Els gèneres literaris com a testimoni històric

En aquest article ens proposem relacionar directament els gèneres literaris amb les etapes històriques gregues, com van influir en l’evolució de Grècia.

L’èpica (sobretot d’Hesíode i d’Homer) és el gènere literari per excel·lència de l’època micènica. La Ilíada d’Homer reflecteix com era llavors la política (aristocràcia), com es comportava la societat (conservadora i religiosa), quins eren els valors (honor, valentia, respecte, fidelitat al rei i a la pàtria) i quin paper jugaven els déus en el dia a dia dels grecs (en el cas de la Ilíada és molt evident que les divinitats olímpiques són imprescindibles en la victòria dels aqueus i el tràgic destí dels troians).

L’Odissea en canvi és molt més oberta i dinàmica. És cert que les dues obres homèriques reflecteixen una mateixa època, però hi ha elements en l’Odissea que mostren un avenç polític i social, per exemple els déus es troben més propers als humans, a diferència que a la Ilíada.

IlíadaVas grec del segle VI aC que representa Aquil·leu i Pàtrocle, personatges de la Ilíada.

La lírica representa l’època arcaica, en la que es reivindica la individualitat de l’autor i l’expressió de sentiments més íntims, en canvi a l’èpica la majoria dels autors eren anònims (de fet es dubta de l’existència d’Homer com a tal) i per tant expressaven sentiments col·lectius i populars com ara l’amor i la fidelitat a la pàtria i als déus. També es percep un cert avenç en el paper de les dones, en aquest període sorgeixen importants poetesses gregues com ara Safo de Lesbos, qui creà una escola femenina d’arts i de preparació al matrimoni. En aquesta època la major part dels regnes de Grècia encara són aristocràtics.

Al·legoria a l'elegia

Al·legoria a l’elegia (subgènere líric) de William-Adolphe Bouguereau, 1899.

El gènere dramàtic, en canvi, està estretament lligat amb l’aparició de la democràcia i a l’inrevés. La tragèdia va aparèixer cap el segle VI aC, durant la tirania de Pisístrat a Atenes. Tespis, qui era poeta i director d’un cor, va tenir la idea d’introduir certs canvis al ditirambe. El ditirambe consistia en la recitació d’unes estrofes per part del cor i l’acompanyament musical d’una orquestra. Tespis va dividir el cor en dos grups per crear un diàleg entre ells, aquest seria el naixement del gènere dramàtic. Més endavant es dividiria en tragèdia, comèdia, drama satíric i mim.

A partir de les innovacions de Tespis, dramaturgs posteriors com ara Sòfocles, Èsquil i Eurípides; els quals coincidirien amb l’entrada de la democràcia a Atenes, introduirien els canvis definitius perquè aquests cants fossin considerats tragèdies.

Èdip Rei

Èdip maleeix Polinices (davant d’Antígona i Ismene) de Marcel Baschet, 1883. Es tracta de la recreació d’una escena de la tragèdia grega Èdip Rei de Sòfocles.

Per una altra banda, Aristòfanes va optar per representar obres dramàtiques de caire còmic: les comèdies, les quals tenien les mateixes característiques formals que la tragèdia (nombre d’actors, distribució d’aquests últims i de l’orquestra…), però la comèdia s’acostaria més al poble i tractaria temes més quotidians amb l’objectiu de fer riure als grecs o criticar aspectes de la societat que desagradaven a l’autor. Un altre dramaturg destacat va ser Menandre, aquest últim influí notablement en les comèdies de la Palliata romana, concretament en Plaute i Terenci. Sense cap dubte, l’època clàssica, que va coincidir amb la democràcia atenesa, fou l’esplendor literari, artístic i polític de Grècia.

Tanmateix, l’època hel·lenística, en la que Alexandre el Gran va imposar un estat autoritari semblant a l’imperi romà d’August, va restringir la cultura a un àmbit més reduït de persones. És per aquest motiu que Les Argonàutiques d’Apol·loni de Rodes reflecteixen una societat elitista, semblant al de l’època micènica o l’època arcaica.

Jàson

Pintura que mostra una escena de Les Argonàutiques en la que apareixen Jason i la deessa Atena. El seu autor és Dúrides, un cèlebre pintor grec de vasos, aquesta obra pertany al segle V aC i es troba als Museus Vaticans.

Publicat dins de Comèdia, Èpica, General, Gènere dramàtic, Lírica, Tragèdia | Etiquetat com a , , , , , , | 1 comentari

El viatge dels argonautes d’Antoni Garcia Llorca

A continuació, us proposo el resum d’El viatge dels argonautes, una adaptació d’Antoni Garcia Llorca de l’obra èpica Les argonàutiques d’Apol·loni de Rodes, publicada a la col·lecció Biblioteca de l’editorial Teide.

Jàson, que va ser criat pel centaure Quiró, va arribar un bon dia a Iolcos, per reclamar el tron del regne al seu oncle Pèlias. A la vegada, un oracle va anunciar al rei que algun dia un home calçat amb una sola sandàlia li reclamaria el tron que una vegada li havia pres. Pèlias, que de cap de les maneres volia cedir-li el tron, va idear una prova impossible de superar: anar a buscar el velló d’or a la Còlquida, a la vora del Mar Negre.

Temps enrere els germans Frixos i Hel·le, fills del rei Atamant de Tessàlia, van fugir amb el moltó del velló d’or després de que la seva madrastra Ino els culpés d’una mala collita i els volgués sacrificar. En la seva fugida, Hel·le va caure al mar i només Frixos aconseguí arribar a la Còlquida, a la mar Negra. Allà Frixos sacrificà el moltó daurat i oferí la seva pell al rei Eetes qui l’havia acollit el seu regne, el monarca va fer penjar el velló d’or en un arbre en honor al déu Ares. Jàson havia de recuperar el velló d’or ja que anteriorment havia estat propietat de Tessàlia.

Frixos i Hel·le

Imatge de Frixos i Hel·le d’un llibre d’il·lustracions del 1902 que recrea uns frescos trobats a Pompeia dels anys 45-79 dC.

En primer lloc, Jàson convocà els herois més famosos i poderosos de tota l’Hèl·lada que passarien a formar part de la seva tripulació. Argos, el fill de Frixos va construir la nau de Jàson i els seus homes obeint les ordres de la deessa Atena. Aquesta nau s’anomenava “Argo” i conseqüentment els tripulants es dirien “argonautes”. Entre els argonautes cal destacar: Hèracles, els bessons Càstor i Pòl·lux, Zetes i Càlais, Peleu, Orfeu i Mopsos entre d’altres.

Hèracles i altres argonautes

Hèracles i la reunió dels argonautes, segle V aC.

La primera aventura amb la que es van trobar van ser les dones pudoroses de l’illa de Lemnos. També el rapte del jove Hilas, l’íntim amic d’Hèracles que va ser retingut per unes nimfes que van enamorar-se de la seva bellesa. Més endavant els bessons Zetes i Càlais van saber fer front a les Harpies, unes criatures amb cara de dona i cos d’ocell que vivien a prop del mar. Aquestes Harpies perseguien Fineu, un vell cec que va mostrar a Jàson i els argonautes el camí que havien de seguir per arribar a la Còlquida.

Després de passar entre les Simplègades, unes roques mòbils que impedien accedir a qualsevol nau o criatura al mar Negre. Quan Jàson va demanar al rei Eetes el velló d’or, ell es negà i l’encomanà unes proves molt dures que eren impossibles de superar amb vida. Però amb una trapelleria d’Eros, Medea va enamorar-se bojament de Jàson i li va oferir la seva ajuda per superar els treballs que el rei l’havia manat, de fet Medea era una bruixa i tenia poders.

Jàson i Medea

Jàson i Medea de Gustave Moureau, 1865. Localització: Musée d’Orsay, París.

Un cop superades les proves, el rei Eetes es va negar a donar a Jàson el velló d’or, però Medea va ajudar a Jàson a obtenir el que una vegada va pertànyer al seu regne. Medea va fugir amb Jàson i els argonautes, però els homes d’Eetes els van perseguir.

Afortunadament Jàson, Medea i els altres herois van poder escapar-se del punt de mira del rei de la Còlquida. Els navegants van passar moltes més aventures abans d’arribar a Iolcos. Una vegada van arribar a la seva llar, el rei Pèlias no va voler cedir el tron al seu nebot encara que hagués superat amb èxit la prova imposada. Medea va matar-lo i aquest cruel fet va provocar el descontent popular i els va ser impossible de quedar-se a Tessàlia i de regnar-hi, així que van haver de fugir a Corint.

Per saber-ne més llegiu Medea d’Eurípides, on s’explica la continuació de la relació entre Jàson i Medea, tracta la còlera de la bruixa de la Còlquida que matarà els seus fills per venjança al seu marit. També podeu fer el Quadern virtual Jàson i Medea que ens proposa de fer la nostra professora , Margalida Capellà, al nostre bloc d’aula, El Fil de les Clàssiques.

La partida dels argonautes

La partida dels argonautes de Dosso Dossi, 1518-1520. Localització: National Gallery of Art, Washington.

Publicat dins de Adaptació literària, Èpica, General, Mitologia | Etiquetat com a , , , , , , , | 34 comentaris

Apol·loni de Rodes

Apol·loni de Rodes

Apol·loni de Rodes va néixer el 295 aC a Alexandria, Egipte; i va morir el 215 aC a Rodes. Apol·loni fou alumne de Cal·límac de Cirene, poeta i escriptor d’Alexandria i director de la magnífica biblioteca de la mateixa ciutat. Apol·loni de Rodes succeí el seu mestre en el càrrec de la biblioteca d’Alexandria l’any 240 aC.

Més endavant va sorgir una gran rivalitat entre Apol·loni i el seu mestre Cal·límac, ja que recolzava Eratòstenes, un altre escriptor que també fou alumne seu. Apol·loni de Rodes defensava que la inspiració i el to eren els aspectes més importants de la lírica, segons ell el gènere literari més important. A més a més va condemnar la poesia èpica i va intentar innovar la poesia homèrica. Si a tot això afegim el poc èxit que va tenir en aquell moment la seva obra principal Les Argonàutiques, no ens ha de sorprendre pas que Apol·loni hagués de anar-se’n d’Alexandria i refugiar-se a Rodes, on va viure fins la seva mort.

Com bé hem dit abans, la seva obra principal és Les Argonàutiques, formada per quatre volums de poesia èpica. Explica les aventures de l’heroi tessalí Jàson que s’enfronta a grans aventures i personatges mitològics per aconseguir el velló d’or i el tron de Iolcos amb l’ajuda de Medea. La història se situa en una generació anterior a la guerra de Troia.

Altres obres d’Apol·loni de Rodes estan relacionades amb els orígens mítics de les ciutats gregues per exemple: La fundació d’Alexandria, La fundació de Caunos, La fundació de Cnidos, La fundació de Nàucratis, La fundació de Rodes i La fundació de Lesbos.

L’autor grec també va escriure una dedicatòria al personatge de Canop, el timoner de Menelau i en la tasca com a bibliotecari destaca la seva revisió dels textos homèrics, de la gramàtica grega i de l’obra Escut d’Hesíode.

Apol·loni com a poeta èpic va obrir cap a l’èpica romana el camí que porta a Virgili i cap a la represa de l’èpica en diferents èpoques, per exemple al Renaixement.

Jàson i els argonautes

Jàson i els argonautes desembarcant a la Còlquida de Charles de La Fosse, l’any 1672. Localització: Saló de Diana al Palau de Versalles, París.

 

Publicat dins de Èpica, General, Personatges | Etiquetat com a , , , , | 6 comentaris

Espai i temps a Antígona

En primer lloc, tractarem l’espai a Antígona. La història se situa a la ciutat de Tebes, a la regió de Beòcia, a Grècia. Concretament podem situar l’acció al voltant del palau del rei Creont i als afores de la ciutat, on hi restava el cos de Polinices i la tomba subterrània d’Antígona.

En segon lloc, tractarem el temps a Antígona. Podem dir que la tragèdia comença amb la sortida del sol però en realitat passen diversos dies entre el principi i el final de la història. En quant al temps històric, podem ambientar l’obra de Sòfocles en un temps mitològic i acrònic. Es tracta del regnat de Creont, germà de la reina Iocasta i oncle d’Antígona, Ismene, Etèocles i Polinices. Creont heretà el tron quan el seu cunyat, el rei Èdip va treure’s els ulls després de descobrir que la seva dona Iocasta també era la seva mare biològica. Creont seria el monarca fins que els dos bessons Etèocles i Polinices fossin majors d’edat i llavors s’alternarien el poder. Així va ser, però Etèocles es va negar a cedir el tron al seu germà i aquest últim atacà la ciutat amb un poderós exèrcit. Els dos bessons van morir en combat i Creont va quedar-se amb el tron.

Restes de Tebes

Restes de Cadmea, la principal ciutadella de Tebes.

Publicat dins de General, Mitologia, Tragèdia | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

Antígona feta carrer!

En aquest Google maps, s’han localitzat els carrers que reben el nom de l’heroïna Antígona, protagonista de la tragèdia homònima de Sòfocles:


Mostra Carrers amb referents literaris grecs: Antígona en un mapa més gran

Publicat dins de General, Gènere dramàtic, Mitologia, Personatges, Tragèdia | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Els carrers dels tràgics grecs

En aquest Google maps, s’han localitzat els carrers que arreu del món reben nom dels tres gràns tràgics de la literatura grega antiga: Èsquil, Sòfocles i Eurípides.


Mostra Els carrers dels tràgics grecs en un mapa més gran

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari