[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/n61KUGDWz2A" width="425" height="350" wmode="transparent" /]
The Falkirk Wheel és el nom amb què es coneix a l’únic sistema rotatori de transbordament de vaixells al món. Es tracta d’una gegantina infraestructura que permet comunicar dos canals fluvials d’Escòcia amb un desnivell entre ells de 35 metres.
Aquests canals s’usaven molt freqüentment en l’època prèvia a l’expansió del ferrocarril. Amb l’arribada dels trens van quedar una mica relegats, però en la dècada dels 90 va començar a ressorgir l’interès pel seu ús per a finalitats recreatives. Els dos canals havien estat dotats d’una comunicació entre si mitjançant preses entorn de l’any 1800, però aquest sistema sol podia ser usat en sentit descendent. Les autoritats locals van pensar que seria una bona idea recuperar els canals, així com dotar-los d’una comunicació més ràpida que l’antic sistema de preses, la qual cosa podria ajudar a fer la zona mes atractiva turísticament. El projecte va costar 120 milions d’euros .
Per comunicar els dos canals es va procedir a construir una desviació des del més alt d’ells, l’Union Canal. L’esmentada desviació, després de baixar 2 preses d’anivellament, passa un túnel de 168 metres i un petit canal de formigó de 104 metres que desemboca directament en una de les gòndoles de transbordament de la Falkirk Wheel.
La sínia consisteix en una estructura d’acer de 35 metres d’altura, que gira a través d’un eix central, impulsada per motors hidràulics situats en un dels suports de l’eix. L’armadura de la sínia allotja 2 recipients semicirculars que són omplerts d’aigua i tenen capacitat per a 2 vaixells cada un.
Cada recipient té un conjunt de preses en cada extrem, permeten que els vaixells entrin per un extrem i surtin per l’oposat en arribar en l’altre nivell. Quan la sínia està girant, els mecanismes de cada recipient mantenen aquests horitzontals, girant a mesura que la sínia ho fa. L’operació de mig gir de la sínia, que permet intercanviar la posició dels recipients, dura entorn de 15 minuts.
El mecanisme de gir i control del moviment de la sínia consta de 8 motors hidràulics muntats al voltant d’un dels extrems de l’eix de la sínia. El mètode per mantenir l’horitzontalitat dels recipients consisteix en un conjunt d’engranatges i corretges muntats de manera que el moviment de gir dels recipients està unit al gir de l’eix central de la sínia, mitjançant la unió física que proporciona l’engranatge.