Parlant amb Emilio Canales

El passat dia 2 de desembre de 2013 a les 21h. vam tenir el plaer de parlar amb Emilio Canales, professor de llatí. Doctorat en Filologia Clàssica i adaptador del mètode Ørberg a l’espanyol. També ha fet diverses conferències sobre didàctica de les llengües clàssiques. La vam fer per Skype i aquí teniu el que amablement ens va contestar:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PpS_a0MazDk[/youtube]

En aquesta xerrada, Emilio Canales ens comença explicant que fixar-se en els referents clàssics que arreu hi ha és una deformació professional, igual que un professor de química s’ha de fixar de què estan compostes les coses que veu, ens diu que sempre li agrada transmetre als seus alumnes les coses que veu perquè vegin la realitat des del seu punt de vista. Ens comenta que a Granada, els referents clàssics estan més ocults que en altres ciutats degut a la dinastia musulmana que va dominar el territori durant els segles XIII, XIV i XV, els referents que trobem a Granada són de l’època del Renaixement, ens dóna a conèixer un referent molt pronunciat a Granada, aquest és el Palau de Carles V on es va fer ús de molts elements renaixentistes, i on podem veure una clara influència clàssica. Ens explica que no se sap molt de la Granada romana perquè gran part està encara per descobrir, no se sap on està ubicada exactament la Granada romana. Ens explica que des que va sorgir el gust per allò clàssic, a partir del re-descobriment dels autors clàssics, pels volts del segle XV, XVI, totes les ciutats es van omplir d’una arquitectura que marcava clarament com a referent el món romà, també casi tota la simbologia que utilitzen els emperadors espanyols es basa en la simbologia que tenien els antics emperadors romans, com per exemple l’àguila, com a símbol de poder, doncs és el símbol de Zeus, el màxim déu de l’Olimp. És important que hi hagi referents clàssics per poder explicar a la gent el perquè d’aquests referents, per poder ensenyar-los que el món clàssic és molt més present en la nostra quotidianitat del que pensem. En una ciutat imperial com Granada, l’àmbit dominant en els referents clàssics és l’arquitectònic, per Granada passaren els reis Catòlics, on van finalitzar la reconquesta, i com ens ha explicat anteriorment, l’emperador Carles V va fer construir un palau per viure-hi, un palau que recorda un amfiteatre. Ens diu que hi ha grans biblioteques arreu, biblioteques que tenen gran part dels seus llibres escrits en llatí, no només llibres de l’època romana, sinó llibres del segle XV, XVI, XVII… això significa que gran part de la saviesa de l’ésser humà està escrita en llatí,  aquesta part de les biblioteques és inaccessible per qui no sap llatí, qui en sap, pot agafar un llibre que hagi escrit algú fa uns tres-cents anys, no cal que sigui de fa dos mil·lennis, i contactar directament amb una persona que ens ha volgut transmetre quelcom fa molts anys. Per fixar-se en els referents clàssics primer de tot s’ha de saber què són aquests referents, si a un no li han ensenyat què són aquests referents, no s’hi fixarà quan en tingui algun a prop, per exemple, si algú qui no ha estudiat mai referents clàssics veu una àguila en un escut, veurà una àguila com a animal, mentre que qui hagi estudiat clàssiques sabrà que l’àguila és l’ocell que s’identifica amb la figura de Zeus, i llavors l’àguila passa a ser símbol de poder, ja que Zeus era el déu de déus, i aquí entren en jocs els professors, els qui han de mostrar als alumnes el món d’una altra manera. Respecte si hi ha més referents d’origen grec o llatí ens comenta que és molt difícil separar-ho, ja que Roma va ser el que va ser degut a que va absorbir tot el coneixement de l’antiga Grècia, la ciència, l’arquitectura i més, llavors podem dir que Roma va expandir els coneixements de Grècia per tot Europa. Llavors ens explica que, el problema dels grecs, era que, per exemple, quan miraven un riu pensaven, “això és un riu, no està sempre igual, mentre el mirem ja ha passat l’aigua del riu, ja ha canviat”, mentre que els romans quan veien un riu pensaven, “volem passar el riu, hem de fer un pont, un pont de pedra amb uns arcs resistents i ens hi posem ara mateix començant clavant les primeres pedres”, què significa això?, que els romans eren pràctics, per això van crear l’ordre i una organització de camins revolucionària, mentre que els grecs van estar discutint entre ells molts anys, els romans no filosofaven tant i feien camins, ponts, que els servien per fer-se cada cop més grans. Poc després Emilio ens confessa que en un principi era de ciències, el que el va fer canviar a clàssiques va ser la influència d’un professor, un professor que diu ser magnífic, increïble, meravellós, cada cosa que comentava feia que Emilio es quedés bocabadat, llavors pensava que volia ser com ell si algun dia arribava a ser professor. Es va llegir l’Eneida de Virgili pel seu compte, llibre que li marcà la vida. Ell estava convençut que el que fallava del llatí no era el llatí, sinó la manera d’explicar-lo, per exemple, actualment no es poden donar classes de llatí tal i com es feia en el segle XVI, doncs molta gent es centra en l’anàlisi sintàctic, la gramàtica… i no es pot explicar el llatí així, llavors va decidir juntament amb un company, Antonio González, adaptar el mètode Ørberg, perquè és un mètode atractiu pels alumnes, una alternativa als mètodes tradicionals d’estudiar llatí, també ha adaptat un mètode per estudiar grec, un mètode que diu ser molt eficaç per aprendre grec, el mètode Athenaze. Ens comenta que els referents clàssics l’ajuden a les seves classes fins al punt de que quan els alumnes ja tenen confiança amb l’Emilio, són ells mateixos els qui comencen a treure coses que tenien i que no sabien que eren referents, quan més referents clàssics li ensenyes a un alumne, més s’aprova amb interès a coses que tenia a la vida quotidiana i que ni tan sols havia observat. Ens explica que fa poc, en un institut d’Almeria, es va convocar un concurs de cultura clàssica, convocat per una Universitat, doncs van formar part d’aquest concurs fins al punt de guanyar-lo tres anys seguits, en una edició van fer una maqueta de l’estadi d’Olímpia, en un altre edició van fer un mapa d’Europa on van anar col·locant amb plastilina les meravelles del món antic i altres arquitectures importants, també ens comenta haver fet un concurs multi centre. I finalment si hagués de posar un nom a una botiga l’anomenaria “Fatum“, el destí, perquè molta gent li preguntaria el perquè d’aquest nom i això seria una oportunitat per vendre.

Parlant amb Mertxu Ovejas

Avui dia 2 de desembre de 2013 a les 18:37 ens ha contestat per Gmail Mertxu Ovejas Arango, una professora de llengües i cultura clàssiques al IES 9 d’Octubre de Carlet (València), membre de Chiron,  entusiasta dels mapes conceptuals, més concretament de CMAPSTOOLS, i de la seva aplicació a l’estudi de les llengües clàssiques. Llicenciada en Filologia Clàssica, especialitat en Grec, per la Universitat de Barcelona, on va compartir aula amb la Margalida. Volem agrair l’amabilitat amb la que ens va respondre a les preguntes, llàstima no haver pogut fer l’entrevista per Skype. Aquí teniu les seves respostes:

1. Es fixa en els referents clàssics que hi ha pel carrer?

Sí, sí que em fixo. Déu ser una deformació professional. Trobar referents clàssics és molt satisfactori. L’únic problema és que els de casa ja no em fan cas quan en trobo algun.

2. En veu molts pel País Valencià? I a Carlet concretament?

Al País Valencià n’hi ha molts, moltíssims. Uns molt clars: noms d’assessories, de botigues, de bars… I d’altres més, com us diria, amagats: crec que poca gent sap que el nom SPA, provingui d’on provingui,  és un cas clar de referent clàssic. En quant a Carlet, si us dic la veritat, vaig al treball i no passejo pel poble, així que no m’he fixat molt, encara que recordo un: assessoria Minerva.

3. On n’ha vist més?

Naturalment se’n veuen més a les grans ciutats per qüestió de tamany, encara que si mirem amb atenció trobarem a tots els pobles.

4. Li agrada viure envoltada de referents o li és indiferent?

M’agrada molt perquè són la prova palpable de què el món clàssic no és un antiguitat estudiada per quatre grillats, sinó que forma part de la nostra manera de ser, de la nostra manera d’entendre la vida.

5. Per què creu que encara s’utilitzen referents clàssics?

Per la mateixa raó que he dit abans. Nosaltres som fills de la cultura grecoromana i això d’una manera o d’una altra, surt.

6. Respecte Chiron, trobem a faltar un apartat a la wiki de referents clàssics, hi ha cap motiu pel que no hi sigui? Hi serà més endavant?

Potser si que en faria falta un apartat específic. La veritat és que no sé perquè no n’hi ha. No obstant, la wiki de Chiron és un espai obert a tothom. Si vosaltres creieu que és necessari, endavant.

7. De quin àmbit n’ha vist més?

No sabria què dir-vos, de tots els àmbits: publicitat, música, pintura… Mireu, una de les primeres coses que faig amb els alumnes és que es miren les bambes que porten. Sempre trobo alumnes amb NikE o amb ASICS.

8. Pensa que la gent s’interessa pels referents clàssics o els hi passen desapercebuts?

Lamentablement, no. El nostre sistema escolar no posa a l’abast de tots la cultura clàssica i això fa que la majoria no sàpiga que estem rodejats d’elements propis de la cultura grecorromana, de la nostra cultura.

9. Què ha vist més, referents d’origen llatí o d’origen grec?

 La veritat és que no sé que dir-vos, no m’he fixat molt, encara que sospito que hi ha més d’origen llatí que de grec.  

10 . D’on li ve la dèria per allò clàssic? Per què va estudiar clàssiques?

Jo no vaig ser una alumna de clàssiques “vocacional”.  A l’institut m’agradava el grec, però no pas el llatí, i com que no sabia molt bé que estudiar em vaig decantar per la filologia clàssica sense cap motiu especial. Haig de reconèixer que al principi m’ho vaig passar força malament. Però poc a poc em vaig apassionar tant que ara no m’imagino la meva vida lluny del món clàssic.

11. Fa col·lecció de quelcom amb referents clàssics?

No, la veritat és que no.

12. Quina és la finalitat del seu blog Porque me gusta?

El blog va néixer precisament per a fer conèixer als meus alumnes i a tots els que em volien llegir les coses meravelloses que ens poden ensenyar els clàssics i com no estan tant lluny de nosaltres, encara que, amb el temps, ha passat a ser una espècie de diari personal, això si, sense oblidar mai el motiu pel qual va néixer: em dedico al món de les llengües i cultura clàssiques Porque me gusta.

13. Fa servir referents en aquest blog? i en altres?

Oi i tant que faig servir. El principi més que ara, ho reconec.  Em recordo d’una entrada que vaig fer sobre un partit de futbol  entre Galatasaray Istanbul i la Roma. Potser no es tractava ben bé d’un referent clàssic, però darrera d’aquell partit hi havia molta història.

14. L’ajuden els referents en la seva tasca docent?

Moltíssim, no hi ha dia en el qual no parli d’algun referent que hagi vist o sentit.

15. Ha fet cap activitat relacionada amb els referents amb els seus alumnes? Els hi va agradar?

Sempre en fem alguna. Els hi resulta molt interessant. Per exemple, avui mateix unes alumnes de llatí m’han fet una exposició bastant bona envers la figura de Mesalina, l’esposa de l’emperador Claudi. I tot a partir d’un referent que vaig sentir a una cançó: “estar contigo es como estar en un club con Mesalina”.

16. Ens hem assabentat de que teniu una optativa de 4 hores semanals relacionada amb els referents clàssics, com la treballeu? Què feu en aquesta classe? S’hi apunta molta gent?

Malauradament, jo no dono aquesta assignatura. El meu centre és molt petit, a més estic sola al departament i me’n ocupo exclusivament del llatí i del grec.  Però sé que els centres on sí que es pot impartir són uns quants els alumnes que la cursen. Hem de tindre en compte que és una assignatura optativa  i l’oferta és molt amplia.

17. Quina activitat faria al seu blog per entrar de ple al món dels referents?

Bé, ja us he dit abans com un simple partit de futbol em va servir per a parlar dels gál.lates i els romans. Qualsevol activitat seria bona.

18. Si hagués de buscar un nom amb referent clàssic per una botiga, quin triaria?

Sempre he cregut que el nom ideal per una agència de viatges seria: Viatges Pausànies, i fa poc, al Facebook, vaig veure que ja hi havia una. Si  tinguera una fruiteria l’anomenaria La poma d’or.

 

Parlant amb Carlos Cabanillas

El passat dia 29 de novembre de 2013 a les 17h. vam tenir el plaer de parlar amb Carlos Cabanillas, professor de llatí de l’IES Santiago Apóstol, d’Almendralejo, Badajoz, i també president de Chiron. Aquesta es va fer des de l’Skype i podeu veure aquí com va anar la xerrada que tan amablement ens va concedir:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=EoeYrwhnhX4[/youtube]

En aquesta xerrada, Carlos Cabanillas comença dient-nos que a cada pas que fem hi ha referents clàssics i és inevitable fixar-s’hi. En el lloc on ell treballa, Almendralejo a uns vint-i-cinc quilòmetres de Mèrida, veu molts referents clàssics en comerços com bodegues i empreses, diu que tothom que vol donar-li un toc de distinció al seu negoci utilitza un nom clàssic que sembla que soni millor, ens posa l’exemple de la seva ciutat on hi ha llocs com un gimnàs anomenat “Atos“, una immobiliària anomenada “Domus”, els noms d’empreses de seguretat, la línia d’autobús anomenada “Leda”… Ens explica que Mèrida és romana i hi ha molts més referents que a Almendralejo, i que allà totes les botigues de caràcter turístic tenen noms clàssics, com “Diana”… Mèrida és, per excel·lència, la ciutat més turística a Extremadura. A Mèrida ha realitzat activitats amb els alumnes com gimcanes fotogràfiques, però ens comenta que no en pot fer més per falta d’una assignatura dedicada a aquests afers, com l’assignatura que s’imparteix només a la Comunitat Valenciana de “Referents clàssics”. No sabria dir-nos quin lloc que ha visitat hi ha més referents clàssics, doncs, n’hi ha a tot arreu on anem -ens diu. Ens explica que a la wiki de Chiron no hi ha una entrada definint “referent clàssic” perquè altres grans blocs com “Los secretos de Argos” i demés ja tenen ben treballat aquest contingut. I com ens ha dit abans, creu que es segueixen utilitzant referents en botigues per tal de donar un cert grau de prestigi o de serietat. Sovint si veu algun referent pel carrer el penja al Twitter, aquests referents que penja són d’àmbit comercial, del sector serveis. Ens comenta que els referents que hi ha arreu passen desapercebuts per la gent del carrer per culpa del seu desconeixement cap aquest món, i que estudiant aquest món coneixem el que hi ha darrere d’un referent clàssic, és a dir, el seu origen, doncs conèixer-ho és interessant i és anar més enllà del perquè han posat aquest nom a aquesta botiga… La seva estima per allò clàssic li ve ja de naixement, diu que des de sempre li ha agradat allò que té més de mil anys d’antiguitat, des de petit li atrau més el passat que el futur i el present, a l’institut li van anar bé les clàssiques i ja va seguir endavant en la facultat, apart de que el seu pare era catedràtic de llatí. Ens comenta haver fet amb els alumnes una activitat relacionada amb els referents clàssics en la música actual, un tema que creu interessant però que no va resultar tal i com volia. Per fer que els alumnes s’endinsin en el món dels clàssics realitzaria l’activitat de cercar aquesta tradició clàssica en literatura, música, cine, escultura, pintura… dividint aquests apartats en grups d’alumnes, també rastrejar el pas dels tòpics llatins per tota la tradició clàssica. I finalment si hagués de posar un nom a una botiga, tot i no saber que vendre-hi, li posaria “Miser, Catulle” o més aviat “Tempora nubila“.

Parlant amb Ana Ovando

El  passat dia 29 de novembre de 2013 a les 18h. vam tenir el plaer de parlar amb l’Ana Ovando, una professora de clàssiques de la Comunitat Valenciana, concretament de l’ IES Violant de Casalduch de Benicàssim, membre actiu de Chiron…. Aquesta es va fer des de l’Skype i va ser enregistrada amb un programa anomenat Fraps. Aquí podeu veure com va anar la xerrada:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XXyOfoCLjuY[/youtube]

En aquesta xerrada amb Ana Ovando ens comença explicant que els referents clàssics es troben per tot arreu, n’hi ha a tots els indrets, com per exemple en botigues, escultures, marques comercials, fins i tot ens diu que quan un té el “síndrome dels referents clàssics” acaba veient referents a qualsevol lloc, quan veu una pel·lícula, veu en la trama un argument d’un mite clàssic, quan veu un anunci descobreix figures clàssiques en ell, quan escolta una cançó descobreix un tòpic clàssic llatí, i la cosa segueix perquè estem rodejats de referents clàssics ens comenta. Ens explica que a Benicàssim, el municipi on imparteix classes, hi ha edificis amb noms clàssics, com Posidó o Afrodita. També parlem del blog “Voces griegas desde Benicàssim” i ens comenta que és el blog del departament de clàssiques del seu institut, concretament l’utilitza per a classe de grec, on posa la programació del curs, quines activitats realitza amb els alumnes… i llavors ens explica que a la Comunitat Valenciana hi ha, a segon de batxillerat, una optativa que s’anomena “Referents clàssics” i que treballen amb el blog “Secretos de Argos“. Creu que hi ha tants referents perquè la nostra cultura prové de la cultura clàssica, són les nostres arrels, i per això està present a totes bandes, perquè és el nostre passat i encara que no ens hi fixem, sempre ens determinem amb aquests models clàssics. Diu que ser-hi hi seran, però necessitem una formació clàssica per poder-los reconèixer. Ens comenta que l’apartat de la wiki de Chiron és un espai obert i que qualsevol persona pot editar posant noves entrades. A classe de referents clàssics comencen treballant el món de la publicitat, marques… segueixen amb la música on troben tòpics literaris, també treballen el cine, l’arquitectura i escultures. Ens parla d’un cas concret d’una botiga d’extintors on l’aparador era un Partenó. Ens comenta que la gent no té gaire sensibilitat pels referents clàssics, doncs falta fer molta campanya per demostrar que quelcom és com és gràcies a les arrels clàssiques. Ana va escollir la carrera de clàssiques perquè li atrau saber d’on venim, quins són els nostres referents i, per tant, el nostre passat, també perquè li agrada molt traduir, el millor que troba en traduir és el fet de poder accedir a textos que es van escriure ja fa més de dos mil anys, i saber el que diu el text amb les teves pròpies capacitats, sense que ningú ens ho expliqui, això és fascinant -ens comenta. Ens diu que ja fa dos anys els seus alumnes tenen un hashtag a twitter que és “referentesclàssics” i que estan viciats fent fotos a tots els referents que veuen fora de l’horari escolar. També han fet alguna ruta per Castelló per conèixer més referents clàssics en escultures. I finalment si hagués de buscar un nom per a un herbolari, l’anomenaria “El racó de Medea”

Parlant amb Glòria Harillo

El passat 28 de novembre de 2013 ens va contestar per Gmail Glòria Harillo, llicenciada en Filologia Clàssica. Aquí teniu el que ens va respondre: 

1. S’hi fixa si veu referents clàssics pel carrer?

Sí, la veritat és que ho tinc força present.

2. Per què creu que encara s’utilitzen mots amb referents clàssics arreu?

Crec que dóna una sensació de prestigi, de cultura i això atrau.

3. Per què és important que s’utilitzin tants referents?

És clar que és un recurs útil per als publicistes, i permet que tant el llatí com el grec segueixin vius.

4. Quins referents ha trobat pels carrers de Barcelona?

N’he trobat desenes…..et podria dir que tinc enregistrats gairebé 100.

5. On n’ha vist més?

Pel que fa a barris, a la zona centre focalitzat en tot el que abarca l’eixample.

6. De quin àmbit n’hi ha més?

Lògicament, els que es veuen a simple vista pel carrer corresponen a noms de botigues, marques empresarials que s’anuncien, noms de gabinets professionals…

7. Solen ser mots ben trobats o mots que només sonen bé?

N’hi ha de tot….. Tant els que respecten el nom o l’expressió llatina/grega original, com els que busquen sorprendre i tan sols que “soni” a clàssic. Alguns estan molt ben trobats, tot i que no siguin puristes.

8.  La gent s’interessa molt pels referents clàssics?

Em temo que no massa, tot i que sí crec que el logo o el nom els crida l’atenció i ho identifiquen com a alguna cosa familiar.

9. Què solen haver-hi més mots d’origen grec o d’origen llatí?

De mots o expressions fetes n’hi ha més en llatí, però quan es busquen referents de tipus mitològic….llavors guanya la partida el grec.

10. Fa col·lecció de quelcom amb referents clàssics?

Sí…. tinc una bona col·lecció de fotos agafades pels carrers amb tot de referents en aquest sentit.

11. L’ajuda amb la teva tasca de professora?

Sí.

12.  D’on li ve la dèria per allò clàssic? Per què va estudiar clàssiques?

Això ja és una història més llarga…..però et podria dir que vaig entrar en aquest món a partir de la fascinació gairebé infantil pel món de la mitologia i la història, en el meu cas de Grècia. I d’aquí a l’estudi de tota una cultura i les seves llengües.

13. Si no hagués estudiat clàssiques, buscaria referents arreu?

Imagino que no hagués estat tan receptiva si no hagués tingut la formació que tinc, i no estigués interessada a mantenir la seva pervivència.

14. Va fer alguna activitat relacionada amb els referents clàssics amb els alumnes? Quina?

Sí. Fem una activitat a 4rt d’ESO a la qual visualitzen una sèrie d’imatges de fotografies i han de justificar quina relació hi ha entre el nom de l’empresa/botiga/marca i allò que es ven. A banda de reconèixer si l’expressió és correcta o bé manipulada.

15. Als seus alumnes els va agradar aquesta activitat? Si vol la pot compartir en la nostra web sota el seu nom.

Els agrada molt. Ho troben molt interessant, i a més els agafa el “gusanillo” de mirar més per on passen.

16. I amb els professors ha fet alguna activitat relacionada amb els referents?

Amb el de dibuix, a 4rt també. Es tractava de dissenyar el logo a partir del nom de l’expressió i el negoci a la qual anava dirigida.

17. Si hagués de proposar una activitat als alumnes per tal de conèixer més referents o endinsar-se de fons en aquest món, què proposaria?

També treballem la mitologia a partir de la pintura i l’escultura en la història de l’art.

18. Si hagués de buscar un nom amb referent clàssic per una botiga, quin triaria?

Això és més complicat del que sembla si es vol fer bé i amb gràcia. En principi s’ha de veure quin tipus de negoci és i si vols que la teva clientela sigui més o menys cultivada  a fi que els pugui arribar el nom.

Parlant amb Lluís Inclan

Ahir dia 29 de novembre de 2013 a les 20:56 ens va contestar per Gmail en Lluís Inclan, dr. en Filologia Clàssica (Universitat de Barcelona), catedràtic de Llatí jubilat i professor de Llatí i de Grec. Coordinador de Batxillerat durant molts anys. Ha  treballat en centres de Girona i de Figueres. També és membre de Chiron. Volem agrair l’amabilitat amb la que ens va respondre a les preguntes i dir que ens hauria agradat veure-ho en persona. Aquí el resultat:

1. Es fixa en els referents clàssics que hi ha pel carrer?
Sí, és com una mena de deformació professional… I em paro a esbrinar si són adequats o no.

2. En veu molts per Girona? per Figueres quan hi treballava?
Bastants, sobretot a Girona, imagino que pels seus orígens.

3. On n’ha vist més?
A Girona. I, quan vaig a Barcelona, m’hi fixo bastant, perquè n’hi ha molts més.

4. Li agrada viure rodejat de referents o li és indiferent?
No m’és gens indiferent: ho valoro i penso que la petjada clàssica perdura malgrat tots els intents per fer-la desaparèixer de l’ensenyament.

5. Per què creu que encara s’utilitzen referents clàssics?
Crec que tot el que fa referència a la antiguitat greco-romana té prestigi i dóna a botigues, indústries, bars, etc. una mena d’aurèola de qualitat. I, ben buscats, sonen bé.

6. De quin àmbit n’ha vist més?
Comerços de diversa mena (bars, de roba…), noms de productes (cotxes, perfums…), inclús d’espectacles. Recordo ara un espectacle del Cirque du Soleil que es deia QVIDAM, pronom que una locutora de ràdio va pronunciar “quidan”, sense fer-ne cas de la ‘u’ i accentuant l’a…

7. Pensa que la gent s’interessa pels referents clàssics o els hi passen desapercebuts?
A la majoria crec que li passen desapercebuts. Moltes vegades, tot i que es faci famós el nom, ignoren què és, d’on procedeix i què significa. N’hi ha una asseguradora que es diu SANITAS. Doncs bé: tots els seus treballadors pronuncien ‘sanítas’.

8 . D’on li ve la dèria per allò clàssic? Per què va estudiar clàssiques?
Passa com gairebé sempre: vaig tenir un professor de Llatí a batxillerat molt bo, que ens va fer estimar la llengua i la cultura de Roma. De Grec, però, tenia una professora força antipàtica: en va picar l’amor propi en dir-me que no treia les notes que podia treure i, gràcies a això, vaig aprofundir en el Grec… i en va acabar apassionant.

9. Fa col·lecció de quelcom amb referents clàssics?
No. No hi he pensat mai.

10. Quina és la finalitat del seu blog Orientació a l’abast? I en el de Doceo et Disco?
El d’orientació ja parla per ell mateix: orientar a l’alumne desorientat (n’hi ha molts!). Sobretot, fer que pensin per ells mateixos, tot donant les eines i les informacions oportunes.

L’altre blog va començar com una mena de diari de classe en l’ensenyament del Llatí i del Grec. Després, sense deixar mai les referències al món clàssic, hi predominen les reflexions sobre temes educatius. Sobretot, des de la meva jubilació.

11. Fa servir referents en aquest blog? I en l’altre?
En general no directament. Però, sí n’hi ha ocasió, faig referència.

12. L’ajudaven els referents en la seva tasca docent?
Molt. Tot sovint comentàvem a classe casos concrets. I, la majoria de les vegades, eren els alumnes els que portaven exemples (sobretot els de Grec, clar).

13. Va fer cap activitat relacionada amb els referents amb els seus alumnes?
Explícitament, fora dels exemples comentats a classe, no. En canvi, quan vam desenvolupar un projecte intercentres amb tres instituts més d’arreu d’Espanya, sí que hi va haver oportunitat de fer-ne referències en diverses parts dels treballs.

14. Si hagués de buscar un nom amb referent clàssic per una botiga, quin triaria?
Vaja! Tot depèn del tipus de botiga. Per exemple:
Per un bar: Mulsum
Per una perfumeria: Vnguentum
Per una òptica: Oculi
Per una sabateria: Caliga
Per una botiga de roba: Palla / Toga

 

Parlant amb Vicent Sanz

El passat dia 28 de novembre del 2013 a les 10h. a  l’Institut Premià de Mar (Rafael de Casanovas S/N, Barcelona) vam parlar amb Vicent Sanz, escriptor i professor de Llengua i literatura catalana d’aquest mateix centre, situat a Premià de Mar. Aquí podem veure com va anar la xerrada que, amb tanta amabilitat, ens va concedir:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=14S5esV9Xgs[/youtube]

En aquesta xerrada amb Vicent Sanz comencem per definir el concepte de “referent clàssic”. En Vicent el defineix com “element que actua com a model actual des de finals de l’edat mitjana fins ara”. Seguidament ens explica que els referents clàssics estan integrats en la nostra cultura i, si no tenim una actitud activa, un interès pels referents clàssics, no ens hi fixem. Els referents que ell troba arreu són els que es troben en la literatura catalana. Ens parla de l’existència d’un carrer a Vilassar de Mar que s’anomena “Via Octaviana” i del gimnàs Ateneu. Un referent proper i que està relacionat amb Vilassar és Mossèn Pere Ribot -ens comenta. Encara s’utilitzen aquests referents perquè la cultura occidental té com a tradició l’antiguitat clàssica, i forma part del nostre sistema de referències culturals, i també per una tradició que arrenca del Renaixement fins a l’actualitat, en diferents camps de la cultura i de les arts, doncs, tenen una presència social que fa que utilitzem referents de noms clàssics. El català és una llengua romànica i el cabal patrimonial, lèxic i morfosintàctic del català prové del llatí i, per això, es fan servir tants referents en la nostra llengua. Seguidament fem un recorregut pels referents en relació amb la literatura catalana, comença explicant-nos que Tirant lo Blanch és una novel·la que reflecteix la mítica història de l’Odissea, llavors ens parla de Curial e Güelfa una novel·la anònima, ens diu que en un moment donat de la novel·la el protagonista viatja al passat clàssic, a l’acròpoli d’Atenes, aquesta novel·la va ser escrita al segle XV el moment en què es recupera la memòria que havia estat esborrada durant l’edat mitjana sobre els referents clàssics. Després veiem que la narrativa de valenciana prosa és un tipus de literatura molt llatinitzada, “el llatí manté una presència molt important en la vida acadèmica durant els segles XVIII i XIX, durant aquests segles el llatí és la llengua de cultura”, ens explica. En el cas del barroc, trobem un poeta, Francesc Vicent Garcia, que torna a recrear la mitologia clàssica, potser per influència del segle d’or castellà, en el teatre de Francesc Fontanella també podríem resseguir referències clàssiques, més endavant al segle XVIII trobem Joan Ramis, que la seva obra teatral principal és “Lucrècia“, classificada com a obra neoclàssica. Amb l’arribada del romanticisme, es perd una mica aquest lligam amb els clàssics, ja que el romanticisme s’emmiralla més amb l’edat mitjana, el realisme i el naturalisme intenten reproduir la societat de l’època, el modernisme és un moviment cultural que té més referents medievals que clàssics. I llavors arriba el segle XX el noucentisme, que recupera el referent de l’antiguitat clàssica. Més recentment, podem veure que, per exemple, un autor com Vicent Andrés Estellés escriu un llibre que s’anomena Horacianes, on ell adopta la veu del poeta Horaci, i a partir d’aquí fa com una mena de joc entre la seva realitat contemporània al país valencià amb el temps d’Horaci. Després també tenim l’escriptora Maria Carme Roca que ha creat sagues ambientades en l’antiguitat. Ens diu que, en el fons, nosaltres som romans, romans evolucionats. En Vicent fa servir referents a classe quan toca, com per exemple per explicar l’etimologia d’algunes paraules. Recorda que la seva àvia havia anat a missa quan encara la feien en llatí. I finalment si hagués de posar un nom amb referent clàssic per a un col·legi, l’anomenaria “Ateneu”.

 

 

Parlant amb Toni Janer

El passat dia 26 de novembre de 2013 a les 17:45h. vam tenir el plaer de parlar amb el mallorquí Toni Janer, un periodista i filòleg clàssic malalt d’etimologies, etimocefalàlgia com diu ell, i també autor del blog ‘Batecs clàssics‘. Aquesta xerrada es va portar a terme per Skype i aquí podeu veure el resultat d’aquesta xerrada tan enriquidora:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OrzmIKCByCs[/youtube]

En aquesta xerrada, en Toni Janer comença explicant-nos que ell és un malalt dels referents clàssics, més que dels referents, de les etimologies, fins al punt que un alumne seu va posar nom a la seva obsessió malaltissa amb les etimologies, doncs pateix etimocefalàlgia, mal de cap de pensar en tantes etimologies, no para de pensar en etimologies, les utilitza a classe amb els seus alumnes, i fins i tot ens diu que aquesta malaltia és contagiosa. Ens explica que Mallorca és la zona d’Espanya on hi ha més rellotges de sol per metre quadrat, i que aquests rellotges de sol solen tenir dites llatines, són dites que al·ludeixen la fugacitat de la vida com el clàssic “Tempus fugit“,”Carpe diem” i una que a ell li agrada molt, “Omnes feriunt ultima necat” totes (les hores) fan mal, l’última et mata significa. Ens explica que encara s’utilitzen referents clàssics perquè Grècia i Roma són el bressol de la cultura occidental. També ens comenta que, com a docent, és important que els seus alumnes tinguin les eines per desxifrar la realitat sociocultural que els envolta. Diu que l’àmbit dominant en els referents clàssics és la terminologia política, democràcia, demagògia, ostracisme… Sobre si pensa que la gent li interessa els referents clàssics ens contesta que en aquest cas hi ha una paradoxa, perquè Hollywood triomfa molt de cara a les pel·lícules del món clàssic, com Alexandre el gran, Troia… però després en l’ensenyament aquestes assignatures estan una mica marginades, i per experiència ens explica que en un primer moment, quan els seus alumnes entren en contacte amb la seva assignatura no li donen importància, es pregunten perquè han d’estudiar una llengua morta, però tot d’una, se n’adonen que el món clàssic està totalment connectat amb la nostra realitat actual, poc després ens diu que li sap greu que quan ell va estudiar s’estudiava la llengua per la gramàtica i diu que no té sentit només saber una llengua si no coneixes el seu context històric i cultural i la seva tradició, per tant és important incidir no només en la llengua sinó també en el seu món sociocultural. Ens explica que va entrar a la carrera de clàssiques i no li va agradar, poc després va entrar a fer periodisme a la Pompeu Fabra i va estar treballant com a periodista en una ràdio, i al cap de cinc anys va entrar en el món de la docència intentant donar un enfocament més engrescador, i per aconseguir-ho, les etimologies li van ser de gran ajuda perquè és un gran esquer per despertar la curiositat de l’alumne pel món clàssic. L’objectiu de l’obertura del seu blog, “Batecs clàssics” és que tothom pugui compartir coneixements i sobretot interpretar la veritat a través de les etimologies i fer divulgació del món clàssic. El que li va cridar l’atenció, quan va començar a estudiar llatí, va ser descobrir que totes les nostres paraules procedien d’un tronc comú, el llatí, i es quedà hipnotitzat amb les paraules del món clàssic. Ens comenta que lingüísticament, nosaltres parlem una llengua romànica i pràcticament el setanta per cent del nostre vocabulari és d’origen llatí, mentre que mots agafats directament del grec són un deu per cent, i culturalment sempre explica a classe que Grècia és la mare d’occident, la part més sensible, tendre, espiritual i intel·lectual i Roma seria el pare d’occident, la força bruta que es va apropiar del coneixement de la seva mare, Grècia, escampant aquests coneixements per tot Europa i per tant nosaltres som fills d’aquests món clàssic. Ens explica haver realitzat alguna activitat sobre referents clàssics amb els seus alumnes com visitar museus per Mallorca, i fins i tot cementiris, que diu que són un llibre obert del món clàssic. Els referents clàssics són la seva principal eina per treballar a classe perquè el seu objectiu és fer una classe el més engrescadora possible. Una activitat que realitza sovint per endinsar els alumnes en el món clàssic és parlar de mitologia i astronomia, mostrar els noms de les estrelles, el seu origen clàssic… I finalment si hagués de posar un nom a un partit polític l’anomenaria “Ítaca”

Establiments amb referents clàssics a Premià de Mar

Hem realitzat un formulari Drive per tal de saber el vostre grau de coneixement i la vostra opinió respecte els referents clàssics, és a dir, d’origen grec i d’origen llatí en el nostre poble, Premià de Mar.  Són unes senzilles preguntes que es contesten en un moment i ens seran de gran ajut pel nostre treball de recerca, A cada passa referents clàssics. Moltes gràcies per la vostra col·laboració.

 

Després d’una curta espera, ja que per falta de temps no podem esperar més, avui dia 9 de desembre de 2013 hem observat els resultats d’aquest formulari obert des del dia 23 de novembre de 2011 i hem extret unes conclusions . Aquesta enquesta segueix en línia per qui s’ho repensi.

 

Gràcies a aquests resultats podem concloure que ben bé la meitat dels ciutadans de Premià veuen establiments amb referents clàssics, per tant, tenim gent amb mentalitat clàssica a Premià, en la segona pregunta s’exposen alguns dels referents clàssics que hi ha per Premià, el més vist és el mot Vila Primilia, potser el més vist ja que és el diari mensual de Premià de Mar, el segon més vist és una pintada que hi diu: “Carpe Diem”, el tercer un taller de teatre anomenat “In Albis”, el quart unes lletres gregues que hi ha a la façana del Banc Sabadell, en cinquè lloc un bar que hi ha a la plaça de la Sardana, el “Ceres” i finalment les botigues ja tancades d’ “Atena” i “Torà”

En la següent pregunta s’exposen els àmbits en que es manifesten aquests referents i l’objectiu era de quin àmbit havien vist més referents, l’àmbit dominant són les botigues de roba, seguit de les farmàcies, els bancs, després trobem en igual nombre les botigues de cosmètica, despatxos d’advocats i revistes, llavors trobem els hipermercats, les perruqueries i les botigues de queviures.

La següent pregunta és, penseu que la gent posa el nom pensant en l’origen clàssic?, bé, doncs els premianencs tenen clar que el botiguer posa un nom clàssic al seu comerç sense pensar en l’origen d’aquest. En la següent pregunta, podem apreciar clarament que els premianencs no troben adient que s’utilitzin tan pocs referents, doncs creuen que són importants i que n’hi ha d’haver més.

Gran part dels enquestats creuen que hi ha tan pocs establiments amb referents clàssics degut a la ignorància, doncs la gent no coneix el món clàssic i no donen la oportunitat de que un bon nom clàssic llueixi a la seva botiga, una altre part dels enquestats, creuen que els referents clàssics no han perdurat en el temps, aquests no han fet una ullada al nostre blog, i una petita part opina que un referent clàssic com a nom per a una botiga queda estèticament malament, per tant podem concloure que veure un referent clàssic en el nom d’una botiga reflecteix cultura i distinció.

En la pregunta: si tinguessis un establiment, li posaries un nom amb referent clàssic?, més de la meitat li posarien aquest nom clàssic, podem concloure doncs que posar un referent clàssic com a nom per a una botiga és un signe de distinció, quelcom que agrada a la vista, esperem doncs que posin el nom amb raó i seny, no com alguns comerciants que només el posen per cridar l’atenció del vianant.

En el següent apartat els enquestats havien de proposar un nom clàssic al seu establiment, alguns d’ells ens han respost que depen de l’establiment, d’altres han respost : La caja de Pandora“, “Carpe diem”, “Hic et nunc”, “Antiqus memoriae”, “Afrodita” i “Carpere Momentum”. Com veiem, els premianencs som gent amb seny.

I finalment, respecte en quin idioma han vist més botigues a Premià de Mar, predomina el Castellà, seguit pel Català, després el Llatí, llavors Francès i Italià i finalment el Grec i l’Àrab.

Parlant amb Joan Carbonell

El dia 26 de novembre de 2013 ens va contestar per Gmail en Joan Carbonell, professor de Filologia Llatina a l’Universitat Autònoma de Barcelona i Coordinador de les proves PAU de LLatí de Catalunya. Volem agrair-li que ens hagi dedicat el seu temps, per a nosaltres vol dir molt que algú com en Joan Carbonell ens hagi respost. És una llàstima que estigui a l’estranger ja que ens hauria agradat conèixer-lo. Aquí podeu llegir el que amablement va respondre a les nostres preguntes:

1. S’hi fixa si veu referents clàssics pel carrer?

ACOSTUMO A FIXAR-M’HI, TOT I QUE NO LES BUSCO EXPRESSAMENT.

2. Li agrada trobar referents clàssics arreu?

SÍ, PERÒ IGUALMENT COM TROBAR QUALSEVOL ALTRA REFERÈNCIA A MOVIMENTS O ÈPOQUES ANTERIORS A LA NOSTRA

3. Per què creu que encara s’utilitzen mots amb referents clàssics arreu?

ACTUALMENT -I SEMPRE PARLANT EN SENTIT GENERAL- PERQUÈ QUALSEVOL MOT LLATÍ O GREC APORTA UN PLUS D’EXOTISME A UNA MARCA, BOTIGA, EMPRESA, ETC.

4. Per què és important que s’utilitzin tants referents?

NO CREC QUE SIGUI MÉS O MENYS IMPORTANT L’ÚS DE REFERENTS CLÀSSICS DE FORMA VOLGUDA O CONSCIENT. EL QUE ÉS IMPORTANT ÉS QUE L’ÚS DE REFERENTS CULTURALS PRETÈRITS (NO SOLAMENT ELS CLÀSSICS) ÉS UN INDICADOR DEL PÒSIT CULTURAL D’UNA SOCIETAT I D’UN INDIVIDU.

5. Quins referents ha trobat pels carrers de Barcelona?

N’HI HA MOLTS, SOBRETOT ARQUITECTÒNICS I PUBLICITARIS.

6. On n’ha vist més?

POCS O MOLTS N’HI HA A TOTES LES CIUTATS I POBLES EUROPEUS, PRINCIPALMENT EN ELS PAÏSOS DEL SUD. LA LLISTA ÉS IMMENSA, COMENÇANT PER TOTES LES CIUTATS D’ITÀLIA.

7. De quin àmbit n’hi ha més?

ARQUITECTURA I PUBLICITAT.

8. Solen ser mots ben trobats o mots que només sonen bé?

NORMALMENT PREVAL LA BONA SONORITAT O LA CAPACITAT DE GENERAR COMPLICITATS AMB EL LECTOR/PASSEJANT/COMPRADOR…

9.  La gent s’interessa molt pels referents clàssics?

JO CREC QUE NO.

10. Què solen haver-hi més mots d’origen grec o d’origen llatí?

TINC LA IMPRESSIÓ QUE NORMALMENT PREVALEN ELS D’ORIGEN LLATÍ.

11. Fa alguna col·lecció amb referents clàssics: noms d’establiments, productes comercials, llatinismes, …?

ACTUALMENT NO. VAIG FER-NE RECULLS EN L’ÈPOCA DE PROFESSOR DE SECUNDÀRIA.

12. L’ajuda amb la teva tasca de professor?

M’AJUDA A L’HORA DE POSAR EXEMPLES REALS SOBRE LA PERVIVÈNCIA D’USOS I COSTUMS CLÀSSICS.

13. Creu que els altres professors també ho fan servir?

ÉS UNA PRÀCTICA HABITUAL EN EL PROFESSORAT DE LLENGÜES CLÀSSIQUES

14.  D’on li ve la dèria per allò clàssic? Per què va estudiar clàssiques?

NO TINC UNA “DÈRIA” PER TOT EL QUE TÉ A VEURE AMB EL MÓN CLÀSSIC; M’INTERESSA, IGUALMENT COM MOLTES ALTRES FACETES CULTURALS, AMB LA DIFERÈNCIA QUE EL MÓN CLÀSSIC ÉS EL QUE MÉS CONEC PER QÜESTIONS DE FORMACIÓ I DE PROFESSIÓ.
VAIG ESTAR DUBTANT ENTRE ESTUDIAR MATEMÀTIQUES O LLENGÜES CLÀSSIQUES, AMB EL BENENTÈS QUE EL SISTEMA ESCOLAR DELS ANYS 70 REDUÏA EL MÓN CLÀSSIC AL CONEIXEMENT EXCLUSIU DE LA LLENGUA TANT EN LA SECUNDÀRIA COM EN LA UNIVERSITAT. D’UN I ALTRE CAMP CIENTÍFIC ALESHORES EM VA INTERESSAR LA RIGOROSITAT AMB QUÈ S’ABORDAVEN ELS ARGUMENTS; FINALMENT VAIG TRIAR EN FUNCIÓ DEL PROFESSOR QUE HAVIA TINGUT EN LA SECUNDÀRIA. DESPRÉS M’HE ADONAT QUE ESTUDIAR CIVILITZACIÓ, CULTURA I LLENGÜES CLÀSSIQUES M’HA PROPORCIONAT UN ESPERIT MOLT OBERT I M’HA OFERT MOLTES CLAUS PER ENTENDRE LA HISTÒRIA EUROPEA, LA SEVA CULTURA I, SOBRETOT EL MÓN ACTUAL. VAL A DIR QUE AQUEST ESPERIT TAMBÉ ES POT ACONSEGUIR ESTUDIANT MOLTES ALTRES MATÈRIES HUMANÍSTIQUES I, PER QUÈ NO, CIENTÍFIQUES.

15. Si no hagués estudiat clàssiques, buscaria referents arreu?

SEGURAMENT SÍ, PERÒ EM MANCARIEN ELS CONEIXEMENTS PER IDENTIFICAR-LOS.

16. Com planteja la UAB el referents clàssics? Fa cap activitat relacionada amb els referents clàssics? Quina?

EN EL GRAU D’ESTUDIS CLÀSSICS I EN EL D’HUMANITATS HI HA ALGUNES ASSIGNATURES CENTRADES EN EL CONCEPTE DE LA “TRADICIÓ CLÀSSICA” I DE LA SEVA REPERCUSSIÓ EN LA CULTURA OCCIDENTAL.

17. Als seus exàmens PAU, es veu una gran predilecció per fer actual el llatí: pervivència en l’art, en la literatura, en la llengua…. De ben segur, els alumnes ho agraïm; però com ho veuen els professors?

CREC QUE PER ALS ESTUDIANTS DE LLATÍ DE BATXILLERAT (MOLTS DELS QUALS NO CONTINUARAN ESTUDIANT-LO A LA UNIVERSITAT) EL MÉS IMPORTANT ÉS OFERIR-LOS CLAUS CULTURALS -I TAMBÉ LINGÜÍSTIQUES- QUE ELS AJUDIN A ENTENDRE EL MÓN EN QUÈ VIUEN. ÉS A DIR, ELS CONEIXEMENTS ADQUIRITS SÓN IMPORTANTS EN LA MESURA QUE AJUDEN A ENTENDRE EL NOSTRE MÓN. I PER TANT, EL LLATÍ HA DE SER ÚTILS ALS FUTURS HISTORIADORS, PERIODISTES, HISTORIADORS DE L’ART, FILÒLEGS, MESTRES, ETC. ÉS PER AIXÒ QUE LA FORMACIÓ D’UN ESTUDIANT DE BATXILLERAT NO S’HA DE REDUIR NOMÉS A L’APRENENTATGE DE LA LLENGUA (QUE ÉS EL QUE S’OBLIDARÀ MÉS RÀPIDAMENT SI NO ES PRACTICA), SINÓ TAMBÉ CAL AMPLIAR-LA A LA LITERATURA, L’ART, LA MÚSICA, LA HISTÒRIA, EN LA MESURA QUE SÓN ÀMBITS CIENTÍFICS ESTRETAMENT CONNECTATS AMB EL MÓN CLÀSSIC.

AQUESTA VISIÓ MÉS “ÀMPLIA” DELS ESTUDIS CLÀSSICS CERTAMENT NO ÉS COMPARTIDA PER TOT EL PROFESSORAT DE LLENGÜES CLÀSSIQUES I FINS I TOT HI HA UN SECTOR QUE S’HI OPOSA AMB FORÇA; CADA VEGADA PERÒ AMB MENYS ÈXIT. VAL A DIR, PERÒ, QUE HI HA HAGUT UNA EVOLUCIÓ SI COMPAREM LA SITUACIÓ ACTUAL AMB LA DELS ANYS 80 DEL SEGLE PASSAT. JO HE VISCUT EL TRÀNSIT D’UN REBUIG QUASI  GENERAL A TRACTAR AQUESTS TEMES A UNA ACCEPTACIÓ CONVENÇUDA PER PART DE MOLT PROFESSORAT. CREC QUE HI HA AJUDAT EL FET QUE EL LLATÍ DEIXÉS DE SER OBLIGATORI EN L’ENSENYAMENT SECUNDARI A PARTIR DE LA DÈCADA DELS 90, FET QUE VA ESPERONAR EL PROFESSORAT A TROBAR NOVES VIES PER FER RAONABLE L’ESTUDI D’UNES LLENGÜES QUE S’HAVIEN ENSENYAT MOLT MALAMENT PERPETUANT UNS MÈTODES D’ENSENYAMENT QUE ARRENCAVEN DES MITJAN SEGLE XVI. SORTOSAMENT EL PROFESSORAT DE CATALUNYA HA FET UN GRAN ESFORÇ I LA SITUACIÓ ACTUAL TÉ POC A VEURE AMB LA DE FA TRENTA ANYS.

18. Als seus alumnes els  agrada fer  activitats amb referències clàssiques ? Si vol les pot compartir amb la nostra web sota el seu nom.

MÉS QUE AGRADAR-LOS, ELS SORPRÈN RECONÈIXER QUE EL MÓN QUE ELS ENVOLTA ESTÀ FARCIT DE MÓN CLÀSSIC, COMENÇANT, DE FET, PER L’ÚS DE LA LLENGUA PRÒPIA.

19. Si hagués de proposar una activitat als alumnes per tal de conèixer més referents o endinsar-se de fons en aquest món, què proposaria?

QUALSEVOL ESTUDI D’UN TEMA O PERSONATGE O OBRA LITERÀRIA O ÚS SOCIAL QUE ENFONSI LES ARRELS EN EL MÓN CLÀSSIC. JO VAIG FER LA TESINA (TREBALL QUE ES FEIA EN ACABAR LA LLICENCIATURA) SOBRE EL TRACTAMENT DEL CONTE DE “PSIQUE I CUPIDO” PER PART DE CALDERÓN DE LA BARCA. “PSIQUE I CUPIDO” ÉS UN BON ARGUMENT PER VEURE A BASTAMENT LA INFLUÈNCIA QUE HA TINGUT UN TEMA EN LA HISTÒRIA CULTURAL OCCIDENTAL.

20  Si hagués de buscar un nom amb referent clàssic per una botiga, quin triaria?

AIXÒ ÉS MOLT DIFÍCIL DE DIR, PERQUÈ DEPÈN DEL TIPUS DE BOTIGA, MIRARIA PERÒ QUE NO FOS MOLT RECORRENT COM HO POT SER “DOMVS” PER A UNA IMMOBILIÀRIA.