LES EXPERIÈNCIES: SEGONES JORNADES DE WEBQUEST

Ja es poden començar a veure els vídeos de les experiències explicades durant les Segones Jornades de Webquest. Es troben a la pàgina principal del bloc de les jornades i val la pena fer una ullada ja que són l’evidència del treball dels alumnes amb les webquest.

Aquesta és la nostra presentació amb l’experiència del treball amb alumnes de la webquest: Els Fèlids:

AMB EL MES DE JUNY… TOCA VALORAR

Arriba el mes de juny i amb ell el moment de fer les valoracions
pertinents… i no només vol dir fer les avaluacions, és el moment de
repassar els projectes, veure com han anat i quina ha estat la seva
evolució. És l’única manera de veure quines són les seves perspectives
de futur, d’aprendre dels errors i valorar quins són els aspectes a
corregir, quins a millorar i quins a mantenir.

És
així com ha anat creixent el projecte de Ràdio Drassanes, un projecte
que s’ha anat ampliant amb els anys a través de la implicació de
diferent professorat i sobretot dels alumnes que s’ho han fet seu.
A
partir de tenir clar els objectius: "Millorar la competència
lingüística" hem anat dissenyant diferents activitats que s’han anat
formulant amb seccions radiofòniques.

Aquest
any hem iniciat una nova secció amb la intenció de realitzar un treball
interclasses i d’aconseguir que els alumnes de 6è, els més grans de
l’escola, tinguin un paper protagonista en el paper de dinamització de
la ràdio. Aquesta nova secció ha estat el "Recomanem". A l’escola hi
havia unes bústies on tots els nens i nenes ficaven les seves
propostes…. han recomanant passejos, sortides, jocs, llibres,
pel.lícules, programes de televisió… la veritat és que la
participació dels nens i nenes de l’escola ha superat les espectatives
inicials de l’equip de mestres… les bústies s’omplien ràpidament.

Els
més petits esperaven amb entusiasme l’arribada dels nois i noies de 6è
perquè els hi fessin preguntes i així poder opinar i sortir per la ràdio

Amb aquesta secció ens hem adonat de la importància que
té per l’escola el poder donar espai als nostres alumnes perquè siguin
protagonistes i que puguin interactuar entre ells…. generalment la
dinàmica i l’organització de les escoles fa que els nens i nenes
tinguin relació amb els companys d’aula o com a molt de cicle…. el
projecte de la ràdio, i aquesta secció en particular, ha permès
augmentar la relació entre els alumnes de diferents nivells.

És
evident que hi ha moltes coses a millorar…. no hi ha res mai
perfecte, però els aspectes de millora aniran en el sentit de
consolidar el protagonisme dels alumnes donant-lis la paraula i fer
créixer el sentiment d’escola a partir d’establir lligams entre els
alumnes de diferents edats.

Realment la
ràdio, és molt més que posar-se davant d’un micro…. les possibilitats
són infinites i podem arribar allà on ens proposem.


powered by ODEO

EL RESULTAT DE LA WEBQUEST

Els alumnes de l’agrupament flexible de llengua ja han acabat la tasca de la webquest Dins d’un còmic.

Havien de fer un còmic, és a dir ser capaços d’aplicar el que han après a la webquest: Lectura de plans, expressió gestual i llenguatge del còmic.

Evidentment hem treballat la llengua escrita (correcció de faltes i d’expressió a través de la pròpia producció), però també diferents aspectes de la competència digital i de la competència audiovisual:

  • Els nens i nenes han acabat dominant eines del programa GIMP per tal de convertir una fotografia a dibuix :

– Filtres-Artístic- Ressegueix vores amb negre
– Filtres-Artístic- Pintura a l’oli
– Filtres-Efectes de llum (per fer l’efecte de la llum de les llanternes)
– Eines-eines de color- brillantor (per enfosquir)

  • En el programa presentació de l’open office han inserit cada imatge i han fet servir les caixes de text per les narracions i els núvols pels diàlegs. Un cop han acabat, han exportat a imatge cada diapositiva convertint-la en vinyeta acabada.
  • Han fet taules en un document de text de l’open office i allà han inserit les diferents vinyetes per tal de realitzar el còmic (llibre) i així poder portar-lo a la biblioteca.

A més a més han après a treballar en grup, consensuant i decidint el guió així com el repartiment de tasques, mentre han pres consciència del procés de treball i de la responsabilitat vers els companys i cap a la feina a fer. S’han fet seva la feina i s’han implicat amb la tasca a realitzar.

La veritat és que ha estat una bona experiència, ara només ens queda fer l’avaluació…. part primordial de la webquest, ja tinc ganes de veure com va! De moment només puc dir que els nanos estan molt orgullosos de la feina que han fet.

Aquí teniu la tasca que han realitzat els nens i nenes.

ESCOLA D'ESTIU 2008


CURS TELEMÀTIC:

WEBQUEST,
UNA
EINA PER TREBALLAR AMB INTERNET A L’AULA.
Professors:
Comunitat Catalana de WEBQUEST.

INSCRIPCIONS:
del 26 de maig al 27 de juny
PREU: 28 €
Ingrés o transferència al compte de COMUNITAT
CATALANA DE WEBQUEST a
"La Caixa": 2100-3246-58-2200071449.

No oblidis fer constar el teu nom en efectuar
l’ingrés o la transferència.

Per qualsevol
qüestió: scapella@xtec.cat


INFORMACIÓ SOBRE ELS CONTINGUTS DEL CURS

Visiteu
els cursos de l’Associació Catalana per la telemàtica Educativa (ACTE)

Xerrada/taller sobre webquest

Demà es realitza
una sessió de
formació per als centres que estan desenvolupant Projectes
d’Innovació de TIC i ECA, a fi d’aconseguir una
millora en el seu desplegament.

Demà, 21 de maig, participo a la Jornada de
Formació dirigida a responsables de projecte i a equips directius i que tindrà lloc a la seu
del CRP de L’ Hospitalet de Llobregat, carrer Miquel Peiró,
47, 08906 L’Hospitalet de Llobregat
http://www.xtec.cat/crp-hospitalet

Aquest és el programa:

09.00 h a 09.15 h Acreditacions
i Benvinguda

09.15 h a 10.45 h Taller
de caceres del Tresor
a càrrec de Núria Comas
del
CEIP Sant Marc de Calldetenes

10.15 h a 11.00 h Esmorzar

11.00 h a 12.30 h Webquest
a càrrec d’ Anna Pérez CEIP Drassanes de
Barcelona

12.30 h a 14.00 h Eines
web 2.0 i l’educació
a càrrec dels
Tècnics de la Secció de

LA TROBADA DE BLOCAIRES A CALLÚS: ESCOLA 2018

Aquest dissabte passat, el 17 de maig, ens hem torbat a Callús un grupet de persones, algunes blocaires, d’altres iniciant-se a la blogosfera i d’altres sense bloc, però tothom preocupat per l’educació i amb moltes ganes de millorar l’escola actual.

Va ser una trobada on primer vam fer diagnosi de com està tot i després vam somiar una mica….. ens vam imaginar com volíem l’escola d’aquí a 10 anys i vam compartir així il.lusions alhora que iniciavem un debat sobre les línies d’actuació.

A tall de conclusió apunto aquí algunes de les idees principals:

  • Que aquesta trobada ha de ser (o podria ser, o hauria de ser…) l’inici d’un grup format per professorat que implicat en el món de l’educació sigui referent per la resta (tant professorat com administració).
  • Que somiar l’escola que volem implica poder "tastar" l’escola que volem, és a dir fer petits passos de millora…. i que això està a les nostres mans i que ho podem fer.
  • Que no podem caure en un "cercle viciós de queixes" si no que hem d’actuar.

Es van dir moltes coses més, de fet es poden seguir en aquest arxiu d’àudio (tot i que no és de molt bona qualitat), en el mapa conceptual i en el resum del bloc Escola 2018.

Jo em quedo amb les explicades anteriorment perquè crec que ho resumeixen tot i perquè sobretot són el mirall d’un estat d’ànim: que podem millorar les coses.

Em quedo també amb el plaer d’haver conegut en persona a gent que coneixia a partir dels seus blocs: l’Artur Tallada, el Xavier Suñé, el Marià Cano, la Irene Pelegrí…. estar amb la gent de Lacenet i Iearn-pangea: la Palmira, el Josep Guzmán, el Toni Casserras, el Boris, el Jaume Illa, el Ramón Barlam, o amb companys de batalla amb les webquest com són la Núria i el Sebas… en fi, una bona trobada.


powered by ODEO

MAPA CONCEPTUAL

CONCLUSIONS DE LA TROBADA

RÀDIO EN DIRECTE


Aquest any, per primer cop a Ràdio Drassanes, hem retransmès un
programa en directe. D’entrada, quan ens ho vam plantejar ens va
semblar tot un repte, però la veritat és que els reptes mai ens han fet
por.

D’aquesta manera hem passat a formar part de les escoles que dins el
projecte XtecRàdio han realitzat la Marató de Ràdio aquesta setmana.

Quan vam plantejar als nens i nenes de cinquè que serien els
encarregats de conduir un programa en directe es van produir diferents
reaccions: des de la por a la seriositat…i és que… no es podien
equivocar!

També vam viure els conflictes que tan ajuden a créixer dins el grup
classe: els que per por a fer el ridícul aparenten que passen de tot,
als que no saben compartir responsabilitats…. i a poc a poc els nens
i nenes anaven entenent que aquell programa en directe era de tot el
grup, que era una responsabilitat molt gran que podien assumir i fer
bé….. que tota l’escola els estaria escoltant en aquell mateix moment
però que també qualsevol persona que estigués connectada a la nostra
web ho faria.

Després de la preparació, és a dir després de fer l’escaleta, preparar
els diferents àudios i fer l’assaig va arribar el dia del directe. I a
la ràdio no es veu, només se sent… però era digne de veure la
"professionalitat" de l’equip de locutors, amb quina responsabilitat
van llegir el guió davant de tota la classe…. però també de tota
l’escola que els escoltava.
I l’equip tècnic va saber mantenir la tensió del moment sabent que eren
clau en el producte final: Seguint l’escaleta anaven fent entrar els
àudios, les falques…. sense trepitjar a qui parlava.

En el directe van intervenir 5 alumnes de cinquè mentre la resta de la
classe se’ls mirava atentament…. quan van acabar els van aplaudir
reconeixent la seva feina, la dels 5 i la de tota la classe, perquè el
directe havia estat de tots, de tota la classe de 5è.

En aquesta aventura hem tingut la col.laboració de Ravalnet i , en
concret de la Susi, la coordinadora d’aquesta associació pel que fa a
la ràdio per internet. És ella qui ha ajudat a preparar a l’equip de
tècnics de la classe i a dominar la taula de so.

L’experiència ha estat molt positiva, els alumnes, sobretot els més
grans, han près consciència de la importància de la feina ben feta, de
com d’important és el treball en grup i la importància de tenir a temps
tot el material que haurà de sortir al directe per tal de preparar bé
el programa. Perquè el directe té data i hora concreta…. i no podem
fer esperar.


powered by ODEO

WIKIS A PRIMÀRIA

L’altre dia, a la classe de 4t, la conversa entre mestres i alumnat era la següent:

"mestres: -Entreu al moodle de l’escola, busqueu el curs, observeu atentament els vídeos i escriviu a la wiki les vostres conclusions. El text que haurem fet entre tots servirà per escriure el post del bloc de la classe.

alumnes: – I esborrem el que hi ha abans?

mestres: -No, no, a l’historial ja veurem qui ha escrit i què ha escrit. No esborreu res."

Aquestes i altres converses han de ser habituals a les escoles, les eines web2 i altres eines ens permeten que l’alumne sigui protagonista del seu aprenentatge, que millori la seva autonomia i que tant alumnes com mestres tinguem eines més completes d’avaluació.

Comencem a dominar l’ús dels blocs, ara ens falta veure les possibilitats de les wikis, a partir d’una proposta de la Núria anem pensant diferents possibilitats…. anoto aquí un parell d’enllaços que ens poden anar bé:

WIKIMINDMAP (converteix en mapa conceptual un article de la vikipedia. Mireu l’exemple.

Recursos TIC. Wikis para crear y aprender. Idees, tutorials i propostes.

Si teniu propostes, idees, materials…. us agrairia que ho volguessiu compartir.