RECORDANT ESCOLA2018

El Boris Mir ens recorda la trobada de blocaires que vam fer a Callús el 17 de maig del 2007 on l’objectiu era pensar com havia de ser l’escola del 2018: “Una proposta col·lectiva basada en propostes positives, personals i creatives sobre l’educació que volem d’aquí a 10 anys.”

Gràcies Boris per recordar-nos que els somnis, si es lluiten i es treballen,  es poden fer realitat malgrat les dificultats.

 

 

CANTA I EXPLICA TREBALLANT AMB FLIPPED CLASSROOM

Fa força temps que vam crear la webquest Canta i explica i amb els anys l’hem anat actualitzant amb la metodologia Flipped Classroom  o Classe inversa.

Hem anat diferenciant el treball autònom del col·lectiu per tal que els nens i nenes prenguin consciència que l’acte d’assimilar continguts l’hem de fer de forma individual, però que aquest acte ens serveix per poder compartir el que hem aprés amb la resta de companys i companyes del grup de treball, així com de tota la classe, per tal d’aprendre junts i poder crear un producte nou.

En aquest cas, després d’entendre què és i com funciona la mètrica i la rima, per grups, els nens i nenes de 5è han creat  lletres de cançons sobre els temes que els interessen (amistat, família, il·lusions, aventures, la vida…).

Amb les lletres fetes s’ha produït el treball en xarxa i col·laboratiu amb els estudiants de Blanquerna i el Conservatori Superior del Liceu, si els nens i nenes han fet la lletra els estudiants grans han fet les músiques.

I és clar, un bon treball s’ha d’exposar, és l’única manera d’assimilar continguts i d’empoderar a l’alumnat.

I aquest és el resultat, el concert conjunt dels nens i nenes de 5è amb els estudiants de Blanquerna i el Conservatori Superior del Liceu.

 

QUAN TOT ES MOU

És innegable que estem vivint moments de canvi a les nostres escoles, claustres que volen innovar, metodologies que posen a l’alumnat al centre de l’aprenentatge, conferències, xerrades, xarxes, projectes… Fins i tot programes de TV.

És evident, necessitem una escola diferent que doni resposta a les necessitats actuals, i el més difícil, a les que preveiem futures. I aquest moment és apassionant.

Aquest últim mes he tingut la sort de poder participar a l’ STEAMCONF BARCELONA 2017, tercera conferència internacional sobre educació, posant èmfasi en les metodologies que promouen les seves sigles: Science, Technology, Engineering, Art i Mathematicso el que és el mateix: Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques. És a dir una conferència per parlar de metodologies on l’aprendre fent és indiscutible, on el replantejament d’horaris, assignatures i espais es fa del tot necessari, on la reflexió de quina escola volem és el primer pas que hem de fer.

Vaig poder conèixer de prop l’Arvind Gupta, bé, les seves propostes, i tornar a l’escola amb idees noves d’experimentació i creativitat. També vaig poder  veure la pel·lícula Beyond Measure que “fa un viatge a través d’un seguit d’escoles públiques, rurals i urbanes, que estan trencant amb un sistema obsolet i d’avaluacions estàndard.”….  Però sobretot vaig poder veure i escoltar companys i companyes de professió que estan il·lusionats amb el canvi que estem construint entre tots i totes.

I és que quan tot es mou hem de fer que tot es mogui més, perquè no sempre és fàcil, de vegades és la por la que paralitza i a  vegades el no saber definir cap a on es va, de vegades poden ser mestres que no volen canviar la seva manera de treballar o de vegades poden ser direccions “apoltronades”, però sigui com sigui el canvi està aquí, i hem de continuar endavant tot fent equip en el propi centre  i xarxa entre  diferents escoles. En definitiva, posar en pràctica l’aprenentatge entre iguals i fer el canvi possible, no quedar-nos en parcel·les i aconseguir que tot el sistema es transformi.

sss

FINAL DE CURS EN 6 TWEETS

Anem ja cap a finals de juliol i tot i que ja porto uns dies que podria dir de vacances (banyets a la platja, passejades amb bici, excursions…), encara vaig fent feina: preparar materials pel curs vinent, documents del grup de treball de Flipped Classroom amb Blanquerna, l’escola d’estiu com a formadora de webquestcat… i ara ja si que en res comença la desconnexió de veritat fins al setembre.

És el moment per tant de fer una mica de balanç del que ha estat aquest curs 2015-2016 com a reflexió del que serà el proper curs, educativament parlant. I penso que la millor manera és mirar el meu Twitter, allà és on ho tinc tot, tant el que socialment em preocupa i m’impacta com la xarxa de mestres que compartim i d’on sorgeixen moltes iniciatives i reflexions. Per tant de tot el que he anat recollint en el meu twitter, faig una selecció de 6 tweets que representen el viscut i el futur:

1- El CCCB es fa ressó del projecte que hem desenvolupat aquest curs amb els nens i nenes de 6è a l’escola: Anem a Museïtzar l’escola. Un projecte que, tot seguint el model pedagògic de Flipped Classroom i a través de la metodologia de Webgimcana, utilitza la Realitat Augmentada i els Codis QR per endinsar als nois i noies en la història de l’escola i amb ella la història recent del nostre pais.

Screenshot_115

Continuarem el proper curs amb aquest projecte que va totalment lligat al projecte de la Xarxa d’escoles històriques de Barcelona.

2- Trio un tweet del Jordi Jubany,  piula sobre les 6enes Jornades de Webquestcat centrades en els Camins d’Innovació. Van ser moltes les piulades que es van fer el dia de les jornades amb el hastag  #caminsinnovacioWqcat Realment van ser unes jornades molt interessants i es va fer palés la necessitat d’un canvi educatiu…. dies més tard va sortir a la llum el projecte d’Escolanova 21… Tindrem alguna cosa a veure?  😛

Screenshot_116

3- Un tweet meu sobre les Jornades de Flipped Classroom que es van celebrar a Blanquerna el passat 17 de maig. Unes altres jornades molt interessants que van en la mateixa línia: no podem, encara, estar parlant de classes magistrals o que el centre de l’ensenyament és el mestre. El centre de l’aprenentatge és l’alumne i a partir d’aquí podem començar a parlar de com ho hem de fer.

Screenshot_117

4- La Fundació Joan Brossa ens dóna l’oportunitat, el 4 de juliol, que anem a explicar a les seves jornades l’experiència de fer un rap a l’escola amb els nens i nenes: Somnis i Drets. Parlem de poesia i parlem de tecnologia, de música i de videoclip, però sobretot parlem de dignitat, de somnis, d’anhels, de drets… i de ganes de lluitar.

Screenshot_118

5- Un tweet del Ramon Barlam em dóna a conèixer Corubrics, una eina per fer rúbriques…  aquest proper curs ens serà molt útil, no només perquè a l’escola segur que ho posem en pràctica, si no perquè en el Grup de Recerca de Blanquerna aquest proper curs ens centrarem en l’avaluació i com aquesta, ens fa canviar la manera d’educar.

Screenshot_119

6- I no podia ser d’una altra manera, el tweet de l’Eduard Vallory donant a conèixer els resultats de la crida del projecte @escolanova21: el 68% de les escoles que han demanat entrar són públiques i més d’un 15% d’aquestes són de màxima complexitat. Queda clar doncs, que aquest curs que acabem ha posat sobre la taula que les escoles, públiques sobretot, volem engegar un canvi educatiu important, que a més a més, les dificultats socials no ens espanten, si no tot el contrari… volem des d’aquestes realitats innovar i garantir l’equitat social, perquè queda clar que una cosa no va renyida amb altra, qui ho diu… .simplement menteix.

 Ara si… comença la desconnexió però amb un cap plé d’idees!

Bon estiu!

Classe inversa: “Sense ordinador a casa, es pot”

Aquest és el reportatge que Ràdio Barcelona ha fet a partir de l’experiència de Flipped Classroom que desenvolupem amb els grups de 6è.

La veritat és que val la pena escoltar el reportatge i escoltar els nens i nenes, ho expressen a la perfecció i demostren que aquesta és una bona metodologia i que anem per bon camí.

Ens basem en el treball per projectes, concretament en aquest cas “Museïtzem l’escola” i el reportatge es pot escoltar aquí:

2016-05-01 21.55.31

 

 

LES CONCLUSIONS DE LES VI JORNADES DE WEBQUESTCAT: “CAMINS D’INNOVACIÓ”

A una setmana de la celebració de les VI Jornades de webquestcat “Camins d’innovació” toca fer un moment de reflexió, encara les tenim molt fresques i no costa massa arribar a una gran conclusió: Van anar molt bé!

I no va ser només per l’alta participació de mestres un dissabte al matí, tampoc només per l’ambient agradable que es va respirar durant tota la jornada, fins i tot diria que tampoc només per les bones exposicions i presentacions…  Van anar molt bé per tot això junt, però sobretot perquè en tot moment es va respirar que estem vivint en un moment de canvi, i que sobretot n’hi ha ganes del mateix: Replantejar horaris, espais, projectes… i que en tot moment és l’alumne el centre de l’aprenentatge i que això li permet empoderar-se, mentre que el paper de la mestra, del mestre, continua sent vital però perquè gestiona els recursos, crea material i sobretot permet que els nens i nenes creixin.

En definitiva, va anar molt bé perquè vam poder compartir experiències que demostren que els profes ens estimem la nostra feina, l’escola i l’alumnat.

I com que va anar tan bé deixo aquí l’enllaç de  la web de les jornades perquè encara podem compartir el que va ser, hi ha totes les presentacions i els vídeos explicatius de les mateixes.

Realment, va anar molt i molt bé! Carme, t’haurien encantat.

La web de les jornades amb les presentacions i vídeos

LES PIULADES DE LES SISENES JORNADES DE WEBQUESTCAT

Ja estan aquí les Sisenes Jornades de Webquestcat “Camins d’innovació”.

Aquí tenim les  piulades i el hastag #caminsinnovacioWQcat


 

 

SOMNIS I DRETS

Aquesta setmana hem acabat d’editar el videoclip del rap que han creat els nens i nenes de 6è de l’escola.

Ha estat una experiència molt positiva, tant pel procés fet per crear la cançó, com pel disseny del guió del videoclip que hem gravat posteriorment, com per la col•laboració viscuda pel grup La Llama (Teb & Ravalnet).

Després del visionat del documental “Camí a l’escola” s’ha fet una reflexió amb els nens i nenes per tal de veure quins paral•lelismes tenen en comú, així com adonar-se del que representa l’escola com a oportunitat.

Tot reflexionant sobre el seu camí a l’escola, els nois i noies han definit quines són les seves Dificultats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats (DAFO) i és així com ha nascut la lletra de la cançó. Una cançó que és la veu de l’alumnat de l’escola,  les seves pors i preocupacions però també les seves esperances i il•lusions,  en definitiva una cançó que ens descriu i reclama els seus somnis i els seus drets.

Nens i nenes de 6è del Collaso… sou moooolt grans!

El vídeo “Somnis i Drets” a la web del districte “Ciutat Vella una escola”

VI JORNADES DE WEBQUESTCAT: CAMINS D’INNOVACIÓ

Screenshot_87

Jornades organitzades per la COMUNITAT CATALANA DE WEBQUEST,


CAMINS D’INNOVACIÓ és com hem titulat aquestes sisenes jornades perquè volem mostrar els canvis que s’estan produint als centres amb la introducció de les noves metodologies i diferents camins d’innovació.

En definitiva, noves maneres de fer…!

La jornada tindrà lloc a l’escola COLLASO I GIL de Barcelona.

PRESENTACIÓ A III TARDOR TIC: CONEIXES EL RAVAL?

Aquest mes de novembre, concretament el dimecres 18, vam poder explicar l’experiència del projecte “Coneixes el Raval?” que va ser premiat en el passat concurs de bones pràctiques del consorci.

Ja ho he dit anteriorment, però reitero que tenir l’oportunitat d’explicar el que fas ajuda a reflexionar sobre l’acció educativa, i sovint, als mestres, ens manca aquest temps.

En el cas d’aquest projecte ens adonem també del ressò de la nostra feina, i això ens anima a continuar endavant.

Hem d’agrair al Districte de Ciutat Vella, al CCCB i al Consorci d’Educació de Barcelona la difusió d’aquest projecte, ja que fan possible continuar treballant l’empoderament del nostre alumnat.

Gràcies de debó!

IMG_7192 tardortic2015