SALUT I PEDAGOGIA!

Vull anomenar així el títol d’aquest post, tot i que també el podria
anomenar "amb l’excusa"… amb l’excusa de la crisi es tanquen moltes
coses (o es trenquen).

Però prefereixo anomenar-lo "Salut i
pedagogia"
, que és la frase amb la que acaba sempre el programa Digues
Com
el Miquel Giménez.

No
sé si el post es pot llegir com a pataleta, reivindicació,
homenatge… que cadascú el llegeixi com vulgui però, el que és segur, és
que l’escric des de l’afecta i la indignació.

Indignació
perquè m’he assebentat que el Digues Com s’acaba, el tanquen, el
finiquiten…. i indignació perquè el motiu és la crisi. Que hi hagi un
programa de ràdio que teballi amb les escoles, que aquestes omplin els
estudis de la Com Ràdio (emissora pública), que motivin setmana a
setmana a alumnat de primària i secundària per a treballar la ràdio es
veu que no és rendible. I la pregunta que ens hauríem de fer és… "ha
de ser rendible?". És vergonyós que un mitjà adreçat a l’educació el
tanquin per raons econòmiques mentre que per altres mitjans com la tv
veiem propaganda militar (aquesta si que la podrien eliminar i ens estalviaríem uns quants euros).

Afecte,
perquè només tinc paraules d’agraïment cap el Miquel Giménez i el seu
equip del DiguesCom. Perquè han captat la sensibilitat que necessiten
els nostres nens i nenes, per la seva implicació amb projectes educatius
i de barri i en el món educatiu en general.

Només em queda
esperar que qui hagi decidit que un projecte com aquest hagi de plegar
s’ho pugui repensar, que s’adoni que és una llàstima donar l’esquena a
projectes que en el fons són la base del nostre futur: les escoles, els
infants i els joves.

Mentre espero m’acomiado amb les paraules del
Miquel, paraules que mai han de faltar a la nostra societat (encara que qui amb l’excusa de la crisi les vulgui eliminar):

SALUT
I PEDAGOGIA!

ORDINADORS A LES AULES. LA CLAU ÉS LA METODOLOGIA

Ja podem trobar el llibre que hem elaborat des de l’equip de webquestcat: "Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia".

La veritat és que em fa molta il.lusió poder difondre’l ja que des del principi és fruit del treball en equip que caracteritza a tots els membres del grup. Com diu la seva introducció és un llibre amb ànima i sobretot un gran plaer haver-hi participat i poder-lo gaudir amb aquesta gran família que és webquestcat.

"Els ordinadors ja hi són o arribaran ben aviat a les aules. Aquest
llibre ens ajudarà en els canvis que això representa en el dia a dia i
que s’han de sostenir en tres grans columnes: *els continguts, les
metodologies, les eines i els recursos tecnològics*. Així, veurem els
continguts des d’una mirada competencial; les metodologies que han
d’afavorir el pensament científic, la creativitat i la solidaritat i,
finalment, les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquestes
metodologies es caracteritzen pel treball cooperatiu, l’atenció a la
diversitat, la recerca, la construcció del coneixement, la creativitat i
la interdisciplinarietat. A més, es donen a conèixer algunes de les
eines que cal posar en mans dels nois i noies perquè facin les seves
creacions, les seves tasques, perquè transformin la informació i
construeixin el seu coneixement de manera autònoma."

A més a més dues membres de webquestcat, la Carme Miró i la Montserrat del Pozo seran entrevistades aquesta propera setmana a TV3 en programes de molt prestigi:

Entrevista a Carme Miró:

http://www.tv3.cat/nydia/

Entrevista a Montserrat del Pozo:
Ja veieu, un bon moment pel grup de webquestcat!

QUÈ FEM AQUEST ESTIU?

Mentre estem fent números per saber si hem de començar a retallar despeses aquestes vacances, mentre treballem presencialment a les escoles durant el mes de juliol, mentre acabem el curs amb les retallades als centres… hi ha una cosa que cada vegada tinc més clara, i és que hi ha una cosa que MAI no ens podran prendre ni retallar: LA IL·LUSIÓ PER ANAR CADA DIA A L’ESCOLA…. i no ho dic amb broma!

Per això mateix, diferents associacions de mestres ja fa temps que estem preparant diverses escoles d’estiu per tal d’ajudar-nos en la nostra feina diària, i sobretot a que aquesta la fem amb la professionalitat que ens caracteritza.

Una d’aquestes escoles d’estiu és la que organitzem des de WEBQUESTCAT, i aquest estiu amb un curs més a part del de webquest,
METODOLOGIA 1×1.

Escola i punt…. zero.

M’arriba el vídeo que ha fet l’Aníbal de la Torre per la trobada de blocs educatius a EAB10, a Andalusia.

El que aquest vídeo transmet és la solució a l’etern debat "ordinador o llapis?". El que planteja és la base, o quina és la que ha de ser, de l’escola: METODOLOGIA, IL·LUSIÓ, SENTIMENT, ESTIMACIÓ… ESCOLA.

El debat per tant ha de ser: Quina escola volem? Com fem perquè la tecnologia ens ajudi a fer un canvi on l’experimentació sigui possible? Com aconseguim que els nens i nenes visquin l’escola d’una manera vivencial i participativa? Quin és el nostre paper com a mestres?….

Aquest vídeo ens ho explica tot a la perfecció amb molt sentiment, gràcies Aníbal!

Scratch, provant i investigant.

Aquests dies estic jugant amb l’Scratch per tal de descobrir quines possibilitats educatives té. D’entrada crec que pot ser una bona eina perquè els nens i nenes inventin històries i creïn també jocs d’enginy i/o endevinalles.

Diuen que el programa apropa als alumnes a la "programació", jo sobretot veig que pot ajudar als nanos a desenvolupar el pensament lògic, la seqüenciació d’ordres i de passos i a treballar la seva creativitat.

Un cop has fet el teu projecte la manera de fer-ho públic és compartir el que fas en un espai comú, la web del projecte… d’aquesta manera també podem ajudar als nens i nenes a veure que estan enxarxats i que és bo aprendre dels treballs que fan els altres.

En definitiva… crec que pot ser un bon recurs, continuaré investigant. Mentre tant… una prova:

Aprén més sobre aquest projecteSCRATCH

Les mesures d'ajustament del Govern: ni imprescindibles, ni equitatives, ni eficients

Aquest és el comunicat d’Attac Acordem. Val la pena llegir-ho per reflexionar sobre el moment que estem vivint.

"Desde el momento en que se renuncia a regular y controlar los mercados
financieros desde los Gobiernos y a frenar la especulación por ley se
desencadena la espiral de la miseria: hay que
pedir préstamos para pagar la deuda; reducir el déficit para pedir
préstamos; recortar el gasto público para reducir el déficit; bajar los
salarios, las prestaciones sociales y “reformar” las jubilaciones para
reducir el gasto público. Otras tantas medidas que empobrecen los
hogares, reducen las perspectivas de actividad económica productiva
generadora de empleo y, consiguientemente, los futuros ingresos
públicos que, a su vez, incitaran a las agencias de calificación a
degradar los títulos de la deuda soberana provocando nuevas crisis
bursátiles, con sus pánicos mediáticos y de nuevo la necesidad de otros
ajustes y planes de austeridad. Nunca serán medidas
eficientes."

"El FMI y la UE quieren un Estado débil para poder imponer sus
políticas, y los gobiernos han claudicado. ¿Cuánto han dejado de pagar
los ricos y se ha dejado de ingresar en la Hacienda Pública por la
bajada del tramo más alto del IRPF? ¿Por qué no se restablece el
Impuesto sobre Patrimonio si se acepta que fue un error suprimirlo, un
0,2% del PIB? ¿Por qué no suprimir las SICAV que permiten a Emilio Botín
del Banco Santander, Francisco González del BBVA, Amancio Ortega y
Rosario Mera de INDITEX, las hermanas Koplowitz, la Duquesa de Alba,
Florentino Pérez, etc. pagar el IRPF al 1%? ¿Por qué no se suprime el
FROB, bajando el déficit un 0,9%, y suprimimos el riesgo de un
incremento del déficit futuro de hasta el 10% (99.000 millones de euros)
que tan sólo sirven para regalarles más dinero a la banca privada?
¿Por qué no establecer un impuesto en toda la zona euro a los
especuladores con deudas soberanas como el de Brasil o sólo en España?
¿Por qué no eliminar la Declaración Conjunta en el IRPF? Son casi 2.000
millones de euros al año. La Declaración conjunta es una desgravación
para las rentas medias y altas (y es creciente con el nivel de renta)."

Sisena Escola Virtual d'Estiu Espiral

La Sisena Escola Virtual d’Estiu Espiral
ja està aquí,
carregada una vegada més d’una variada oferta de
cursos que estem segurs i segures que us seran de molt d’interès.
S’inclouen cursos en tres idiomes (català, castellà i anglès) i tots
ells aporten eines i estratègies per a ajudar-nos a integrar les
tecnologies a les nostres aules de manera efectiva.

Els cursos s’impartiran entre
l’
1 i el 16 de juliol i el període de matriculació
comença el
13 de maig i finalitza el 22 de juny.

Podeu
consultar els llistat de cursos i tota la informació relacionada a
http://www.ciberespiral.org/eee10/index.html