EDHackRaval, el primer EDHack que es fa a Catalunya!

Ahir al vespre va acabar el primer EDHack dut a terme a Catalunya.
Avui encara em venen imatges, frases, moments… del que he viscut i sentit aquests dos dies intensos a l’EDHack Raval.

Miro enrera i recordo sortir de l’escola, divendres a la tarda, pensant en el “repte” personal que tenia al davant, el cansament que portava acumulat de treballar tota la setmana i tots els interrogants que em generaven les 17 hores d’activitat frenètica que venien a continuació.

Només arribar vaig passar del zero al cent de cop, com tothom que hi ha participat. El meu paper era ser facilitadora. He vist com gent que no es coneixia treballava junta, s’implicava en un projecte en comú, el tirava endavant malgrat els dubtes, les incerteses, a vegades el desànim…però no defallien i seguien creant, ideant, innovant… per aportar idees i projectes per millorar l’educació del barri del Raval. He vist l’alegria, els somriures, les abraçades i l’orgull dels equips a l’acabar el seu projecte.

Ara, dintre d’uns dies, ens tocarà a tots i totes fer les valoracions correponents d’aquest important esdeveniment.

Desitjo que aquest hagi estat el primer de molts altres edhacks que ens ajudin a millorar l’educació al nostre país i a treballar per a una societat on el treball en equip, la solidaritat, la creativitat, la innovació.. siguin motors de canvi i millora constant.

Després d’aquestes dues jornades sé que això és possible! Gràcies a tothom que ha fet possible viure-ho!

     Twitts #EDhackRaval                                          Twittimatges #EDhackRaval
   

Defensem l’escola catalana de tanta mentida

Fa dies que Catalunya viu un procés cap a la independència  que està sent atacat, violentat…per l’estat espanyol i les seves institucions.

De barbaritats i mentides en va plena la premsa, sobretot la nacional. Mentides escrites i propagades tant per periodistes i cadenes de tv afins a la unitat d’Espanya com per polítics tant catalans (Ines Arrimades, Xavier Albiol,…) com espanyols. I és així perquè estan buscant la  justificació que els permeti, davant la població espanyola, europea i mundial i també davant les seves institucions i governants, aplicar amb impunitat l’article 155 o el 116 de la constitució i acabar d’un cop amb la idiosincràsia de Catalunya.

La darrera mentida, una que em fa especialment mal, si això és possible després de veure tanta barbàrie l’1 d’octubre, és la que circula a través de les xarxes i mitjans de comunicació diversos dient que l’escola catalana manipula l’alumnat i l’incita a l’odi vers la resta d’Espanya.

He mirat i llegit les notícies i he vist els vídeos. De quines escoles parlen, de quins mestres???  No se sap! Només se sap que.. diuen, diuen, diuen que això passa i que és generalitzat a les escoles de Catalunya.

Fa molts anys que sóc mestra i ho he estat a moltes escoles públiques de Catalunya i mai, MAI, he sentit ni vist cap de les barbaritats que se’ns atribueixen.

La realitat és que volen acabar amb les escoles catalanes de la mateixa manera que ho volen fer amb els mitjans de comunicació catalans.

Als anys 80 associacions de pares i mares de santa Coloma de Gramanet, moltes d’elles vingudes durant el franquisme de diferents punts d’Espanya, van lluitar perquè a les escoles de tot Catalunya s’apliqués la immersió lingüística. La seva voluntat era que els seus fills i filles formessin part de la societat catalana i no per renunciar a la seva terra d’origen sinó per fer-los ciutadans de la terra que els va acollir i estimar.

Tot i les dificultats, d’aleshores ençà, les escoles de Catalunya busquem fer, dels nostres alumnes, ciutadans amb esperit crític, homes i dones lliures, capaços de pensar i actuar amb criteri propi, solidaris, compromesos amb el seu entorn i vers els altres…

Els mestres ho fem perquè estimem aquests menuts, adolescents, joves i ens sentim responsables del seu futur. Volem construir amb ells i per a ells una societat més justa i igualitària.

Davant d’aquests atacs hem d’unir-nos tots els ciutadans, juntament amb la comunitat educativa, i fer sentir la nostra veu a tot arreu:

“L’ESCOLA CATALANA NO ES TOCA, NI ALS SEUS ALUMNES, NI ALS MESTRES”.

GENTPAU

Buscant respostes!

Fa dues setmanes dels atemptats que van tenir lloc a Barcelona i a Cambrils i demà els i les mestres ens reincorporem als nostres centres (escola, institut…) per tal de preparar el nou curs.

Aquest curs no començarà com sempre, de ben segur que hi planarà l’ombra de tot el que hem viscut aquests dies. Tots, mestres, educadors, monitors i alumnat, portarem a la nostra motilla sentiments, sensacions i vivències inimaginables ara fa només dues setmanes. Ens han tocat a casa, a la nostra ciutat, a la nostra Rambla!

I amb tot, ens toca reflexionar sobre el què ha passat i seguidament actuar per mirar de corregir allò que no fem prou bé com a col·lectiu i com a societat.

Des del 18 d’agost busco quasi convulsivament articles, escrits, entrevistes… que d’alguna manera donin resposta a les meves preguntesi neguits, que m’ajudin a pensar i reflexionar no només sobre el què ha passat sinó també en com ho hem d’afrontar i  treballar perquè realment poguem posar els fonament per viure en una societat realment diversa, solidaria, cohesionada…

Llegint i rellegint m’adono de la feina que des de les escoles, instituts, casals, administracions diverses… ens toca fer, feina que no és exactament igual però que, com a mínim, té un punt en comú: hem d’arraconar el “ells’ per un NOSALTRES.

A continuació deixo un recull d’articles per seguir llegint, pensant i finalment actuant.

Conflictes bèlics i atemptats terroristes: com respondre davant els dubtes i preguntes que inquieten als nens

Profe, què ha passat?

Educar per estimar la vida

Plantar cara al terror amb més i millor educació

Què els passa pel cap

Carta des de Ripoll

I ara què?

La escuela: dique de contención de un sistema fallido de acogida

L’escola davant la barbàrie

Desplaçar el centre per un “nosaltres” més ampli

Entrevista a Miriam Hatibi (Audio)

 

PicsArt_08-31-08.39.02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TANCAMENTS I BONES NOTÍCIES

Ha acabat el curs d’estiu 2017 de webquestcat i ha sortit publicat el llibre “Diseño y aplicación de la Flipped classroom”.

No podia acabar d’una manera millor un curs que ha estat dur i que a acabat havent de prendre una decisió difícil i dura, deixar l’escola Collaso i Gil i deixar el barri del Raval per desavinences amb l’equip directiu. Un curs en el qual ens hem hagut de sentir que fem massa projectes, massa sortides amb els alumnes… on sistemàticament s’ha anat qüestionant la tasca de moltes mestres, els projectes i les iniciatives que hem intentat anar tirant endavant. El que ha passat ho explica molt bé l’Anna Pérez al seu bloc.

I, malgrat tot, aquest curs acaba amb un bon sabor de boca:

  • Ha acabat el curs d’estiu telemàtic de Webquest amb uns resultats extraordinaris, la realització d’unes webquests d’alta qualitat.
  • Ha sortit publicat el llibre  “Diseño y aplicación de la Flipped classroom”, que és el resultat de l‘ARMIF fet amb Blanquerna  i tres escoles més, entre elles el Collaso i Gil. El llibre és una mostra dels bons resultats que el model pedagògic Flipped Classroom dóna i com els alumnes s’engresquen a treballar d’aquesta manera i aprenen a partir de ser els protagonistes del seu propi aprenentatge i del treball autònom i col·laboratiu. És un llibre viscut i ple de vida.

fc

  • El darrer motiu és que amb l’Anna, companya de feina, projectes i lluites, marxem juntes a treballar a una nova escola, l’escola  Mossen Jacint Verdaguer . Serà una nova etapa que iniciarem amb alegria i entusiasme.

    Ara sí, començo les vacances d’estiu! Fins al setembre!

RETINES PREMIA EL VIDEOCLIP “SOMNIS I DRETS”

Acabem el curs amb una bona notícia que indica que anem pel camí correcte: el vídeo “Somnis i drets” ha rebut el SEGON premi RETINES2017. Ha estat un projecte compartit entre els alumnes i el grup La Llama (TEB&RAVALNET).

Aquest vídeo és el resultat final de la webquest “Canta i explica” i mostra la capacitat de treball, creativitat, imaginació, esforç… del que són capaços els alumnes quan es confia en ells i viuen el que fan perquè el que aprenen i fan els hi és significatiu!

El text del premi diu el següent:

“PER LA SEVA PROPOSTA EMPODERADORA A TRAVÉS DEL VÍDEO I LA SEVA ORIGINAL FORMA DE DEMANAR UN DRET BÀSIC. EL CONTINGUT ÉS AMPLI, POTENT I PLE D’ENERGIA. A TRAVÉS D’UN VIDEOCLIP, NENES I NENS DEL RAVAL DE BARCELONA MANIFESTEN EL SEU INTERÈS I DRET A TENIR UNA EDUCACIÓ DIGNA SENSE SENTIR-SE DISCRIMINATS PER LA SEVA SITUACIÓ ECONÒMICA. MENTRESTANT I SENSE PERDRE L’ESPERANÇA, RETRATEN SITUACIONS QUOTIDIANES DE LES SEVES FAMÍLIES QUE PODEN SER TRISTES, COMPLICADES O COMPLEXES.”

TREBALLAR PER PROJECTES A CICLE SUPERIOR

Acaba un nou curs i toca valorar tot el que hem fet. En aquest cas, els diferents projectes que hem dut a terme amb els alumnes de 5è.

Com cada any al Cicle Superior hem treballat el medi de la mà del projecte del MUHBA, Patrimonia’m. Hem descobert i caminat per Barcino i les seves domus i termes, també hem contemplat i estudiat com funciona l’aqüeducte.

De la mà del projecte Apadrina el teu equipament hem après com eren les Drassanes Reials , quan les van construir, què s’hi construïa, com eren les galeres i també hem descobert i treballat la llengua a partir de Joan Brossa.

A més, enguany hem començat un projecte nou amb el Camp d’aprenentatge de Barcelona que es diu:  Projectes compartits: Expliquem el barri. Hem treballat les matemàtiques a partir d’enquestes i del treball de gràfiques i percentatges, hem après a identificar els diferents arbres del Raval i conèixer el seu nom, les seves caracteristiques, a mesurar-los…, també hem conegut diferents tipus d’ocells, el nom i a identificar-los pels seus cants,  hem treballat edificis singulars del barri, la contaminació acústica…

Per altra banda, és el tercer any que a partir del projecte “Canta i explica” i de treballar amb la metodologia de “Classe inversa o Flipped Classroom” els nens i nenes de 5è hem creat cançons.  Tot aprenent a fer poemes, hem escrit les lletres i els estudiants de Blanquerna i del Conservatori Superior del Liceu han fet les músiques.

Durant el segon i tercer trimestre hem estat treballant, a més, en un Telenotícies on expliquem les noticies boges de l’escola. Al mes de juny l’hem presentat a la Filmoteca dins el projecte en xarxa  “La imatge, un llenguatge que uneix”.

Tot plegat ens ha fet més responsables, ens ha ajudat a estimar i valorar més el barri i tot el que ens envolta, ens ha estimulat a treballar junts, a explicar i compartir amb els companys de l’escola i d’altres centres allò que hem descobert i après, ens hem sentit protagonistes del nostre propi aprenentatge, ens ha empoderat…

Aquí us deixo unes frases dels alumnes on expliquen el què ha representat per a ells treballar d’aquesta manera:

  • “Quan fem les sortides veiem allò que hem estat treballant  i aprenem més.“
  • “Treballant en grup aprenem perquè tenim més idees, ens ajudem i pensem més.“
  • “Explicar el que hem après en veu alta ens ajuda a organitzar les idees.”

Tot i els resultats evidents encara hi ha qui qüestiona, dins i fora de l’escola, que els alumnes aprenen quan treballen per projectes!

COMPARTINT, A LA II JORNADA EDUCATIVA JOAN BROSSA, EL QUE TREBALLEM A L’ESCOLA

Gràcies a la Fundació Joan Brossa, el passat 4 de Juliol, i en el marc de la “II Jornada Educativa Joan Brossa”, hem presentat el projecte “Somnis i drets” que aquest curs 2015/16 hem dut a terme amb els alumnes de 6è de primària de l’escola Collaso i Gil. L’objectiu final ha estat crear un poema musicat a ritme de rap. Aquí teniu el producte final: videoclip.

Que et donin la possiblitat de compartir i mostrar allò que els alumnes han fet i après sempre és un luxe. Quan treballem en xarxa tot compartint experiències, projectes…ens enriquim i sobretot obrim la possiblitat d’enriqui el nostre alumnat.

Ha estat una Jornada molt enriquidora, on s’han presentat propostes molt diverses i molt interessants totes.

 

xerrada

 

 

 

FINAL DE TRIMESTRE

Aquest final de trimestre ha estat de luxe, hem fet un videoclip i ens ha visitat en Cesk Freixas.

De la mà de la webquest Canta i explica ens hem apropat a diferents grups catalans de música i al cantautor Cesk Freixas. Del producte final, fer cançons, en va sorgir una de la qual en vam fer un videoclip “Somnis i drets”. El tema ens l’inspirà el documental “Camí a l’escola” ja que a partir del seu visionat els alumnes van fer una DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses, Oportunitats) del seu camí a l’escola i del seu/nostre barri. Seguidament van escriure les diferents estrofes de la cançó. La lletra ens parla de les seves il·lusions, esperances, pors, preocupacions, seguretats, incerteses…

En aquest procés hem comptat amb col·laboració del grup La Llama (TEB & Ravalnet) que ens han cedit la base musical, les seves veus i l’estudi per fer la gravació de la cançó.

Per arrodonir-ho tot plegat ens ha visitat en Cesk Freixas que ens ha fet una classe de l’evolució de la música d’autor. Ens ha parlat i ens ha cantat.

Hem acabat l’acte cantant tots junts “La petita Rambla del Poble Sec“.

És un luxe tenir alumnes que s’impliquin i s’engresquin tant en tot el que fem!
Felicitats nens i nens de 6è del Collaso i Gil !!!!!

 

L’educació a Noruega i l’escola a Catalunya

Fa uns dies, en el programa el Suplement de Catalunya Ràdio, van parlar sobre:
Els països nòrdics són el model a seguir? Llums i ombres del seu estat del benestar.

En Josep Sala i Cullell, professor de Batxillerat a un Institut de Noruega, a partir del minut 18:59, parla de com és l’educació, l’escola i destaca diferents aspectes:

1– Al nord d’Europa la prioritat són els infants
2– Hi ha un domini de l’escola pública
3– No hi ha lliure elecció de centre durant l’etapa d’educació obligatòria per evitar que es produeixi una segregació econòmica i per fomentar la integració dels estudiants al seu entorn.
4– Hi ha un alt grau d’autonomia de centres.
5– Les classes no són magistrals i els alumnes tenen molt integrat l’hàbit de treballar en grup.

Escoltant-lo se’m fa la boca aigua mentre penso que la manera de treballar a l’escola no és tan diferent de com explica en Josep Sala.

Una mostra d’aquesta manera de treballar és la feina que proposem als alumnes de Cicle Superior, a l’àrea de llengua castellana, amb el “Cancionero” on, a partir de la metodologia Flipped Classroom (o classe inversa),  han crear una cançó que els alumnes de música de la facultat de Blanquerna han musicat.

El treball per projectes,  les webquests…permeten i potencien el treball en grup, la cooperació entre l’alumnat , el que aquest vagi assolint paulatinament graus de responsabilitat més elevats… en definitiva l’empoderament de l’alumnat (que aquest se senti part activa del seu propi aprenentatge).

Actualment comencen a sentir-se veus sobre la importància d’aquest canvi de mirada, i ja hi ha diferents escoles a Catalunya que comencen a fer passos cap a aquesta manera d’ensenyar.

És precisament, en aquest sentit, que la Comunitat Catalana de webquests organitza a l’escola Collaso i Gil les Sisenes Jornades de webquestcat amb el títol “Camins d’innovació”  per tal de mostrar i compartir com una altra manera d’ensenyar i aprendre és possible.

Screenshot_3

 

 

SISENES JORNADES DE WEBQUESTCAT

wqcat

Jornades organitzades per la COMUNITAT CATALANA DE WEBQUESTamb el suport  de l’Escola Collaso iGil, el CRP de Ciutat Vella,  l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB,  el Districte de Ciutat Vella i el Departament d’Enseyament de la Generalitat de Catalunya.

“CAMINS D’INNOVACIÓ” és com hem titulat aquestes sisenes jornades perquè volem mostrar els canvis que s’estan produint als centres amb la introducció de les noves metodologies i diferents camins d’innovació.
En definitiva, noves maneres de fer…!
 
ANIMEU-VOS, US ESPEREM A TOTS I TOTES!!!!!!!!!