Les claus per aprendre a ser

A l’article del 22 de gener de la Karme Peiró al 3cat24 podem llegir:

"Ordinadors portàtils, pissarres i llibres de text digitals ja han arribat a les aules, però s’ha canviat la metodologia d’ensenyar o simplement s’estan repetint esquemes amb nous instruments? El llibre "Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia" recull les opinions d’un grup de professors experts en Tecnologies de la Informació i la Comunicació que proposen ensenyar a nens i joves a ser ciutadans digitals."

Gràcies karme per l’article i per les referències a la nostra feina.

SELECCIONATS AL CONCURS DE PODCAST

Els dos contes que hem treballat amb els nens i nenes de 5è han estat seleccionats per al proper llibre "Contes del món".

La veritat és que aquest projecte impulsat per COMSOC és una bona oportunitat per treballar la llengua amb els nens i nenes però també per educar interculturalment, tot sentint que el català és la llengua que ens uneix.

Gràcies Damià, Natàlia…

Per escoltar els contes:

LA BRUIXA, un conte de Marroc.

EL CORB I L’OCELL, un conte de Pakistan.

LES ENTREVISTES A EXALUMNES

Amb els nens i nenes de 5è hem estat treballant una webgimcana per tal de localitzar exalumnes a qui poder entrevistar. Com sempre, aquest treball l’he preparat amb la Núria Cervera.

El motiu d’aquest treball és la celebració del 75è aniversari de l’escola. La veritat és que hem gaudit d’aquest treball i els nens i nenes han demostrat, un cop més, les ganes d’aprendre i la curiositat vers la història.

El domini de l’audacity per gravar les entrevistes ha estat un dels aprenentatges que han fet els nens i nenes de 5è, però sens dubte són molts els que han fet: Saber escoltar, expressar-se amb fluïdesa, emmarcar fets històrics en etapes concretes….

Aquí el resum de les entrevistes: Bona feina nois i noies!

MANIFEST: JUSTÍCIA I RESPECTE. US ADHERIU?

Us fem arribar un manifest que estem elaborant des de diverses entitats del Raval, la XeR entre elles, per tal de denunciar el fet que va provocar la mort d’un jove de 16 anys. Es deia Badre i estava jugant a futbol, es va marejar i va caure del banc on seia (estava assegut a la part de dalt) amb la mala sort que es va donar un cop al cap. Els nois que estaven amb ell van trucar a l’ambulància, aquesta va venir però no estava preparada, i la segona que si que portava el desfibril·lador va trigar 39 minuts. Quan va arribar ja era mort.

Per aquest motiu, el de la tardança exagerada de l’ambulàcia, i pel fet que a El periódico va sortir la notícia "que un dorgadicte" havia mort al carrer, diferents entitats hem elaborat el manifest per tal de denunciar tant la tardança de l’ambulància com el tracte sensacionalista, morbós i ple d’estereotips que fa El Periódico.

Si us voleu adherir com a associació, escola, entitat o a nivell individual, creiem que el fet s’ho val. Llegiu el manifest i també el text "Justícia i respecte" que ha fet una educadora de Xamfrà amb qui el Badre feia teatre i música, a part d’explicar el que va passar, explica el que no hauria d’haver passat mai.

Gràcies per tot! L’adreça del manifest per adherir-vos: https://sites.google.com/a/xer.cat/manifest-raval/

LES VI JORNADES D'EDUCACIÓ I TELECOMUNICACIÓ

Aquest passat dissabte s’han celebrat les VI jornades d’educació i telecomunicació organitzades per IEARN-PANGEA.

La Núria Cervera va poder explicar l’Eduwiki, un èxit de presentació. Jo vaig tenir la sort de poder estar a la reunió del Full de ruta arribant a la conclusió que la feina continua i que cal trobar les 21 fites del segle XXI.

El Ramon Barlam ens ofereix un muntatge-resum del que va ser… una trobada de gent normal 🙂

VI Jornades iEARN-Pangea on PhotoPeach

Apartir d’aquí tornar a la feina i continuar amb el FULL DE RUTA.

Més fotos de les jornades.

LA VAGA DELS CONTROLADORS…. VOLÍEM ANAR A ROMA

Res, canvi de plans, ja no anem a Roma. La vaga dels controladors ha fet que no poguèssim anar a Roma aquest cap de setmana.

De les coses que més m’ha sorprés és la reacció de la gent: ressignació? indignació? sorpresa? decepció? La veritat és que les cares eren de gent treballadora que volien fer una escapadeta (com jo mateixa) d’uns dies per continuar currant.

Sempre he defensat el dret a fer vaga (faltaria més!) però això d’avui (i d’ahir) no té nom: vaga encoberta? malaltia encoberta? sense avisar!!!!???

Però sento el Rubalcaba i resulta que si que sabien alguna cosa, per això el decretazo, i per acabar-ho d’adobar ara estem amb estat de setge, perdó! d’alarma….

No sé jo, però sincerament crec que no ens mereixem el que tenim: ni controladors que es creguin els amos del món, ni governs que davant la seva incapacitat declarin l’estat d’alarma amb els milikos al costat…

A més a més, si ho havien d’acabar fent, no ho podien haver solucionat abans? Per què una reunió de crisi a les 9h del matí de l’endemà d’un conflicte?

No sé, no sé, però reitero, no ens ho mereixem, i som molt bona gent… només cal veure les cares de la gent que ens prenem les coses amb el millor dels sentits possibles (humor? comú?…).

REFLEXIONS 1X1 (2): FEM UNA RECEPTA

Aquests dies hem estat treballant a la classe de llengua com fer una recepta. La Núria Cervera ens explica el procediment en el seu bloc i ens mostra la presentació de tot el procés.

Hem estat treballant l’estructura del text (la recepta) alhora que els nens i nenes han après el funcionament del programa presentació de l’Open Office. Creiem que aquest treball ha ajudat als alumnes a millorar el redactat ja que han ordenat les idees seqüenciant-les i s’han vist obligats a concretar les frases de manera que fossin senzilles i que s’entengués l’ordre que escrivien.

Per finalitzar els nostres nens i nenes han fet la seva primera exposició oral… ara ja han trencat el gel i segur que les properes surten més bé.

Com a conclusió ens adonem que treballant d’aquesta manera els ordinadors, lluny del que molta gent encara pensa, esdevenen eines de col.laboració i potencien un treball previ i posterior que va molt més enllà de l’ús de les TAC en si mateixes: l’alumne és el protagonista del seu aprenentatge.

Aquí us deixo la presentació que hem fet servir com a suport pel que fa a l’aprenentatge del programa. La presentació del procés al bloc de la Núria.

REFLEXIONS 1X1 (1): FEM GRÀFIQUES

L’escola ha entrat dins el pla pilot de primària del projecte 1×1. La veritat és que és una sort poder treballar amb connectivitat a internet sempre que vols (si no falla, és clar), tenir a l’abast diferents continguts digitals i fer possible que els nens i nenes puguin ser actors del seu aprenentatge.

A més a més tinc la sort de poder crear materials amb la meva companya de feina Núria Cervera i de poder participar en el seminari del grup de treball de les escoles pilot de primària.

Penso que les coses són més fàcils del que en un principi semblen, que incorporar les TAC a la quotidianitat de l’aula no és complicat si ja treballes d’una determinada manera i que lluny del que molta gent pensa, treballar connectats tenint ordinadors a l’aula no implica estar el 100% davant d’una pantalla.

Com que el fet de parcipar en aquest projecte em porta a provar, a crear i sobretot a pensar, decideixo anar posant al bloc com vaig vivint aquest projecte i diferents experiències didàctiques fetes amb els nens i nenes, la Núria ho anirà fent també al seu bloc. Hem pensat que això ens ajudarà a tenir les idees més clares alhora que podem compartir el que fem. Igual si comencem a dir el que fem, i ho diem tots, anirem aparcant la idea aquella que el llibre digital és l’única eina viable.

Aquests dies hem estat treballant a matemàtiques com fer una gràfica.

El tema per fer-la: El temps de lleure

L’eina TAC: Open Office Draw i suport tutorial al moodle, així com enllaços de l’edu365 i de genmagic per a treballar el concepte "gràfica".

Competències treballades? En aquesta presentació s’explica:

Una ciutadania crítica

Unitats didàctiques per a l’anàlisi de mitjans a Educació per la ciutadania


http://ciutadaniacritica.wordpress.com/


Per una ciutadania que sàpiga mirar
Per a una ciutadania crítica és una seqüència didàctica creada per a treballar l’anàlisi dels mitjans de comunicació dins l’àmbit de l’Educació per a la ciutadania. Tot i així, us serà útil en qualsevol altra matèria i podreu adaptar-lo també per a altres edats.

Està organitzat en 10 unitats didàctiques que tracten temes d’àmbits com la publicitat, els informatius o la manipulació de les imatges.

1. Segons el vidre amb què es miri…
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/5-informacio-objectiva/

2. Vols ser com jo? Compra’m!
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/2-identificacio-real-i-ideal/

3. Alguna cosa fa olor de podrit a la tele…
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/8-pudor-descombraries/

4. Són reals les imatges que veiem?
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/son-reals-les-imatges-que-veiem/

5. Quan l’emoció derrota la raó
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/1-publicitat-emocional/

6. Qui decideix les notícies?
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/6-qui-decideix-les-noticies/

7. Com i per què es fa la televisió?
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/7-com-i-per-que-es-fa-la-televisio/

8. El valor de l’aspecte físic
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/8-el-valor-del-cos/

9. Sexisme… encara?
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/9-sexisme-encara/

10. Tot s’hi val per cridar l’atenció?
http://ciutadaniacritica.wordpress.com/10-tot-hi-val-per-cridar-latencio/


Com vol ser aquest material?

Flexible: està seqüenciat pas per pas, però per utilitzar-lo no és imprescindible seguir l’ordre proposat; en la majoria de casos es poden intercanviar els apartats o triar-ne només alguns.

Autònom: en el bloc hi ha absolutament tot el material necessari per a desenvolupar les unitats. No cal res més, tot i que aquells que ho vulguin també hi trobaran referències de llibres i webs per aprofundir en els continguts.

Polivalent: aquest material s’adapta a diferents metodologies: per fer-lo servir el docent en pantalla, a l’aula amb els ordinadors dels alumnes o perquè el treballin els alumnes sols a casa.

Multimèdia: aprofitant el format web, treballareu amb diferents formats: text, imatges, diapositives, àudio i vídeo.

http://ciutadaniacritica.wordpress.com/

ENS INVENTEM UN PERSONATGE?

Dins el ning de l’1×1 van sortint propostes interessants per utilitzar diferents recursos digitals. La pega és que al no ser públic és molt difícil saber el que la gent implicada va dient, però és molt gran el nombre de professorat que més enllà dels llibres de text proposa treballar amb recursos i continguts digitals diferents.

El que presento a continuació és la proposta de treball: INVENTEM UN PERSONATGE.

Es tracta d’oferir eines als alumnes per a que puguin inventar-se un personatge tot utilitzant àudios, baferades,…. és una proposta interessant que pot anar adreçada a aules d’acollida, primer cicle de l’ESO o primària. Les eines són igualment interessants.

En aquesta web els alumnes poden inventar-se un personatge de South Park, ficar un parell de frases triant el text amb bombolles o a la samarreta del personatge. Després el poden desar i passar-lo al paint, i poden fer més bubbles. Pot ser útil pels alumnes de l’Aula d’Acollida o pels de 1 ESO per presentar la feina.

Per enregistrar la veu un aplicatiu molt mot fàcil: http://vocaroo.com/

Per treballar l’autoretrat.