Record de part de la classe d’ahir de llatí de 4 rt de la ESO en tractar el primer dels diàlegs de Colloquia personarum dins Lingua Latina per se illustrata d’Hans H.Orberg:
Colloquium I: Marcus (Joel Beltran), Iulia (Bet Rosell)
L’enhorabona a tots i a totes i d’una manera molt especial al Joel i a la Bet, els protagonistes d’aquest vídeo. Qui diu que les classes de llatí són avorrides?
Aveee!:D
jajaj està molt bé interpretat, ja ho tenim ben clar que una “y” llatina es pronuncia com una “ü” frances o alemana.
Nosaltres els de 1r també vam fer el mateix diàleg.
Crec que fer això ens ajuda molt a reconèixer els errors que tendim a fer quan parlem.
vale!
Hooooooooo, jajajaja un diàleg molt fluit!!! el nen de tronja es veu que té molt rollo amb expresar-se, aunque li fagi una mica de bronca a la noia, jajaja! Pero molt bé, inclús crec que ho fan millor que nosaltres!
Ave nois!
Ho heu fet molt bé! A la classe de llatí de 1r de batxillerat va ser un percal increíble la Syria amb el nostre company Dani xD! però finalment se’n va ensortir!jajaja
Caraaaam quina gràcia que tenen aquests nois interpretant! Aqtest mateix diàleg el vàrem fer l’any passat! I vem traduir al bloc textos d’Hispània romana.
Molt bo el nen que rectifica sol del seu error! Ànims amb aquest llati!!!!
Enhorabona!!! tots sabem el treball que porta i la vergonya que fa sortir a un article de la Gali!!
Margalida!!!
Joel Beltran i Bet Rosell, molt bé m`agradat molt la interpretació del Colloquium, us felicito, els de 2nd Batxillerat també la vam treballar però no la vam interpretar. Margalida no estaria malament fer un altre.
Adeu!!!
Per recordar els vells temps, Mekki! No sé, però, si comptaràs amb el suport de la Camila.
No et preocupis per la Camila, sempre és queixa de tot pero despres es la primera en participar!!(si lo ves no te piques cami!!)
Que bé que ha quedat!!
M’emociono i tot quan recordo les interrupcions que impedien que acabéssim de fer el video.
Em fa molta il·lusió que els de batxillerat opinin sobre la representació de la Bet i un servidor.
Ara tenim un objectiu molt més ambiciós: l’obra de teatre.
Creus que serà possible Margalida? Jo sí.
I tant que sí, Joel, que podreu fer l’obra de teatre. El timbre de batxillerat, i el profe trucant a la porta … tot a la mateixa hora … són peccata minuta. L’enhorabona i segueix amb l’emoció!
Aue! Lida.
Que bé que ho fan, diria que millor que nosaltres fins i tot^^
Vale.
Jajaja està molt bé! felicitats als 2! veig que ha quedat genial!
Moltes felicitats!!
Holaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!
ostres Joel està molt ben fet t’has ficat en el paper ,Bet actues molt bé ,quin diàleg a quedat !! molt bé .
felicitats !!!!!!!!!!
Vayaaaa video!!!!
Jajaja me ahh gustado ese dia era genial todos lo hemos pasado bn!!! y nos reimos jejejej!!! Ps mira Felicidades para Joel y Bel q son unos crack!!! SAludos!!!!
Vaja aquest vidio es el que continuament molestava u sento pero esta vent fet la musica que hi ha al principi es del bricolage no xd
jajajaja!!!
molt be nois felicitats el joel a necut per ser actor!!
dons a veure con quedara el que faren el jaume i jo!!
el vostre no te comparacio sempre sera el mijor de totos felicitats nois!!!
Apaaa! Quins cracks 😀
Com no ens posem les piles els d’ESO ens pillen en dos dies comptats… jajaja. Apa, a estudiar una micona toca… Per cert, felicitats!! Que us ha quedat molt bé :)!
Ave!! felicitats nois,us ha quedat genial, tic que dir que us tinc una mica d’ enveja perquè nosaltres que som de primer de batxillerat no ho hem fet tan bé com vosaltres, això significa que està molt bé i que aprengueu molt ràpid 🙂
Pingback: El Fil de les Clàssiques » Blog Archive » COLLOQVIVM SECVNDVM, per Joel i Francesc
Lida, com m’has dit penjo aquí el mateix diàleg interpretat per una escola… és anglesa, no? haha :
http://www.youtube.com/watch?v=MK1oneIviNA&feature=related
És una universitat catòlica dels Estats Units. A Mèrida vaig tenir l’honor de conèixer la seva professora, Annula Llewellyn i d’assistir a la seva classe magistral. Quina dona, plena de vitalitat! Com parla llatí! Increïble!
Quina coincidència que tinguéssim la mateixa idea de dramatitzar i gravar els Colloquia personarum del professor Orberg.
Me pareció maravilloso ese rap, con mucho contenido y muy bien hecho, les envió felicitaciones desde México, en donde mis alumnos lo oirán.
Gracias por trabajos tan creativos.
Araceli Reynoso
Colloquium primum en un teatrí i amb titelles!: http://www.youtube.com/watch?v=i-WMonbt3x4&feature=related
Salve!
Un vídeo fantàstic. Ara, ni en Joël ni la Bet són al Cristòfol i dubto que vegin el missatge, però, deixo constat un felicitats! Espero fer-ne un aviat! El colloquium és molt divertit i, per ser un colloquium de principiants trobo que heu jugat molt amb només “quatre”, que és difícil! A més, la interpretació m’ha agradat molt i la imatge també.
Vale!
Ave Lida!
M’ha agradat molt aquest metode per practicar més el llatí i la geografia d’aquell temps.És una bona manera de fer dialeg en llatí i debatir.El mapa està bastant bé per aquests metodes de treball.
Estaria bé per practicar-ho a classe.
Salve!
Salve!
La versió anglesa és molt divertida també, perquè, a més a més, tenen molt d’accent britànic!
Qualsevol dia, Rubén, vinc amb el super mapa!
Sílvia, quan n’hi hagi més els faré arribar l’apunt a través del Facebook. Jo els trobo molt a faltar!
Salve.
Molt bo el video i una manera molt interessant d’aprendre.
A vera si a classe podem fer algun d’aquests videos, seria divertit i encara que no ho sembli s’apren molt.
Vale!
I tant que en farem, Eric, si voleu! Tot depèn de vosaltres i de les ganes que hi poseu.
Salve!
Jo opino el mateix que els meus companys de classe, m’agradaria fer un vídeo semblant a aquest!
Em sembla una manera molt interessant i divertida d’aprendre, és una molt bona manera de motivar.
Vale!
Salve!
Ha sigut divertit veure com s’han treballat el colloquium i aprendre-s’ho de memòria i la pronunciació perfecte, aquest treball és el resultat d’un gran esforç.
És una manera divertida d’aprendre.
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum: est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum: sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
1a declinació
NOM. rosa rosae
VOC. rosa rosae
ACUS. rosam rosas
GEN. rosae rosarum
DAT. rosae rosis
ABL. rosa rosis
2na declinació
NOM. dominus domini
VOC. domine domini
ACUS. dominum dominos
GEN. domini dominorum
DAT. domino dominis
ABL. domino dominis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
NOM donum dona
VOC. donum dona
ACUS. donum dona
GEN. doni donorum
DAT. dono donis
ABL. dono donis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi, de la segona declinació
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
secunda,-ae
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
rosa rosa rosam rosae rosae rosa rosae rosae rosas rosarum rosais rosais
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
colloquium i colloquia
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
A la 4ta?
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
primum primus prima
Salve!!
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
sumt
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
sumnt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
rosa:
nominatiu: rosa (sing.) rosae (pl.)
vocatiu: rosa (sing.) rosae (pl.)
acusatiu: rosam (sing.) rosas (pl.)
genitiu: rosae (sing.) rosarum (pl.)
datiu: rosae (sing.) rosis (pl.)
ablatiu: rosa (sing.) rosis (pl.)
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
primum.
nominatiu: primum, prima
vocatiu: primum, prima
acusatiu: primum, prima
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi. Pertany a la segona declinació.
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
magnus, magna, magnum
Salve!
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum: est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum: sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
Latina
nominatiu: latina,latinae
vocatiu latina, latinae
acusatiu: latinam,latinas
genitiu:latinae,latinarum
datiu:latinae,latinis
ablatiu latina,latinis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l. colloquim,-i
nominatiu colloquium , colloquia
vocatiu colloquium, colloquia
acusatiu colloquium, colloquia
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
rhodi, es de la segona declinació
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
magnus masculí , magna femení, magnum neurtre
Vale!
Salve!
Està molt ben interpretat el Colloquiuim.
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum: est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum: sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
littera:
nominatiu: littera, litterae
vocatiu: littera, litterae
acusatiu: litteram, litteras
genitiu: litterae, litterarum
datiu: litterae, litteris
ablatiu: littera, literis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
colloquium:
nominatiu: colloquium, colloquia
vocatiu: colloquium, colloquia
ablatiu:colloquium, colloquia
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany? rhodi. A la segona declinació
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
magnus (masculí), magna (femení), magnum (neutre)
Salve!
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
La tercera persona del singular del verb sum és: est.
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
La tercera persona del plural és: sunt.
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
Rosa rosae
Rosa rosae
Rosam rosas
Rosae rosarum
Rosae rosis
Rosa rosis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
Dominus domini
Domine domini
Dominum dominos
Domini dominorum
Domino dominis
Domino dominis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
El genitiu de Rhodus serà Rhodi i pertany a la segona.
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
Altus alta altum
Aquest vídeo m’ha agradat, podriem fer alguna cosa semblant no? Ho trobo una bona manera d’aprendre.
Salvete!
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
– Ille/Illa est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
Illi/Illae sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
Nominatiu singular-Rosa
Nominatiu plural-Rosae
Vocatiu singular-Rosa
Vocatiu plural-Rosae
Acusatiu singular-Rosam
Acusatiu plural-Rosas
Genitiu singular-Rosae
Genitiu plural-Rosarum
Datiu singular-Rosae
Datiu plural-Rosis
Ablatiu singular-Rosa
Ablatiu plural-Rosis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
Nominatiu singular-Templum
Nominatiu plural-Templa
Vocatiu singular-Templum
Vocatiu plural-Templa
Acusatiu singular-Templum
Acusatiu plural-Templa
Genitiu singular-Templi
Genitiu plural-Templorum
Datiu singular-Templo
Datiu plural-Templis
Ablatiu singular-Templo
Ablatiu plural-Templis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
-El Genitiu de Rhodus es Rhodi, i pertany a la segona declinació.
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
-Prima, -ae.
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum: est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum: sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos
nominatiu: rosa, rosae
vocatiu: rosa, rosae
acusatiu: rosam, rosas
genitiu: rosae, rosarum
datiu: rosae, rosis
ablatiu: rosa, rosis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l
Balneum,-i
nominatiu: balneum, balnea
vocatiu: balneum, balnea
acusatiu: balneum, balnea
genitiu: balnei, balneorum
datiu: balneo, balneis
ablatiu: balneo, balneis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi. A la segona.
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat
Secunda
Secunda, -ae
L’enhorabona per als alumnes que heu fet les reflexions morfològiques del Colloquium!
Cal superar alguns entrebancs:
Marta, 3p sing de sum és est i 3 p. pl. de sum de sum és SUNT.
Aïda: el datiu i l’ablatiu plural de rosa és rosis. Rhodus, -i és de la segona perquè fa el genitiu en –i.
Elisa, dominus, -i no és un substantiu neutre de la segona, és un masculí de la 2a.
Els adjectius s’enuncien en nominatiu (masculí, femení i neutre). (Roger, John, Aïda i Clàudia)
Andrea, Latina no és un nom és un adjectiu Latinus, -a, -um.
Marta, primum de primus, -a, -um és un adjectiu no un nom neutre de la segona.
No us oblideu d’escriure el llatí en cursiva …
Salve!
Correció del meu comentari anterior:
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
Altus alti
Alte alti
Altum altos
Alti altiorum
Alto altis
Alto altis
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
Est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
Sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
Nominatiu: Rosa rosae
Vocatiu: Rosa rosae
Acusatiu: Rosam rosas
Genitiu: Rosae rosarum
Datiu: Rosae rosis
Ablatiu: Rosa rosis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
bēllum
Nominatiu: Bellum Bella
Vocatiu: Bellum bella
Acusatiu: Bellum bella
Genitiu: Belli belorum
Datiu: Bello bellis
Ablatiu: Bello bellis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi, a la segona
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
Secunda
Secunda, -ae
Elisa, altus, -a, -um és un adjectiu!
Víctor, repassa’t l’enunciat dels adjectius!
1.Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum: est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum: sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.Rosa rosae
rosa rosae
rosam rosas
rosae rosarum
rosae rosis
rosa rosis
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
templum templa
templum templa
templum templa
templi templorum
temlo templis
templo templis
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi, i pertany a la segona declinació
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
magnus, magna, magnum
Pingback: Aracne fila i fila » Blog Archive » Colloquium Tertium
Salveee!
1. Tercera persona del singular del present d’indicatiu del verb sum:
est
2. Tercera persona del plural del present d’indicatiu del verb sum:
sunt
3. Tria un nom de la primera declinació i declina’l en singular i en plural, en tots els casos.
rosa:
nominatiu: rosa (sing.) rosae (pl.)
vocatiu: rosa (sing.) rosae (pl.)
acusatiu: rosam (sing.) rosas (pl.)
genitiu: rosae (sing.) rosarum (pl.)
datiu: rosae (sing.) rosis (pl.)
ablatiu: rosa (sing.) rosis (pl.)
4. Tria un substatiu neutre de la segona i declina’l.
primum.
nominatiu: primum, prima
vocatiu: primum, prima
acusatiu: primum, prima
5. Com serà el genitiu de Rhodus? A quina declinació pertany?
Rhodi. Pertany a la segona declinació.
6. Tria un adjectiu del text i escriu-ne el seu enunciat.
magnus, magna, magnum
Salvee!!!
M’ha agradat molt aquest metode per practicar més el llatí És una bona manera de fer dialeg en llatí i debatir.El mapa està molt bé per fer aquetds metodes de treball.
Aitor, primus, -a, um no és un substantiu!
Salvete!
Enhorabona! Aquests alumnes han fet un molt bon treball, a mi em pot servir de molta ajuda, ja que els puc utilitzar com a exemple. Seguiu així i si, qui ha dit que les classes de llatí són avorrides? Amb aquestes activitats tant divertides i entretingudes ningú es pot avorrir.
Valete! 😀
Pingback: Aracne fila i fila » Blog Archive » Colloquium octavum, un Sant Jordi amb Hans Orberg