Doncs, això, a resisitir tal com diu el Wyoming.
WEBQUEST: CANTA I EXPLICA
Aquests dies estem començant a treballar amb la webquest que la Núria Cervera i jo hem preparat pels alumnes de 6è de l’escola: CANTA I EXPLICA
Aquesta webquest respon a la necessitat de treballar la llengua catalana d’una forma vivenciada tot fent que els nens i nenes s’adonin que poden expressar històries i sentiments a través d’un altre llenguatge que els hi és també molt proper: la música.
Totes les activitats es poden treballar amb qualsevol tipus d’alumnat però l’origen de les mateixes ha sorgit de l’alumnat nouvingut i d’origen immigrant que tenim a l’escola. Volem, amb aquesta webquest, que els nens i nenes vegin que el català no és només una llengua que es treballa a l’escola sinó que té vida per ella mateixa, que té ritme i que sobretot la parla ( i la canta!) molta gent en aquest país.
El plantejament és el treball per competències tot seguint estratègies metodològiques que ajudin als nens i nenes a fer recerca, transformar la informació i crear nous continguts tot utilitzant les eines TAC.
De moment estem a les activitats prèvies però les impressions són molt bones: Els nens i nenes fan un bon treball de comprensió lectora a través de les lletres de les cançons, expressions que els “Manel” utilitzen a la cançó “La corranda d’una parella estable” comencen a ser incorporades en el vocabulari dels nens i nenes, o les metàfores que podem sentir a “La petita Rambla del Poble Sec” de Cesk Freixes els emocionen i els enganxen tot demanant cantar la cançó per aprendre-la de memòria.
De moment podem afirmar, que la webquest “Canta i explica” els està ajudant a obrir-se a la societat on viuen, tot treballant el català però sobretot, coneixent altres realitats a través de les cançons.
TREBALLANT AMB EL GLOGSTER
Aquest mes d’octubre hem estat treballant l’aparell digestiu. El lloc de referència de l’alumnat ha estat a partir de la web feta amb documenta i el moodle de l’escola, de fet el moodle és el lloc on entren sempre i on troben la pauta a seguir.
Un cop finalitzada la recerca (web i vídeos) hem proposat a l’alumnat que fessin un mural, però aquest cop el mural ha estat digital: hem fet murals amb el Glogster.
És una eina molt senzilla i intuïtiva, en un moment els nens i nenes insereixen vídeos o àudios tot fent que el mural tingui elements multimèdia. La facilitat de l’eina fa que tot l’alumnat pugui treballar, des dels nouvinguts als que representen dificultats o als que treballen molt bé. El llenguatge icònic de la interfície fa que tothom ho entengui.
Hem plantejat que fessin servir el glogster per tal de poder explicar quin és el viatge que fa la poma quan la mengem i a partir que entra per la boca. Primer han fet el mural en petit grup, i un cop acabat, han fet la seva exposició oral davant de tota la classe. Sempre! sempre fem que els nens i nenes facin l’exposició oral del seu treball, creiem que és la manera que els nens i nenes interioritzen el que han aprés.
Amb l’exposició oral, a través de mostrar els murals fets amb el glogster, l’alumnat no només ha conegut una nova eina si no que han aprés a valorar i a ser valorats, ja que els mateixos companys han estat els encarregats de preguntar sobre continguts i fer propostes de millora sobre la feina feta.
Fent Ràdio a l'Altra Ràdio a l'escola
Són més de 50 criatures, ja que són més de 25 per classe, que s’han de posar d’acord, que han de dir i alhora escoltar, i és clar, arribar a pactes…. i aquí és on dificultat i emoció es donen la mà.
Al principi tot són idees, i cap d’elles descartable: podríem fer un programa d’acudits, un informatiu, receptes de cuina, programa esportiu, ràdio novel.la, contes…. Decidim doncs fer un magazine, és el que ens permetrà poder treballar per grups i nosaltres, les mestres, poder atendre a la diversitat de l’alumnat… i de quina diversitat parlem? Us preguntareu… doncs no tots saben escriure igual, ni tenen el mateix domini de la llengua. La nostra escola, el Collaso i Gil, té més d’un 90% d’immigració i tot i el bon domini de la llengua, tenim uns quants nens i nenes que acaben d’arribar o fa menys d’un any que estan amb nosaltres. A part, també hi ha la diversitat de gustos, d’aficions, i cadascú defensa el que més li agrada.
A partir d’aquí motivem als nens i nenes perquè argumentin. Han d’explicar per què és millor fer una secció que una altra, tot donant arguments que convencin. L’exposició oral de les idees és més important del que sembla, perquè és quan expliquem el que pensem que podem ordenar les idees. Escoltar les argumentacions dels altres també és més important del que sembla, perquè si escoltem el que els altres ens diuen les nostres idees es mouen, bé perquè les millorem o perquè incorporem les noves que hem sentit.
Un cop exposades les idees toca decidir, i aquí arriba la presa de decisions. Veure com els nois i noies aprenen a triar amb responsabilitat és de les coses que més et satisfà com a mestra. No es deixen portar per les amistats, ni tan sols voten el que ells han proposat en un primer moment… han après a decidir a partir de valorar el bé comú: fem aquesta o tal secció perquè és la que creiem que és la millor.
Arriba ja el moment de dividir-nos en grups i posar-nos a la feina, i de debó que és emocionant veure com uns marrecs d’11 anys comencen a ser autònoms. La classe passa a ser un garbuix de nens i nenes parlant sobre la feina que estan fent, hi ha soroll controlat, però sobretot hi ha ambient de treball.
Així estarem uns dies, aniran sortint les seccions que després lligarem amb uns locutors que faran de fil conductor del programa magazine.
El programa final durarà uns 15 minuts… això si, el temps no correspon a tot el que hem treballat, aquest no es pot comptabilitzar amb minuts.
Un cop acabat el programa tornarem a inciar el procés així complirem el que diu la falca de Ràdio Collaso (inventada pels mateixos nens i nenes): “Ràdio Collaso i Gil és la millor, tenim moltes coses a dir”.
DES DE LA RESSACA DEL CONGRÉS Escuela 2.0 de Granada
Ja des de Barcelona, i amb un cansament considerable passo a fer balanç del que ha estat el III Congreso escuela 2.0 de Granada.
Primer de tot destacaria el bon ambient que es crea en un congrés, totes les persones que assisteixen són mestres i alumnes alhora. Compartir seria la paraula que impera i gràcies això el cap se t’omple d’idees i no para de pensar: Això ho podré aplicar a l’aula, vull parlar amb tal per veure què opina sobre….
Vas veient l’impuls que s’ha donat a les dotacions TIC i al fet de compartir continguts digitals a d’altres comunitats autònomes, i et sents una mica… xof, quan penses en com s’han fet les coses aquí, mentre a l’estat s’impulsa Agrega a Catalunya Atria
T’adones que vas cansada, però alhora gaudeixes del que passa. T’adones també de la moguda que és un congrés i esperes que realment hagi valgut la pena: que les administracions hagin escoltat i vist les experiències de centre, que les hagin viscut, que la inversió que suposa un congrés d’aquesta mena serveixi per impulsar les noves metodologies que l’escola d’avui necessita, i sobretot, perquè quedi clar que l’educació és el futur i que cal tenir clar, sense cap dubte, que cal invertir i no retallar… si no, retallem el futur.
L’explicació de la nostra experiència va anar molt bé, al menys així ens ho va transmetre la gent. Crec que ho vam fer molt des del cor, que és com s’ha de transmetre les coses però per altra banda, és tal com ho vivim. Esperem que compartir la nostra experiència hagi servit d’alguna cosa.
Deixo aquí els enllaços de l‘experiència: La història de l’escola Collaso i Gil
Les piulades al twitter sobre el congrés #escuela20 … que per cert, no paren de piular
Fotos del congrés i la presentació:
M'avorreixo…o et motivo?
No calen masses paraules…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lkRSxPqTdTM[/youtube]
L'eduwiki a l'altraràdio
Dins el programa de El millor de cada casa emés el cap de setmana del 17 de setembre a RN4:
- A la carta
- > Radio
- > Ràdio 4
- > El millor de cada casa
- > El millor de cada casa – 17 de setembre 2011 2a hora
Iniciem, com cada setembre, un nou curs escolar, i amb ell nous reptes, noves il.lusions, projectes que esdevindran nous i d’altres que haurem de consolidar. Un d’aquests projectes que es va consolidant curs a curs és l’eduwiki, un projecte que té com a objectiu crear coneixement compartit entre alumnat de primària i Secundària de les diferents escoles i instituts de Catalunya, a través, com el seu nom ja indica, d’una wiki. Es tracta doncs que els alumnes mostrin, tot creant entrades a l’eduwiki, el que han après a classe, investigant, estudiant… El primer que hem de tenir clar és que qualsevol tema que treballem a l’aula ens serveix per crear una entrada a l’Eduwiki. Elaborar continguts per a l’eduwiki pot ser una bona manera de fer que els alumnes estructurin el que aprenen tot transformant la informació, ja que han d’explicar amb les seves paraules (i utilitzant el llenguatge audiovisual) la informació que han investigat. Hi ha metodologies que es complementen molt bé amb aquest projecte, són totes aquelles que permeten a l’alumnat investigar i transformar la informació a partir d’exposicions, presentacions, podcast, vídeos….És a dir, el treball per projectes, fer investigacions, realitzar Caceres del tresor o Webquest ens poden ser molt útils per aconseguir que els nois i noies investiguin, descobreixin i aprenguin. És així com podem trobar entrades, com la de girafa, on a part de l’explicació escrita del que és l’animal els nois i noies han afegit una fotografia, un víedo i una presentació. És per aquest motiu que diem que l’eduwiki és un projecte multimèdia, perquè s’utitzen diferents llenguatges per poder explicar: l’escrit, el visual, el gràfic i l’oral ja que podem penjar àudios. Amb l’eduwiki es fa un bon treball de síntesi i de millora de l’estructura lingüística ja que abans que els nostres alumnes es posin a escriure tot allò que saben, han de destinar un temps a reflexionar sobre: què sabien abans de començar a treballar, què han après a classe i què han trobat en les diferents fonts d’informació consultades (enciclopèdies -en paper o digitals-, llibres, vídeos, entrevistes, etc). Un cop tinguin clar el contingut, o continguts a explicar, cal que ordenin tota la informació de què disposen. Per tal de centrar i ordenar tot el que saben és important que mirin de redactar seguint l’esquema aproximat de les següents preguntes -sempre que siguin pertinents-: qui, què, quan, com, on i per què. Un cop aclarit què escriure, cal que es fixin en “com escriure-ho” per fer-ho bé cal que redactin els continguts amb les seves paraules, i que ho facin d’una manera ordenada i entenededora. Iniciem doncs aquest curs tot consolidant l’eduwiki, un projecte on cada vegada s’impliquen més escoles i instituts. Aquest any amb una novetat: Una entrada pels més petits: “La primera wiki” i una altra pels més grans: “La wiki jove”: Tot això a eduwiki.cat
Enllaços d’articles publicats que parlen de l’eduwiki: http://www.omnium.cat/ca/escola-catalana/entorn-digital_499.html (article a Revista Escola catalana d’omnium cultural)
IMPERABLES
T'ATREVEIXES A PENSAR?
Volem saber per actuar, per transformar, t’atreveixes a pensar?
La Universitat indignada que començarà en els propers dies fa que universitat i barri vagin de la maneta, que formació i transformació no s’entenguin l’una sense l’altra….
Alguna cosa està passant i cal no estar al marge.
UNIVERSITAT INDIGNADA
El projecte de l’Universitat Indignada 15M és un projecte de gran abast per generar formació, a partir de l’acció descentralitzada de les assemblees de barris i vil·les de Barcelona i la col·laboració amb diferents col·lectius i associacions.
Es faran al voltant de 100 activitats: xerrades, debats, cinema a la fresca, teatre, tallers, etc i naturalment al carrer
Les activitats, on en algunes col·labora Attac-Catalunya, es faran als barris de: Clot; Eixample Dreta; El Carmel; Guinardó; Gràcia; Les Corts; Nou Barris; Sant Andreu; Sant Antoni; Sant Marti; i a la ciutat de L’Hospitalet
Vegeu el vídeo de la Uni
Presentació de la Uni
31 d’agost a les 18h a Plaça Catalunya
· 18:00 h Presentació del projecte de l’edició d’estiu de la Universitat Indignada 15M
· 18:15 h Xerrades i debat. “El més violent és el rescat de Grècia” Ponents: Vicenç Navarro, Miren Etxezarreta i Ada Colau.
· 20:00 h Combat poètic contra l’apatia Amb la participació de: – Enric Casasses – Blancallum Vidal – David Caño – Gerard Horta – Francesc Gelonch
Activitats de la Uni
Del 1 de setembre al 10 de setembre
Es faran a 10 barris de Barcelona i a L’Hospitalet
Adjuntem un arxiu on surten totes les activitats. També podreu trobar la informació a la pàgina de la universitat: http://universitatindignada15m.wordpress.com/