Hipsípila: de la mitologia a la tragèdia

Hipsípila (o Hipsípile) salvant el seu pare Toant

En la mitologia grega, Hipsípila era la reina de Lemnos. Durant el seu regnat, Afrodita va maleir  les dones de l’illa per desatendre els seus santuaris, per la qual cosa aquestes van desenvolupar un cas extrem d’alitosi que repugnava els homes de la nació. Per aquest motiu, els homes van començar a mantenir relacions amb les esclaves que havien estat capturades durant les invasions a Tràcia. Les dones de Lemmos van resoldre-ho venjant-se dels homes: una nit, van matar tots els seus parents homes; però només Hipsípila va perdonar un home: el seu pare, Toant.

Poc temps després de la matança d’homes, Jàson i els argonautes van parar a Lemnos en el seu camí cap a Còlquida. Els argonautes van romandre a Lemnos diversos mesos i, en aquest temps, van mantenir relacions amb les dones de l’illa, Jàson concretament amb Hipsípila, qui es va quedar embarassada i Jàson li va jurar fidelitat eterna.

D’aquesta unió van néixer els bessons Èuneu i Nebròfon. Jàson va continuar el seu viatge amb els seus dos fills i aviat va oblidar-se de la seva promesa.

Les dones lèmnies, furioses amb Hipsípila perquè havia salvat el seu pare, van obligar-la a fugir per conservar la seva vida. Va ser capturada per pirates i aquests la van vendre a Licurg, el rei de Nèmea. L’esposa d’aquest, Eurídice, va destinar  Hipsípila la cura del seu fill Ofeltes.

Quan els argius van marxar contra Tebes, van passar per Nèmea i, després de trobar Hipsípila, aquesta els va ajudar portant-los a una font perquè traguessin l’aigua que necessitaven. En fer-ho, va deixar el nen per un moment; va ser llavors quan una serp es va enroscar en ell i el va mossegar, causant la seva mort. La seva mare va tractar de salvar-ho, però ja era tard, llavors va decidir matar la serp i, posteriorment, sepultar el seu fill. Eurídice va condemnar a mort Hipsípila, però va salvar-se gràcies a Amfiarau, que formava part  de l’expedició contra Tebes. En memòria d’Ofeltes es van crear els Jocs Nèmeus.

Espero que aquesta introducció mitològica al personatge d’Hipsípila us ajudi a entendre millor la tragèdia en part perduda d’Eurípides que ens hem de llegir i anar a veure representada pel grup Komos de l’institut Districto Marítimo de València al teatre Joventut d’Hospitalet de LLobregat dia 25 de març.

Actriu representat  Hipsípila a l’obra de teatre

Cartell publicitari de l’obra de teatre Hipsília del grup Komos 

Per cert, quin any la va escriure Eurípides? Quin any es va representar a Atenes? Fins quan i on no es torna a representar damunt de l’escenari, tot i que gaudí d’una lectura dramatitzada amb vestuari en el teatre Stuart Street Playhouse de Boston en una versió anglesa d’Athan Anagnostopoulos? Què us sembla tot plegat?

Nora Domingo Luengo
2n Batxillerat
Grec

Publicat dins de Adaptació literària, General, Mitologia, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , , | 8 comentaris

L’enigmàtica Esfinx

L’altre dia, mentre recorria amb dolçor l’exposició Mediterrani. Del mite a la raó, vaig copsar, encara ara, el veritable sentit de l’Esfinx, el monstre amb cos de lleó, ales d’ocell i cara de dona, que presentava enigmes als viatgers que anaven cap a Tebes.

De fet, no m’equivoco si penso que l’haureu relacionat directament amb el mite d’Èdip. Certament, haureu fet bé. L’Esfinx, penso jo, ha viscut ben amagada sota el gran paper de l’heroi tràgic. És per això que us convido a fer un pas més: pretenc posar en relleu la figura mitològica que representa la lluita per la saviesa.

Tot i el seu aspecte monstruós, aquest ésser solitari no posava a prova la força dels humans, sinó la seva intel·ligència. Amb paraules ambigües i enrevessades com la seva figura, llançava preguntes enigmàtiques sobre la condició humana o l’organització del cosmos, i devorava els qui es quedaven muts o erraven la resposta. I malgrat la seva figura imponent, es jugava la vida amb cada pregunta.

En arribar a les portes de Tebes, Èdip es va enfrontar a l’Esfinx, que li va preguntar: «Quin és l’ésser que camina amb quatre potes al matí; amb dues, al migdia; i amb tres, al vespre?». En respondre «L’home», Èdip va resoldre l’enigma i va alliberar la ciutat del monstre, que es va precipitar sobre el buit. D’aquesta manera, segons Hegel, va néixer la filosofia. Però els enigmes, malgrat la tenacitat dels filòsofs, mai no es resolen del tot. Després de l’oblit, el menyspreu i la caiguda dels déus de l’Olimp, el món es va tornar digne d’estudi. El filòsof havia d’aventurar-se per camins poc transitats per investigar els misteris del món.

En l’Antiguitat, el cosmos era un enigma. Es creia que era la llar on vivien els déus, les peripècies dels quals eren narrades pels mites, amb què es pretenia donar una explicació sobre l’origen i el desenvolupament del món habitat pels homes.

Èdip i l'Esfinx

Èdip i l’Esfinx (1864) de Gustave Moreau

Cap al segle VI aC, a les costes jòniques i de la Magna Grècia la pregunta de l’home sobre el cosmos va canviar: la qüestió ja no era «com es va esdevenir», cosa que implicava recórrer a explicacions transcendents sobre la creació, sinó «què el constituïa», quins eren els elements i les arrels del món. Així doncs, els herois d’aquella nova era van ser els filòsofs i els historiadors, que van aprofundir en l’obscuritat que projectava l’Esfinx narrant les raons que explicaven els fets i intentant resoldre els enigmes del món.

Ceràmica grega amb Èdip i l'Esfinx de Tebes

Èdip i l’Esfinx de Tebes, Cílix d’imatges vermelles, c. 470 aC, de Vulci, atribuïda al pintor d’Èdip, Museus Vaticans

Tenint en ment, doncs, que la criatura va ser enviada als humans pels déus, concretament per Hera, s’ha de creure més en aquest inofensiu monstre, car la seva única intenció és que ens enfrontem sense por als misteris del món i de l’ésser humà a través del pensament. Finalment, per sortir del laberint, em responc l’enigma: l’Esfinx és com un far en la nit, una evident invitació a la reflexió.

Dani Colom, estudiant de Filologia Clàssica a la Universitat de Barcelona

Publicat dins de Article d'opinió, Filosofia, General, Mitologia, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

Exposició a l’IPM: Dona i literatura

Dissabte 8 de març va ser el Dia Internacional de la Dona Treballadora i els alumnes de Grec de l’institut Premià de Mar vàrem fer, entre tots una petita exposició, en recordança de la dona grega ja que, malgrat fou menystinguda i silenciada, algunes aconseguiren despuntar. Tot seguit compartirem hic et nunc les poetes i alguns personatges femenines de la literatura grega.

En Víctor Sánchez ha escrit el poema d’Antípatre de Tessalònica sobre les nou muses mortals.

Antípatre de Tessalònica.

Personatges literaris:

Publicat dins de Exposició, General, Gènere dramàtic, Lírica, Personatges | Etiquetat com a , , | 4 comentaris

Ιλιάδα η εμή de Γιώργος Κούμουρος

G.Koumouros

G.Koumouros

Feu d’ulls al Víctor i comenteu aquestes fotografies així com aquest vídeo que recull, des del passat novembre i fins a finals de març, l’exposició del pintor xipriota George Koumouros a l’Aeroport Internacional d’Atenes, Ιλιάδα η εμή, a partir de la Ilíada d’Homer. Aquesta exposició itinerant recull reproduccions, esbossos, fotografies, dibuixos i la projecció d’un vídeo.

[youtube]http://youtu.be/x7SjfKmxm0w[/youtube]

Què us ha semblat? Quin episodi homèric us ha agradat més en aquesta Ilíada visual? En coneixeu d’altres?

Publicat dins de Actualitat, General, Pervivència | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

Núria Espert, una Actriu de tragèdia

Sílvia Cóppulo acaba d’entrevistar l’actriu, directora i empresària Núria Espert en El divan de Catalunya ràdio:

Núria Espert amb quina obra aconseguí l’èxit als dinou anys? Quines obres gregues (i llatines) ha representat? Quina ha interpretat més vegades al llarg de la seva vida que li ha valgut el doctorat honoris causa per la Universitat Complutense de Madrid?…

Entre d’altres, encara recordo l’emoció que vaig sentir amb la Medea de Michael Cacoyannis.

Núria Espert, Medea

rdE. Con Acento. Almanaque. Nuria Espert en ‘Medea’ from CTRO. DE DOCUMENTACION TEATRAL on Vimeo.

Publicat dins de Actualitat, General | Etiquetat com a , , , , , , | 2 comentaris

Per Sant Jordi, punts de llibre!

Aquest Sant Jordi, també farem punts de llibre per tal de donar a conèixer la literatura grega, tal com vàrem fer amb L’ase d’or de l’escriptor romà Apuleu. T’hi apuntes? Pot ser fet a mà o amb l’ordinador; ha de ser original. El text elegit ha de ser en grec i traduït, si es vol, a qualsevol llengua moderna. Deixa en comentari l’enllaç digital abans del 4 d’abril de 2014 i, abans de Sant Jordi, pots lliurar a Informàtica 1 (edifici Cristòtol Ferrer de l’institut Premià de Mar) l’original per tal de ser exposat al claustre el dia de la Diada. El punt de llibre més votat serà premiat segons dictamini la comissió de Sant Jordi. De part meva, es lliurarà un exemplar de Poetes gregues antigues.

 photo nyela_small.jpg

Nossis de Lòcrida per Núria Yela

Publicat dins de Celebracions, General, Selecció de textos | Etiquetat com a , , | 11 comentaris