Videojocs amb referències clàssiques

Com a treball de classe de cultura clàssica, hem fet una recerca d’alguns jocs en què es poden trobar una sèrie de referències clàssiques molt interessants.

God of War
God of War és un videojoc relacionat amb la mitologia grega. El protagonista és un semidéu inventat que es diu Kratos i la seva missió és acabar amb tots els déus. Per a arribar a matar-los haurà de lluitar contra herois, com Hèracles i Perseu, titans, com Cronos i Gaia, i criatures mitològiques com gorgones i minotaures.

Kratos vol desfer-se de tots els déus com a venjança per la mort de la seva esposa i la seva filla, provocada per la bogeria que Ares li va provocar. Durant la seva aventura, troba alguna ajuda per part de divinitats com Atena, entre altres.

god-of-war-4-is-kratos-taking-nathan-drake-s-place-on-ps4-god-of-war-4-305510

Web i font de la imatge

Smite

Smite és un joc d’ordinador que tracta de batalles entre déus, semidéus… No té cap història mitològica ni res semblant, només són batalles entre divinitats de diferents cultures com Egipte, Xina, Grècia, Maia, etc.

The Elder Scrolls V: Skyrim

En aquest joc, l’única referència clàssica que hem trobat ha sigut la similitud dels déus de la mitologia grega amb els del joc, on podem observar que hi ha una ubicació que fa honor al mont Olimp (lloc on viuen els déus).  A més, la majoria dels déus del joc són còpies dels déus grecs com per exemple Afrodita, que al joc té per nom Maara. L’heroi Talos fa referència als semidéus de l’antiga Grècia.

Harry Potter

Els jocs de Harry Potter estan inspirats en els llibres de l‘autora J.K. Rowling. Al primer llibre apareixen moltes criatures, algunes de les quals estan inspirades en bèsties referides al món clàssic. Per exemple, un gos amb tres caps que protegeix el lloc on esta amagada la pedra filosofal, que et dóna la vida eterna. Això fa referència al gos Cèrber de la mitologia grega, que protegeix la entrada a l’infern.

Al quart llibre, és a dir al quart joc, podem trobar moltes referències clàssiques.

En aquest llibre l’escola de màgia Hogwarts organitza un torneig on s’han de fer un seguit de proves molt complicades. En l’última prova els concursants hauran de creuar un laberint ple de perills i trampes per aconseguir el trofeu del campionat. Això recorda a la història de Teseu amb el Minotaure, en què l’heroi haurà de completar el laberint per enfrontar-se a la bèstia.

Dintre del món de Harry Potter trobem un escut referent a les quatre cases de màgia de l’institut Hogwarts. Aquest escut té un lema inscrit en llatí, que és aquest: Draco dormiens nunquam titillandus i significa “Un drac que dorm mai ha de ser pessigollejat”.

Font: Blog Howards

Amb aquest treball hem vist que els creadors d’aquests videojocs han tingut en compte el món grec per fer el joc més divertit i entretingut. Amb aquests jocs ens adonem que el món clàssic encara té molta influència sobre el món actual. A més, també podem trobar altres referències clàssiques per tot el món, com als llibres, art, logotips, equips de futbol, televisió, etc.

  • Podries trobar algun altre joc amb referències clàssiques?
  • Has probat algun d’aquests jocs? Sabries dir alguna altra referència clàssica sobre aquests jocs que ens haguem deixat?
  • Quin dels jocs esmentats t’ha agradat més? Què és el que més t’ha sorprès?

Víctor García i Adrià Morales del 4C1

Tot és començar…

Comencem una optativa, un projecte que ens ha de portar a la recerca de la pervivència clàssica en el món que ens envolta, hic et nunc. Si mirem bé, si obrim els ulls i ens hi fixem, descobrirem una presència que desconeixíem, un alè grecollatí que tenim a la vora sense saber-ho. Doncs bé, com tota nova aventura, la nostra recerca demana un espai on compartir la nostra feina, la nostra experiència, les nostres conclusions.

Aquest bloc de moment té títol i subtítol, imatge de capçalera i colors de fons, i poca cosa més. Entre tots haurem d’anar donant forma a un entorn on continuaran treballant nous alumnes de 4t d’ESO. Quina responsabilitat que us ha caigut a sobre!

  • Necessitarem algú que faci propostes per configurar el format, colors i grafisme del bloc.
  • I per la imatge de capçalera
  • I un logo de l’optativa, alguna idea?
  • Algun lletraferit/da que redacti la pàgina de presentació.
  • Més suggeriments…

Deixeu en comentari quina us sembla que pot ser la vostra aportació.

ScannedImage-2_edited-2 a

Mireu quin logo va fer una alumna per a un bloc anterior.

A partir d’aquí, anem omplint articles amb les nostres troballes, segur que moltes ens sorprendran… Com m’han sorprès les primeres que m’han arribat i que compartirem en aquest primer article, que dóna el tret de sortida.

En primer lloc, mireu quin bé de Déu d’imatges ha recollit la Maria:

Comenteu l’etimologia d’aquests mots. Alguns estan relacionats amb termes explicats a la darrera classe, ¿els recordeu? En coneixeu d’altres?

I de la frase que pronuncia el personatge d’aquest vídeo, ¿què me’n dieu? Per què en vam fer referència a la classe anterior? (Poseu el volum alt, per poder sentir-ho bé)

Sense deixar el tema i com que jo també he fet els deures, mireu-vos aquest article sobre marques esportives per dir-me quines 4 referències clàssiques hi trobeu, una de les quals també vam comentar a la classe anterior.

I per acabar, una col.laboradora excepcional, anomenada Carmen Blanco, no ha volgut perdre’s l’estrena d’aquest bloc i ha manifestat la seva intenció d’aportar-hi el seu granet de sorra en forma de cançó. Si algú coneix el mite narrat a l’Odissea, potser podrà dir-me quina “petita” modificació en fa aquest cantant.

Valete omnes!

TERESA