Per què la literatura grega és mitogràfica?

La literatura grega és mitogràfica, és a dir, els seus arguments i continguts són sobretot temes mítics. Dit d’una altra manera, coneixem els mites grecs gràcies a la literatura grega.  Si bé mitologia vol dir  tant conjunt de mites com ciència que estudia els mites a partir de μύθος (mythos), «paraula, faula, conte, història, etc. » i –logia, un pseudoderivat de λόγος «raonament, estudi», la mitografia a partir del grec μυθογραφία (mythografia) de μύθος  i γράφω (graphō), «escriure, descriure» és la «descripció dels mites ».

De vegades, tracta un mite en particular, com per exemple, la Medea d’Eurípides, que es centra en el personatge de Medea una vegada es va desterrar junt amb Jàson a Corint, no explica les gestes anteriors de la maga sinó que la obra es basa en el moment de patiment de l’heroïna, quan és repudiada per Jàson, planeja i executa la seva venjança i per últim fuig.

D’altres fan com una mena de recopilació, com per exemple en el cas de l’Odissea, en la qual es fan referència sobretot a les aventures d’un personatge en concret, Odisseu, i als vint anys que passa vagant pel mar, desembarcant a llocs intrèpids, perillosos i desconeguts amb la seva tripulació. Però, tot i que dins de la història d’aquest personatge ja hi ha diferents mites, també n’esmenten d’altres com ara, l’exemple més clar seria el de la guerra de Troia.

La Teogonia d’Hesíode és un clar exemple dels orígens de la tradició mitogràfica que arranca en la literatura grega i continuarà  fins als nostres dies amb obres com l’heptalogia de Harry Potter o la novel·la mitològica actual, Odisseu de Manfredi. En l’època hel·lenística gaudirà d’un moment d’esplendor amb La Biblioteca del Pseudo-Apol·lodor. En la literatura llatina, val a esmentar Les Metamorfosis d’Ovidi i Les faules d’Higí.

Així doncs, en conclusió, la literatura grega, des de l’èpica d’Homer i d’Hesíode i posteriorment amb la lírica i el teatre, s’inspira bàsicament en la mitologia grega. Només cal fer un petit exercici i pensar en una obra grega de l’antiguitat, que tots coneguem, ens vindran de seguida al cap històries d’herois, déus, nimfes, monstres diversos… Tots relacionats amb la mitologia.

“El triomf de la civilització” de Jacques Réattu (1760-1833)

Publicat dins de General, Mitologia | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

Maria Callas i Medea

El personatge de Medea a escena va unit a dues grans dones: Núria Espert i Maria Callas.

El dia en què Maria Callas hagués fet noranta anys, Google li ha dedicat el seu Doodle:

MariaCallas

2 de desembre de 2013 Doodle de Google

El nom de Maria Callas va quedar immortalitzat per l’òpera, però també pel personatge euripideu de Medea, tant en la versió cinematogràfica gràcies a la Medea de Passolini com en la seva interpretació magistral en la Medea de Cherubini.

Què en saps de Maria Callas? Per què creus que va interpretar tan bé el paper de Medea? El pot representar qualsevol actriu? Quina va ser la tragèdia de Maria Callas? Quina relació va tenir amb la seva mare?…

Publicat dins de Actualitat, Cinema, General, Personatges, Pervivència, Tragèdia | Etiquetat com a , , , | 6 comentaris

Gèneres de la literatura grega

Hem fet una taula sobre alguns dels gèneres i subgèneres de la literatura grega. L’èpica i la lírica són alguns dels gèneres de la literatura grega. La filosofia, la historiografia, l’oratòria són subgèneres de la prosa. La comèdia i la tragèdia són subgèneres del drama.

Gènere Característiques Persona Format
Èpica Es narren en hexàmetres i amb estil majestuós els ideals d’un poble. 3a vers
Lírica Poesia cantada amb acompanyament d’un instrument que enalteix la individualitat del poeta. 1a vers
Historiografia Descripció de llocs desconeguts i narració de guerres amb objectivitat 3a prosa
Filosofia Es plantegen qüestions com l’origen del món, l’existència i el coneixement, la veritat, etc. 3a vers/prosa
Oratòria L’objectiu és convèncer mitjançant arguments. L’art del discurs. 1a prosa
Tragèdia Arguments seriosos de tema mític 2a vers
Comèdia Crítica ferotge contra alguns ciutadans i contra la societat contemporània. 2a vers

 

 Andrea i Irina Balart

2n Batx.C

 

 

Publicat dins de Gènere dramàtic, Lírica, Tragèdia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

Antígona, entre l’obra d’art i el missatge político-moral

La major part de la història de l’art, o almenys fins el segle XX, ha agafat com a model les obres d’art clàssiques i els seus cànons de bellesa, sobretot en arquitectura (el Partenó) i en escultura (el Dorífor de Policlet o la Venus de Milo). En la història de la literatura també podem trobar contínues referències literàries als clàssics: a l’Odissea i la Ilíada d’Homer, a la poesia lírica arcaica o a les tragèdies gregues, com ara l’Antígona de Sòfocles.

Per tant, considerem obres d’art tant als monuments i escultures com a les elegies, els poemes èpics o a les representacions teatrals tràgiques. Potser és pel seu dramatisme, la seva intensitat emocional o per la transcendència filosòfico-moral; tanmateix ningú de nosaltres negaria que ni Praxítel·les ni Sòfocles no són artistes i que conseqüentment les seves obres no són art, ja que associem una obra d’art amb la contemplació estètica i el plaer de l’espectador i efectivament la literatura grega ho aconsegueix.

No obstant, alguna vegada us heu plantejat si els grecs consideraven art el que actualment nosaltres en considerem? Avui en dia quan llegim la Medea o la Ifigenia a Àulida d’Eurípides ens emocionem i ens exaltem, sigui per la ràbia o per llàstima que ens inspira el destí d’algun dels personatges, però el cas és que gaudim llegint-les i contemplant-les. Però us heu qüestionat algun cop si l’objectiu del dramaturg o de l’artista grec era el d’agradar al públic o bé el de donar un missatge político-religiós a la societat grega?

Medea

Medea enfurismada d’Eugène Delacroix, 1862. Representa el clímax de la tragèdia de Medea d’Eurípides.

Posem el cas de l’Antígona de Sòfocles. L’autor simplement vol conmoure el públic amb el sacrifici de la seva heroïna o bé pretén alguna cosa més? Us proposo relacionar la tragèdia amb el seu context històric: segle V aC, instauració de la democràcia a Atenes. En l’obra dramàtica, Creont és un tirà, representant de l’antic règim aristocràtic atenès. Sòfocles mostra al rei tebà com a malvat, egoista, irrespectuós amb els déus… Tanmateix Antígona és valenta, justa i respectuosa amb els déus. Aquests dos personatges totalment oposats moralment poden representar un paral·lelisme amb la situació política grega del moment: el conflicte polític entre aristocràcia i democràcia.

Pèricles i el govern democràtic volien fer entendre al poble grec que el seu règim polític era el millor perquè era just i generós, com Antígona, i aquí entra el paper dels intel·lectuals: donar un missatge político-moral determinat als seus espectadors. I realment ho varen aconseguir perquè avui en dia considerem que la democràcia és el sistema polític menys imperfecte de tots. Tanmateix no s’explica que alguns dels filòsofs més grans de tots els temps, com ara Sòcrates i Plató, pertanyien al grup social i conseqüentment polític dels “dolents”.

Llavors quan els grecs assistien a una representació teatral d’Antígona gaudien dels seus aspectes artístics com ho faríem nosaltres actualment o bé reflexionaven sobre el missatge polític i moral que donava la tragèdia? Si la segona d’aquestes és certa, com s’entén que una obra d’art no tingui la funció principal d’agradar als seus espectadors? I si potser Antígona no és una obra d’art? Llavors si les obres literàries, escultòriques i arquitectòniques gregues no tenen una funció estètica sinó una de religiosa, política o moral on trobem les vertaderes obres artístiques gregues? I si no n’hi ha?

Antígona

Antígona de Frederic Leighton, 1882. Funció estètica o política?

Segons Jacobo Storch de Gracia en “El Arte de la Belleza” dins de Grandes Civilizaciones (Madrid, 2000) els grecs no tenien una paraula per a “art” (les llengües romàniques l’hem agafat de la paraula llatina “ars”). En el seu lloc els grecs utilitzaven la paraula τέχνη, heretada pel català com a “tècnica”. Així doncs el que nosaltres considerem com a art els grecs ho consideraven com a tècnica, com a artesania i, per tant, l’artista era considerat com un artífex o artesà que realitzava una escultura o un poema com qui produïa una sabata o una taula. No seria fins a l’Humanisme i el Renaixement que l’artista començaria a independitzar-se de la seva condició d’artesà, i no seria fins fa relativament poc (segle XX) que l’obra d’art es desfaria de qualsevol funció que no fos estètica.

Publicat dins de Article d'opinió, General, Gènere dramàtic, Pervivència, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , , , , | 1 comentari

Textos: Descripcions de quadres de Filòstrat

Una nau que solca el riu amb el soroll dels rems; una noia a la proa i al seu costat un hoplita; un home que entona un cant acompanyat de la cítara i amb una alta tiara al cap; i una serp que repta enrotllant el seu cos en una alzina sagrada, i el cap pesant, per culpa de la son, li penja cap al terra. Pots reconèixer el riu: es tracta del Fasis, i també Medea, i l’hoplita de la proa ha de ser Jasó, i, per la tiara i la cítara que veiem, després de la prova dels braus, ha adreçat un fetill a la serp per fer-la dormir, i la pell del moltó d’or ha estat robada; tot seguit, els mariners de la nau Argo han fugit, mentrestant l’acció de la noia ja ha estat descoberta pels colcs i per Eetes.

Filòstrat, Descripcions de quadres 3. 11 (text PAU Grec 2006)

  • Per quina famosa expedició és coneguda la nau Argo? Quin era l’objectiu d’aquesta expedició? En quina obra de la literatura grega la trobem?
  • En quin punt de l’aventura es troben els protagonistes en el quadre que descriu l’autor del text?
  • Com segueix el mite: on aniran?, què els passarà?, per quin fet esgarrifós esdevindrà famosa Medea? Quin tràgic grec ens l’explicarà? A quin complex dóna nom i per què?
  • El text esmenta també Orfeu: per quina habilitat especial és conegut aquest personatge mitològic?
  • Fes recerca i enllaça l’obra d’art que reflecteixi el que explica el text. No t’oblidis de dir-ne el perquè.

 

Publicat dins de Èpica, General, Mitologia, Personatges, Pervivència, Selecció de textos, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , , , , | 15 comentaris

Literatura grega i astronomia

Nosaltres, la Irina i l’Andrea Balart, alumnes de Grec 2 en el nostre bloc “El cel dels mites”, hem anat a les fonts clàssiques gregues i llatines per buscar informació sobre l’astronomia.  En aquest cas us parlarem sobre les fonts gregues que hem utilitzat com a referència.

Els autors grecs que hem consultat són: Alceu, Eratòstenes,  Hesíode, Homer, Píndar i Safo. Tots ells van escriure les seves obres  entre els segles  VII i I a.C.  Homer, Hesíode, Alceu i Safo són de l’època arcaica (VIII-VI aC), Píndar és de l’època clàssica (VI-V aC) i Eratòstenes és de l’època hel·lenística (IV-I a.C). La majoria d’autors grecs pertanyen a la Grècia continental (Píndar i Hesíode són de Beòcia; Safo i Alceu de la Grècia Asiàtica, concretament de l’illa de Lesbos, i Homer de Quios o d’alguna ciutat de la Jònia). Eratòstenes, en canvi, ve de Cirene (ciutat de Líbia).

La majoria dels textos que ens han facilitat dades sobre l’astronomia en les fonts gregues van dirigits a un públic general, tret d’Eratòstenes de Cirene, que és un text especialitzat.  La majoria dels textos estan escrits en vers (com el poema de Safo o el d’Alceu) i utilitzen recursos retòrics, tot i que d’altres estan escrits en prosa (com els Catasterismes d’Eratòstenes) i utilitzen recursos lingüístics. Homer i Hesíode fan servir com a gènere literari l’èpica, que és el gènere poètic on es narraven, en tercera persona i en un estil majestuós, els interessos i els ideals d’un poble; Alceu, Safo i Píndar fan servir la lírica, gènere que reivindica la individualitat del poeta, que per primera vegada, parla d’ell mateix i dóna la pròpia visió del món; Eratòstenes fa servir la prosa científica, que en un principi va néixer lligada a la filosofia,i s’adequa molt bé al rigor analític que requereix la investigació científica i tracta temes tan diversos com l’astronomia, la medicina, la matemàtica, la física o la biologia. Tanmateix el polifacètic Eratòstenes és un dels científics més brillants de l’antiguitat que va dirigir durant més de vint anys la biblioteca d’Alexandria i va recollir en quaranta-quatre capítols independents les històries que la mitologia atorga a l’origen dels astres i les constel·lacions. Els seus Catasterismes tenen un estil àgil i fresc, gens feixuc ni grandiloqüents. Tanmateix, algun comentari seu es fa ben evident que la seva obra té més de dos mil anys, com és el cas de no situar l’Óssa Menor a prop del pol nord, o quan esmenta obres que hem perdut per sempre.

Època Gènere Autors
Arcaica (VIII-VI ac) èpica Homer i Hesíode
lírica Alceu, Safo
Clàssica (VI-IV aC) lírica Píndar
Hel·lenística (IV-I aC) prosa científica Eratòstenes
Publicat dins de General, Mitologia, Prosa | Etiquetat com a , , , , , , , , | 1 comentari