Noves crítiques al treball de la TV

Llegeixo al bloc del Ramon Barlam i el de la Lu Doménech un parell de crítiques a dos programes de TV diferents.

La Lu critica el tracte que fan a TV3 dels adolescents en el programa Oik Mentns? Estic completament d’acord amb les seves reflexions.

El Ramon parla del programa "Heroïs qüotidians" on fa una "mofa" a l’educació. Evidentment que no critico que es pugui fer broma, si se’n fa del Barça es pot fer ja de tothom, però en tot cas és la manera i del que se’n riu. Aquesta és la resposta que he posat en el bloc del Ramon:

"I d’on ha sortit aquest super-vídeo???

Ramon, no menysté la feina del professorat que es dedica a la
diversitat, si no a tot aquell que pretén innovar, fer les coses d’una
manera més activa i vivencial, ….. És ridiculitzar la feina de mestra
ridiculitzant-la fins a l’extrem, però no ridiculitza el "profe
xusquero", és a dir el funcionair típic que fa classes magistrals, no,
ridiculitza al professorat amb un discurs on surten paraules com
"pedagogia activa, maquetes, treballar sense llibres,…" i evidentment
se’n riu de l’alumnat amb dificultats.

També vaig veure el programa dedicat als adolescents, i aquí, crec
que no només el professorat ens hauríem de queixar, si no tot el públic
adult i no adult. Que tinguem la imatge dels joves que vol mostrar el
programa no ens ha de pertocar només a nosaltres, si no als pares i als
mateixos adolescents.

Què es pot fer? D’entrada a mi m’agradaria saber qui és el brillant
periodista-guionista-pallasso que ha creat aquest vídeo…. un possible
profe amargat? un feixista que vol tornar al "Florido pensil"? Què tal
si fem entre tots una bona investigació i ho avarigüem?
Després, fem servir les armes que tenim, denunciem-ho tots als nostres
blocs i fem córrer la veu… igual arriba a alguns blocs mediàtics i es
pot fer ressó de la nostra disconformitat.

Malauradament
no tenim canals de televisió propis, ni emisores de ràdio… ara bé,
com que això s’ha emés en un canal públic igual si que ens toca exigir
que el nostre Departament d’Educació, que forma part del mateix govern
que permet aquest tipus de programes en canals públics, reclami una
disculpa i esigeixi una programa divulgatiu de la bona feina.

Això si que ho podem fer oi? I el Departament d’Educació…. ens escolta i/o ens llegeix, oi?"

I aquest el vídeo:

TENS FACEBOOK?

TENS FACEBOOK? Aquesta comença a ser una pregunta habitual entre diferents persones, joves i no tan joves.
La
veritat és que he rebut moltes invitacions d’amistat a través d’aquesta
xarxa social… perquè el facebook és una xarxa social com moltes
d’altres que existeixen avui a internet.
El mecanisme és ben senzill, et registres i a partir d’aquí entres en
contacte amb altres persones, en llenguatge de "xarxa d’internet" et
fas amic, que és el mateix que dir que entres en contacte amb els seus
interessos i amb les seves aficions.

Dins el facebook es poden crear grups d’interès, és a dir fer xarxa a
partir d’un tema concret. I els temes poden ser ben variats, des dels
amics d’una associació en concret, ex-alumnes d’un centre educatiu,
gent que s’enxarxa al voltant d’un tema professional o grups de suport
al poble de Palestina…

Qui crea el grup convida a qui creu que pot interessar el
tema, i al mateix temps cadascuna d’aquestes persones poden convidar a
d’altres, d’aquesta manera un grup pot comença amb 10 persones i acabar
sent 50 o 100.
Aquests últims dies podem adonar-nos que el facebook té vida, en poc
més d’una setmana s’han creat diversos grups de rebuig cap els atacs
violents a la Franja de Gaza, missatges de pau, d’esperança i moments
de fer propostes.

No en va aquestes plataformes s’anomenen xarxes socials, perquè
permeten crear societat, i el més important, promouen la participació
ciutadana, un bé escàs avui en dia.

Algú pot pensar: "això està molt bé, però que té a veure amb l’escola?" Doncs pot tenir molt a veure. Per començar hi ha molt
"profe" al facebook, de fet crec que tots amb els que jo em relaciono
a través de projectes d’internet hi són, però també d’altres mestres
han entrat perquè els han convidat amics, familiars, coneguts…. o
perquè els hi han interessat temàtiques socials.

Cada
vegada és més gran el nº de professorat que utilitza les xarxes
socials, alguns exemples són el projecte "Espurna" o la "Xarxa
internet en el aula
" on podem trobar un grup creat exclusivament sobre
ràdio i escola, les dues xarxes utilitzen el ning com a plataforma.

Sigui com sigui, el professorat estem descobrint que les xarxes socials
ens permeten estar més units, compartir interessos, fer propostes i fer
sentir també la nostra veu, i tot amb unes eines multimèdia que ens
permeten fer ús d’internet a través d’imatge, text i so… ens
permeten, en definitiva, tenir força, interactivitat i compromís amb el
món real a través de la virtualitat que és internet.

Pel nou any… l'última lliçó de Randy Pausch

En un parell de dies m’ha arribat per diferents persones la conferència de Randy Paush. A la universitat de Carnagie Mellon hi ha la tradició de "l’última conferència", professorat que ha de preparar una conferència com si fos l’última amb la intenció que el conferenciant pugui mostrar el més important, el que ressaltaria del seu coneixement.

Quan li van proposar a Randy Paush ningú sabia que estava malalt, però ves per on, quan li va tocar fer li quedaven mesos de vida.

L’última lliçó de Randy Paush és una gran lliçó de cara a aquest nou any que comencem: paraules plenes d’energia i optimisme, grans sentències que ens parlen dels somnis, les il.lusions i les dificultats, d’una manera de viure en definitiva.

La conferència és llarga i la podem trobar a youtube en 9 parts. Les deixo a continuació del vídeo que ell mateix parla d’aquesta conferència i que ens fa cinc cèntims del seu contingut.

Hi ha moltes coses que m’han impressionat, però en destaco algunes idees:

  • No és una xerrada sobre la mort, si no sobre la vida i de com viure-la.
  • Si no consegueixes un somni pots aconseguir molt intentant aconseguir-lo.
  • Quan fas malament una cosa i ningú et diu res, és que s’han rendit amb tu, en canvi si et corregeixen és que esperen molt de tu (un gran consell pels mestres, oi?)
  • Els murs que ens trobem en el nostre camí hi són per alguna raó: no són per aturar-nos, si no per saber quant volem aconseguir.
  • És millor lluitar que queixar-se.
  • Si vius d’una determinada manera, és més fàcil aconseguir els somnis.

Aquí deixo el vídeo resum que ell mateix fa de la conferència explicant el sentit de la mateixa i per a qui la va fer, però val la pena anar veient la conferència original, poso els enllaços a continuació per ordre.

Tan de bo aquest any que comencem sapiguem viure amb la filosofia que ens ensenya Randy Paush. Gràcies per aquesta gran lliçó!

PART 1

PART 2

PART 3

PART 4

PART 5

PART 6

PART 7

PART 8

PART 9

WEB SOCIAL

Des d’Educastur, un portal educatiu més que interessant, ens arriba un vídeo molt bo per entendre què són les xarxes socials fent força en la idea del coneixement compartit, del protagonisme de l’usuari que vol compartir i que fa possible aquesta socialització de la xarxa.

Un vídeo que val la pena donar a conèixer i que ens guia en la vinculació de web2 i escola.

S'INAUGURA L'ESPAI PROJECTES EN XARXA

Aquesta setmana s’inaugura l’espai Projectes en Xarxa de la Xtec, una web que ha de permetre trobar informació de diferents projectes telemàtics així com de diverses associacions de mestres que treballen en xarxa de professorat.

És així com podem trobar informació de Ravalnet, iearn-pangea, Webquestcat…. però també podem conèixer de noves i engrescar-nos en nous projectes a través del seu cercador.

Podem trobar informació per participar en projectes existents o descobrir models per crear-ne de nous amb l’escola del costat.

En aquest nou espai podem veure reportatges interessants, entre ells el gravat a l’escola sobre el projecte WikiXer, un vídeo on expliquem quina és la dinàmica per inciar als alumnes en un projecte telemàtic.

Edu3.cat

També surt un vídeo, dins les mirades pedagògiques, on explico la importància de treballar amb projectes telemàtics cooperatius.

Edu3.cat

Espero que aquest nou apartat ens sigui útil a tot el professorat i que ens ajudi a fer les millores pedagògiques necessàries per a poder desenvolupar una escola amb capacitat de treball cooperatiu i que motivi al professorat a treballar en xarxa.

Felicitats per la iniciativa!

Treball cooperatiu a les aules de Primària

Organitzat pel: SE Ciutat Vella a
través del Pla de Formació de Zona, PFZ.

Emissió en diferit per ràdio de la
conferència
Treball
cooperatiu a les aules de Primària”
, a
càrrec de Joan Domingo Peña Sots-director de Planificació estratègica EUETIB-UPC
Membre del GIAC (Grupo de interés en aprendizaje cooperativo).

Es va celebrar el 19 de novembre, al matí, al Centre cívic Convent de
Sant Agustí.
Tot i que es va realitzar en el marc d’una jornada de primària,
pel el seu interès global creiem que pot ser d’interès per a qualsevol etapa
educativa.
La podeu escoltar a la Xer.

Escolta l’àudio

Una cacera sobre competències

En el bloc Nosaltres competents llegeixo que la M. del Mar Lluelles ha fet una cacera del tresor sobre competències amb dibuixos de la Imma Palahí.

Si fem aquesta cacera del tresor podem resoldre preguntes com:

A més del "saber" i del "saber fer",
què inclou el concepte de competència?

A més tindrem el recull de les webs necessariès per saber com podem treballar per competències.

El Gimp amb els nens i nenes

Sovint es parla del GIMP com un programa difícil, i el que és veritat és que és un programa que costa d’entendre al principi, les finestres autònomes sobten i trenquen esquemes.

Ara bé, un cop el comences a treballar t’adones de les possibilitats que ofereix i si, a més, el treballes amb els alumnes veus que per ells no representa cap dificultat, ja que no han de trencar cap esquema previ ni els sorprèn el funcionament, no tenen vicis anteriors creats per l’ús d’altres programes i, tot el contrari, estan oberts a qualsevol funcionament i plataforma.

Aquest trimestre he continuat treballant Picasso i la veritat és que el resultat del treball dels nens i nenes de 5è i 6è han superat les meves expectatives inicials… la veritat és que per ells el GIMP és un programa que els permet expressar-se a través del llenguatge visual i assolir la competència digital.

Aquí tinc diferents tutorials sobre el Gimp, i a sota la mostra del que poden fer nens i nenes de 10, 11 i 12 anys: