Tractament de la informació

El Xavi Rosell en el seu blog està fent un recull dels recursos, continguts  i activitats per treballar les competències bàsiques referies a tractament de la informació.

Recollida d’informació

Tractament de la informació

És una bona idea anar recollint aquestes activitats a l’entorn del tractament de la informació ja que a partir d’aquí podem estructurar i sistematitzar activitats per tal d’arribar a assolir les competències bàsiques.

Recursos TIC a l'àrea de llengua

Avui s’ha fet una presentació d’un portal que té la intenció de recollir diferents webs per treballar la llengua. Des de les muds de l’edu365, activitats interactives o diccionaris i enciclopèdies en línia.

Malgrat el fred (en feia massa en el lloc de la presentació) hem pogut veure un portal que malgrat estar a les bassaroles, de moment recull diferent material bastant conegut, té la intenció de poder ser una bona eina pel professorat: A partir de saber una adreça ho podem trobar tot, o al menys aquesta és la intenció.

El portal s’estrucura en diferents apartats: apliccions instructives, consulta i recerca d’informació, projectes i activitats interactives, tractament de la informació i aprofundiment o a formació.

Si es vol es pot  donar una ullada a l’adreça

Taller de bitàcoles i weblogs

El passat dilluns dia 21 vam fer a l’escola el taller d’autoformació del DIM sobre bitàcoles i weblogs.

Va anar força bé ja que van venir unes vint persones, totes relacionades amb el món de l’educació.

El material utilitzat es pot trobar al moodle de la XeR, us podeu registrar o bé entrar com a visitant. 

Es pot trobar tant diferents enllaços a webs que parlen de les weblogs a l’educació, experiències educatives amb blogs i bitàcoles de profes…. i sobretot, les noves produccions, és a dir el resultat del taller:

Més d’una desena de noves i futures bitàcoles totes elles referents al món de l’educació.

Webquest i competències socials

La Sabina ens ha fet arribar la següent notícia:

Eduteka ha publicat:
EJEMPLOS EN ESPAÑOL DE WEBQUESTS
PARA COMPETENCIAS
CIUDADANAS
ho trobareu a:
http://www.eduteka.org/webquest7.php

Són diferents webquest per diferents edats basades en temes socials: la pobresa i la globalització, la pau, mitjans de comunicació, educació vial, dones i diversitat… diferent material que podem fer servir dins dels nostres eixos transversals.

Són força interessants.

12 hores de ràdio per internet

El proper dissabte dia 26 de febrer a Ravalnet es realitzaran 12 hores de ràdio en directe.

A hores d’ara els diferents joves i adults del barri del Raval que fan programes a Ravalmedia estan preparant els seus especials pel 26 de febrer.

Ho podeu escoltar, i en directe!! a Ravalmedia, la ràdio popular i d’internet de la xarxa ciutadana del barri del Raval, Ravalnet.

TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ: Tic i biblioteca escolar

La Glòria Durban ha fet arribar a través del DIM un material força interessant per treballar el que és el tractament de la informació. Ho podem trobar a la seva web personal.
http://www.bibliotecaescolar.info/ACTIVITATS/

Aqui hi ha l’explicació del
projecte:

Els alumnes de 1r d’ ESO han realitzat un Itinerari formatiu a
la

biblioteca amb
l’objectiu d’arribar a ser "experts en informació" per
poder desenvolupar

amb èxit
els treballs de recerca que hagin de realitzar
al llarg d’aquesta etapa

educativa.

Es tracte de cinc activitats
relacionades amb la cerca i recuperació de la

informació. A continuació
es presenten els diferents continguts treballats.

Unitat 1. La biblioteca
com a recurs informatiu.

Cal descobrir les biblioteques com a centres
d’informació útils valorant

els seus
recursos informatius com a
complementaris a l’ús d’Internet. És important

conèixer
com s’organitza
una biblioteca per poder-la utilitzar. Cal descobrir

l’espai
concret de
la biblioteca de l’escola, els serveis que s’ofereixen i les

seves
normes
d’utilització.

Unitat 2: Les fonts d’informació i els suports
documentals.

Cal conèixer la diversitat de materials que estant disponibles
en una

biblioteca.,
saber diferenciar els diversos formats en que es pot
presentar la

informació
(text, imatge, audio, audiovisual, multimèdia i
hipertext) i saber valorar

en un
document el seu contingut per sobre del
suport. Cal aprendre a utilitzar

els
diferents tipus de fonts
d’informació (obres de referència i monografies)

segons
la necessitat
d’informació que es tingui plantejada.

Unitat 3: El catàleg de la biblioteca
com a eina de cerca.

Cal aprendre a utilitzar el catàleg d’una biblioteca i
saber elaborar

cerques per
autor, títol i matèria. Cal descobrir la seva
utilitat com a eina de cerca

i
recuperació d’informació a una biblioteca
per poder localitzar qualsevol

dels seus
documents.
Unitat 4: Internet
com a recurs informatiu.

Cal conèixer les principals característiques de la
informació disponible a

la www
i aprendre a utilitzar els cercadors com a
eines de cerca i recuperació

d’informació a Internet. Cal aprendre a
dissenyar estratègies de cerca en

funció
de la necessitat d’informació que
es tingui plantejada i saber valorar quin

tipus
de font d’informació és la
més útil en cada cerca.

Unitat 5: La valoració de la informació.
Cal
aprendre a analitzar els resultats d’una cerca a Internet i conèixer

quins
són

els criteris de valoració que cal aplicar per poder seleccionar
la

informació que
es necessita. És important saber valorar la idoneïtat
del document en

funció de la
necessitat d’informació i l’exactitud o
fiabilitat de la informació

identificant
els responsables o autors del
document.

És un bon treball per poder vincular les TIC i la biblioteca escolar. Si més no, et dona idees.

Curs de formació en TIC per ONG

11/2/2005 08:16
Iwith.org
, la Fundació que potencia les tecnologies de la informació i la
comunicació com a eina de solidaritat i millora de la societat,
organitza un curs per facilitar a les organitzacions no lucratives
l’accés a les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació.

El curs Internet per ONGs ofereix la formació necessària perquè, sense
cap coneixement tecnològic especial, puguis familiaritzar-te en l’ús de
les noves tecnologies per millorar l’eficàcia comunicativa de la teva
entitat.

Aquest curs està basat en Ab·core (la plataforma de serveis Internet
integrats d’Iwith.org), per la qual cosa és de molt interès per tots
els usuaris de l’eina. Però també està dirigit a les persones que es
plantegen millorar l’aplicació de les noves tecnologies a les
organitzacions no lucratives.

Es tractaran temes com la introducció al programari lliure, les eines
Ab·core per a l’administració, creació i gestió de pàgines web, la
gestió de notícies a la web, el bon ús del correu electrònic, els
enllaços d’interès, la gestió d’àlbums de fotos, la utilització d’eines
participatives a la web, etc…

El curs es realitza per mòduls, i cada alumne disposa d’accés complert a tot el programari de la plataforma.

Des d’ Iwith.org
volem ajudar a millorar el món proporcionant els instruments
tecnològics adequats a les organitzacions que treballen per resoldre
els problemes de la nostra societat (drets humans, protecció del medi
ambient, desenvolupament sostenible, infantesa, sanitat o tercera
edat). Les noves tecnologies són la clau d’una major eficiència
d’aquestes organitzacions.

Import matrícula amb beca: 10 €.
Duració: 75 hores. Es desenvoluparà en línia de març a juny.
Contacte :info@iwith.org Iwith.org

per saber més…

Blog sobre el Carmel

06/2/2005 08:15
De tothom és sabut que els weblogs poden fer un bon
servei social: dir el que passa a temps real, fins i tot abans que els
medis de comunicació oficial.

El Vicent Partal i Vilaweb han enviat un redactor, l’Enric Borràs, a seguir el tema sobre el terreny, escrivint un bloc.

Si voleu seguir el dia a dia aneu al BLOC DEL CARMEL

És un bon exemple de com els blocs poden ajudar a estar ben informats.

Caceres de Tresor

10/2/2005 08:39
Una “cacera del tresor” (en anglès “Treasure
Hunt”, “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”, ja que de les tres formes
se la coneix) és una de les estructures d’activitat didàctica més
populars entre els docents que utilitzen la Internet en les seves
classes. En essència, una cacera del tresor és una hola de treball o
una pàgina web amb una sèrie de preguntes i una llista de pàgines web
en les quals els alumnes busquen les respostes. Al final s’acostuma
incloure la “gran pregunta”, la resposta no apareix directament en les
pàgines web visitades i que exigeix integrar i valorar lo après durant
la recerca. Les caceres del tresor són estratègies útils per adquirir
informació sobre un tema determinat i practicar habilitats i
procediments relacionats amb les tecnologies de la informació i la
comunicació en general i amb l’accés a la informació a través de la
Internet en particular.

Tret d’un article d’en Jordi Adell

El Sebastià Capella ens ha passat les últimes novetats de les caceres del tresor:

AUSCHWITZ
TSUNAMI
Què és tot aquest enrenou dels PAPERS DE SALAMANCA ?
ELS TSUNAMIS DE CADA DIA