Què i Com

Intervencions didàctiques a partir d’arrels grecollatines per adquirir la competència lèxica, tan fonamental en el desenvolupament de la competència comunicativa, dins el marc de l’adquisició de la competència digital i audiovisual.

L’aprenentatge progressiu (mitjançant exercicis pràctics) de les arrels gregues i llatines a partir de les quals es forma el lèxic científic, tècnic i humanístic, facilita el coneixement exacte dels mots cultes i dels tecnicismes, no solament del català sinó de la majoria de llengües modernes, i contribueix, alhora, a l’enriquiment del seu vocabulari i a la millora de les seves capacitats de comprensió i expressió.

Presentem  les diferents activitats  que anem experimentant amb èxit a l’aula, així com jocs de taula i altres recursos per tal que tot practicant entenguem, emprem amb precisió, consolidem i ampliem a partir dels ètims grecs i llatins el llenguatge tecnicocientífic i humanístic de les matèries que cursem i dels diferents camps del saber.

Val a recordar que l’etimologia sempre agrada i que, en definitiva, només recordem allò que podem anomenar.

Què treballem?

  • Lèxic de la vida i la seva connexió amb l’actualitat

Com?

  • Estudi progresiu i repetitiu per anar consolidant els ètims
  • Programació de les arrels a estudiar i dels àmbits en què es treballaran: mitològic, social…
  •  Derivació, composició i parasíntesi
  • Llibertat per fer un estudi etimològic i involucració personal
  • Llibertat controlada en l’elecció de les eines: blog, muntatge audiovisual, dibuix,…
  • Defugir els exercicis mecànics i els llistats de mots
  • Tot és diferent però s’avança en un coneixement lèxic
  • S’aprèn fent
  • Aprenem tots junts

Com s’avalua?

Totes les activitats són d’aprenentatge i d’avaluació.

Blogs (El Fil de les Clàssiques, Aracne fila i fila i L’univers clàssic dels nostres mots) i Moodle (wikis, base de dades, fòrum, qüestionaris, hotpotatoes…)

Cultura Clàssica (Referents clàssics del nostre lèxic i el lèxic grecollatina en la llengua anglesa)

Llatí de 4t (Apartat d’arrels clàssiques del lèxic científic, tècnic i humanístic; el lèxic del llatí avui)

A l’examen de llatí 1 i 2 (llatinismes i expressions llatines PAU, aprenentatge del lèxic llatí i la seva pervivència en les llengües modernes) 2 punts

A l’examen de grec 1 i 2 (etimologia PAU, aprenentatge del lèxic grec i la seva pervivència en l’actualitat) 2 punts

Treball de recerca (L’antroponímia a l’institut Cristòfol Ferrer i Els nostres antropònims)

Esquirols Mots:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *