La cèl·lula. L’inici de la VIDA

VIDA2Visualitzarem el següent vídeo i anirem anotant aquelles estructures cel·lulars o cèl·lules que reconeguem. Després ho posarem en comú i repassarem els conceptes més importants de la cèl·lula. Després farem la rutina de HEADLINES. Si haguessis d’escriure un títol diferent per aquest vídeo quin utilitzaries? I una última qüestió, amb què compararies la cèl·lula? Quina metàfora o comparació se t’acut després de veure com funciona per dintre?

Ara veurem un vídeo sobre LA FECUNDACIÓ, en aquest vídeo hi veiem unes cèl·lules especialitzades: quines són? Per què diem què són especialitzades?

Cap al final del vídeo parla del material genètic. Saps a què es refereix? Que en saps del material genètic? Parla també de cromosomes….saps què són? Parla també del còdig genètic…què creus què és? Acabem fent també aquí la rutina del HEADLINES.

Un altre vídeo per veure el funcionament de l’interioir de la cèl·lula:

I un altre del grup OK GO, que fa pensar en el funcionament d’una cèl·lula:

 

 

Comitè Ambiental 2016-17

comitè ambietnal
Aquest curs el Comitè Ambiental hem estat treballant molt en les diferents sessions. Les accions que hem dut a terme són les següents:
– Assemblees periòdiques cada mes o mes i mig.
– Hem passat per les classes a recordar i revisar la recollida selectiva, la importància de l’ús dels envasos reutilitzables i els hem parlat del projecte mobilitza’t per la selva.
– Hem promogut les setmanes de la mobilitat sostenible.
– Hem fet eskamot verd a l’hora del pati i a les 5 de la tarda.
– Hem participat al fòrum de primària i al de secundària a Juneda presentant l’activitat: MOBILITZA’T PER TREMP
– Hem participat al Joc de la serp
– Hem participat a la setmana de la natura.
FELICITATS PER LA FEINA FETA COMITÈ AMBIENTAL 2016-17!!!
Aquí us deixem algunes fotos de les diferents accions:

 

William Harvey, Galè i Leonardo Da Vinci

WILLIAM HARVEY I GALÈ

TASCA 1: A partir d’aquest vídeo farem la rutina: Relacionar, ampliar, preguntar

Al vídeo parla sobre Galè. Saps qui era? N’havies sentit a parlar abans? Cercarem informació sobre Galè i també sobre William Harvey i compararem els seus estudis i teories sobre la circulació sanguínea.

TASCA 2: Ho farem amb la rutina de pensament: compara-i-contrasta

linksAquí tens uns quants enllaços que et poden ajudar a comparar aquests dos personatges:

William Harvey biografia

William Harvey i la circulació sanguínea

La circulació de Galè

Biografia de Galè

UN ALTRE PERSONATGE: LEONARDO DA VINCI!!

Leonardo Da Vinci ( 1452- 1519) fusiona art i ciència, art i anatomia. Vol entendre el cos humà i per això el dibuixa de manera més fidel possible. És un gran investigador a més d’artista. Estudia moltes ciències, especialment l’anatomia i concreta aquesta ciència amb dibuixos.

Hem parlat d‘anatomia amb Da Vinci i de fisiologia amb William Harley. Quina és la diferència entre totes dos?

Parla també al vídeo de Leonardo del delicte que suposa en aquell moment esquarterar cadàvers per estudiar l’anatomia. Però sense observació i experimentació no es poden fer teories, no es pot construir la ciència! D’això se’n diu el mètode científic. I aquest mètode necessita una sèrie de passos. Recordes quins són? En la pàgina següent  podem recordar-ho.

Parla també de quan pot començar a disseccionar cadàvers i de la importància de plasmar-ho en dibuixos per entendre millor el cos humà i convertir-se en el primer anatomista. Per tant podem deduir que la seva destresa per dibuixar amb tanta exactitud i bellesa l’organisme humà ajuda a la ciència a conèixer millor l’anatomia humana.

Aquí us deixo un enllaç on hi ha molta informació de Leonardo Da Vinci on també parla de la seva relació amb l’anatomia ( pàg. 13) i també ens parla del seu famós dibuix de Les proporcions de l’home.

cos-huma-leonardo

TASCA 3:

A partir de la informació d’aquests tres científics, fareu un mini mural comparatiu dels tres on hi ha d’haver: el nom, l’època en què van viure, d’on eren, una frase que els defineixi i un collage d’imatges sobre tot allò que van descobrir, dibuixar… a partir dels seus experiments.

TASCA 4:  Finalment, després de parlar de Harvey, Galè i Da Vinci acabarem fent un article on exposem tot això que hem vist, llegit i comentat per tal de recollir-ho en un text on exposem els descobriments d’aquests tres personatges i la importància de l’observació i l’experimentació per avançar en la ciència.

síntesis

Per tal de fer aquest article tindrem en compte les pautes següents:pauta-per-fer-article

Endavant:recopila i organitza la informació i ja pots començar a escriure. Ànims!

 

 

Setmana de la mobilitat sostenible: èxit total!

mobilitat-sostenibleÈxit total en l’acció d’Escola Verda  la SETMANA DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE !

EL col·legi Ma. Immaculada, la setmana del 17 al 21 d’octubre, vam organitzar la setmana de la mobilitat sostenible. Aquesta acció vam programar-la i dur-la a terme conjuntament amb l’Escola Valldeflors. Totes dos escoles som escoles verdes i teníem ganes de fer una acció conjunta que estès inclosa en els nostres plans d’acció i a la vegada tingués repercussió també a nivell de ciutadania, de tot el poble.

Vam reunir-nos amb l’ajuntament que ens va donar suport i vam tallar els carrers d’entrada a les dos escoles a l’hora de les entrades i sortides de l’alumnat i les famílies.

Vam habilitar també el pati de l’escola per a que l’alumnat pogués venir amb mitjans sostenibles com bicicleta o patinet.mobilitat-2

Abans d’aquesta setmana vam fer també altres activitats per acompanyar l’acció: enquestes a tot l’alumnat, gràfics i conclusions a partir de les enquestes, cartells per penjar a l’escola i a les botigues del poble, circular per informar a les famílies…

A més també vam fer difusió de la notícia en els mitjans locals com Pirineus TV i Pallars digital.

Gràcies a la col·laboració de totes les famílies aquesta acció ha tingut un èxit total ja que cada dia venien més alumnes en bicicleta i/o patinet i molts alumnes ens han demanat que ho tornem a repetir. Mentre meditem la proposta esperem que cada cop hi hagi més famílies que no utilitzin el cotxe per venir a l’escola i així entre tots podem fer de Tremp una ciutat més cívica, sostenible i saludable.

Gràcies a tots per participar!

fotografia

 

Aquí teniu l’album de fotos de l’acció.

 

Notícies als mitjans locals:

tv

Pirineus TV:

http://www.pirineustv.cat/2016/10/els-pallars-21-doctubre-2016-setmana-sostenible-a-les-escoles-de-tremp/

Pallars digital:

http://www.naciodigital.cat/pallarsdigital/noticia/6442/escoles/tremp/uneixen/mobilitat/sostenible

Vilaweb:

http://www.vilaweb.cat/noticies/les-escoles-de-tremp-celebren-la-setmana-de-la-mobilitat-sostenible-anant-a-peu-amb-bicicleta-o-patinet-als-centres/

ccma:

http://www.ccma.cat/324/les-escoles-de-tremp-celebren-la-setmana-de-la-mobilitat-sostenible-anant-a-peu-amb-bicicleta-o-patinet-als-centres/noticia/2754693/

 

 

 

 

 

Lemba i el seu afany de superació

Aquí us deixo un vídeo d’un del ximpanzès que tenim apadrinats i que malhauradament ha tingut una vida molt dura. Tot i així se n’ha sortit gràcies als seus cuidadors i al seu afany de superació, a les seves ganes de viure i al seu caràcter amable i valent.

Us deixo també aquí la història de Kauka que és un dels “nostres” ximpnazès.

Reunió amb l’ajuntament. Unim forces per tenir cura del Pinell

escola verda2El dijous 28 d’abril del 2016 l’alumnat de 3r d’ESO ens vam reunir amb regidores, regidors de l’ajuntament i alcalde per tal d’explicar-los-hi el nostre projecte d’Apadrinem el Pinell i fer-los propostes per tal de millorar els punts febles que hi hem detectat.

La reunió va fer molt profitosa perquè ens van explicar que ells també han engegat una campanya que és l’AMPOLLÓN encarada a la gent jove perquè siguin més cívics i no embrutin el Pinell. A més vam poder intercanviar impressions amb el tècnic de l’ajuntament degut als problemes ecològics que té aquest parc.

Els acords que vam prendre són els següents:

1- Concertar una visita de la regidora Laura Soriano al centre per tal d’explicar-nos més àmpliament en què consisteix la Campanya que ells duen a terme.

2- Fer una reunió amb el tècnic de l’ajuntament per tal d’explicar-nos més a fons els problemes que hi ha al Pinell amb els arbres que hi viuen, amb les replantacions…

3- Es van comprometre a difondre la nostra campanya, el nostre bloc i els nostres vídeos a través de la seva pàgina web.

4- Ens van comentar que hi havia la possibilitat de cercar un espai on fer una replantació d’arbres amb les escoles de Tremp.

 

V TROBADA CATALANA TINGUEM CURA DEL PLANETA (2015-16)

tinguem cura del plnetaEl dia 27 d’abril del 2016 4 representants de 3r d’ESO vam assistir a la V Trobada Catalana del projecte Tinguem Cura del Planeta on vam presentar l’acció:

APADRINEM EL PINELL!!

Els 4 alumnes participants van ser els següents: Francesc Vintró, Ramon Casas, Andrea Manica i Laia Resa.

Vam passar una jornada d’intercanvi d’accions d’escola verda, vam fer tallers relacionats amb la sostenibilitat i vam xerrar i compartir idees amb la nostra parella de centre de Manresa i vam tornar plens d’il·lusió en veure que hi havia molts més joves treballant cap al mateix objectiu: FER UN MÓN MÉS SOSTENIBLE, MILLOR.

Com diu el lema del projecte:  Si no és ara, quan?  Si no som nosaltres, qui?

 

Fòrum secundària Escoles Verdes. Lleida 2016.

Fòrum secundària pixlr

El dijous 21 d’abril del 2016 hem assistit al Fòrum d’Escoles Verdes de secundària a Lleida . L’alumnat representat que han gaudit d’aquesta activitat són: Arnau Buñol, Elena Badia, Mariona Casanovas i Lluna Iglesias.

 

Hem estat compartint l’espai amb els instituts de Lleida que també són Escola Verda i sobretot hem compartit ACCIONS que hem fet als centres.

Nosaltres hem exposat la nostra acció dintre del Pla d’Acció de reducció de materials relacionats amb el mòbil: MOBILITZA’T PER LA SELVA que ha tingut molt èxit i altres escoles ja s’han apuntat a fer-la!!

Hem agafat moltes idees d’altres escoles com: fer caisex niu per posar a l’hort o al pati de l’escola i poder estudiar els ocells, fer un concurs per tenir una mascota de l’escola Verda, millorar els nostre hort escolar, fer un panell d’escola verda més interactiu…

I el que ens hem emportat segur és:

NOVES IDEES           compartir         INTERCANVIAR        eNERGIA pOSITIVA

APRENENTATGES     MOLTES GANES DE CANVIAR EL MÓN!!!