La màgia de la taula periòdica

Aquest dimarts dia 10 de març les professores i investigadores de la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili Anna Maria Masdeu i Mar Reguero han portat al centre la conferència La màgia de la taula periòdica. En un format teatralitzat i molt didàctic han parlat de les distintes possibilitats per ordenar els elements i de la primera taula de Mendeleiev, destacant els punts forts i els febles d’aquesta classificació. Una manera d’apropar la Química amb un toc d’humor a l’alumnat de cursa aquesta matèria a quart d’ESO i Batxillerat.

Olimpíades de Biologia i de Química


Un alumne de segon de Batxillerat ha participat el dia 8 de febrer a la fase catalana de les Olimpíades de Biologia, i cinc més, el dia 4 de març, a les de Química, al campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona. Les proves consisteixen en preguntes relacionades amb el temari de Batxillerat. Durant les jornades també es va donar informació sobre els graus relacionats amb les biociències, la química i enginyeria química, respectivament, que ofereix la URV. Ha estat una experiència nova que els alumnes han qualificat com a enriquidora i que els ha permès assolir els continguts de les assignatures a un nivell més extens.

Consorci d’Aigües de Tarragona a l’Ampolla

Els dies 13 i 14 de febrer els estudiants de Física i Química de 2n d’ESO han visitat les instal·lacions del Consorci d’Aigües de Tarragona a l’Ampolla. Allí han estudiat els processos que passa l’aigua per ser apta per al consum humà i han conegut el funcionament de l’Estació de Tractament d’Aigua Potable. Han estat acompanyats pel professorat de Física i Química Mercè Folch, Maria Prieto i Andreu Rodríguez i pel professor de Música Carles Royo.

Mines de Bellmunt del Priorat

Aquest dimecres dia 12 de febrer els estudiants de Ciències de la Terra i del Medi Ambient de Batxillerat han visitat el Museu de les Mines de Bellmunt del Priorat. Han baixat a la mina Eugènia, una antiga explotació de galena per obtenir plom, que va tancar el 1972 i ara es manté com a museu. També han observat talls fins de roques en un microscopi de llum polaritzada i han pogut trencar mostres de roques amb el martell de geòleg per buscar mineralitzacions. Totes les activitats han estat conduïdes pel professor de la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona Joan Carles Melgarejo, acompanyat del David i l’Ernest, dos estudiants de segon curs de grau, que ha explicat la importància històrica de la mineria en el desenvolupament econòmic i social de la regió, així com de la gestió adequada de l’extracció per minimitzar els impactes.

NeuroArt, treballs de l’alumnat

Aquesta setmana s’exposen a l’entrada del nostre Institut els treballs que l’alumnat de 3r d’ESO ha realitzat dintre del projecte NeuroArt. En aquesta iniciativa del professor de Biologia i Geologia Josep Benavent, i en coordinació amb la matèria d’Educació Visual i Plàstica, han elaborat representacions artístiques de diferents aspectes del sistema nerviós.

Nou coronavirus (2019-nCoV)

El 31 de desembre del 2019 es van comunicar a l’OMS diversos casos de pneumònia a Wuhan, una ciutat situada a la província xinesa de Hubei. Es tractava d’un virus diferent als coneguts, la qual cosa resulta preocupant perquè no sabem de quina manera els nous virus poden afectar les persones.

Una setmana més tard, el 7 de gener, les autoritats xineses van confirmar que havien identificat un nou coronavirus, una família de virus que causen el refredat comú i malalties com el MERS i la SARS. Aquest nou virus es va denominar, provisionalment, 2019-nCoV.

Des del moment en què va ser informada del brot, l’OMS ha estat treballant amb les autoritats xineses i amb experts de tot el món per obtenir més informació sobre el virus, els seus efectes sobre les persones infectades, el seu tractament i les mesures que poden adoptar els països per fer-hi front.

Tenint en compte que els coronavirus solen causar símptomes respiratoris, l’OMS ha emès recomanacions de protecció personal contra la infecció, així com per evitar el contagi d’altres persones.

També podeu consultar aquesta infografia de la pàgina Compound Interest:

“Robots” biològics

Un equip de científics ha aconseguit construir mil·limètrics “robots vius”, acoblats a partir de cèl·lules de granotes i que podrien servir per subministrar medicaments, netejar residus tòxics o recollir microplàstics en els oceans. La descripció d’aquests “biobots” (o “xenobots”, pel nom científic de la granota, del gènere Xenopus) es publica aquest dilluns en un article a la revista PNAS, liderat per científics de les universitats de Vermont i de Tufts, ambdues als Estats Units. La investigació es basa en dos tipus de cèl·lules de la granota d’ungles africana: cèl·lules contràctils de cor (amb capacitat de moure) i cèl·lules passives de la pell (no es mouen). Llegiu la notícia a La Vanguardia i El País.

Menys plàstics, més vida!

Menys plàstics, més vida! és el títol d’una exposició itinerant de l’Agència Catalana de l’Aigua que des d’ahir, i durant els propers deu dies, es troba a l’entrada del nostre Institut. Pretén conscienciar sobre la importància de gestionar de manera adequada els plàstics i reduir-ne l’ús, sobretot pel que fa als que s’acostumen a utilitzar només en una ocasió.

L’exposició posa de manifest que més del 90% dels productes i objectes que ens envolten actualment estan fets de plàstic, un material que té un cost de producció baix, una gran versatilitat i una resistència elevada. El revers de la moneda és també molt negatiu: la fabricació del plàstic comporta un ús massiu de recursos, en particular de derivats del petroli, per a un material que sovint s’utilitza d’una forma molt puntual, per exemple per dur la compra del mercat a casa. Immediatament es converteix en un residu que embruta el medi ambient, en particular els ecosistemes oceànics. A més, l’esmicolament del material genera els anomenats microplàstics, molt difícils de tractar.

Podeu consultar la informació dels plafons en aquest enllaç.