FINAL DE CURS EN 6 TWEETS

Anem ja cap a finals de juliol i tot i que ja porto uns dies que podria dir de vacances (banyets a la platja, passejades amb bici, excursions…), encara vaig fent feina: preparar materials pel curs vinent, documents del grup de treball de Flipped Classroom amb Blanquerna, l’escola d’estiu com a formadora de webquestcat… i ara ja si que en res comença la desconnexió de veritat fins al setembre.

És el moment per tant de fer una mica de balanç del que ha estat aquest curs 2015-2016 com a reflexió del que serà el proper curs, educativament parlant. I penso que la millor manera és mirar el meu Twitter, allà és on ho tinc tot, tant el que socialment em preocupa i m’impacta com la xarxa de mestres que compartim i d’on sorgeixen moltes iniciatives i reflexions. Per tant de tot el que he anat recollint en el meu twitter, faig una selecció de 6 tweets que representen el viscut i el futur:

1- El CCCB es fa ressó del projecte que hem desenvolupat aquest curs amb els nens i nenes de 6è a l’escola: Anem a Museïtzar l’escola. Un projecte que, tot seguint el model pedagògic de Flipped Classroom i a través de la metodologia de Webgimcana, utilitza la Realitat Augmentada i els Codis QR per endinsar als nois i noies en la història de l’escola i amb ella la història recent del nostre pais.

Screenshot_115

Continuarem el proper curs amb aquest projecte que va totalment lligat al projecte de la Xarxa d’escoles històriques de Barcelona.

2- Trio un tweet del Jordi Jubany,  piula sobre les 6enes Jornades de Webquestcat centrades en els Camins d’Innovació. Van ser moltes les piulades que es van fer el dia de les jornades amb el hastag  #caminsinnovacioWqcat Realment van ser unes jornades molt interessants i es va fer palés la necessitat d’un canvi educatiu…. dies més tard va sortir a la llum el projecte d’Escolanova 21… Tindrem alguna cosa a veure?  😛

Screenshot_116

3- Un tweet meu sobre les Jornades de Flipped Classroom que es van celebrar a Blanquerna el passat 17 de maig. Unes altres jornades molt interessants que van en la mateixa línia: no podem, encara, estar parlant de classes magistrals o que el centre de l’ensenyament és el mestre. El centre de l’aprenentatge és l’alumne i a partir d’aquí podem començar a parlar de com ho hem de fer.

Screenshot_117

4- La Fundació Joan Brossa ens dóna l’oportunitat, el 4 de juliol, que anem a explicar a les seves jornades l’experiència de fer un rap a l’escola amb els nens i nenes: Somnis i Drets. Parlem de poesia i parlem de tecnologia, de música i de videoclip, però sobretot parlem de dignitat, de somnis, d’anhels, de drets… i de ganes de lluitar.

Screenshot_118

5- Un tweet del Ramon Barlam em dóna a conèixer Corubrics, una eina per fer rúbriques…  aquest proper curs ens serà molt útil, no només perquè a l’escola segur que ho posem en pràctica, si no perquè en el Grup de Recerca de Blanquerna aquest proper curs ens centrarem en l’avaluació i com aquesta, ens fa canviar la manera d’educar.

Screenshot_119

6- I no podia ser d’una altra manera, el tweet de l’Eduard Vallory donant a conèixer els resultats de la crida del projecte @escolanova21: el 68% de les escoles que han demanat entrar són públiques i més d’un 15% d’aquestes són de màxima complexitat. Queda clar doncs, que aquest curs que acabem ha posat sobre la taula que les escoles, públiques sobretot, volem engegar un canvi educatiu important, que a més a més, les dificultats socials no ens espanten, si no tot el contrari… volem des d’aquestes realitats innovar i garantir l’equitat social, perquè queda clar que una cosa no va renyida amb altra, qui ho diu… .simplement menteix.

 Ara si… comença la desconnexió però amb un cap plé d’idees!

Bon estiu!

Classe inversa: “Sense ordinador a casa, es pot”

Aquest és el reportatge que Ràdio Barcelona ha fet a partir de l’experiència de Flipped Classroom que desenvolupem amb els grups de 6è.

La veritat és que val la pena escoltar el reportatge i escoltar els nens i nenes, ho expressen a la perfecció i demostren que aquesta és una bona metodologia i que anem per bon camí.

Ens basem en el treball per projectes, concretament en aquest cas “Museïtzem l’escola” i el reportatge es pot escoltar aquí:

2016-05-01 21.55.31

 

 

LES CONCLUSIONS DE LES VI JORNADES DE WEBQUESTCAT: “CAMINS D’INNOVACIÓ”

A una setmana de la celebració de les VI Jornades de webquestcat “Camins d’innovació” toca fer un moment de reflexió, encara les tenim molt fresques i no costa massa arribar a una gran conclusió: Van anar molt bé!

I no va ser només per l’alta participació de mestres un dissabte al matí, tampoc només per l’ambient agradable que es va respirar durant tota la jornada, fins i tot diria que tampoc només per les bones exposicions i presentacions…  Van anar molt bé per tot això junt, però sobretot perquè en tot moment es va respirar que estem vivint en un moment de canvi, i que sobretot n’hi ha ganes del mateix: Replantejar horaris, espais, projectes… i que en tot moment és l’alumne el centre de l’aprenentatge i que això li permet empoderar-se, mentre que el paper de la mestra, del mestre, continua sent vital però perquè gestiona els recursos, crea material i sobretot permet que els nens i nenes creixin.

En definitiva, va anar molt bé perquè vam poder compartir experiències que demostren que els profes ens estimem la nostra feina, l’escola i l’alumnat.

I com que va anar tan bé deixo aquí l’enllaç de  la web de les jornades perquè encara podem compartir el que va ser, hi ha totes les presentacions i els vídeos explicatius de les mateixes.

Realment, va anar molt i molt bé! Carme, t’haurien encantat.

La web de les jornades amb les presentacions i vídeos

LES PIULADES DE LES SISENES JORNADES DE WEBQUESTCAT

Ja estan aquí les Sisenes Jornades de Webquestcat “Camins d’innovació”.

Aquí tenim les  piulades i el hastag #caminsinnovacioWQcat


 

 

SOMNIS I DRETS

Aquesta setmana hem acabat d’editar el videoclip del rap que han creat els nens i nenes de 6è de l’escola.

Ha estat una experiència molt positiva, tant pel procés fet per crear la cançó, com pel disseny del guió del videoclip que hem gravat posteriorment, com per la col•laboració viscuda pel grup La Llama (Teb & Ravalnet).

Després del visionat del documental “Camí a l’escola” s’ha fet una reflexió amb els nens i nenes per tal de veure quins paral•lelismes tenen en comú, així com adonar-se del que representa l’escola com a oportunitat.

Tot reflexionant sobre el seu camí a l’escola, els nois i noies han definit quines són les seves Dificultats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats (DAFO) i és així com ha nascut la lletra de la cançó. Una cançó que és la veu de l’alumnat de l’escola,  les seves pors i preocupacions però també les seves esperances i il•lusions,  en definitiva una cançó que ens descriu i reclama els seus somnis i els seus drets.

Nens i nenes de 6è del Collaso… sou moooolt grans!

El vídeo “Somnis i Drets” a la web del districte “Ciutat Vella una escola”

VI JORNADES DE WEBQUESTCAT: CAMINS D’INNOVACIÓ

Screenshot_87

Jornades organitzades per la COMUNITAT CATALANA DE WEBQUEST,


CAMINS D’INNOVACIÓ és com hem titulat aquestes sisenes jornades perquè volem mostrar els canvis que s’estan produint als centres amb la introducció de les noves metodologies i diferents camins d’innovació.

En definitiva, noves maneres de fer…!

La jornada tindrà lloc a l’escola COLLASO I GIL de Barcelona.

PRESENTACIÓ A III TARDOR TIC: CONEIXES EL RAVAL?

Aquest mes de novembre, concretament el dimecres 18, vam poder explicar l’experiència del projecte “Coneixes el Raval?” que va ser premiat en el passat concurs de bones pràctiques del consorci.

Ja ho he dit anteriorment, però reitero que tenir l’oportunitat d’explicar el que fas ajuda a reflexionar sobre l’acció educativa, i sovint, als mestres, ens manca aquest temps.

En el cas d’aquest projecte ens adonem també del ressò de la nostra feina, i això ens anima a continuar endavant.

Hem d’agrair al Districte de Ciutat Vella, al CCCB i al Consorci d’Educació de Barcelona la difusió d’aquest projecte, ja que fan possible continuar treballant l’empoderament del nostre alumnat.

Gràcies de debó!

IMG_7192 tardortic2015

IMMIGRACIÓ A L’ESCOLA, UN PROBLEMA?

Aquest mes de novembre hem tingut l’ocasió de fer dues xerrades sobre el mateix tema: la immigració a l’escola: Com treballem? Com es gestiona la diversitat?…

La veritat és que preparant la presentació t’adones que va molt bé tenir ocasions per explicar el que fas, ja que és un moment que dediques a pensar sobre la teva acció educativa i sovint, per no dir sempre, als mestres aquest temps ens falta. Per tant, malgrat la dificultat del temps per reflexionar, en el moment que has de fer una xerrada et forces a buscar el moment i crees una presentació.

La primera xerrada va ser en el marc del XIIIè Seminari Immigració i Europa que organitza la Fundació ACSAR i la segona dins la #setmanaedu  de Blanquerna.

Deixo aquí la nostra presentació, la conclusió de la qual és que el treball per projectes és la millor manera de treballar amb els nens i nenes,  més si l’alumnat és d’origen divers perquè el treball per projectes, webquest, treball col·laboratiu, flipped classroom… permet la interacció entre iguals, la motivació per aprendre…. Nosaltres no gestionem la diversitat, treballem amb ella perquè forma part del que som,  i sincerament, no sé d’on són els meus alumnes, ho he de pensar si m’ho pregunten, són nens i nenes amb unes ganes fantàstiques de venir a l’escola, i aquesta, és casa seva.

Screenshot_82

 

IMATGES DE LES XERRADES

 

 

CAMP DE CONCENTRACIÓ DE SACHSENHAUSEN

Aquest estiu, aprofitant el viatge de vacances a Berlín i Hamburg, he pogut visitar el camp de concentració de Sachsenhausen ubicat a 30 km de Berlín a la població d’Oranienburg.

D’entrada el que he de dir és que val la pena visitar un camp de concentració nazi, però també que és molt dur, impacta i malgrat ja sàpigues, hagis llegit… veure-ho et trasbalsa, no pot ser d’una altra manera.

Ha passat ja un mes de la visita i és ara quan decideixo escriure el que vaig veure i ens van explicar, no vull que se m’oblidi res i penso que igual amb l’escrit al bloc contribueixo en alguna cosa.

El primer que he de dir és que aquest camp de concentració no l’havia sentit mai i em va sorprendre saber de la seva importància, ja que era el centre de pràctiques dels soldats nazis que anaven destinats als camps de concentració, dit d’una altra manera, en el camp de Concentració de Sachsenhausen les SS feien les seves pràctiques. Encara ara hi ha uns edificis al costat del camp que corresponen al que era l’escola dels futurs soldats de les SS, allà els ensenyaven els mètodes de tortures i com s’havien de comportar en els camps.

També prop del camp, en un edifici que no s’ha conservat, hi havia el centre de comandament de tots els camps de concentració, allà es reunien amb Himmler i decidien des de les proteïnes que  havien de prendre els presos, el tracte, les tortures o la forma d’assassinar introduint la càmera de gas, així com la classificació dels presos on els considerats “subhumans com jueus o eslaus” eren les víctimes idònies pels experiments a les infermeries.

En aquesta visita, i gràcies també a l’explicació de les guies de Cultour Berlín, t’adones de com de premeditada va ser l’actuació nazi. Sovint parlem de barbàrie per anomenar l’holocaust i també de gent psicòpata… però no hem d’oblidar que el nazisme no és fruït d’una malaltia si no d’una ideologia, on les classes dominants en un primer moment van donar suport ( ja que la mà d’obra barata, o gratuïta, que oferien els camps de concentració, amb els presos com a treballadors que poc s’havien d’alimentar i que no cobraven, van fer augmentar la producció de les fàbriques alemanyes).

Imaginar-te, per un moment, ser allà… I saber que aquesta ideologia encara és  latent, et fa adonar de com important és treballar per tal que això MAI MÉS torni a passar. Cal acabar amb aquesta ideologia, així de clar. Des de l’educació prevenir i des de la justícia actuar, i com a ciutadans o societat tenir-ho molt clar.

Massa testimonis han viscut aquest horror perquè no els hi fem cas. Alguns d’aquests van passar per Sachsenhausen, entre ells el fill d’Stalin (d’aquest mai més es va saber res) o  Martin Niemöller, el qual ens va deixar aquests versos:

Quan els nazis vingueren pels comunistes,
no vaig aixecar la veu.
Jo no era pas comunista,

Quan empresonaren els socialdemòcrates,
no vaig aixecar la veu.
Jo no n’era de socialdemòcrata,

Quan vingueren pels sindicalistes,
no vaig aixecar la veu.
Jo no era pas sindicalista,

Quan vingueren rere els jueus,
no vaig protestar,
Jo no n’era de jueu,

Ara venen per mi.
I no hi ha ningú que aixequi la veu.

No hem d’oblidar que Niemöller també va donar suport al règim en un inici, com molts d’altres.

Aquí deixo les fotos que vaig fer amb explicacions com a llegenda, es pot clicar a sobre i veure les fotografies més grans.

TIC-TAC-TEP

TIC- TAC… TEP, és l’evolució natural.

Quan vaig sentir la paraula TEP de l’Elena Ojando em va sorprendre, no ho havia sentit mai, i el primer que vaig pensar és… vaja, un altre monosíl·lab per explicar la relació de les tecnologies i l’educació. Però quan vaig entendre el  significat d’aquestes sigles vaig veure clarament que aquest és el monosíl·lab que ha d’imperar:

TECNOLOGIES DE L’EMPODERAMENT i PARTICIPACIÓ = TEP

I és que les tecnologies i les eines 2.0 ens permeten treballar d’una altra manera, que el nostre alumnat estigui constantment connectat a la realitat, a la societat, a l’entorn… al coneixement. Ens permet crear un clima a l’aula de treball col·laboratiu, que els nois i noies puguin crear i compartir el que fan, en definitiva, ser part activa i protagonista del seu aprenentatge, o el que és el mateix, que tinguin empoderament d’allò que fan perquè s’ho senten seu, i tant seu que participen perquè són part directament implicada en l’aprenentatge.

Diverses metodologies i camins educatius integren aquestes eines, i alhora, són aquestes eines les que ens permeten aquests camins educatius: des de webquest, webgimcanes virtuals a flipped classroom, diferents metodologies on l’ús de les eines 2.0 permeten que l’alumne pugui treballar de manera autònoma i col·laborativa amb materials interactius creats pels mestres.

Aquest estiu aniré jugant amb algunes eines que permeten crear aquest material interactiu perquè els nens i nenes puguin ser més autònoms en el seu aprenentatge i alhora, perquè  les puguin utilitzar per crear les seves exposicions i compartir-ho amb els companys i companyes de l’aula.
ThingLink és una d’elles i aquí un exemple de les seves possibilitats:

I aquests joves ens expliquen molt bé el que vol dir TEP: Tecnologies de l’Empoderament i Participació: