Fortuna audaces iuvat

Ahir em vaig assabentar que L´univers clàssic dels nostres mots havia quedat en segona posició dins la categoria dels blocs d’alumnes de Batxillerat als IX Premis Espiral d’Edublogs, just darrere d’un altre membre de l’òrbita del Fil de les ClàssiquesLiteratura grega a escena; però la Margalida m’ha dit que apareixen per ordre alfabètic i que, fins dissabte 13 a Madrid, no sabrem quina baldufa pertany a cada bloc. Us hi animeu a ser-hi i a viure-ho en directe!

Per tant, aprofitant l’avinentesa d’aquest reconeixement m’agradaria fer una petita reflexió sobre el tema:

És evident que el format bloc ha tingut una revifalla durant aquests últims anys, sobretot en el món educatiu, i les nominacions i els premis que han aconseguit molts dels blocs impulsats per la Margalida (i el meu, per què no dir-ho) parlen per ells sols, però s’ha demostrat a les aules mateixes que aquesta metodologia funciona, tot i que sol tenir més èxit en la part de cultura del currículum acadèmic, ja que la sintaxi es resisteix a sortir de les pissarres.

Pel que fa a aquest bloc en particular, la seva utilitat es limita al llenguatge (i val a recordar que l’etimologia val 2 punts a l’examen de Grec, tant a l’institut com a les PAU!), però com que aquest conforma un univers tan extens com paraules hi ha al diccionari de qualsevol llengua romànica les possibilitats són moltes.

Conèixer l’etimologia  de les paraules, tant de les més corrents com de les més específiques, ens ajuda a conèixer-ne el significat i les aplicacions sense saber el seu significat, a conèixer diferents camps semàntics i totes les derivacions que se’n poden fer. Precisament per això és important tenir coneixements en llengües clàssiques tant si s’és de lletres com de ciències, sobretot a l’hora d’estudiar. A mi, els coneixements de llatí i grec (més o menys extensos) m’han proporcionat, a més de moltes altres coses, facilitat per entendre tecnicismes i cultismes, a més de fer-me adonar que la nostra llengua beu del grec molt més del que em pensava (aproximadament un 30%).

Torre de Babel segons Pieter Brueghel el Vell, segle XVI

Per acabar, felicitats tant a la Margalida (per aquest i els altres blocs premiats) com a tots vosaltres, alumnes, que contribuïu a completar aquest espai amb els ètims clàssics més curiosos, variats i interessants. Aquesta és, precisament, la gràcia d’aquests blocs, la participació col·lectiva, que enriqueix el coneixement dels que acaben el curs i passen al següent nivell acadèmic, més complicat que l’anterior però alhora una nova oportunitat de conèixer una part més gran del món que ens envolta.

1r batx Grec 2014/2015

Alumnes de Grec 1r batxillerat 2014/15

Alumnes de 2n de Batxillerat Humanístic 2014/2015

Alumnes de 2n de Batxillerat Humanístic 2014/2015

Arnau Lario Devesa

2n Batxillerat Grec i llatí

Treball de recerca en format bloc Reconstrucció històrica, un nou nivell d’empatia

Quant a alarioxtecblocs

Sóc un alumne de segon de Batxillerat de l'INS Premià de Mar, aficionat a la història i membre del grup de reconstrucció i divulgació històrica Barcino Oriens.
Aquest article s'ha publicat dins de General i etiquetat amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a Fortuna audaces iuvat

  1. Moltes gràcies, Arnau! Crec que m’hauré d’anar a comprar un pitet amb el brodat Bloc! Els teus mots m’han emocionat! Realment has entès a la perfecció el treball digital a la xarxa com a part del currículum acadèmic i com a bon blocaire, a més d’editar en tots els blocs de la blogosfera clàssica, ets editor del teu propi bloc-TR i, a més de la sort, com bé saps, cal molt d’esforç, creativitat, constància i treball. Enhorabona i avant!

  2. Retroenllaç: Una mitologia molt especial mereixedora d’un gran premi | El fil del mite grec

  3. Retroenllaç: La Literatura grega guardonada a Premis Edublogs 2015 | Literatura grega a escena

  4. Retroenllaç: Què seria de les nostres classes sense Internet? | El Fil de les Clàssiques

  5. Noelia Nistal diu:

    XX—V—MMXV
    Bonum diem!
    Ánims a tothom! Ja sabeu com són aquests premis i com han arribat a ser d’importants. Estic tant contenta d’haver participar aquí, a tots aquests blogs que, toqui la baldufa que toqui, estaré eufòrica!
    Moltes gràcies al Raül i a tú, Arnau, que heu fet l’article amb il·lusió i molta alegria (que només en llegir les paraules he pogut saber com estàveu de contents!), i especialment a la Margalida, per fer-nos veure com és de vàlida i importants aquesta manera de fer clases i com ens pot reconfortar escriure i participar per després guanyar premis cap a l’esforç dels companys!
    Continuem així!
    Vale!

  6. Retroenllaç: Les baldufes Edublogs dels blocs de clàssiques de l’IPM | El Fil de les Clàssiques

  7. Retroenllaç: L’Univers clàssic dels nostres mots, baldufa de plata als IX Premis Edublogs | L'univers clàssic dels nostres mots

Respon a Noelia Nistal Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *