| Unitats didàctiques per a l’anàlisi de mitjans a Educació per la ciutadania
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/ |
| Per una ciutadania que sàpiga mirar |
| Per a una ciutadania crítica és una seqüència didàctica creada per a treballar l’anàlisi dels mitjans de comunicació dins l’àmbit de l’Educació per a la ciutadania. Tot i així, us serà útil en qualsevol altra matèria i podreu adaptar-lo també per a altres edats.
Està organitzat en 10 unitats didàctiques que tracten temes d’àmbits com la publicitat, els informatius o la manipulació de les imatges. |
| 1. Segons el vidre amb què es miri… http://ciutadaniacritica.wordpress.com/5-informacio-objectiva/ 2. Vols ser com jo? Compra’m! 3. Alguna cosa fa olor de podrit a la tele… 4. Són reals les imatges que veiem? 5. Quan l’emoció derrota la raó 6. Qui decideix les notícies? 7. Com i per què es fa la televisió? 8. El valor de l’aspecte físic 9. Sexisme… encara? 10. Tot s’hi val per cridar l’atenció? |
|
|
| Com vol ser aquest material?
Flexible: està seqüenciat pas per pas, però per utilitzar-lo no és imprescindible seguir l’ordre proposat; en la majoria de casos es poden intercanviar els apartats o triar-ne només alguns. Autònom: en el bloc hi ha absolutament tot el material necessari per a desenvolupar les unitats. No cal res més, tot i que aquells que ho vulguin també hi trobaran referències de llibres i webs per aprofundir en els continguts. Polivalent: aquest material s’adapta a diferents metodologies: per fer-lo servir el docent en pantalla, a l’aula amb els ordinadors dels alumnes o perquè el treballin els alumnes sols a casa. Multimèdia: aprofitant el format web, treballareu amb diferents formats: text, imatges, diapositives, àudio i vídeo. |
| http://ciutadaniacritica.wordpress.com/ |
ENS INVENTEM UN PERSONATGE?
Dins el ning de l’1×1 van sortint propostes interessants per utilitzar diferents recursos digitals. La pega és que al no ser públic és molt difícil saber el que la gent implicada va dient, però és molt gran el nombre de professorat que més enllà dels llibres de text proposa treballar amb recursos i continguts digitals diferents.
El que presento a continuació és la proposta de treball: INVENTEM UN PERSONATGE.
Es tracta d’oferir eines als alumnes per a que puguin inventar-se un personatge tot utilitzant àudios, baferades,…. és una proposta interessant que pot anar adreçada a aules d’acollida, primer cicle de l’ESO o primària. Les eines són igualment interessants.
En aquesta web els alumnes poden inventar-se un personatge de South Park, ficar un parell de frases triant el text amb bombolles o a la samarreta del personatge. Després el poden desar i passar-lo al paint, i poden fer més bubbles. Pot ser útil pels alumnes de l’Aula d’Acollida o pels de 1 ESO per presentar la feina.
Per enregistrar la veu un aplicatiu molt mot fàcil: http://vocaroo.com/
Per treballar l’autoretrat.
LIPDUB per la independència
JORDI ADELL I EL PROJECTE 1X1
NOVA GESTIÓ A CIUTAT VELLA
TREBALLANT AMB L'EDUWIKI
A l’escola estem treballant amb els nens i nenes la història de l’escola a partir d’una webgimcana.
Una de les proves era investigar sobre la persona que porta el nom de la nostra escola i fer una entrada a l’eduwiki. La resposta dels nens i nenes ha estat impressionant, tant pel procés de treball com el moment de veure el resultat i ser conscients de la feina feta. Es van adonar que a l’aprendre són capaços d’explicar, i per tant, poden ensenyar a altres.
L’entrada és Collaso i Gil, Josep.
Per altra banda durant aquests mesos d’octubre i novembre l’eduwiki planteja treballar el tema de l’univers tot fent servir el viquiatles i les línies del temps… us animeu?
ANÁLISI D'AQUEST 29-S
Per començar dir que faig vaga, i la faig perquè de motius n’hi ha i ens sobren.
Cal lluitar contra les retallades socials que afavoreixen la crisi… quanta més retallada més crisi i no al contrari, si algú ho pensa més val que s’ho tregui del cap.
Ara bé, entre les valoracions triomfalistes dels sindicats i la normalitat descrita per les autoritats em quedo amb la tensió viscuda avui, una gran tensió com feia temps que no es veia. Aquests són alguns dels missatges que circulen pel twitter:
"Se protesta por una causa necesaria y se convierte en una guerra de partidos, sindicalistas y piquetes"
"algo se quema en Barcelona… espero que no hayan daños personales…"
"Els disturbis al centre de Barcelona són cada cop més greus amb trets de pilotes de goma i incendis de contenidors."
"Molta gent i ambient tens a la manifestació"
"A pg gràcia Mallorca se senten els trets de les càrregues dels Mossos"
Hi ha emprenyamenta, és evident, els sindicats han motivat als seus agents per mobilitzar-se en piquets i "aturar si o si". Per altra banda hi ha raons evidents per aturar… però podran i voldran reconduir ara les forces sindicals aquesta emprenyamenta? Tenen les bases més que emprenyades i mostrant la seva forlça… quin serà ara el següent pas? O com és habitual sortiran declaracions de personal sindical -que per cert avui no els desconteran el sou- dient que han estat aldarulls de minories?.
Els sindicats tenen ara la pilota… i els mossos la de goma!
De la lectura de la tensió d’avui cal que govern i forces sindicals evolucionin ràpidament pel que fa a la lectura comprensiva, tenen una gran responsabilitat: Imaginar i buscar alternatives al nostre sistema, i no caure sempre en el mateix.
Per al nostra part, els que no estem en cap forma de govern (ni l’oficial ni el sindical) també tenim una gran responsabilitat, exigir-lis que deixin de fer el paripé.
I mentre tant.. més missatges a twitter:
"Tres columnes de foc entre Pau Claris i Consell de Cent i un saqueig a un comerç de luxe de la zona"
"La gran y única verdad sobre esta #huelga es que los botes de silicona los ha repartido el sindicato de cerrajeros, fijo… "
"Els aldarulls han fet tancar dues estacions de metro: la de Catalunya ja ha reobert, Passeig de Gràcia segueix tancada#29S"
"¿A las barricadas o a las redes sociales?"
" La información plural, al instante y vital para la libertad que ofrece Twitter un día como hoy no tiene precio"
Eduwiki i les línies del temps
A l’eduwiki estem preparant propostes curriculars on poder utilitzar la línia del temps.
En aqiuest sentit un dels recursos l’hem trobat a Educ@contic: podem trobar un bon article sobre les línies del temps, tant pel que fa a propostes curriculars com a descobrir un ventall de les eines que podem fer servir.
Aquest és un dels fragments que podem trobar en aquest article:
"En principio, se pueden crear actividades a partir de cualquier contenido que tenga un eje cronológico y utilizarse de diferentes maneras: el profesor la crea totalmente y los alumnos la utilizan, la profesora crea las referencias temporales y los alumnos las completan, las alumnas y alumnos la realizan por entero, etc. Según el objetivo propuesto se puede escoger una u otra posibilidad."
Doneu-hi una ullada, s’ho val.
I en aquest enllaç trobarem un bon tutorial del Dipity.
UN ALTRE CONVERTOR YOUTUBE-MP3
CARTA OBERTA AL CONSELLER D'EDUCACIÓ
Via DIM m’arriba el bloc de l’Aureli, ull de verècula, on fa pública la carta d’un exdirector d’un institut de Banyoles que adreça al Conseller d’educació, Ernets Maragall.
La carta està molt ben argumentada i expressa els problemes que estem vivint als nostres centres, a l’educació de Catalunya.
La resposta del Conseller no té desperdici i és una mostra evident de la sordesa, ceguesa, llunyania… del nostre Departament d’Educació.
Val la pena que ho llegiu, aquí teniu l’enllaç:



