poder de convocatòria el tenen articles com el de la Mireia a l’Aracne fila i fila, que va aconseguir engrescar alguns companys de Premià de Mar, després de dues edicions de sequera. i la seva professora els ho recordava des d’El Fil de les clàssiques. No fos que se’ns passés una data tan assenyalada.

Complim les expectatives in situ?

Les novetats de cada any són les que generen més dubtes i incertesa. Tant d’esforç, preparació i creativitat hauran servit d’alguna cosa? Caldrà comprovar-ho.

  • Hem de confessar que la nova ubicació dels Ludiallunyada de l‘Schola i sota les directrius de la Roser, voluntària del Museu, ens provocava una certa basarda, als professors, no perquè desconfiéssim dels nostres alumnes, sinó per no saber si els havíem instruït correctament , tot i la sessió preparatòria que vam fer conjuntament al Museu. Finalment, puc dir amb gran satisfacció que tot van ser elogis per als nois i noies gràcies als quals va ser possible tirar endavant el taller. Felicitats i gràcies discipuli discupulaeque!
  • No cal dir que la novetat que suposava va ludoteca, amb els jocs de rol per als més petits, va ser tot un èxit i va ser una sort que per primera vegada hi tinguéssim accés.
Magna Celebratio 2016. Ludoteca romana.

[font: Museu de Badalona]

  • A lScholael joc de llatinismes, millorat, va tornar a ser un èxit, i el pseudo-pergamí de lletres gregues, refet, va presidir altre cop l’espai del Grammaticus. Els textos explicatius de cada etapa de sistema educatiu romà, tot i que caldrà millorar-los, s’ha demostrat que són molt útils, fins i tot per la presentadora, quan es refereix a cada ludus.
13086767_1091838927526249_678081737242488639_o

[Foto: Margalida Capellà]

  • La presentació i el Rhetoricus són una aventura incerta, però com sempre, l’experiència dels que repeteixen i la il·lusió dels principiants, sumades, comporten inevitablement satisfacció i èxit, especialment aquesta edició, en què la interrelació i unió entre participants dels diferents centres ha estat més intensa que mai. De ben segur que l’any vinent n’hi haurà que faran el salt als papers estel·lars de Presentador i Rètor.
  • Alguna visita il·lustre, com la de l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, va afegir un toc de sorpresa a una edició de la Magna que malgrat el mal temps, hem tornat a percebre com a rodona. I perquè constí, enguany tothom rebrà certificats oficials de participació emesos pel Museu de Badalona.
alcaldesa

[Foto: Jordi Rincón]

I què farem a posteriori?

Els reportatges audiovisuals i articles sobre la jornada no s’han fet esperar: Un dissabte a la romana, de la Marta i Magna Celebratio MMXVI: plou i fa sol… de la Kènia, totes dues de Barcelona; Els alumnes de l’IPM a la XII Magna Celebratio, del Miguel Ángel i les altres alumnes de Premià, en són un bon exemple, així com els muntatges fotogràfics i els vídeos que els il·lustren.
  • Ve’t aquí les fotos de la Patrícia, de Vedruna Gràcia:
  • I el vídeo, com sempre impecable, de la Margalida:

Companys i companyes, això no ha estat res. Tot just hem acabat i el cap ens torna a bullir d’idees per a la propera edició, en molts casos suggeriments vostres que els professors i professores hem anat recollint per veure com podem dur a la pràctica:. Refer els cartells explicatius de cada ludus, obrir un procés participatiu per reescriure el guió, especialment del Rhetoricus, tot simplificant-lo, però sense reduir-lo excessivament, intentar fer assajos conjunts per millorar la compenetració dels actors i actrius, aquests són alguns dels nous projectes, però d’aquí a la primavera del 2017, de ben segur que en sorgiran de nous.

Ad proximum!

TERESA

Altes capacitats a l’Schola

Arran de la presentació del llibre d’una exalumna, un conte per a nens i nenes d’altes capacitats, diverses entitats dedicades a l’atenció de l’alumnat amb aquest perfil es van interessar per la nostra experiència, pel que podia suposar com a projecte didàctic enriquit, adient per a l’atenció d’aquestes necessitats educatives.

creativa-ment 2016

El Jordi Rincón i jo vam no vam dubtar a acceptar dues invitacions de participació en Jornades d’aquest àmbit, en qualitat de mostra de projecte d’Educació secundària, convençuts que la Baetulonis schola, és ideal per poder atendre la diversitat de tota mena d’alumnat, inclosos els d’altes capacitats. El grau d’implicació és tan variat i les activitats proposades tan diverses, que tothom hi pot trobar el seu lloc.

  • Al taller de Ludi no cal tenir un gran coneixement de llengua llatina, però sí paciència i habilitat per al tracte amb els infants, sentit de la responsabilitat i capacitat organitzativa. I encara més, no és el mateix la Ludoteca, espai de jocs de rol per als més petits, que els jocs de taula, o de punteria, equilibri o força. Certament, qui no troba el seu lloc és perquè no vol.
  • Ja a l’Schola, el Ludus litterarius, amb el seu tot just estrenat joc de llatinismes, comporta unes altres competències, els coneixements de llengua llatina han de ser superiors. El públic necessita orientacions per utilitzar els estris d’escriptura i trobar la grafia correcta per a allò que vol escriure.
  • El Ludus grammaticus és el lloc ideal per desenvolupar el coneixement de la llengua grega i el seu alfabet en el cas de l’alumnat que cursa aquesta matèria.
  • El Rhetoricus és un cas apart, demana capacitat d’expressió oral en públic i una certa capacitat per a l’art dramàtic, així com de memorització del guió. Els papers més destacats, la presentació i el rètor, exigeixen, a més, un domini del la temàtica tractada.
  • D’altra banda, moltes altres habilitats i competències tenen cabuda en el nostre projecte: confecció del reportatge audiovisual i fotogràfic, realització del material didàctic, publicació d’articles al bloc, redacció del guió del Rhetoricus, del qual se n’han fet tres versions.

Aquesta riquesa procedimental i conceptual és la que hem presentat en les dues Jornades esmentades al principi:

  • Dissabte 13 de febrer del 2016 al Centre Cívic de la Sagrada Família de Barcelona. JORNADA CREATIVA-MENT. ALTES CAPACITATS I CREATIVITAT, organitzada per Atenció a les altes capacitats – Centro de Formación Proyecta, sota la coordinació de Sílvia Llucià Domènech.

12646900_1678540459089106_6954445968980796239_o

Més enllà de l’interès per presentar als companys el nostre projecte i fer difusió de la fantàstica feina que duu a terme el nostre alumnat, aquesta mena d’intervencions ens fan reflexionar sobre l’experiència i explorar les possibilitats didàctiques que aquesta ofereix. Ve’t aquí la presentació que vam utilitzar en ambdues ocasions, on pretenem sintetitzar els trets bàsics la Baetulonis Schola i assenyalar quins dels els elements metodològics i organitzatius de l’atenció educativa exigits en la Resolució del 10 de juliol del 2013 pel Departament d’Ensenyament en un PI d’altes capacitats compleix (vid. diapositiva 5).

TERESA

Magna celebratio MMXVI AD: La reconstrucció històrica al servei de la didàctica

Una nova Magna s’apropa, la seva dotzena edició i la setena en què participem nosaltres, ¡qui ens ho havia de dir! Però el pas del temps no fa que ens aturem ni estanquem, ans al contrari, cada edició suposa un nou repte, amb nous projectes, noves propostes, nous passos endavant.

Per començar, podríem dir que enguany el projecte Baetulonis schola ha arribat a la seva maduresa, el Jordi Rincón i jo mateixa l’hem posat per escrit, amb tots els ets i uts, tot i que som conscients que cada any haurem d’anar-ne retocant els detalls, de tan viva que és l’experiència.

Presentació de l'"Schola" a les Jornades Creativa-ment (13-II-2016)

Presentació de l'”Schola” a les Jornades Creativa-ment (13-II-2016)

També cal dir que hi ha col·lectius del món educatiu que s’han interessat pel seu potencial en tant que eina d’atenció a la diversitat. Concretament hem presentat la nostra experiència a dues Jornades adreçades a famílies i docents relacionats amb les altes capacitats, en tant que experiència enriquida per a alumnat de secundària amb aquestes característiques. La preparació d’aquestes ponències ens ha fet reflexionar sobre aquest aspecte que l’estructura dels nostres tallers afavoreix i sobre el qual no havíem fet prou incidència. La diversitat d’espais i activitats que comporten els Ludi i les tres etapes de l’Schola fa que qualsevol alumne pugui trobar una tasca adient, independentment del grau de coneixement del món grec i el llatí, i hi trobi la manera de desenvolupar les seves habilitats o talents, des dels més físics fins als més intel·lectuals… I el mateix passa amb els interessos, que poden anar des del món de la infància o l’estètica i la perruqueria, fins a les llengües, la història, el teatre, el periodisme, la fotografia i el vídeo… Siguis com siguis, hi pots trobar el teu lloc!

No menys important és el fet de l’estrena d’aquest nou espai digital propi obert a qualsevol que vulgui conèixer la nostra tasca i col·laborar amb nosaltres. Partint dels articles publicats fins al moment en els blocs amics Aracne fila i fila i El Vaixell d’Odisseu, que podreu trobar recollits en gran part a la pàgina Praecedentia, el bloc Baetulonis Schola pretén ser el lloc compartit en xarxa on es puguin trobar tots els esdeveniments i notícies al voltant de la nostra experiència didàctica a la Magna celebratio.

Sobre els nous reptes de cara a l’edició del 2016, jo en destacaria dos:

  • Potenciar les activitats prèvies en col·laboració amb el Museu de Badalona per tal que la preparació de l’alumnat que ha de participar en cada taller sigui la ideal. En aquest sentit, l’alumnat de 4ESO ja ha pogut tenir un primer en contacte amb el món dels Ludi Romani, aprofitant els darrers dies de l’exposició Jocs i joguines a l’antiguitat, però podeu tenir per segur que no serà l’últim.
  • Millorar i, si cal, ampliar el material didàctic que ja l’any passat vam començar a crear per als tallers de l’Schola. El Museu ens ofereix la possibilitat de donar-li un acabat més formal, gràcies a la infraestructura utilitzada per confeccionar els rètols del festival.
DSC_0042

Alfabet grec envellit, confeccionat “ad hoc” per al “ludus grammaticus”

En fi, ja us podeu imaginar que tot aquest muntatge suposa un gran esforç logístic i per tant, necessitem saber al més aviat possible el nombre de participants i les preferències de cadascú. Per tant ja podeu anar-vos reservant el cap de setmana del 30 d’abril i 1 de maig, i no trigueu a deixar un comentari amb els detalls de la vostra participació.

  • Els torns en què voleu participar: dissabte matí / dissabte tarda / diumenge matí
  • Taller i activitat que preferiu: Ludi, Ludus litterarius (cal saber llatí), Ludus grammaticus (cal saber grec), Ludus rhetoricus (implica un paper en la representació de la controvèrsia), guia-presentació (és un paper principal que comporta copsar l’atenció del públic i motivar-lo). També necessitem reporters, fotògrafs… per tal de deixar constància de tot el que passi.
  • Si dinareu o no amb nosaltres.

Si preferiu detallar-ho més concretament al vostre professor/a, no hi ha cap problema, però un cop tinguem tota la informació podrem començar a distribuir les tasques i preparar-ho tot per tal que surti al màxim de bé possible.

Ja hi som, la maquinària torna a girar de nou i qualsevol proposta o suggeriment per part vostra serà molt benvinguda. Vosaltres, alumnes, sou el motor de millora i innovació de la nostra participació any rere any!

TERESA

Magna celebratio MMXVI AD: Primers passos

Dimarts 23 de febrer del 2016, 16:00, va ser una bona ocasió perquè l’alumnat de 4ESO tingués un primer contacte amb els Ludi Romani que ens esperen a la Magna CelebratioLa Clara Forn, arqueòloga del Museu de Badalona, i una voluntària que ens acompanyarà en aquest taller van tenir l’amabilitat d’obrir-nos les portes d’aquesta institució i deixar-nos jugar “a la romana”.

La primera part de l’activitat va consistir en una visita comentada a l’exposició Jocs i joguines a l’antiguitat, on vam poder descobrir com anava evolucionant el joc al llarg de les etapes maduratives de l’infant romà.

Imatge del cartell de l’exposició

  • Els jocs d’infantesa, com ara, despertaven els sentits i fomentaven la psicomotricitat. Sonalls, caminadors, nines i ninots… Què us he de dir?
  • Més endavant, el joc consistia en la imitació dels adults. Per jugar a ser grans, els nens i nenes tenien firetes per jugar a cuines, nines per imitar les mares, espases per fer el soldat… aquí comença la diferenciació per sexes.
  • Més endavant, els jocs d’agilitat i punteria, com les tabes, posen a prova les capacitats de l’adolescent i en fomenten la competitivitat.
  • Amb els jocs de taula no hi ha límit d’edat, ja que enllacen el joc amb el raonament i l’estratègia, de manera que la necessitat de jugar no abandona l’ésser humà ni durant l’època adulta.

Després d’aquest viatge per la necessitat innata de jugar pròpia de l’ésser humà de tots els temps i llocs, l’homo ludens, segons Huizinga, va arribar l’hora de la pràctica, primer a la ludoteca i després al taller de jocs pròpiament dit. Tal com veureu en les imatges que segueixen, l’alumnat va xalar de valent, us ho puc ben assegurar.

Quins jocs i joguines hi podeu identificar, tant de l’exposició com del taller? Relacioneu-los amb les etapes vitals comentades abans. Si heu participat a la Magna, respondreu amb més coneixement de causa, però qualsevol que hagi estat nen, és a dir, tothom, hi pot dir la seva.

A l’espera de l’article que servirà de tret de sortida de la nova aventura de la nostra Schola a la dotzena edició de la Magna Celebratio. vet aquí una petita incursió perquè aneu fent boca i pensant si voldreu apuntar-vos-hi.

TERESA