Els numerals grecs i el nostre lèxic

Gràcies a Rocío García de Melilla, els alumnes de grec sabreu quins  numerals cardinals es declinen (també els teniu a la pàgina 216 de Grec 1 ed. Teide) i jo, a més, us demano que em deixeu al comentari almenys deu mots catalans de diferents àmbits del saber que en derivin. Per exemple, jo trio les matemàtiques i aleshores dic: triangle, pentàgon, hexàgon, heptàgon, enneàgon, decàgon, pentadecàgon, tetraedre, octaedre, dodecaedre, icosaedre, icositetraedre, decalitre, hectòmetre, etc.

7 thoughts on “Els numerals grecs i el nostre lèxic

1. Verónica Vega

Jo trio l’àmbit lingüístic: pentasíl·lab, hendecasí·lab, monòleg, trilogia, Octopus (de spiderman), tríada, duodècim, tetrabrik, decàleg, enneasil·làbic i monografia.

2. Sara Pérez

jo trio l’ambit de ciencies: hectometre, decametre, milimetre, centimetre, decimetre, nanometre, kilometre, decimals, dioxid, monoxid

3. Anna Salas 1 Batx

Com som de lletres jo tio també l’àmbit lingüístic, espero no repetir mots i que siguin diferents als de la Verònica.

En la mètrica dels versos ens podem trobar amb diferents tipus segons el nombre de síl·labes que té cada un, utilitzem els numerals grecs per identificar-los! O simplent per tenir un nom per cada grup de paraules, classificant-les per les seves síl3labes.

monosíl·lab—> Una síl·laba
    Octosíl·lab—> Té 8 síl·labes
    decasíl·lab —> 10 síl·labes
    Tetrasíl·lab—> 4 síl·labes
    Hexasíl·lab—> 6 síl·labes
    Heptasíl·lab—> 7 síl·labes

En l’ambit musical, podem trobar també numerals grecs!

Un dúo —> una cançó cantada o interpretada per 2 persones
    un trio—> ” ” ” per 3 persones.

i tornant al àmbit lingüístic, aquest mot ens sortia al llibre de grec, mono vol dir ”un” i gamos ”matrimoni”.

Monogàmia—> Relació de parella amorosa i sexual en el cas dels humans, en el cas dels animals es una relació de parella que manté un vincle sexual exclusiu durant en període de reproducció i criar.

Awuest també surt, mono significa ”un” i Teos significa ”Déu”

Monoteisme—> Creença en la existència d’un sol déu.

XAIPETE!

4. Pingback: Aracne fila i fila » Blog Archive » Dia escolar de les matemàtiques amb corbes