Les regles del contagi. Com sorgeixen, es propaguen i desapareixen les epidèmies [Adam Kucharski]

LES REGLES DEL CONTAGI. COM SORGEIXEN, ES PROPAGUEN I DESAPAREIXEN LES EPIDÈMIES

 

El món està més interconnectat que mai, les nostres vides estan formades per brots de malalties, de desinformació i fins i tot de violència que sorgeixen, es propaguen i desapareixen. Per comprendre-ho hem de començar a pensar com a matemàtics.

A càrrec de:

Adam Kucharski, epidemiòleg

Presentació:

Josep Ramoneda, filòsof, periodista i director de l’Escola Europea d’Humanitats

Modera el debat:

Tomàs Marquès-Bonet, biòleg evolutiu

Escola Europea d’Humanitats / Fundació La Caixa / La Vanguardia

 

 

 

Les xifres del coronavirus [21 de desembre del 2020]

 

Catalunya

Contagis: 373.091 (+980 nous casos confirmats)

Morts: 16.623 persones (+40)

Risc de rebrot: 366 (+12)

Velocitat de contagi (Rt): 1,52 (-0,01)

Hospitalitzacions: 1.623 ingressats (+56) i 327 a l’UCI (+7)

Incidència acumulada a 14 dies: 257,72 (+9,4)

Taxa de positivitat: 4,94 (+0,10%)

(Última actualització: 21 de desembre a les 09.53 h) RAC 1

 Totes les dades actualitzades de l’evolució del coronavirus a Catalunya es poden consultar al web del Departament de Salut .

Estat espanyol

Contagis: 1.819.249 (+22.013)

Morts: 49.260 (+334)

Incidència acumulada: 224,8 (+10,7)

(Última actualització: 21 de desembre a les 18.04 h) h)

Món

Les xifres d’abast mundial canvien constantment. Podeu veure les darreres actualitzacions en aquest vídeo:

També en aquest mapa elaborat per la universitat Johns Hopkins de Baltimore (EUA):

Escola, Memòria i Aprenentatge

Marina Garcés: “L’escola no és la salvació de res, és un taller on assagem la convivència” Entrevista (TEXT: IGNASI ARAGAY / FOTO: RUTH MARIGOT) 13-12-2020

Avui dia hi ha molta informació. Tothom té accés a tot. Per tant, per què forçar o esforçar-se en recordar? En aquest sentit, defenses la idea d’exercir la memòria.

Sí, la reivindico en relació amb la imaginació. Sense memòria pot haver-hi molta fantasia o molta ocurrència, però no allò que consisteix en vincular els temps de vida possibles, el que ha estat, el que és, el que esdevé, el que no ha arribat a ser, el que no podrà ser mai, és a dir, tota aquesta capacitat de no estar en el present immediat o en el que creiem que és el present immediat, un immediatisme que es basa en la informació disponible i el seu tractament, ja ni tan sols en la seva elaboració. Hi ha un art de la memòria, que és una facultat mental, però també una construcció cultural, una relació afectiva, que crea el temps i crea el món. Per tant, si no l’exercim ni tan sols com a facultat, si no té cap valor recordar res perquè se suposa que ja està tot arxivat i disponible, quina imaginació podem arribar a tenir sobre allò que no som encara o sobre allò que no hem arribat a ser? Per tant, sí, faig una reivindicació molt gran d’aquesta memòria tan penalitzada. Perquè ens hem quedat en l’anècdota, diguem, de la crítica als mètodes memorístics d’aprenentatge. És evident que qualsevol mètode pedagògic que no generi sentit i experiència l’hem de treure del mig, tant la memorització com el pur tractament d’informació que es fa ara, que tal com es tracta ja s’ha oblidat també, perquè els nens o els joves saben buscar, tractar, però molts cops no generen tampoc cap vincle amb el que troben. Per tant, és tan dolenta la memorització sense sentit com el pur tràfic d’informació. No pot ser que ens quedem com a mers terminals, éssers desmemoriats, buits, sense cap capacitat de recordar i, per tant, tampoc d’imaginar.

Les vacunes

Més de dos segles salvant milions de vides

L’èxit de les vacunes és tan gran que les generacions actuals havien oblidat què es viure amb un patogen incontrolat i sense fre. El covid evidencia que no es pot abaixar la guàrdia davant de virus i bactèries