Llibres o Xarxa??

07/11/2004 02:06
Aquest és un nou debat a partir d’un article:

El passat dissabte 6 de novembre, al diari AVUI, hem pogut llegir un
article de Santiago Cucurella, Director de la Fundació Universitària
Martí l’Humà de la Garriga.

A partir del debat sobre la gratuïtat dels llibres de text planteja la
necessitat d’utilitzar més la xarxa d’internet i les TIC en general :
"M’agradaria que, en lloc de reivindicar la gratuïtat dels llibres de
text, els sectors més il·lustrats de la nostra societat reivindiquessin
la seva substitució pel material en xarxa de lliure accés -per tant,
totalment gratuït- que a hores d’ara ja existeix"

Aquest és l’article:

Com cada any, a l’inici del curs s’ha reproduït l’etern debat sobre la
conveniència de la gratuïtat dels llibres de text. En aquest mateix
diari l’Ignasi Riera va dedicar al tema un dels articles més lúcids de
la campanya d’enguany demanant que el govern aconseguís en cinc anys la
gratuïtat total dels llibres de text per als alumnes dels nivells
obligatoris matriculats en centres públics i concertats, amb una
fórmula gens demagògica però cara: a través de l’abonament dels diners
que han costat. D’aquesta manera, els autors rebrien els seus drets i
s’acabaria amb el frau que per a ells significa la revenda de llibres.
D’altra banda, aquest mètode contribuiria a garantir la pluralitat dels
continguts, que no existeix quan els llibres s’editen des de
l’administració. A més, en Riera demana una cosa tan elemental com que
els llibres només es puguin vendre a les llibreries, i que s’acabi
d’aquesta manera amb l’intrusisme professional que fan algunes
associacions de mares i pares.
La proposta és molt sensata, tot i que fora de temps, perquè, en la
meva opinió, el que toca ara és reivindicar com a instrument didàctic
les noves tecnologies, ja que faciliten dues coses molt importants per
als alumnes: l’argumentació i l’alteritat.

M’agradaria que, en lloc de reivindicar la gratuïtat dels llibres de
text, els sectors més il·lustrats de la nostra societat reivindiquessin
la seva substitució pel material en xarxa de lliure accés -per tant,
totalment gratuït- que a hores d’ara ja existeix, i que reivindiquessin
també la necessitat imperiosa que el professorat s’adapti d’una vegada
per totes als entorns digitals, atès que les tecnologies de la
informació i la comunicació (TIC) són enormement valorades per
l’alumnat. Acaba d’aparèixer la convocatòria dels concursos oposició
per accedir als diversos cossos de professorat dependent de les
administracions educatives i no trobo aquest requeriment enlloc. Avui
és impossible parlar d’escola de qualitat mentre ignorem els entorns
digitals i resulta difícil entendre que les administracions educatives
encara no exigeixen per accedir a la funció pública docent uns
coneixements mínims didàctics a aquest respecte.

Amb l’objectiu de pal·liar aquest dèficit neix el Programa Xarxa, que
ha de contribuir a passar de l’aula d’informàtica a la informàtica a
l’aula, de manera que amb la suma de sinergies entre el Centre
Tecnològic i Universitari de Granollers, la Fundació Jaume Bofill,
empreses compromeses a compartir els progressos que elles han
aconseguit en aquest àmbit, sindicats, determinats mitjans de
comunicació que divulgaran la iniciativa i la mateixa Fundació
Universitària Martí l’Humà de la Garriga podrem tirar endavant
l’experiència innovadora d’ensenyar valors ciutadans als nostres joves
a través de les TIC, amb l’assessorament de persones tan rellevants en
aquest àmbit com Pilar Comes, Antoni Farrés, Alfons Cornella, Jordi
Iparraguirre, Miquel Batlles, Mercè Chacón, Antoni Zabala, Pere Marquès
i Josep Maria Lloreda. Esperem que el departament d’Educació vulgui
sumar-se al projecte, sensible com és als seus dos eixos fonamentals:
noves tecnologies i educació en valors. Si més no perquè treballar en
xarxa és el futur.

Santiago Cucurella. Director de la Fundació Universitària Martí l’Humà de la Garriga

Davat d’això, el Jordi Guim planteja el següent:

Creo que podemos estar ante un falso dilema: gratuidad o
no gratuidad.
Creo que este no es el problema.
Lo que nos importa es la calidad, el contenido y la
usabilidad de los libros que utilicen nuestros alumnos.
Hoy es realmente imperdonable que muchos de los libros de
"texto", que utilizan nuestros alumnos carezcan de
direcciones URL o de material en la Web.
Puedo citar un libro que adquirí hace unos años:
Business Information Systems de Bobert C. Nickerson, lo
podéis leer y usar en:
LINK

Seguro que todos tenemos muchos y muy buenos ejemplos.

Creo que el libro de texto, como se concibe en el formato
clásico puede y debe desparecer.
De hecho opino que debemos apostar por el siguiente
esquema:
Un equipo–Un libro–Una Web–Material actualizable.

El libro es un material más de trabajo estudio
aprendizaje, y muchos de los elementos que contiene pueden
ser compartidos, ampliados, mejorados en el entorno
didáctico actual.
En mi opinión no serán los intereses actuales (editores,
autores,… ) los que van a modificar este entorno, creo que seremos los equipos
los que vamos a conseguir este cambio necesario e
imprescindible.

Estic molt d’acord amb el que planteja el Jordi Guim: Un llibre de text
que no tingui tots els continguts (masses) si no que tingui els
recursos necessaris per a poder buscar la infromació necessària.

La Moodlemoot

01/11/2004 06:09
Al final no vaig anar a la moodlemoot.

Diferents històries van fer que al final anessin l’Oriol i la Raquel amb representació de Ravalnet.

De totes maneres, sabia que estaria ben informada, tant per l’informe de l’Oriol com pel resum del Joan Queralt .

Val la pena anar veient les diferents propostes i experiències fetes amb el moodle arreu.

I tal com afirma l’Oriol:

"Una trobada molt interessant que ens va posar en contacte amb molta gent interessada en
el món de l’elearning
i l’ús de Moodle, òbviament, i amb gent molt interessada en conèixer
com funcionem, què fem tant des de Ravalnet com des de la XER"

XER

Les Jornades de Callús i el Berni Dodge

24/10/2004 06:43
Aquest divendres vaig estar a la xerrada del Bernie Dodge .

Va donar moltes pistes per saber com podem catalogar una webquest de
bona webquest. Ell va dir que per saber-ho el primer que fa és mirar la
TASCA .

Va definir les habilitats cognitives d’alt nivell i com les webquest
havien de facilitar que els alumnes puguin sintetitzar, reunir dades i
arribar a conclusions des de diferents punts de vista i que la
informació tractada aparegui en un nou format

La clau d’una webquest és arribar a la transformació de la informació.
Per això és important ajudar als alumnes a que puguin decidir. Que
puguin predir i fer judicis sobre la informació, que desenvolupin
l’opinió, que puguin crear i no només memoritzar. En definitiva hem de
fer que reflexionin a partir de la informació.

La gent de l’associació catalana de webquest, webquestcat ens vam poder reunir amb ell a la tarda.

A tall de conclusió, amb les TIC es transformen les escoles i la manera
d’educar, i les webquest poden ser una bona eina per poder treballar en
aquest sentit.

Es pot seguir els passos del Berni Dodge a través del seu BLOG

La Malla

Nou fòrum: Formació permanent de professorat en TIC

19/10/2004 09:52
Per internet m’ha arribat la següent informació:

Fa més de vint anys que les diferents administracions educatives van
començar a impulsar la utilització educativa de les tecnologies de la
informació i la comunicació i oferir activitats de formació permanent
al professorat. Tot i això, com revelen els diferents estudis,
l’impacte de les TIC a les aules i el seu pressuposat potencial
innovador estan lluny d’assolir les expectatives generades.

Un tema recurrent en tots els informes disponibles és la necessitat de
formar al professorat no només en aspectes tècnics sinó, i sobre tot,
pedagògics per tal de poder introduir els canvis en la interacció
docent que possibilitin treure partit educatiu a aquestes eines.

Per tal de explorar els aspectes que caldria tenir en compte en aquesta
formació i compartir experiències de bones pràctiques, ens plau
convidar-vos a participar al fòrum sobre "Formación permanente del
profesorado en TIC", que es desenvoluparà dins el portal Ulearn
que -com molts sabeu- és un entorn adreçat al professorat innovador en
l’ús de les TIC, i estarà coordinat per la Universitat de Barcelona.

L’objectiu d’aquest fòrum, que es desenvoluparà de l’1 al 30 de
novembre, és analitzar la situació actual i a partir d’una reflexió
sobre aquesta, aportar experiències, idees i propostes de millora.

Els participants que s’inscriguin i intervinguin d’una manera activa,
rebran un certificat de participació emès per la Universitat de
Barcelona i les conclusions finals.

Us esperem a partir de l’1 de novembre al foro!

Xarxa de Tecnologia i Innovació Educativa

Els nens i nenes poden crear continguts!

Des de l’entorn DIM m’han fet arribar:
PITAGORAS Una web (presentació de Power Point) feta per una nena de 6è de primària.

No hi ha dubte: Els nens i nenes també poden omplir de contingut la xarxa.

I en aquest sentit, cal remarcar la web de les 7 diferències que estan fent els alumnes de cicle superior del Ceip Drassanes . Els nostres alumnes també poden crear activitats interactives que poden realitzar altres alumnes:

Les 7 diferències



Scaffolds=bastides


Aquesta imatge és prou explícita:
Partim del constructivisme com a construcció de bastides de coneixement, igual que la construcció d’un edifici, anem posant bastides a mida que anem construint i aquestes es substenten en una construcció anterior.

Cal tenir present quin és el procés que fa l’alumne per tal de poder-lo ajudar, és a dir donar el suport necessari.

És així com es poden distingir 3 tipus de suport:

Suports Scaffolds


És molt bona la presentació que podem trobar en aquesta web Hem de clicar on diu Slides per veure la presentació dels tres tipus de suport.