Els serveis TIC del departament en entredit?

Tot seguint el canal de twitter #entorns1x1 segueixo unes converses força interessants… per no dir garratibants que venen de la zona de Tarragona.

El Marià Cano, el Xavi Suñé i l’Artur Tallada informen que el David Medina parla de substituir la plataforma Moodle per una de pagament, una anomenada Fronter.

En aquesta conversa el Joan de Gràcia pregunta per què, en temps de crisi, el Departament d’Educació parla de gastar pressupostos en una plataforma propietària quan ja en tenim una que no costa res i a més, funciona perfectament: Moodle.

Davant d’aquesta conversa quedo simplement estorada i pregunto, o demano explicacions. Crec que en el programari lliure…. de sempre, però ara més que mai, amb les retallades socials que hi ha, crec que no és el moment de substituir plataformes que funcionen per d’altres que són de pagament.

Alguns fragments interessants que el twitter aporta:

A hores d’ara i segons dedueixo d les paraules d
David Medina, els serveis q presta el Dep Ed en TIC estan en entredit
clarament
#entorns1x1
doncs això és finiquitar el servei moodle del
Departament d’Educació ofertat ara a centres i docents si no ho entenc
mal"

En epoca d crisi no es justifica cap entorn
privatiu. 😉

10 comentaris a “Els serveis TIC del departament en entredit?

  1. Si això es confirma… serà un petit cataclisme, un revés important, un “incentiu a la inversa”. Son molts els docents que, ay, estan innovant dia a dia amb aquesta plataforma, el Moodle.
    En una conjuntura on les grans empreses estan fallant (i no cal posar exemples)… només ens queda carregar-nos les iniciatives de programari lliure que han demostrat que són plenament funcionals i adequades.

  2. Hola Ana,
    No te puc dir gran cosa al respecte pq jo no he assistit a la xerrada. Com tú, he anat preguntant i seguint el fil de conversa al twitter amb un parell de missatges.
    En tot cas sembla que s’estaria plantejant un escenari amb múltiples actors, entre ells el propi Departament d’Educació, prestant serveis tic als centres educatius. Serien els centres els fent ús de la seva autonomía es decantarien per les diferents opcions i serveis que tinguin al seu abast.
    Això no és necessariament dolent per se, ni tampoc bo a priori tal com ho veig jo. Tot depèn del criteri amb el qual es prengui la decisió i de la coherència de la integració del pla TAC de centre en el seu projecte educatiu.
    Per tenir una opinió més acreditada caldrà veure com evoluciona aquest tema a partir de l’aparició de la plataforma Empúries i els canvis de model que comportarà.
    Salutacions cordials

  3. M’he quedat de pedra quan ho he llegit al Twitter. Resulta indecent pagar per una plataforma de pagament quan n’hi ha una de gratuïta que utilitzen arreu del món i quan a més, s’està retallant el sou als funcionaris per pagar despeses tan innecessàries com inútils. Estic molt indignada que part del nostre sou es malgasti d’aquesta manera. És que no hi ha manera d’aturar aquesta bogeria?

  4. Hola,
    Estic tant sorpres com vatros, pero les noticies son les que son, jo nomes he tingut l’ocasio de relatar-ho.
    No sere jo qui vagi a defensar les virtuds del programari lliure, i menys en aquest forum, on no tindria sentit. Aquesta tasca ja la faig a diari entre els NO convensuts.
    A banda dels continguts digitals, ara s’obre el mercat, les opcions, de escollir plataforma, i quasi segur aixo tindra un cost computable en €.
    Davant de l’allau de connexions que es produiran el curs vinent, sembla que no es confia en la resposta que pugui donar Agora, i d’aqui que es vulguin evitar aquests problemes (no son paraules meves).
    Els fets no ens avalen, cap servei dels que hem ofert ha funcionat mai a ple rendiment. Aixo es una certesa.
    Personalment, a banda de altres plataformes, el Moodle sempre el tindre i defensare. Una altra cosa es si faig us de Agora, el servidor del centre, o d’un servei extern costejat amb la propia butxaca.

  5. Hola amics i amigues!
    Uns punts d’opinió i aclariment (si cal):
    Tots els que intervenim aquí, també al seguiment dels tuits de l’Artur d’ahir, ens coneixem.
    El Joan de Gràcia, a propòsit d’un tuit meu, va llençar la pregunta sobre el fet de triar una plataforma propietària. Ja li vaig contestar i sé que Joan sap molt bé què en pensem sobre el programari lliure, no cal descobrir res ara.
    El fet és que vivim moments de canvi, de sorpreses, de dubtes. Això és així.
    Ja fa dies que se’n parla de la conveniència o no de Moodle pels dubtes de concurrència que planteja, s’ha dit en diferents fòrums i, com diu l’Artur, no són paraules meves. Així que suposo que s’estan cercant solucions alternatives… Aquesta és la realitat que jo veig.
    Però el que no sé és si s’han cercat solucions del tipus “We’re starting work on a distributed moodle project that will enable several independent moodle installations to network with each other and share content” que hi ha per la Xarxa, concretament als fòrums de Moodle.
    Si el problema és la concurrència d’usuaris contra un Moodle (agora), potser existeix la possibilitat de tenir “Moodles distribuïts”, territorialment o per centres, que comparteixin informació i que es repliquin contra un servidor (bàsicament gestor i magatzem). Dic “potser existeix” ja que ho desconec, però són molts els centres que pensen en la possibilitat de disposar d’un Moodle propi i uns quants que ja el tenen en funcionament, al propi centre o a un servei extern. Com dius el Marià, autonomia.
    Per acabar, com que no sóc jo qui per a donar solucions i, seguint els tuits de l’Artur, vaig entendre que s’estan cercant alternatives en altres plataformes, vaig començar a cercar-ne informació, res més. El lloc que ocupo m’ho demana, em demana estar informat i si el Departament decideix que la plataforma ha de ser X, el lloc que ocupo també em demanarà estar format. Altra cosa són les conviccions que, com molt bé dieu, tenim arrelades i defensem.
    salut
    xavier

  6. Els problemes de saturació d’Àgora que es produeixen en moments d’elevada concurrència tenen solució tècnica. Només cal fer les degudes inversions que, en tot cas, són inferiors al cost de posar en funcionament plataformes alternatives, especialment si requereixen el pagament de drets d’ús.
    Ara bé, si s’ha pres la decisió d’invertir en plataformes alternatives, llavors la qüestió és una altra.

  7. Totalment d’acord amb tu Anna.
    I la pregunta que em faig és… perquè invertir en plataformes alternatives si les que tenim ja són prou potents i funcionen la mar de bé? Ens sobren els diners? Perquè si sobren…potser que descongelem les pensions…
    I si no hi ha diners potser que fem un ús racional i acurat dels que tenim.

  8. Tan de bo el que diu el Marià sigui cert, i que l’autonomia de centre sigui la que decideixi.
    D’aquesta manera els centres que vulguin fer servir una plataforma diferent i un servidor extern costejat per ells mateixos endavant… però penso que s’ha de garantir l’oferiment d’una plataforma pública, que com diu el Toni estic convençuda que és més econòmica que embrancar-se amb una plataforma amb una empresa darrera…
    Si com diu l’Artur les plataformes que des del Departament s’han anat oferint no sempre han funcionat, i és cert, també és cert que des de fa temps el Departament està fent tasques de manteniment canviant els servidors i ja no es “penja” com es penjava. Per tant si ja s’ha invertit, és una pena que ara la despesa vagi cap a una altra banda. Per no parlar del canvi i migració de continguts que implicaria als centres (com si no tinguèssim res més a fer!).
    Com diu l’Esther les plataformes que fins ara s’han fet servir responen a la filosofia del programari lliure, gratuïtes però amb un suport molt gran darrera, i com apunten també la Núria i la Cristina s’ha de mirar per la despesa econòmica… tot fa pensar que la resposta més adequada seria millorar els serveis que ara ja s’ofereixen, tenir servidors propis amb adequat manteniment i aprofitar-se de la comunitat de programari lliure que hi ha al darrera.
    No necessàriament “empresa privada” va lligat a la qualitat, i això ho sabem prou bé. Hem de pensar en els serveis que s’ofereixen des de l’administració pública, i una empresa sempre, per definició, buscarà fer negoci… i amb educació no s’hi juga, ni es negocia.

  9. Ja és un fet.
    Acaben d’enviar un correu als centres (no sé si a tots) amb aquest text:
    “El Moodle allotjat a les instal·lacions de Via Augusta queda exclòs com a opció per als grups d’alumnes i professors 1×1. L’entorn Moodle, si ha de fer-se’n un ús intensiu, cal portar-lo a l’àmbit de les empreses especialitzades en telecomunicacions”
    El signa en Jaume Graells (Director general de l’Educació Bàsica i el Batxillerat)
    És increïble. N’hi ha per empipar-se de debó. Què ens han estat venent tot aquest temps? Això sí que és un pas enrere.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *