2 d’octubre

2 d’octubre [Manuel Castells, LVG, 30/09/2017]

En el día de hoy, cautivo y desarmado el independentismo catalán, las tropas constitucionales han alcanzado sus últimos objetivos. La sedición ha terminado. Madrid, 1 de octubre del 2017”. Així podria ser l’ arrencada d’un reality show que intentés reflectir el desig íntim dels dirigents del Partit Popular i de Ciutadans, d’algun històric del PSOE i de certs mitjans jurídics. L’al·legoria és òbviament exagerada perquè no hi ha armes. Però connecta amb les imatges de columnes de la Guàrdia Civil partint marcials a la reconquesta de Catalunya des de diverses ciutats de la geografia carpetovetònica entre aclamacions a Espanya i crits d’“a por ellos”. Incloent co­miats en locals de la Guàrdia Civil. I es relaciona amb l’absència de protecció policial a l’assemblea de càrrecs electes democràtics a Saragossa assetjats per centenars de nazis, per falta d’efectius, destinats al capdavant de Barcelona.

En aquell context no sembla del tot incoherent el passat falangista, evidenciat fotogràficament, d’Albert Rivera, instigador d’una repressió desmesurada. Com va dir Pedro Sánchez, cal deixar enrere la llei del més fort i apel·lar al diàleg. Perquè encara que s’imposessin les mesures de força ordenades pel TSJC i la Fiscalia, no s’apaivagaria el greu conflicte que estem vivint, sinó que s’ aprofundiria la fractura social. Entre Catalunya i Espanya, a Catalunya i també a Espanya. Apel·lar a una Constitució que molts ciutadans ja no reconeixen i que la dreta es resisteix a reformar és continuar amb el mano i disposo com a forma de govern. Una vella tradició espanyola que soscava la convivència en un país que, vulgui’s o no, és plurina­cional, com sostenen el PSOE, Podem i el Partit Nacionalista Basc, entre d’altres. Temps hi haurà de depurar responsabilitats sobre qui és més culpable de la profunda crisi constitucional que ha trencat l’ Estat espanyol. És malintencionat assenyalar la Generalitat per la seva insistència en un re­ferèndum democràtic com a causa del conflicte sense recordar que els Parlaments català i espanyol van aprovar el 2010 un Estatut d’Autonomia mas­sivament ratificat per un vot legal a Catalunya. I que va ser el recurs del Partit Popular a un Tribunal Constitucional, esbiaixat en les seves opinions, el que va portar a judicialitzar la política i negar la sobirania popular, retallant autonomia en una provocació a la voluntat majoritària dels catalans. No val referir-se a la utilització electoral de l’ex-CiU de la indignació popular sense comptabilitzar el projecte deliberat de la dreta (PP i Ciutadans) de fundar bona part de la seva base electoral en l’anticatalanisme. Aquell sentiment que ara s’atribueix a la bona gent d’ Andalusia o de Madrid després d’haver estat atiats i manipulats per mitjans de comunicació al servei dels ­poders de sempre, sense oblidar que alguns mitjans públics catalans van caure en la temptació de pagar amb la mateixa moneda.

Els historiadors faran la crònica i la crítica d’aquest lamentable procés en el qual les aspiracions nacionals legítimes de molts catalans van ser menyspreades i humiliades fins a exasperar la confrontació. Per, al final, recórrer a aquella llei de la força que rebutja l’esquerra, des de Pablo Iglesias a Pedro Sanchez, igual com el nacionalisme basc i el nacionalisme gallec. Però aquestes són preguntes i respostes per al futur. Perquè, com que la his­tòria encara no està ­escrita, la qüestió candent no és com es va arribar a aquest 1 d’octubre d’ escoles tancades, independentistes detinguts, milers de ciutadans al carrer buscant espais de democràcia, Mossos esquinçats en la ­seva cons­ciència i guàrdies civils obeint ordres i ocupant militarment tot un país.

La qüestió és què passa el 2 d’octubre. Les propostes més ben intencionades parlen de comissions parlamentàries de reforma de la Constitució, de negociacions amb el sobiranisme ca­talà (i basc de passada), de treva a canvi de concessions pressupostàries i competencials. Però com es pot espe­rar que una negociació entre po­lítics pugui estroncar les ferides profundes d’un poble humiliat en la seva dig­nitat? Perquè es parla d’una Cata­lu- nya dividida, però la divisió es re­fereix a la independència, no al dret a deci- dir en un referèndum, una opció avalada per tres quartes parts de la ­pobla- ció. El trepig brutal d’aquesta aspiració majoritària no permetrà una tornada a la normalitat com si no hagués passat res.

El 2 d’octubre no comença la nego­ciació, sinó la resistència pacífica dels que volen votar. I no només d’aquella CUP magnificada i demonitzada pels mitjans de Madrid. Sinó de centenars de milers de ciutadans que no es ren­diran tan fàcilment, encara que el seu esforç sembli fútil. Preveig que en dos terços dels municipis catalans s’arriarà la bandera espanyola. I
hi haurà universitats ocupades, acampades sembrant l’espai públic, edificis oficials bloquejats, calabossos assetjats, carreteres tallades, comunicacions pertorbades, intents de vaga general, aquí i allà, segons els humors, la repressió i la indignació. I amb una opinió pública internacional que comença a mobilitzar-se, sobretot entre milers de joves enamorats de Barcelona. Els meus estudiants als Estats Units em pregunten com anar a defensar Catalunya, com si fossin les Brigades Internacionals. Esclar que jo els calmo i els dic que simplement enviïn missatges. Però la tempesta es fa global: una nova causa encoratja els joves amants de la ­llibertat. Sobretot si l’amic de Rajoy es diu Donald Trump. I tot això comptant que no hi hagi un batibull de la ­policia, fins ara disciplinada, que ocasioni morts i ferits. Perquè allà tot pot passar.

Però potser no arriba aquest 2 d’octubre. Si l’1 d’octubre aparegués un llampec de clarividència a Madrid i es negociessin condicions d’una votació de gent que només vol dir el que volen ser, podríem tornar a mirar al futur sense témer el passat.

Manifest de la Taula Per la Democràcia

A Barcelona, el 27 de setembre del 2017, les entitats, els sindicats i les organitzacions de la societat civil catalana, reunides al Museu d’Història de Catalunya manifestem que:

1. Ens aplega la necessitat de donar una resposta unitària en defensa de les institucions catalanes, els drets fonamentals, el dret que té el poble català a decidir el seu futur polític i la democràcia.

2. Manifestem preocupació per la vulneració dels drets fonamentals i les llibertats democràtiques que s’estan produint aquests dies per part del Govern i els organismes de l’Estat.

3. Fem una crida a la societat catalana a respondre d’una manera pacífica, ferma i continuada en defensa de les institucions i dels drets fonamentals.

4. Considerem que els problemes polítics han de tenir una resposta política i no repressiva, i, per això, instem les institucions europees i internacionals a vetllar perquè així sigui.

5. Ens constituïm en un espai plural i unitari per defensar les institucions de Catalunya i els drets i llibertats fonamentals dels ciutadans i ciutadanes, i reivindiquem el dret a decidir el futur polític del poble de Catalunya.

6. Ens comprometem a respondre de manera coordinada i continuada davant de qualsevol acció que conculqui els drets fonamentals i no descartem cap forma pacífica i consensuada de mobilització i resposta de país.

Grup impulsor

Assemblea Nacional Catalana (ANC)
Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC)
Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC)
Associació Promotora de la Fundació Autoria (Barnasants)
Associació Teatre Dona
Ateneu Barcelonès
Casa Nostra Casa Vostra
CECOT
Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN)
CCOO de Catalunya
Comissió de la Dignitat
Comitè Olímpic de Catalunya
Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC)
Consell de la Joventut de Barcelona (CJB)
Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT)
Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC)
Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (CCCC)
Drets
Ecologistes en Acció
Esplais Catalans (ESPLAC)
Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge (FCEG)
Federació d’Assemblees de Pares i Mares de Catalunya (FaPaC)
Front d’Alliberament Gai de Catalunya (FAGC)
Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai)
Fundació per la Pau (FundiPau)
Intersindical – CSC
LaFede.cat – Organitzacions per la Justícia Global
Moviments de Renovació Pedagògica
Moviment Laic i Progressista (MLP)
Observatori DESC
Òmnium Cultural
PIMEC
Plataforma ProSeleccions Esportives Catalanes
Sindicat de la imatge UPIFC
Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC)
SOS Racisme
UGT de Catalunya
Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC)
Unió de Pagesos
Universitat de Vic
USOC

Cinc cèntims d’història: torna el blanc i negre

 En Blanc i Negre

[Pilar rahola. LVG, 21-9-2017]
1715. Decret de Nova Planta, després de la victòria borbònica sobre els catalans. Fou un conjunt de lleis absolutistes, decretades per assumpció del dret de conquesta i invocades per dret diví. Van representar la destrucció dels drets constitucionals catalans, la derogació dels furs, la imposició del castellà i el sometiment dels drets catalans a les normes de Castella. El 1760 els vuit representants de l’extinta corona d’Aragó van presentar un primer memorial de greuges, en què es lamentaven de l’opressiva situació que patien, explicaven les dificultats d’imposar lleis forànies als territoris de la vella corona i suplicaven un alleujament de la inflexible legalitat imposada. La resposta va ser nul·la.

1851. Famós discurs del general Prim a les Corts espanyoles, després de fortes repressions a Catalunya: “Si voleu continuar la política de Felip V, d’ominosa memòria, sigui en bona hora i sigui al complet: lligueu-los-hi a la taula el ganivet, com va fer aquell rei; tanqueu-los en un cercle de bronze; i si no n’hi ha prou, sigui Catalunya talada i destruïda, i germinada de sal com la ciutat maleïda, perquè així, i només així, dobleguereu el nostre clatell; així, i només així, vencereu la nostra altivesa; així, i només així, dominareu la nostra ferotgia”.

1885. Segon memorial de greuges “en defensa dels interessos morals i materials de Catalunya” presentat a Alfons XII per Joaquim Rubió i Ors i un conjunt de prohoms catalans. S’hi feia una llarga relació dels greus problemes que tenia Catalunya davant la dura centralització de l’Estat. La resposta va ser nul·la. Alhora es va perpetrar l’intent d’anul·lar el dret civil català.

1889. Tancament de caixes, la protesta cívica del món comercial i empresarial català davant l’ofegament tributari de l’Estat. La resposta va ser la declaració de l’estat de guerra, la il·legalització de la Lliga de Defensa Industrial i Comercial, l’empresonament de comerciants i grans multes. L’alcalde Robert va dimitir en defensa dels revoltats.

1923. Cop d’Estat de Primo de Rivera que va finiquitar el primer intent de ­sobirania moderna de Catalunya: la Mancomunitat. La repressió contra el catalanisme va ser generalitzada i implacable.

1934. Proclamació de l’Estat Català dins la República Federal Espanyola. La reacció va ser brutal: empresonament de tot el govern, el Parlament, part de l’Ajuntament i centenars de líders socials, polítics i econòmics: 2.500 persones a les presons i vaixells-presó. Es van tancar diaris i locals i es van il·legalitzar partits. Hi va haver condemnes a mort.

1939. Inici de la dictadura de Franco i de la repressió sistemàtica dels drets civils i nacionals, a banda d’assassinats massius durant anys. Catalunya va haver de lluitar novament pel seu idioma i els seus drets.

Transició política i 2006. Intents d’establir una sobirania efectiva. Fallit.

2017…, torna el blanc i negre.

article 155 de la Constitució aplicat.

[Pilar Rahola, LVG, 20-9-2017] S’està produint de facto una suspensió del dret d’autonomia a Catalunya adoptant-se pels òrgans de l’Estat mesures que són incompatibles amb la naturalesa i exercici de tal dret. La monstruositat jurídica no pot ser més gran. Per no parlar de la destrucció que suposa aquesta manera de ­procedir per al nostre sistema democràtic”.

Aquesta afirmació contundent que acabo de reproduir no neix del braguer del sobiranisme ni s’ha perpetrat en algun racó fosc on s’amaga una d’aquelles impremtes que persegueix desaforadament la Guàrdia Civil. És el fragment d’un article que el catedràtic de Dret Internacional de la Universitat de Sevilla, Javier Pérez Royo, ha publicat al portal Eldiario.es. Sota el títol “Per quina raó inconfessable el Govern no ha recorregut encara a l’article 155?”, Pérez Royo desenvolupa la seva convicció que el 155 ja s’ha aplicat, però lluny de fer-ho amb tota la càrrega, els riscos i les conseqüències polítiques que comporta, el Govern ho ha fet amb nocturnitat i traïdoria perquè, segons el catedràtic, “el seu propòsit és crear una mena de buit que li permeti actuar sense cap mena de control jurídic”.

És a dir, crear un forat negre on la llei es converteixi en un instrument arbitrari, a més glòria de les seves barrabassades polítiques.

I així està passant amb tot, des de la intervenció en els comptes de la Generalitat –creant la bogeria d’haver de demostrar si una factura “del banc de sang” o “de neteja” responen al referèndum, i així desenes de milers de factures– fins a l’actuació preventiva contra uns alcaldes que “encara” –i l’adverbi ho és tot– no han comès cap “il·legalitat”.

Pel camí, vulneració de la privacitat en correus, prohibició d’actes, persecució de cartells i, pràcticament, la recuperació del delicte d’opinió, símp­toma clàssic dels estats policials. El Partit Popular i el Govern de Rajoy en particular s’estan carregant literalment l’Estat de dret en un procés involutiu sense precedents i sembla que no li preocupa a gairebé ningú.

En aquest punt, i tal com ja s’ha escrit en alguna altra ocasió, el realment seriós és la complicitat dels diversos estaments que haurien d’impedir aquest atropellament, des de col·lectius de jutges o advocats, passant pel món intel·lectual i periodístic, i acabant en el polític.

Ningú no té l’obligació de defensar la independència de Catalunya, però no haurien de tenir l’obligació de defensar la democràcia? Sembla que no, excepte notables excepcions. La qual cosa obliga a una conclusió lamentable: Rajoy està disposat a passar per sobre de la democràcia per frenar Catalunya. Però ho fa perquè molts dels que haurien de defensar la democràcia han decidit que Rajoy faci la feina bruta mentre miren cap a una altra banda. I, per descomptat, el primer còmplice del disbarat es diu Pedro Sánchez. Mai el silenci de molts no havia estat tan eficaç per a la perversió de la política.

Igualtat o desigualtat entre els espanyols?

[Carles Castro, LVG, 17-9-2017] La igualtat dels espanyols és un objectiu que sembla que obsessiona tots els governs centrals, fins i tot aquells amb una ideologia que s’oposa obertament a l’igualitarisme. I, de passada, la igualtat és un dels principals arguments de l’immobilisme autonòmic.

Tot i això, la suposada igualtat dels espanyols és un dels mites que pitjor se sostenen quan se’ls confronta amb la realitat. Diferents nivells de finançament, diferent dotació en infraestructures, desigual qualitat en els serveis públics… Un simple repàs dels diferents indicadors autonòmics deixa al descobert la magnitud d’aquesta desigualtat.

Per començar, la desigualtat és especialment visible entre les comunitats de règim comú –Catalunya per exemple– i les de règim foral ( País Basc i Navarra, que es financen directament amb els impostos que recapten, que són gairebé tots). És veritat que aquestes últimes suposen només un 6% de la població i menys del 8% del producte interior brut (PIB) espanyol.

Infografía sobre la España desigual

Tot i això, alguns indicadors molt vinculats a la qualitat dels serveis públics reflecteixen un nivell de desigualtat clamorós. Per exemple, en despesa sanitària per habitant, el País Basc és l’autonomia que més inverteix (més de 1.600 euros segons dades del 2015), fins al punt de superar en un 60% la que menys diners en destina: Andalusia (1.090 euros per habitant). I una distància similar s’aprecia en la despesa pública per alumne en ensenyaments no universitaris. Mentre que el País Basc gasta gairebé 9.000 euros per alumne, la mitjana espanyola se situa en poc més de 5.000.

Tot i això, Navarra i Euskadi no són els únics territoris amb un règim fiscal diferenciat. També les Canàries gaudeixen d’un règim econòmic i fiscal especial, amb l’objectiu de “mantenir una significativa menor pressió fiscal que la mitjana de la resta d’ Espanya”. I això s’explica per les característiques geogràfiques de l’arxipèlag canari.

Ara bé, la desigualtat també es reprodueix entre les autonomies de règim comú… encara que no sempre en la mateixa direcció. En molts casos, a més, les diferències estan determinades per l’ús de les competències i dels recursos que fa cada comunitat autònoma. Per exemple, la despesa pública per alumne situa Catalunya en la part baixa de la taula (4.746 euros), a una distància sideral del País Basc, Navarra, Cantàbria, Astúries i Galícia (totes molt per sobre dels 6.000 euros per alumne). Però la cua l’ocupen Madrid, Andalusia i Castella-la Manxa (amb 4.500 euros per alumne). I això repercuteix en el nombre d’escolars per professor: més de 13 a Andalusia i Catalunya, i més de 14 a Madrid, però menys d’11 a Galícia o Astúries. I a tot això cal afegir una dada que influeix en la complexitat del repte educatiu: Catalunya i Madrid tenen un dels percentatges d’alumnat estranger més importants d’ Espanya (entre l’11% i el 13%), mentre que Galícia només en té un 2,6%.

El que és significatiu d’aquestes dades és que els pitjors registres se solen produir en les comunitats que més aporten al PIB espanyol: Catalunya (19%), Madrid (18,9%), Andalusia (13,3%) i Comunitat Valenciana (9,4%). El contrast s’accentua en l’àmbit de la despesa sanitària per habitant. Al marge del cas ja esmentat d’ Andalusia, les comunitats de Madrid (amb 1.243 euros per habitant), València (amb 1.308) i Catalunya (amb 1.312) se situen a la banda baixa de la taula (llocs 16, 12 i 11, respectivament). A la banda alta, a més del País Basc, figuren Astúries (1.526 euros), Navarra (1.510) i Extremadura (1.501).

Tenen res a veure aquestes diferències de despesa amb les necessitats objectives de cada territori? Les taxes de pobresa podrien ser-ne un indicador. Andalusia, però, que és la que menys gasta en sanitat per habitant (i que és als llocs de cua pel que fa a la despesa educativa per alumne) és precisament l’autonomia que encapçala el rànquing de pobresa: un 35,7% el 2015, seguida de Múrcia (31,8%), Extremadura (29%) i les Canàries (28,5%). Al costat contrari, els territoris amb menys nivell de pobresa són les dues autonomies forals (Navarra, 9,6%, i País Basc, 10,9%), seguides de Catalunya (13,9%) i Aragó (14,4%). Madrid (15,1%) ocupa la sisena plaça.

L’atur podria ser un altre indicador de la situació social de cada comunitat. I aquí, de nou, les autonomies forals (Navarra i País Basc) mostren els millors indicadors, amb taxes d’atur entorn de l’11% (que comparteixen amb La Rioja i Aragó), mentre que les més mal col·locades són Extremadura i Andalusia, amb percentatges per sobre del 25%. Catalunya i Madrid se situen a la zona mitjana, amb índexs d’atur del 13%, quatre punts per sota de la mitjana estatal. La paradoxa, una vegada més, rau en el fet que les autonomies que disposen de més recursos són, justament, les que menys pobresa i atur pateixen.

Quins indicadors podrien explicar, llavors, el malestar i la desafecció catalana? O potser no és només una qüestió de diners? Algunes xifres revelen una heterogeneïtat en el desplegament de l’administració pública que podria alimentar el sentiment de greuge. Per exemple, la distribució territorial dels empleats públics. És veritat que Catalunya és la tercera comunitat amb més efectius al servei de l’administració (més de 300.000), per darrere d’ Andalusia (gairebé 460.000) i Madrid (amb prop de 400.000). Però, en termes relatius, mentre que a Catalunya hi ha 40 empleats públics per cada mil habitants, a Extremadura n’hi ha 82, i a Aragó, Castella i Lleó i Madrid n’hi ha més de 60. I la resta d’autonomies, tret de la Comunitat Valenciana (amb 45 per cada 1.000 habitants), tenen més de 50 empleats públics per cada mil habitants.

En aparença, les xifres que explicarien més bé el sentiment objectiu de greuge se situen en l’àmbit històric de les infraestructures. I això més enllà d’un model radial que permet viatjar en alta velocitat de Conca a Albacete o de Segòvia a Zamora, però no de València a Barcelona (on encara queda algun tram de via única com passava en bona part de les línies entre Saragossa i Barcelona abans de l’obertura de l’AVE). El nucli del problema s’ha anat situant al capítol de les inversions. I si res reflecteix més bé aquestes desigualtats és la xarxa de carreteres estatals i autonòmiques. Amb dades del 2015, la correlació entre autovies lliures i autopistes de peatge ofereix la millor imatge del greuge comparatiu. Mentre que Catalunya té la xarxa de pagament més extensa d’ Espanya (633 quilòmetres, quatre vegades més que Madrid, el triple que Andalusia i les dues Castelles o el doble que Galícia, amb una superfície similar), els seus quilòmetres d’autovia (815) gairebé suposen una tercera part dels construïts a Andalusia o Castella i Lleó, la meitat que a Castella-la Manxa i només un 30% més que a Madrid, malgrat que Catalunya quadruplica la seva superfície.

I un altre exemple vistós de la discriminació inversora s’aprecia en el tracte que rep l’aeroport de Barcelona en contrast amb el de Madrid, malgrat que el Prat registra un trànsit de passatgers (44 milions anuals) bastant proper al de Barajas (50 milions) i uns resultats (339 milions d’euros) molt per sobre dels de Madrid (27 milions). La inversió a ­Barajas per als pròxims quatre anys, en canvi, triplica la destinada al Prat.

El gràfic dibuixa una radiografia completa d’aquesta Espanya desigual, però els nombres no ho diuen tot. La desafecció catalana també té a veure sense cap dubte amb el seu nivell d’autogovern i el respecte a la seva identitat.

Autoritarismo posdemocrático

He escrito algunas veces que el autoritarismo posdemocrático es la amenaza que se cierne sobre el futuro de las democracias liberales por la pérdida de peso que los gobiernos están sufriendo en el proceso de globalización. Con un poder económico globalizado y un poder político que sigue siendo nacional y global los problemas de gobernanza son manifiestos, la capacidad de la política de poner límites al dinero y a los mercados es cada vez más débil, incapaz de combatir el chantaje fiscal o los ataques contra la deuda del Estado. Y la impotencia genera autoritarismo. Con los gobiernos cada vez más reducidos a las funciones de seguridad y orden público, la tentación de limitar paulatinamente derechos y libertades y reforzar la dimensión represiva (con la coartada de la amenaza terrorista) es constante.

Estos días me pregunto si el gobierno de Rajoy representa un experimento en la construcción del autoritarismo postdemocrático. En este sentido la gestión del caso catalán con la renuncia, desde el primer día, a afrontarlo políticamente y con la estrategia de parapetarse detrás del poder judicial, trasladando al terreno del delito un debate que nunca tenía que salir del ámbito de la política, es un caso de estudio. Los primeros años de Rajoy fueron profundamente ideológicos, con batallas en el terreno de la educación y de los derechos personales, con una reforma laboral de clase que ha dejado a los trabajadores al margen de la recuperación, con voluntad de renacionalizar las políticas de enseñanza y de revisar la legislación del aborto. Una restauración conservadora que en parte quedó frustrada, y pagaron por ello sus principales tenores Wert y Ruiz Gallardón, por el impacto de la crisis económica, por la herida de la corrupción y por el rechazo de una parte de su propio electorado. El ritmo cambió bruscamente. De la batalla ideológica se pasó al liderazgo del hombre imperturbable, a la minimización de los problemas, a la inacción como solución. Fue la apoteosis del sentido común, como le gusta decir a Rajoy, que, según, se le recordaba con ironía está a punto de caducar.

Durante estos años, Rajoy ha ido parapetándose detrás de los tribunales, en manifiesta dejación de responsabilidades que eran estrictamente políticas, generando además una creciente confusión entre poder político y poder judicial. Fracasado en parte su proyecto de restauración ideológica, Rajoy se ha enfrentado a la cuestión catalana desde el desdén, agazapado en “un debate estéril sobre legitimidad y legalidad que no resolverá el problema” (editorial del Financial Times). Y ahora lo paga. Negó el problema político desde el primer momento. Lo traspaso a los tribunales hasta el punto de que en 2015 perpetró algo insólito en las democracias liberales: atribuir al Constitucional funciones penales, desnaturalizando su función de responsable del control de las normas. Probablemente, Rajoy ha sido víctima de un autoengaño: la creencia de que el independentismo se hundiría sólo, la fantasía de que los catalanes como siempre frenarían antes del choque, el fatalismo de un problema que está allí pero que no pudo imaginar que saliera de su ámbito habitual de confort (que en tiempos de Pujol había tenido retroalimentación mutua) Los problemas políticos se afrontan políticamente, Rajoy se negó a hacer política, nunca se planteó trabajar para construir una mayoría alternativa en Cataluña, porque siempre la ha visto como territorio ajeno, y ahora no le queda otra vía que desplegar la vía autoritaria, con el traslado a los tribunales del problema que no resolvió. Triste favor a la justicia, cuya imagen saldrá tocada de esta aventura.

Y lo hace con la única estrategia que le queda tras descartar todas las demás: buscar la propagación del miedo. Llamar a declarar a 720 alcaldes, amenazar a los ciudadanos que formen parte de las mesas electorales y a los que vayan a votar un referéndum ilegal, prohibir mítines, es un intento de socialización del pánico, que no le evitará tener que mandar a la policía el 1-0. Por su desidia. Los derechos se conquistan colectivamente, pero son siempre individuales. Nadie puede tenerlos por nosotros. De ahí, la sospecha de Yuval Noah Harari, el autor de Homo Deus: Las dictaduras del futuro, alimentadas por una masa de datos, no oprimirán más a los grupos, sino directamente a los individuos de los que se sabrá todo. Autoritarismo posdemocrático es la figura.

11 de setembre de 2017: manifestació de la Diada

S'està carregant el vídeo del Twitter

 

Resultado de imagen de ara i 11 setembre mapa

  1. Què és la Llei de Transitorietat Jurídica? [Regió7, 28-8-2017]
  2. Las diez claves de la ley del referéndum de Cataluña [El País, 6-9-2017]

  3. Diccionari bàsic per entendre el Procés [Ara, 8-9-2017]

OPINIONS diverses:
*Visca Catalunya! [Juan Luis Cebrián, 10-9-2017)
          *Un onze de setembre diferent [LVG, editorial,11-9-2017}
          *Ferreras, Cebrián i la calculada fal·làcia de la violència a Catalunya [Josep              Casulleras Nualart, VilaWeb, 10-9-2017]
           *La força de la gravetat [Antoni Puigverd, LVG, 11-9-2017]
*Moderats sense alternativa [Francesc-Marc Àlvaro, LVG, 11-9-2017]
*El Brexit y el lío catalán [Jhon Carlin, El País, 11-9-2017]