Soló d’Atenes

Powered by emaze

Sabeu qui és Soló? Què va fer? Què va escriure? Coneixeu la seva anècdota amb el rei de Lídia Cresos sobre la felicitat?… Què n’opineu?

Imad Tmara i Sergio Fernández
2n Batx. Grec

Publicat dins de General, Lírica | Etiquetat com a , , | 14 comentaris

Els núvols d’Aristòfanes

Hola, sóc en Raül Àlvarez, de 1r de batxillerat, i en aquest article escriuré un petit resum de  l’obra de teatre Els núvols d’Aristòfanes i exposaré la meva opinió personal sobre aquesta, és a dir, faré un comentari d’obra. Després de llegir la Lisístrata i anar al teatre, m’he llegit la versió castellana de F. Rodríguez Adrados i J. Rodríguez Somolinos (Madrid, Cátedra, 1995).

LasNubes

Aristòfanes va presentar Els Núvols a les Grans Dionísies de l’any 453 aC i sols obtingué el tercer premi, en va acabar fent una segona versió que ens ha arribat en què es queixa a la paràbasi d’aquest fracàs, però aquesta no es va arribar a representar mai.

L’obra tracta sobre un pare (Estrepsíades), el qual té bastants problemes econòmics amb diferents creditors a causa dels capritxos del seu fill (Fidípides), doncs aquest és aficionat a les apostes en les carreres de cavalls. La trama segueix els intents del pare per no haver de pagar els seus deutes. Per aconseguir-ho, demana al seu fill que provi d’aprendre l’art de parlar amb l’ajuda d’una “escola” anomenada El pensatori. Però el fill no aprova la idea del pare, deixant com a única solució presentar-se el propi Estrepsíades. Aquest demana que l’ensenyi Sòcrates, el qual accepta. Li presenta “els núvols”, entitats divines que l’ajudarien en tot el possible però no se’n surt, doncs és tan vell que oblida tot el que aprèn.

Imatge de Emblemata et aliquot nummis antiqui operis, cum emendatione et auctario copioso ipsius autoris, llibre d’emblemes  de c. 1564: Fidípides i Estrepsíades discuteixen davant Sòcrates, que està penjat en un cistell

Així torna a demanar al seu fill que es presenti, aconseguint-ho amb èxit. Fidípides va amb Sòcrates i aquest presenta els dos tipus de discursos (personificats), el bo i el dolent, doncs han de lluitar per a ser els mestres del jove. Després d’una batalla verbal, acaba guanyant el dolent, convertint-se en el professor de Fidípides. Aquests entren en El pensatori, lloc on es faran les classes i Fidípides aprèn a refutar qualsevol plet.

Tot seguit, el pare torna a casa amb el fill, que ja ha après tot sobre el discurs dolent, on es trobarà amb el primer creditor que, utilitzant l’après de Sòcrates i el seu fill, el defugirà, el mateix passarà amb el segon. Però les coses se li posaran malament doncs el fill, rancorós del tracte del seu pare en el passat, el comença a pegar, tot argumentant el perquè ho fa. Al final, Estrepsíades s’adona que tot és culpa seva, doncs no havia d’haver-se quedat els diners i esperar quedar impune. L’obra acaba cremant El pensatori, doncs creu que el van enganyar.

Aquí acaba el resum i comença el meu comentari. Primer de tot, no és una obra gens pesada, és més, si captes l’humor que a vegades és bastant subtil, però d’altres acaba sent groller (però al cap i a la fi, divertit), acabaràs per riure en més d’un fragment. No m’estranya que es conegui per l’obra que va ensorrar la imatge de Sòcrates, doncs el tracta com un sofista (persona que té la intenció d’enganyar amb estructures argumentals que semblen vertaderes) i un naturalista (en aquella època era, senzillament, la persona interessada en la naturalesa i en el seu estudi).

Això es pot percebre en el propi títol, aquest es refereix a les entitat divines inventades per Sòcrates en l’obra, doncs afirma que són les úniques divinitats que existeixen (i nega l’existència dels déus de l’Olimp), cosa totalment pagana, òbviament.

Estrepsíades és un personatge la mar d’interessant, és molt influenciable, ja que a la mínima que una idea el convenç l’accepta sense massa dificultat (el fa creure que els déus no existeixen sense cap resistència), això demostra que no li importa pas el que passa en el seu voltant mentre s’adapti a les seves necessitats immediates.

Caricatura del moment en el qual Estrepsíades entra en El pensatori de Sòcrates.

Però el més interessant de l’obra, en el meu parer, són les personificacions del bé i el mal de l’època, encara que en l’obra es diuen el bon i el mal discurs. Per una banda, el primer representa la bona conducta, ser respectuós amb les persones i la llei, fer el que et diuen i seguir les regles al peu de la lletra, no seguir els instints més primitius, etc. Per l’altra banda, es pot resumir el mal amb una sola paraula, llibertat. Fer el que un vulgui, sense importar les conseqüències futures, no reprimir cap desig o impuls. Amb això es pot veure bastant bé la forma de pensar d’Aristòfanes, doncs se sent que aquest acceptava el bon discurs, però no rebutjava del tot el mal discurs.

En si, l’obra és una gran crítica a aquests pensadors, però també critica, o més ben dit consciencia la gent a no actuar com Estrepsíades (en aquest cas es refereix al joc i a la sobreestimació dels fills). Acaba tenint un missatge didàctic i diví a la vegada, doncs, com els núvols diuen, per a causar temor a una persona que ha perdut el cap per les males accions, només fa falta sumir-lo en la desgràcia, així aprendrà a tenir por als déus.

Els núvols és una de les comèdies més aconseguides del còmic atenès i alhora és una sàtira ben enginyosa en contra del nou model educatiu que els sofistes propugnaven a l’Atenes del segle V aC. Creieu que encara té vigència?

Raül Àlvarez, 1r de batxillerat Humanístic

Publicat dins de Article d'opinió, Comèdia, General | Etiquetat com a , , , | 13 comentaris

Endevina i recrea IV

En quina obra literària grega se’ns descriu aquesta escena que va inspirar Jacques-Louis David a pintar Els amors d’Hèlena i Paris? Busca el fragment corresponent i fes-ne una comparació. Quins elements arquitectònics hi reconeixes? Quin instrument musical? Quines peces de roba? Quin mobiliari?…

“Els amors de Paris i Hèlena” de Jacques-Louis David (1788). Musée des Arts Décoratifs, Paris

Inventa’t un diàleg fictici entre els dos protagonistes d’aquesta pintura.

Publicat dins de Art, Endevina i recrea, Foment lectura, General, Pervivència | Etiquetat com a , , | 12 comentaris

Booktrailer: la Lisístrata

DSC_0614

Realment, després de llegir-nos el llibre d’Aristòfanes i anar al teatre a veure la Lisístrata representada per alumnes de l’institut Albéniz, els meus companys no han parat de publicar apunts sobre el tema i jo per no repetir-me i voler ser creativa he decidit fer un booktrailer, tal com vaig fer el curs passat amb l’obra que vàrem anar a veure, Les Coèfores. A quines obres de teatre assistirem el curs vinent?

[youtube width=”650″ height=”550″]https://youtu.be/bpsiaL5K2Hs[/youtube]

Ariadna Zarkos
1r Batx. Grec

Publicat dins de Booktrailer, Comèdia, General, Gènere dramàtic | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

Les dones fan política com la llana

Escena de gineceu en un epinetron: treballs femenins amb la llana

πρῶτον μὲν ἐχρῆν, ὥσπερ πόκου ἐν βαλανείῳ
ἐκπλύναντας τὴν οἰσπώτην, ἐκ τῆς πόλεως ἐπὶ κλίνης
ἐκραβδίζειν τοὺς μοχθηροὺς καὶ τοὺς τριβόλους ἀπολέξαι,
καὶ τούς γε συνισταμένους τούτους καὶ τοὺς πιλοῦντας ἑαυτοὺς
ἐπὶ ταῖς ἀρχαῖσι διαξῆναι καὶ τὰς κεφαλὰς ἀποτῖλαι·
εἶτα ξαίνειν ἐς καλαθίσκον κοινὴν εὔνοιαν, ἅπαντας
καταμιγνύντας τούς τε μετοίκους κεἴ τις ξένος ἢ φίλος ὑμῖν,
κεἴ τις ὀφείλει τῷ δημοσίῳ, καὶ τούτους ἐγκαταμεῖξαι·
καὶ νὴ Δία τάς γε πόλεις, ὁπόσαι τῆς γῆς τῆσδ᾽ εἰσὶν ἄποικοι,
διαγιγνώσκειν ὅτι ταῦθ᾽ ἡμῖν ὥσπερ τὰ κατάγματα κεῖται
χωρὶς ἕκαστον· κᾆτ᾽ ἀπὸ τούτων πάντων τὸ κάταγμα λαβόντας
δεῦρο ξυνάγειν καὶ συναθροίξειν εἰς ἕν, κἄπειτα ποιῆσαι
τολύπην μεγάλην κᾆτ᾽ ἐκ ταύτης τῷ δήμῳ χλαῖναν ὑφῆναι.

Aristòfanes, Lisístrata 574-586

LISÍSTRATA: Primer caldria, com fem amb un floc, netejar dins la galleda la brutícia de la ciutat, treure-li sobre un llit a cops els corruptes i espigolar-ne com si fossin pèls punxents els qui s’ajunten i es conxorxen per arribar a càrrecs públics, arrencant-los el cap. Després barrejar en un cistell la bona gent, barrejant-hi també els estrangers que ens són amics; i els deutors d’hisenda, que també s’hi han de mesclar. I totes aquelles ciutats que són colònies nostres, cal considerar-les com a flocs de llana que han caigut a terra, cadascuna en el seu lloc. I llavors, reunint en una sola pilota tots els flocs, caldria treure’n un sol fil per fer una troca d’on es podria teixir la túnica del poble.
(Traducció d’Esteve Bou i Castellà)

Creieu que les dones poden tractar els assumptes polítics de la ciutat tal com treballen amb la llana? A la democràcia actual li vindria bé una esbandida com la proposada per Lisístrata quan el magistrat li diu que les dones no poden decidir els assumptes que concerneixen la ciutat?

Iria Rael i Omaima el Azouan

1r Batx. Grec

Publicat dins de Comèdia, General, Selecció de textos | Etiquetat com a , , , , , | 6 comentaris

Lisístrata d’Aristòfanes, el tràiler

Dimarts 10 de març els alumnes de 4t de l’ESO de llatí i els de 1r i 2n de batxillerat de grec i llatí vam assistir al Teatre Joventut a Hospitalet de Llobregat a veure Lisístrata d’Aristòfanes, a càrrec del Grup de Teatre i Música de 4t d’ESO de l’Institut Isaac Albéniz de Badalona. A continuació us deixo el tràiler de Lisístrata, que he fet ad hoc i que també podeu trobar en el meu bloc de Cartellera Teatral!

Camila Arigón

2n batxillerat de Grec

Cartellera Teatral

Publicat dins de Actualitat, General, Gènere dramàtic, Tràiler | Etiquetat com a , , , , | 6 comentaris