Simònides de Ceos

Simònides de Ceos (Σιμωνίδης ὁ Κεῖος) va néixer cap el 556 aC a l’illa jònica de Ceos (actual Kea) i va morir cap el 468 aC a Siracussa. Simònides va ser un dels màxims representants de la poesia lírica coral grega juntament amb Píndar i Baquílides de Ceos (nebot de Semònides). Va ser el creador de la mnemotècnia.

Tot i ser jònic, va ser cridat per la cort del rei tirà Hiparc a Atenes. Més endavant se’n va anar amb el seu nebot Baquílides a Tessàlia on es va relacionar amb l’aristocràcia governant. Després d’uns quants viatges Semònides va decidir tornar a Atenes, on es va fer famós explicant les gestes de la Batalla de Marató (490 aC).

La seva obra va ser molt variada: epigrames, elegies patriòtiques i morals, peans, hiporquemes, himnes, odes, epinicis, trens, ditirambes, etc.

Publicat dins de General, Lírica, Personatges | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

Píndar

Píndar va néixer cap el 518 aC a Beòcia i va morir cap el 438 aC a Argos. Píndar va ser un dels màxims representants de la poesia lírica grega, concretament de la poesia lírica coral.

Píndar va pertànyer a una família aristocràtica, per aquest motiu es va poder permetre els seus estudis i els seus viatges. Es va criar a les ciutats de Tebes i d’Atenes, on va ser deixeble d’Agatocles. Encara sent molt jove va participar en un concurs literari de poesia, en el que no va guanyar. A l’edat de vint anys, va començar a ser reconegut com a poeta i des de llavors va anar recorrent les diverses corts gregues recitant la seva poesia.

L’obra del poeta líric consisteix en Epinicis o odes triomfals dedicades als guanyadors dels jocs esportius panhel·lènics: Olímpiques, Pítiques, Ístmiques i Nèmees. Píndar també va utilitzar el peà, els partenis, els himnes i cants dedicats al vi i cants fúnebres. La poesia de Píndar té un nivell lingüístic molt elevat, ja que combina diferents dialectes grecs i hi predominen les figures retòriques. Artistes posteriors consideren que Píndar és el símbol de la llibertat del geni creador.

Píndar

Bust del poeta líric grec Píndar, segle V aC. Localització: Museu Arqueològic Nacional de Nàpols.

Publicat dins de General, Lírica | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris

Safo de Lesbos

Bust grec (còpia romana d’un original grec del segle V aC) de Safo, Museus Capitolins. 

Safo (Σαπφώ) de Lesbos o de Mitilene va néixer a Mitilene (a l’illa de Lesbos) l’any 650-610 aC i hi va morir l’any 580 aC. Va ser una de les grans poetesses gregues segons el cànon femení establert per Antípatre de Tessalònica i també va fundar una escola exclusivament per a donzelles on ensenyava les arts de la música i la poesia. Antípatre la descriu com com a “ornament de les lèsbies de bells rulls” o també és coneguda com “la desena musa”.

Safo va residir a Lesbos durant tota la seva vida, exceptuant un curt període de temps en què va haver d’exiliar-se a Siracussa per lluites aristocràtiques en les que la seva família es va veure afectada. Quan va tornar a Mitilene, va fundar una escola anomenada “la Casa de les servidores de les Muses”,  on Safo preparava les donzelles pel matrimoni amb l’aprenentatge de la poesia lírica i la música.

Safo i les seves alumnes feien culte a la deessa Afrodita, de fet la poetessa es comunicava amb la divinitat a través dels seus poemes que tractaven de temes amorosos. Aquesta relació entre Safo i Afrodita i amb les seves discípules van crear els rumors d’una possible homosexualitat de Safo (el mot “lesbianisme” prové de “Lesbos” fent referència a Safo). Però actualment es desmenteix aquesta teoria ja que es considera que l’amor que Safo tractava en la seva obra és un amor més espiritual, que consisteix en un conflicte entre l’amor terrenal i el diví, més enllà de l’heterosexualitat o l’homosexualitat. Pel contrari, Safo seria una poetessa molt femenina per la seva delicadesa i la puresa dels seus versos que van convertir-la en una mestra de la poesia lírica grega.

Els poemes de Safo juntament amb els del poeta Alceu es consideren la millor mostra de poesia lírica de la Grècia arcaica. La seva obra consistia en nou obres formades per una banda per cants nupcials i epitalamis i, per l’alta banda, de poemes amorosos més íntims i cultes amb un ritme propi i una estructura nova formada per estrofes sàfiques perquè va ser ella qui les va crear. L’únic poema sencer que ens ha arribat de la seva obra és Himne en honor a Afrodita que parla de la passió amorosa que s’apodera de l’ésser humà i es manifesta a través de l’odi, la gelosia o la nostàlgia i demana a Afrodita ajuda per aconseguir el seu amor.

L’obra de Safo va tenir força d’èxit durant l’època hel·lenística i l’època romana a Grècia i també durant l’època imperial romana, de fet va influenciar en la creació literària de Catul i Horaci (segle I aC).

Safo i Alceu

Safo i Alceu de Lawrence Alma-Tadema, 1881. Localització Walters Art Museum, a Baltimore, Maryland, Estats Units.

Publicat dins de General, Lírica | Etiquetat com a , , , , | 11 comentaris

L’origen de la lírica i els seus subgèneres

Trobem l’origen de la lírica al segle XVII aC durant l’època arcaica, una Grècia en canvis polítics, econòmics i socials. La lírica és un nou gènere literari que reivindica la individualitat del poeta, a diferència de l’èpica on el poeta narra les gestes d’herois aliens a la seva persona. En la lírica, el poeta parla sobre ell mateix i dóna el seu propi punt de vista del món. La lírica era la poesia cantada amb acompanyament de danses i d’instruments musicals (especialment la lira i la cítara).

Igual que l’èpica, la lírica també es composa per ser recitada en públic o en aquest cas cantada amb l’acompanyament d’instruments musicals. A més a més, la lírica tenia una estructura més estricta que l’èpica:

  • El proemi: En ella el poeta invoca la divinitat i parla del seu art.
  • La part central: El poeta explica el mite amb el propòsit de donar uns valors als espectadors.
  • L’epíleg: Fa referència a la festa en què el poeta està recitant.

Una altra diferència important és que a la lírica el poeta s’expressa en primera persona mentre que a l’èpica s’utilitza la tercera persona. El “jo” líric facilita al poeta l’expressió dels seus sentiments i opinions i, per tant, la relació entre el poeta o cantor i l’espectador és més càlida.

En quant a temàtica, la lírica tracta temes més quotidians i actuals (ara i aquí) i va més lligada a la societat del moment. Per últim, cal dir que la lírica disposava de més varietat de versos que l’èpica.

El cànon alexandrí, establert durant l’època hel·lenística, considera que els millors poetes lírics grecs són: Píndar, Baquílides, Safo, Anacreont, Estesícor, Simònides, Íbic, Alceu i Alcmà.

Podem distingir diversos subgèneres lírics:

  • La lírica monòdica: Es cantava amb l’acompanyament de la lira d’una sola persona i anava dirigida a cercles restringits. Té una gran varietat de dialectes i de metres com de temes: amistat, amor, odi, erotisme, política, reflexió sobre l’existència humana… La lírica monòdica va néixer a l’illa de Lesbos amb Terpandre. Alguns poetes  poetes destacats van ser Alceu de Mitilene, Anacreont de Teos i Safo de Lesbos.
  • La lírica coral: Era cantada per un cor acompanyat per danses i instruments musicals. El seu origen són les festes ciutadanes de caràcter religiós. Podem distingir diferents tipus:
  1. El peà: cants en honor a Apol·lo.
  2. El ditirambe: himne de petició a Dionís.
  3. Els partenis: cants a donzelles.
  4. L’epinici: cant triomfal en honor a herois o guanyadors dels grans jocs panhel·lènics.
  5. Els cants fúnebres.
  6. L’himeneu: composició nupcial dedicada a Himeneu que presideix el matrimoni.
  7. L’epitalami: cants de noces que es recitaven a la cambra nupcial.
  8. L’hiporquema: cant interpretat per dansaires.
  9. Els escolis: cants aristocràtics de simposis o banquets.
  • L’elegia: És un subgènere líric que tractaven temes polítics, bèl·lics, filosòfics i morals i més endavant eròtics i sentimentals.
  • El iambe: És un subgènere líric que troba origen els els rituals associats amb els déus de la fecunditat, de fet rep el nom de Iambe, la criada que va fer riure Demèter quan Hades havia raptat la seva filla Persèfone. Utilitza un ritme vivaç que ens recorda a la llengua parlada i aquesta és acompanyada per una flauta doble. Tracta temàtiques molt diverses: bèl·lica, eròtica, simposíaca, política filosòfica, moral, etc.

Alguns poetes destacats en elegies i iambes són Arquíloc de Paros, Semònides d’Amorgos, Soló d’Atenes, Tirteu i Cal·límac de Cirene, entre d’altres.

  • L’epigrama: És un subgènere líric que recull totes les manifestacions de la vida quotidiana. Al principi l’epigrama consistia en una inscripció, però amb el temps es va literaturitzar. Alguns poetes que van utilitzar l’epigrama van ser Ànite de Tègea, Melèagre de Gàdara, Antípatre de Tessalònica, etc.

 

Safo i Alceu

    Safo i Alceu de Lesbos, dos dels poetes més destacats del gènere líric, segle V aC. Localització: Museu Arqueològic, Munic.

     

Publicat dins de General, Lírica | Etiquetat com a , | 4 comentaris

L’origen de la tragèdia segons Nietzsche

Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900) va ser un filòsof alemany inclòs en el grup dels “filòsofs de la sospita”, als quals els uneix una clara crítica cap a la raó occidental. Aquestes personalitats són Karl Marx, Sigmund Freud i Friedrich Nietzsche.

Els filòsofs en qüestió critiquen la raó d’una manera diferent: la raó no és objectiva, sinó subjectiva i manipulada per les classes dominants de la societat segons Marx; Freud assegura que el nostre inconscient és més dens que la part conscient, la raó. Per últim Nietzsche considera que la filosofia occidental no és vàlida i culpa a Sòcrates de la distorsió del pensament humà, juntament amb Plató.

NietzscheFriedrich Nietzsche al voltant de 1875.

De fet, el filòsof alemany sabia de què parlava, doncs va estudiar Filologia Clàssica i va nomenat catedràtic extraordinari de Clàssiques i va impartir classes de grec durant diversos anys de la seva vida. A més a més la seva primera obra El naixement de la tragèdia (1872) establia les bases de la seva ideologia filosòfica a partir d’una comparació entre l’origen de la tragèdia grega i el desenvolupament del pensament occidental que tant li desagradava.

Quan va sorgir el gènere dramàtic cap el segle VI aC, la tragèdia era perfecta en tots els sentits: era bella, representava la passió i el sentit de la vida mateixa com ara el naixement i la mort. Aquesta harmonia tràgica va sorgir arran de l’equilibri de dues forces estètiques: l’apol·línica i la dionisíaca.

La força estètica apol·línica equivalia a Apol·lo; el déu del sol, de les arts, la música, la justícia, la bellesa racional, la claror, l’ordre… Representava la individualitat, la llum, la claredat sobre l’obscuritat, la serenitat davant la passió. Si ho relacionem amb el pensament occidental, Sòcrates seria Apol·lo ja que busca la llum, la veritat, a la vegada que renuncia al plaer i les passions carnals. També és comparable en l’art, Apol·lo correspondria als estils artístics basats en l’ordre i l’harmonia, com ara el Renaixement o el Neoclassicisme, en música seria Beethoven.

Apol·loEscultura d’Apol·lo, còpia romana imperial a partir d’un original grec del segle IV aC. Obra classicista (apol·línica).

En canvi la força estètica dionisíaca equivalia a Dionís; el déu del vi, de la festa, l’emoció, la passió i el plaer carnal. Representava la col·lectivitat, la integració de l’individu en la naturalesa i la pèrdua de la seva identitat. El pensament occidental, segons Nietzsche, ha oblidat aquesta força perquè té por a la foscor, a la mort i al patiment. “La vida és mort i patiment, com una tragèdia.” -Declara el filòsof- “La vida és fosca, no és clara”. En l’art, la força dionisíaca serien el Barroc i el Romanticisme. En música, Wagner (en la seva primera etapa) és dionisíac.

La tragèdia consistia doncs en la combinació de les dues forces: l’apol·línica, que donava claredat i ordre a l’obra, i la dionisíaca que donava passió i agitació a l’obra. Un cop la humanitat va decantar-se per Apol·lo en l’art, en la tragèdia i en el pensament; el món es va desequilibrar perquè va oblidar Dionís, indispensable en la vida.

DionísBacus bevent de Guido Reni, 1623. Obra barroca (dionisíaca).

Així doncs Sòcrates i Plató van creure que l’ànima, l’ésser humà, és immortal perquè en realitat tenien por a la mort i a l’obscuritat, la part dionisíaca de l’existència que mai van acceptar. Les religions monoteistes com ara el Cristianisme i l’Islam van ser hereves de la força apol·línica perquè fugien del plaer carnal i de la recerca de la satisfacció a canvi d’una vida destinada a la immortalitat de l’ànima, a la raó i a la veritat.

En conclusió, podem dir que Nietzsche és partidari de l’equilibri de les forces estètiques per aconseguir una vida, un art i una filosofia equilibrada. Per aquest motiu, el filòsof alemany es trobava identificat amb el pensament pre-socràtic, sobretot amb Heràclit, amb qui compartia certa sobèrbia intel·lectual.

Publicat dins de Filosofia, General, Gènere dramàtic, Mitologia, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , | 5 comentaris

Lisístrata

Lisístrata és una obra còmica de l’autor grec Aristòfanes representada per primer cop el 411 aC a Atenes.

L’obra se centra en el personatge de Lisístrata (el seu nom en grec Λυσιστράτη significa “qui resol els exèrcits”), una dona que decideix posar fi a la Guerra del Peloponnès juntament amb altres dones de diferents polis. Per aconseguir el seu objectiu van acordar fer una vaga de sexe fins que no hi hagués un tractat de pau entre els combatents.

A continuació, les dones prenen l’acròpoli d’Atenes i es fan amb el tresor de la ciutat que ha de servir per finançar el conflicte. Un cor d’homes vells les amenacen d’incendiar l’acròpoli si no els deixen passar. Poc després calen foc, però un altre cor de dones porta aigua i aquesta aconsegueix véncer el foc.

Lisístrata
Dibuix on s’hi representa Lisístrata rebutjant els homes fins que no facin un tractat de pau.

Més tard arriba el magistrat d’Atenes i demana a les dones que obrin la porta. Les rebels reaccionen amb violència, però Lisístrata insisteix que el deixin passar i que l’interrogui. La protagonista de la comèdia explica al magistrat com se senten les dones quan hi ha guerres sense cap motiu i els seus efectes són cruels, assegura que els homes prenen decisions poc encertades i les dones quan volen donar la seva opinió no se les escolta. A més a més, moltes dones joves esperen amb els seus fills la tornada dels seus marits i pares que potser mai es dóna. Lisístrata afegeix que els homes encara que siguin vells, poden casar-se les vegades que vulguin, en canvi les dones només poden casar-se quan són joves i desitjables pels homes.  Tot seguit, Lisístrata torna amb les seves companyes que s’intenten escapar.

Sobtadament, un jove anomenat Cinèsies es presenta a l’acròpoli buscant a la seva esposa Mirrina en plena desesperació per la manca de sexe. Mirrina li explica la situació i quan Cinèsies jura que no anirà a la guerra, Mirrina prepara el llit per unir-s’hi, però en realitat l’enganya i es torna a tancar a l’acròpoli.

Finalment un herald espartà es presenta al magistrat d’Atenes per demanar-li una treva per aturar aquesta abstenció de sexe. Encara que al magistrat li provoca riure la situació, està d’acord amb l’espartà per posar fi al conflicte. Els delegats d’Atenes i Esparta es troben amb Lisístrata i aquesta última els presenta una bella donzella que es diu Reconciliació, que els porta a acordar la pau pels desitjos que la noia els inspira. Així doncs, la comèdia acaba amb la celebració de la fi de la guerra on tant homes com dones ballen, canten i beuen junts.

Lisístrata és una comèdia que tracta temes universals que afecten a les persones durant tota la història: la desigualtat sexual i la recerca de la pau. Sembla mentida que després de quasi 2500 anys, els humans encara no haguem trobat la solució definitiva a aquests problemes. Encara patim violència de gènere i moltes persones moren cada dia per la guerra i la misèria que porta amb ella. Un cop més els grecs ens mostren amb senzillesa la convivència entre homes i dones i la capacitat de pactar la pau per beneficiar un poble que pateix amb la guerra. Tant de debó als països que actualment estan en guerra hi haguessin Lisístrates que tinguessin el valor necessari per reclamar la pau, però és clar, les condicions no són les mateixes perquè les guerres modernes afecten molt més al gruix de població civil. Nosaltres simplement podem contribuir amb el projecte de la pau sent menys sexistes, més tolerants amb les opinions diferents a les nostres i intentant afavorir una millor convivència entre les persones del nostre voltant.

Publicat dins de Comèdia, General, Gènere dramàtic | Etiquetat com a , , , , , , | 24 comentaris