L’amor a la cartellera teatral de Barcelona

L’amor, igual que a la vida real, és un tòpic predominant a la cartellera teatral de Barcelona amb referents clàssics. I és que tant a la literatura, com al cinema o al teatre l’ésser humà tendeix a recórrer a aquest sentiment, o és algú ha vist mai alguna pel·lícula en la qual no se’n parli?

En la mitologia grega, Eros (en grec Ἔρως, ‘amor’) és el déu de l’amor, el déu responsable de la luxúria, l’amor i el desig, i era també déu de la fertilitat. El seu equivalent en la mitologia romana era Cupido (‘desig’).

Eros

En l’obra de Plaute Amphitrion, el déu Júpiter s’enamora d’Alcmena, esposa del general Amfitrió. Júpiter adopta l’aspecte d’Amfitrió per passar una nit amb la seva estimada. El déu li deixa un record a Alcmena al ventre, Hèracles, també embarassada d’Amfitrió. En aquesta obra podem veure fins a quin punt estem disposats a arribar per tal d’aconseguir tenir un apropament amb qui estimem, encara que sigui mitjançant enganys i mentides.

Alcmena embarassada tant de Júpiter com d’Amfitrió

Júpiter, però, és conegut per les tantes infidelitats cap a Juno; per seduir Leda es va esdevenir en un cigne i, així, poder violar-la. A la cartellera teatral hi trobem una altra violacióLucrècia, a més de l’amor sincer entre Lucrècia i Col·latí. Quan Col·latí parla sobre la fidelitat de la seva dona i l’enyorança que mostra ella quan ell no hi és, desperta el desig carnal de Tarquini cap a Lucrècia per capritx. Per això, aquest últim acaba violant-la.

Tarquini amenaçant a Lucrècia

En la funció protagonitzada per Jordi Martínez, Els homes són de Mart i les dones de Venus, exposa amb humor els conflictes que es produeixen en una relació sentimental i les seves possibles solucions. D’aquesta manera, fa referència a l’amor entre un home i una dona, la seva convivència i les seves diferències; que per molt que estimem una persona, sempre hi haurà problemes entremig que dificultaran la relació.

A La mort d’en Sòcrates hi trobem un altre tipus d’amor: un sentiment incondicional que sent Plató cap a Sòcrates. Aquesta representació està basada en L’Apologia de Sòcrates, on Plató deixa per escrit les paraules pronunciadas per Sòcrates en el judici que va acabar amb un tràgic final; d’aquesta manera el seu deixeble li fa un clar homenatge al seu mestre Sòcrates, que tant li havia ensenyat.

El somni d’una nit d’estiu gira entorn d’un caos amorós. Tot comença amb l’aproximació del casament del duc d’Atenes i la reina de les Amazones, un amor sincer i sense traves. Per altra banda, Hèrmia i Lisandre, dos enamorats no correspostos, decideixen fugir disposats a lluitar en contra dels que no accepten el seu amor, ja que el pare de la noia volia que s’esposés amb un altre jove, Demetri. El pretendent de la noia persegueix els fugitius i, alhora, Demetri és perseguit per Helena, perdudament enamorada d’ell, però aquest amor és, més aviat, platònic. L’autor d’aquesta obra, Shakespeare, va prendre com a referent el mite clàssic Píram i Tisbe.

En la representació A Mots de ritual per a Electra, basada en Les Coèfores d’Èsquil, hi trobem un cas d’incest entre Electra i el seu germà Orestes, el qual impulsa a tots dos a venjar l’injust assassinat del seu pare Agamèmnon dut a terme per Clitemnestra, la mare dels joves, i el seu amant Egist. En la literatura grega també trobem un altre cas d’incest a Èdip Rei, una tragèdia de Sòfocles, en el qual Èdip mata el seu pare i es casa amb la seva mare sense ser conscient de la seva autèntica descendència.

El retrobament d'Orestes i Electra

El retrobament d’Orestes i Electra

A Dido reloaded / Go, Aeneas, go! tracta del mite clàssic de Dido i Eneas sobre un amor impossible, l’etern conflicte entre el desig i el deure. Quan Dido i Eneas es troben, s’encreuen dues cultures diferents i el seu amor sorgeix més pels interessos polítics que pels desitjos personals. Dido té por que el seu romanç amb Eneas pugui afectar els seus deures com a líder. 

A la cartellera teatral de Barcelona amb referents clàssics hi predomina, prou semblant a la vida real, tant l’amor sincer, incondicional, autèntic, com enganys i mentides per amor, desitjos carnals extrems que acaben en violacions, incest entre germans, amors no correspostos, impossibles o platònics; i és que qui ha dit mai que l’amor fos fàcil? Per què l’ésser humà té la necessitat innata de buscar algú amb qui compartir moments? Per què ens sentim més feliços al costat d’algú que ens estimi i ens mostri afecte? Per què sentim una insuficiència la qual ens llença a la recerca d’algú que ens ompli aquell buit que per nosaltres mateixos no podem? Per què sentim que se’ns cau el món a sobre de les espatlles quan no som correspostos? Per què busquem enamorar-nos si sempre patim per amor? La naturalesa humana ha estat creada de manera que li donem una importància excessiva a aquest sentiment. Però per què recorrem a aquest referent? Què ens crida d’atenció de l’amor? Potser busquem identificació en tot allò que és fictici o potser volem aprendre per tal de no cometre els mateixos errors. En efecte, és un dels temes predominants a la vida i sense amor no podríem viure. El teatre és la vida mateixa i, per això, no hi ha obra sense amor ni temporada teatral sense aquest tòpic.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Teatre clàssic amb l’Institut Premià de Mar

El 10 d’abril els alumnes de 4t d’ESO i els de 1r de batxillerat de grec i llatí vam anar a Tarragona per veure dues representacions teatrals: Les Coèfores i El Soldat Fanfarró, de les quals vaig elaborar els tràilers. Ambdues representacions van ser produïdes per In Albis Teatro, uns joves de l’IES Fuente Nueva de Morón de la Frontera, que comparteixen el gust per les humanitats, que van venir des de Morón de la Frontera (Sevilla) per representar-nos les obres dins el XIX Festival de Teatre Juvenil Grecollatí de Prósopon.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jJ202HjTUa4[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0m11qoeR53Q[/youtube]

L’any passat els alumnes van anar també a Tarragona a veure dues representacions produïdes per In Abis Teatro: Les Bacants d’Eurípides i El Soldat Fanfarró de Plaute. A més a més, José Luque Camera i alguns actors els hi van concedir una entrevista.

El 25 de març d’enguany, els alumnes de 2n de batxillerat de llatí, els de literatura universal i alguns de 4rt d’ESO van anar a veure dues obres grecollatines al Teatre Joventut d’Hospitalet de Llobregat. Van gaudir de la representació d’Hipsípila del grup de teatre Komos i El Soldat Fanfarró a càrrec del grup Ela-Ela Teatre.

El 6 de març del 2013 els alumnes de 1r i de 2n de batxillerat de grec van anar al Teatre Joventut d’Hospitalet de Llobregat per veure els Bessons de Plaute i Medea d’Eurípides.

Medea d’Eurípides

Bessons de Plaute

L’any 2010 els alumnes 1r i de 2n de batxillerat de grec van anar a veure Electra de Sòfocles, representada per Clara Segura, en el TNC. Després els alumnes van gaudir d’una trobada amb la Clara, ja que havia estat també alumna de la Margalida.

Electra de Sòfocles

El 10 de març del 2015 els alumnes de llatí i grec anem a veure dues funcions: Lisístrata d’Aristòfanes i Càsina de Plaute al Teatre Joventut d’Hospitalet de Llobregat. Les representacions es duran a terme dins del XX Festival Juvenil de Teatre Grecollatí.

Publicat dins de Comèdia llatina, General, Tragèdia grega | Etiquetat com a , , , , , , , , , , , , | Deixa un comentari

Teatres a Barcelona amb referents clàssics

En la següent presentació he afegit els teatres de Barcelona que tenen un nom amb referents clàssics.

Powered by emaze

Publicat dins de General, Teatres a Barcelona | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

Les obres de teatre clàssic grecollatí al Romea

Tot i que aquesta temporada no tingui en cartellera cap tragèdia, ni comèdia de la literatura grega i/o llatina, en la meva recerca he pogut esbrinar que el Teatre Romea ha ofert durant diverses temporadas obres de teatre clàssic grecollatí.

El febrer de 1924 es va representar Èdip Rei, obra de Sòfocles versionada per Carles Riba i el gener de l’any 1952, Medea.

El 1989 a càrrec de la Companyia Centre Dramàtic es va dur a terme La Néta del Sol, versionada per Josep Cornudella.

sol

neta

Comèdies de Plaute s’han representat tant El Soldat Fanfarró adaptada per Francesc Alborch  i dirigida per Pere Raich el 1977, com Qui vol l’olla el 1981 versionada per Josep Torrents i La Comèdia de l’Olla, una única funció l’any 1967 i una altra l’any 1977, traduïda i adaptada per Francesc Nel·lo.

La Pau retorna a Atenes, comèdia d’Aristòfanes, es va representar la versió de Rodolf Sirera al Teatre Romea l’any 1977; Les Bacants d’Eurípides, el 1987, dirigit per Salvador Tàvora.

baca

b

Antígona de Sòfocles, adaptada per Salvador Espriu, és l’obra clàssica que més s’ha representat. Ha tingut lloc el 1951, el 1967, el 1969 i el 1979.

d

x

Publicat dins de Comèdia grega, Comèdia llatina, General, Teatres a Barcelona, Tragèdia grega | Etiquetat com a , | 1 comentari

XX Premis Butaca

Enguany, els Premis Butaca, considerats els guardons de referència del món del teatre a Catalunya, han tingut lloc al Teatre Principal.

Els Premis Butaca van ser creats l’any 1995 per Glòria Cid i Toni Martín, conductors d’un programa a la ràdio de Premià de Mar, amb l’objectiu de crear uns premis escollits exclusivament per als espectadors.

Des del 2001 fins al 2005 l’entrega de premis va tenir lloc a Premià de Mar, durant tres anys consecutius es van dur en el Pavelló d’Esports. Però a partir del 2006 s’han entregat en diferents espais com a Viladecans (Barcelona), en el Pavelló d’Esports Teresa Maria Roca (Mataró), en el Museu Marítim de Barcelona, a la Sala Tallers del TNC, entre altres llocs. 

gloria

La Glòria Cid i en Toni Martín assejant els Premi Butaca d’enguany

Entre els guardonats es troba l’actriu Clara Segura per la seva interpretació a l’obra teatral La rosa tatuada. La Clara Segura fa uns quants anys va interpretar Antígona i Electra, ambdues obres de Sòfocles sota la direcció d’Oriol Broggi, també guardonat per la seva direcció a l’espectacle L’orfe del clan dels Zhao.

Els guardonats del XX Premis Butaca

La gala d’entrega de premis completa:

També pots seguir els Premis Butaca a Facebook i a Twitter!

Publicat dins de Difusió, General | Etiquetat com a , , , , , , | 1 comentari

Ese Sísifo d’Arnau Vilardebò

El passat 14 de novembre vaig poder gaudir una estona molt divertida en la representació Ese Sísifo d’Arnau Vilardebò. L’obra es va representar a La Casa de los Cuentos.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=x9LN_4EeVuU[/youtube]

En aquesta obra, l’Arnau Vilardebò ens explica amb humor perquè les divinitats van castigar Sísif (astut, seductor, traïdor home de negocis, governant sense escrúpols i descarat amb tot allò humà i diví) a pujar cap a un cim una enorme pedra que sempre aconseguia escapar o el que és el mateix: tornar a començar eternament.

Ese Sísifo, de moment en castellà encara que l’està preparant en català, estarà disponible fins el 21 de desembre, però s’anirà renovant. La representació dura 1h i 15min.

L’obra és representada en la Casa de los Cuentos, un espai petit i molt acollidor, en el qual et sents molt a prop de l’actor. A través d’aquest espectacle coneixem una mica més la fascinant mitologia, una reflexió sobre allò humà i diví. L’Arnau, amb una actuació impecable i sense perdre el fil, ens culturitza mitjançant riures, reflexions i comparacions amb l’actualitat. Molt amablement, al final de la representació em va concedir una entrevista.

[youtube]http://youtu.be/SX3z0u2DYuU[/youtube]

Vilardebò no és el primer cop que utilitza un referent clàssic, a 88 infinits hi parla sobre constel·lacions barrejat amb mitologia, humor i ciència.

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari