…, i el sector terciari.
[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/o4XDvORxmVc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
Aquest fragment correspon a la pel·lícula “El gran dictador” de Charles Chaplin. Chaplin és un barber jueu que viu a un gueto d’un país anomenat “Tomenia”. El seu paregut amb el dictador d’aquest país, “Astolfo Hinkel”, fa que els soldats del propi Hinkel el confonguin, fent-se passar pel dictador. Continue reading
…, el sector secundari,…
El vídeo correspon a la pel·lícula “Charly i la fàbrica de xocolata”. Charly és un noi pobre que viu prop una gran fàbrica de xocolata. El seu propietari decideix invitar a fer una visita a la seva fàbrica als qui trobin una de les cinc entrades daurades que hi ha a les tabletes de xocolata. Charly és un dels cinc afortunats.
La fàbrica de xocolata correspon al sector secundari, on formen part totes les activitats encarregades de fabricar objectes que no es troben a la natura. La xocolata no creix als arbres, es fa amb cacau, sucre i altres coses. Cotxes, avions, edificis, pa, tot el que es construeix de nou és sector secundari. Les empreses d’aquest sectors s’anomenen indústries. Els productes obtinguts en aquest sector s’anomenen béns, a diferència dels obtinguts al sector terciari que s’anomenen serveis.
…, el sector secundari,…
[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/jyB4s9eox2o" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
El vídeo correspon a la pel·lícula “Charly i la fàbrica de xocolata”. Charly és un noi pobre que viu prop una gran fàbrica de xocolata. El seu propietari decideix invitar a fer una visita a la seva fàbrica als qui trobin una de les cinc entrades daurades que hi ha a les tabletes de xocolata. Charly és un dels cinc afortunats. Continue reading
El sector primari,…
Aquest vídeo correspon al tràiler de la pel·lícula “La tormenta perfecta”. Explica la història d’un vaixell de pesca que queda atrapat dintre una gran tempesta.
El sector primari,…
[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/Olbhz5itRms" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
Aquest vídeo correspon al tràiler de la pel·lícula “La tormenta perfecta”. Explica la història d’un vaixell de pesca que queda atrapat dintre una gran tempesta. Continue reading
L’experiment del petit món
L’experiment del petit món
Moltes vegades ens sorprenem quan tenim un conegut comú amb la persona menys esperada, o descobrim que el cosí del nostre millor amic viu al nostre mateix edifici, o trobem que aquesta persona també ha estat convidada a la mateixa festa d’aniversari. Solem dir llavors, “el món és un mocador”, “no sabia que ja us coneguéssiu”, o alguna expressió semblant. Són aquestes situacions tan sorprenents? Continue reading
Les al.lucinacions del canvi climàtic
Les al.lucinacions del canvi climàtic
Un noi de 17 anys ha estat ingressat en un hospital de Melbourne, Australia, amb una al·lucinació neuròtica sobre el canvi climàtic. El noi creia que, a causa del canvi climàtic, el seu propi consum d’aigua podria portar en pocs dies la mort de milions de persones per l’esgotament de les reserves d’aigua al món. Al sentir-se culpable, havia intentat deixar de beure’n. Continue reading
L’habitació 404
L’habitació 404
Quan una pàgina d’internet no es troba, surt un missatge d’error que diu:”error 404: page not found”. Aquest 404 té un significat que té dues versions: un d’ells parla d’una habitació, i l’altre de números. Continue reading
Quan Groenlàndia era verda
Quan Groenlàndia era verda
Stradivarius i la Petita Edat de Gel
Científics holandesos han arribat a la conclusió que el so únic dels violins Stradivarius pot deures a la densitat de la fusta dels arbres amb què van ser fets, arbres que van créixer durant la Petita Edat de Gel.
La Petita Edat de Gel (del segle 14 al 19) provocada per una reduïda activitat solar, va ser la causa que els arbres de l’època creixessin més lentament i amb menys diferència entre estacions. Stradivarius va ser un italià del segle 18 que va fabricar els violins més famosos del món amb aquesta arbres. El seu so es veu que és excepcional, i cap instrument fabricat des d’aleshores ha aconseguit igualar la seva qualitat, provocada possiblement per la major densitat de la fusta deguda al lent creixement del arbres durant aquesta etapa.
El doctor Berend Stoel, que va dur a terme les proves, diu que la diferència en la densitat de la fusta pot impactar notablement en la qualitat musical d’un violí. Stoel i els seus col·legues van trobar que la fusta dels Stradivarius mostrava evidència d’arbres el creixement dels quals era més semblant en hivern i estiu. Les condicions que van causar aquest tipus de creixement en els arbres no s’han tornat a repetir des de llavors.
Estan tan altament cotitzats els gairebé 600 instruments -entre violins, violes, violoncels i guitarres- que es venen per milions de dòlars les rares vegades que se subhasten.
Stradivarius i la Petita Edat de Gel
Falkirk Wheel
[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/n61KUGDWz2A" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
The Falkirk Wheel és el nom amb què es coneix a l’únic sistema rotatori de transbordament de vaixells al món. Es tracta d’una gegantina infraestructura que permet comunicar dos canals fluvials d’Escòcia amb un desnivell entre ells de 35 metres.
Aquests canals s’usaven molt freqüentment en l’època prèvia a l’expansió del ferrocarril. Amb l’arribada dels trens van quedar una mica relegats, però en la dècada dels 90 va començar a ressorgir l’interès pel seu ús per a finalitats recreatives. Els dos canals havien estat dotats d’una comunicació entre si mitjançant preses entorn de l’any 1800, però aquest sistema sol podia ser usat en sentit descendent. Les autoritats locals van pensar que seria una bona idea recuperar els canals, així com dotar-los d’una comunicació més ràpida que l’antic sistema de preses, la qual cosa podria ajudar a fer la zona mes atractiva turísticament. El projecte va costar 120 milions d’euros .
Per comunicar els dos canals es va procedir a construir una desviació des del més alt d’ells, l’Union Canal. L’esmentada desviació, després de baixar 2 preses d’anivellament, passa un túnel de 168 metres i un petit canal de formigó de 104 metres que desemboca directament en una de les gòndoles de transbordament de la Falkirk Wheel.
La sínia consisteix en una estructura d’acer de 35 metres d’altura, que gira a través d’un eix central, impulsada per motors hidràulics situats en un dels suports de l’eix. L’armadura de la sínia allotja 2 recipients semicirculars que són omplerts d’aigua i tenen capacitat per a 2 vaixells cada un.
Cada recipient té un conjunt de preses en cada extrem, permeten que els vaixells entrin per un extrem i surtin per l’oposat en arribar en l’altre nivell. Quan la sínia està girant, els mecanismes de cada recipient mantenen aquests horitzontals, girant a mesura que la sínia ho fa. L’operació de mig gir de la sínia, que permet intercanviar la posició dels recipients, dura entorn de 15 minuts.
El mecanisme de gir i control del moviment de la sínia consta de 8 motors hidràulics muntats al voltant d’un dels extrems de l’eix de la sínia. El mètode per mantenir l’horitzontalitat dels recipients consisteix en un conjunt d’engranatges i corretges muntats de manera que el moviment de gir dels recipients està unit al gir de l’eix central de la sínia, mitjançant la unió física que proporciona l’engranatge.
Falkirk Wheel
[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/n61KUGDWz2A" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
The Falkirk Wheel és el nom amb què es coneix a l’únic sistema rotatori de transbordament de vaixells al món. Es tracta d’una gegantina infraestructura que permet comunicar dos canals fluvials d’Escòcia amb un desnivell entre ells de 35 metres. Continue reading
Bonus de carboni
Els bonus de carboni són un mecanisme internacional de descontaminació per reduir les emissions contaminants al medi ambient; és un dels tres mecanismes proposats en el Protocol de Kyoto per a la reducció d’emissions causants de l’escalfament global o efecte hivernacle (GEI o gasos d’efecte hivernacle).
El sistema ofereix incentius econòmics que empreses privades contribueixin a la millora de la qualitat ambiental i s’aconsegueixi regular l’emissió generada pels seus processos productius, considerant el dret a emetre CO2 com un bé canviable i amb un preu establert al mercat. La transacció dels bons de carboni -un bo de carboni representa el dret a emetre una tona de diòxid de carboni- permet mitigar la generació de gasos hivernacle, beneficiant a les empreses que no emeten o disminueixen l’emissió i fent pagar les que emeten més del permès.
Mentre que alguns l’anomenen “mecanisme de descontaminació”, el terme és considerat per altres com un error ja que s’han ideat per intentar reduir els nivells de diòxid de carboni, o CO2, però que el diòxid de carboni no és un gas contaminant sinó que, molt lluny d’això, és la base fonamental de la vida vegetal i, per tant, de la vida animal sobre el planeta. Sense CO2, no hi hauria vida a la Terra.
Les reduccions d’emissions de GEI es mesuren en tones de CO2 equivalent, i es tradueixen en Certificats d’Emissions Reduïdes (CER). Un CER equival a una tona de CO2 que es deixa d’emetre a l’atmosfera, i pot ser venut al mercat de carboni a països. Els tipus de projecte que poden aplicar a una certificació són, per exemple, generació d’energia renovable, millora d’eficiència energètica de processos, forestació, netedat|neteja de llacs i rius, etc.
En un esforç per reduir les emissions que provoquen el canvi climàtic al planeta, com a l’escalfament global o efecte hivernacle, els principals països industrialitzats -a excepció dels Estats Units- han establert un acord que estableix metes quantificades de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle (GEI) per al 2012: el Protocol de Kyoto. Per complir s’estan finançant projectes de captura o abatiment d’aquests gasos en països en vies de desenvolupament, acreditant tals disminucions i considerant-les com si haguessin estat fetes al seu territori.
Tanmateix, els crítics del sistema de venda de bons o permisos d’emissió, argumenten que la implementació d’aquests mecanismes tendents a reduir les emissions de CO2 no tindrà l’efecte desitjat de reduir la concentració de CO2 en l’atmosfera, com tampoc de reduir o retardar la pujada de la temperatura. Segons l’estudi de Wigley, 1999, la implantació del Tractat de Kyoto complert per tots els països del món, inclosos els Estats Units, causarà una reducció de 28 parts per milió (ppm) per a 2050, o reduirà la temperatura predita per a aquell any en 0,06è C, o sinó retardarà la data en la qual s’hauria de complir l’augment dit en 16 anys.
Bonus de carboni
Els bonus de carboni són un mecanisme internacional de descontaminació per reduir les emissions contaminants al medi ambient; és un dels tres mecanismes proposats en el Protocol de Kyoto per a la reducció d’emissions causants de l’escalfament global o efecte hivernacle (GEI o gasos d’efecte hivernacle). Continue reading