La informàtica i les escoles a TV3: Propaganda o promesa?

Amb data 26/09/2005 i hora: 15:35 podem veure aquesta notícia a la web del telenotícies:

Totes les escoles públiques tindran banda ampla el curs que ve

"A Catalunya, el curs que ve, el 2006-2007,
totes les escoles públiques tindran banda ampla, i el 2007-2008 totes
les aules disposaran d’ordinador i pantalla central. El pla, que
s’implanta de forma gradual a partir d’aquest curs, també preveu el
reciclatge en la formació del professorat. Cid ha explicat que tot
plegat permetrà adaptar l’escola al segle XXI, a la societat de les
noves tecnologies, fent servir internet per impartir el contingut de
les matèries."

Tant de bó sigui veritat que totes les escoles públiques tindran pantalla i canó, si és veritat seria un guany conseiderable i ens donarien la raó a tota la gent que fa temps estem dient que això és possible: La Pissarra digital.

El que també m’ha emocionat és veure la referència als coordinadors i coordinadores d’informàtica… per fi existim! No en el concurs de trasllats (el nostre càrrec no dóna punts) però si per donar bones notícies a la tele:

"A més a més, també es reciclarà la formació
dels professors i es posarà un centre d’atenció telefònica i 150
tècnics externs per incidències informàtiques. Això alliberarà els
coordinadors d’informàtica dels centres que, a hores d’ara, sense
ajuda, han de controlar el funcionament de centenars d’ordinadors."

A veure… tot això pel 2007-2008…d’aquí a tres cursos!!! Vinga, va! Si és així, si tindrem pantalles i canons a les aules, si tindrem tècnics que ens vindran a les escoles (s’enten que més dels que ja ens venen ara és clar, tot i que si han de venir més, no sé si 150 són suficients per tot Catalunya), si realment hi ha més inversió en TIC i no només és simple propaganda… què bé: Podrem aguantar 3 cursos més amb les mateixes condicions, oi?

Les TIC i la lectura

Sovint es parla que les TIC no beneficien a la lectura, o que allunyen al jove i a l’infant dels llibres.

Poso a continuació 4 enllaços que demostren el contrari.

Els 2 primers són projectes telemàtics que tenen l’objectius d’utilitzar les TIC com a suport a la lectura i per crear un club de lectura.

El món dels llibres

Enxicmarxant

El tercer és un blog, com el weblog pot fer-se servir com a eina per a comentar llibres al voltant d’una bilioteca.

El blog de la bilioteca del Ceip Drassanes

I el quart és una webquest: Com podem utilitzar les TIC dins l’àmbit de la bilioteca.

Webquest: El món dels llibres

Formació Programari lliure: Coherència?

Estava donant una ullada als nous cursos que ofereix el Departament d’Ensenyament per tal de veure com s’anirà
introduint el programari lliure, i m’ha sorprés agradablement veure com a l’apartat
eines hi ha una clara aposta per la formació pel programari lliure, de
fet són els cursos més adreçats les persones coordinadores
d’informàtica.

Però la decepció no ha trigat a venir…. a l’apartat d’aplicacions didàctiques,
que sol ser on s’adreçarà la majoria del professorat, hi ha cursos nous on no s’anomena l’Open Office per en lloc, m’ha sorprés moltíssim que això
passi en els cursos nous, com el D130, el de les aplicacions per les
aules d’acollida….
no paren d’anomenar Word i Paint Shop Pro…
sorprenent, més quan els ordinadors de les aules d’acollida van venir
amb l’Open Office i no amb el Word, en canvi ara en el curs els hi fan fer
les activitats amb el word… increïble!!

Hi ha alguna explicació coherent per tot plegat?

Una trista notícia

Ei "Eliansito!", quan em va trucar l’Ángeles d’Arrels em vaig quedar molt
parada, ella mateixa ho estava… "era tot vida" em va dir, "i jove…"
Com diu la Susi, qui et va conèixer té una petjada, precisament és aquesta vida, i aquestes ganes de viure que tenies les que fan que
sigui difícil oblidar-te.

Amb aquestes lletres, i aquest "post" a Ravalnet, volem deixar ben clar
precisament això, que no oblidem, ni al Fernando ni a tots els que com ell
no tenen, o no han tingut sostre.

Vull agrair-te, ‘"Eliansito", el fet que ens has ensenyat que
no hi ha gent anònima, i agrair a la gent d’Arrels, per haver-te buscat
fins a trobar-te.

Treballant l'Andersen

Estem pensant de treballar Hans Christian Andersen a segon de primària. No sabem encara el desenvolupament de les activitats, probablement acabi dent una webquest. Ja veurem.
Poso a continuació el llistat de recursos:

Sobre l’Andersen. Hauríem de concretar quina informació han de buscar, i treballar en una sola web, m’agrada la primera i no massa la segona, tot i
que té menys text. La tercera web és un exemple de pauta de recerca però evidentment per més grans, però ens pot servir de mostra. Algunes d’aquestes adreces estan tretes de la webquest de la Carme Barba "Explica’m un conte". La quarta és un article sobre l’autor que va aparèixer a Cavall Fort.

http://www.vilaweb.com/www/diariescola/noticia?id=1221813
http://www.editorialjuventud.es/84-261-0859-8.htm
http://www.webquestcat.org/~webquest/contest/guio%20biografia.htm

http://www.cavallfort.net/revista/1024/

Llegir contes. Buscar títols concrets i llegir:
http://www.totcontes.com/view.php?tipus=C

Possibilitat de fins i tot interactuar amb altres cursos, a cicle superior
volem fer el "conte-ràdio" o nom similar, es tractaria que els nens
expliquessin contes per la ràdio… poden ser els grans i que els escoltin
els petits (per exemple els de segon) o també els petits i que els
escoltin els grans. Aquí tens exemples de com vincular ràdio i conte:

http://www.edu365.com/eduradio/escoles/index.htm

El curs de Programari lliure

Aquesta setmana he començat el curs que m’obliguen a fer des del Departament d’Ensenyament.

La web dels materials telemàtics no estan malament, faré el curs tot i que sigui principi de curs i estigui alhora planificant les programacions de l’aula d’informàtica del centre, faré el curs malgrat estigui preparant diferents articles, faré el curs malgrat s’hagi de preparar l’inici de la XeR, i el faré malgrat els següents motius que ja he transmés al tutor:

"Em
va sorprendra l’obligatorietat del curs, més que res perquè els
continguts del curs ja els vam haver de donar en els satis del curs
passat. Per tant, en el meu cas, la formació ja m’arriba tard ja que ja
m’he espavilat.

Per altra banda, no em queda clara quina és la
política del departament: Ja em sembla bé que ens formin i que
nosaltres haguem de jugar un paper dinamitzador en els centres, però no
entenc perquè no agafen als equips directius per banda i els expliquen
"oficialment" la importància d’usar el programari lliure, del pas que
hem de fer… d’aquesta manera recolzarien als coordinadors
d’informàtica i donarien una explicació també oficial al professorat reaci (t’asseguro que n’hi
ha molt).

De totes maneres, i tot i que ja has vist que no
començo el curs motivada pel tema de l’obligatorietat i de com s’estan
fent les coses, el faré sense problemes."

Bé, queda clar que faré el curs, però queda clar el per què? No?

Doncs perquè m’obliguen, i posats a fer, evidentment, l’aprofitaré i continuaré aprenent (ja he descobert uns quants "truquillos" del firefox que no coneixia).

On és el material? Aquí

Ràdio i escola

El passat dilluns 5 de setembre es va celebrar la Jornada Ràdio i escola.

Es van poder sentir diverses experiències, fer programes de ràdio en els estudis de la facultat de comunicació, apropar-se a l’audacity i real producer… però sobretot agafar idees, parlar amb professionals d’altres centres educatius per saber com s’ho fan, i una promesa: fer xarxa de ràdios educatives a través d’una web.

De moment, el que si podem fer, és sentir les diferents produccions de les jornades a través de la web de Ràdio i escola.

Sentir els diferent sprojectes de Ràdios escolars a Xtec-Ràdio i a l’Edu365.

Nosaltres vam presentar la nostra experiència: Ràdio Drassanes.

Webquest pel programari lliure

En el blog de la webquestcat es fa una referència a una webquest:

Software libre y/o Software propietario

És una webquest força interessant, d’entrada demana que el treball es faci per parelles… quins seran els rols? Bill Gates i Richard Stallman

A partir d’aquí s’ha d’investigar qui són aquestes persones, quins són els seus programes… i preparar una defensa.

Crec que pot ser un bon recurs per a treballar a les escoles a nivell de professorat, com a mínim per engegar un debat necessari de forma tranquil.la i fins i tot divertida.

Un parell de blogs

Últimament he conegut un parell de blogs.

El primer el de la Lourdes Barroso. La temàtica està centrada en el tema de la inserció laboral. Té molta documentació i les seves reflexions són molt interessants. Crec que el públic amb el que treballa deu ser similar al meu…

I el que acabo de conèixer és el del Ferran Ruiz, si, si… l’ex de la SGTI. Té blog i en ell escriu les seves reflexions sobre l’educació i en gran mesura la seva relació amb les TIC. Amb les seves notes d’opinió trasllueix la seva experiència.