BLOC 1:La Terra , un planeta habitat

QUÈ ÉS LA VIDA?

Visualitza el vídeo següent i mira de fer una definició del què és la vida.

 MÉS PREGUNTES?

  • Què tenen en comú tots els éssers vius?
  • Com es classifiquen?
  • Què és la biologia i per a què ens serveix?

Mira ara el vídeo en el que ens parla Jane Goodall també de VIDA…i pensa en un titular ( headlines). Si haguessis de posar-li un títol diferent del que té el vídeo…quin li posaries?

Per veure la vida per dintre necessitem microscopis. A la web següent pots veure algunes parts del nostre organisme: cèl·lules, teixits….

Web Gary Carlson

A partir dels vídeos, de la web on hem vist diferents preparacions i dels teus coneixements previs segurament ja tens una idea del què és la vida i de les seves característiques principals.

Aquí tens un bloc on estan detallats els continguts del què és un organisme viu, les característiques i com els classifiquem . També et dona informació sobre la cèl·lula.

Bloc ciències de la vida

Per diferenciar la cèl·lula eucariota de la procariota ho farem a partir del següent recurs.

LA BIODIVERSITAT

QUÈ US SUGGEREIXEN AQUESTES IMATGES? Quina paraula o paraules et vénen al cap quan les mires?

regnes1

 

 

biodiversitat 1

 

 

 

 

 

 

A partir d’elles podem parlar de diversitat i biodiversitat. Podem parlar de VIDA. 

“Parlar de vida és parlar, sobretot, de diversitat. Una de les particularitats que caracteritza més bé la Terra és l’extraordinària varietat d’éssers vius que exhibeix, , quals són presents, adaptats en forma d’espècies concretes, en tots els ambients, fins i tot en els més extrems, des del sòl antàrtic fins a les bullents surgències termals submarines, i des de les capes altes de la troposfera fins a diversos quilòmetres endins de l’escorça terrestre, un espai complex i dinàmic anomenat BIOSFERA. “( David Bueno . Història Natural dels Països catalans)

Recordem aquí les característiques que tenen en comú els éssers vius:

1- Estan formats per cèl·lules( unitats estructurals i funcionals)

2- Han de ser capaços de dur a terme les 3 funcions vitals: nutrició, relació i reproducció.

Però quan parlem de la Vida a la Terra hem de retrocedir molt endarrera.

cropped-interrogants-colors.jpg

Quant fa que hi ha vida a la Terra?

D’on procedim tota la diversitat d’espècies actuals, inclosa l’espècie humana?

Intentem respondre aquestes  preguntes en petit grup i posar-les en comú.

L’ARBRE DE LA VIDA

arbre fiolgeneticLa Terra va començar a formar-se fa més de 4600 milions d’anys i, en els seus inicis, no era un planeta massa acollidor . Sembla ser que totes les espècies actuals procedim, per evolució i diversificació, d’un mateix avantpassat comú, un organisme ancestral relativament semblant a un bacteri que va viure fa uns 3800-4000 milions d’anys, en el qual, en un llarg camí evolutiu curull de ramificacions de llinatges, de transformació i de formació de noves espècies i també d’extincions, ha generat la gran diversitat actual.  Unes ramificacions que es poden representar en l’arbre de la vida( o arbre filogenètic).

darwinFa molt temps que les persones ens esforcem a classificar la natura per poder-la comprendre millor. De fet CHARLES DARWIN (1802-1882) ja va incloure un arbre fiologenètic en la seua gran obra L’origen de les espècies, obra cabdal de la biologia moderna.

Un arbre filogenètic és la representació gràfica de la relació de parentiu biològic entre les espècies que comparteixen un ancestre comú.

Per exemple, aquest seria l’arbre filogenètic dels animals:

arbre animals

 

 

 

 

 

 

 

 

Podríem dir doncs que amb el pas del temps els éssers vius han anat patint modificacions per adaptar-se als canvis del medi ambient que han donat lloc a una gran diversitat de formes i espècies. Actualment coneixem gairebé dos milions d’espècies. Aquest procés d’adaptació és molt lent i l’anomenem evolució.

Classifiquem la gran diversitat d’éssers vius en cinc grans REGNES que alhora és divideixen en altres categories que també es subdivideixen en altres categories segons les semblances i característiques comunes. Actualment pren més importància la genètica com a criteri de classificació dels éssers vius.

L’estudi de la classificació dels éssers vius s’anomena taxonomia.

Aquí pots observar els cinc regnes  en els que classifiquem actualment els éssers vius.

I aquí tens aquests REGNES amb les característiques segons el número i tipus de cèl·lules:

Moneres : Bacteris i algues cianofícies. Són els únics organismes procariotes i són unicel·lulars.

Protoctists : Inclou els protozous que són unicel·lulars i les algues que poden ser unicel·lulars o pluricel·lulars. Tots són eucariotes.

Fongs : Inclou les Floridures, els llevats, els bolets i els líquens. Tots són pluricel·lulars excepte els llevats. Tots són eucariotes.

Vegetals : Inclou les molses, les falgueres i les angiospermes (plantes amb llavor). Són organismes pluricel·lulars.

Animals : Inclou els invertebrats com esponges, meduses, cucs, mol·luscs, Artròpodes i equinoderms i també els vertebrats com peixos, amfibis, rèptils, aus i mamífers. Són organismes pluricel·lulars.

I aquí tens un vídeo dels regnes amb exemples dels organismes que hi formen part.

Classificar un organisme segons el regne sembla bastant fàcil.

Per exemple, a quin regne creus que pertanyen els següents organismes?

cropped-primavera-1.jpg

 

cardenales

 

 

bacterisalga

 

 

 

 

 

bolet

 

 

 

 

 

VIRUS!!!!( en construcció)

Però saber concretament a quina espècie pertany ja és molt més complicat. Per això tenim les claus dicotòmiques.

CLAUS DICOTÒMIQUES

En aquest enllaç t’ho explica a partir de les formes geomètriques, que ja coneixes

I en aquest enllaç t’explica què són i et permet practicar.

biodiversitat títolLA PREUADA BIODIVERSITAT DEL NOSTRE PLANETA

Hem vist que hi han molts organismes que podem classificar en diferents regnes.

Però què és la biodiversitat? Recordes les primeres imatges que hem observat en aquesta pàgina? Torna a mirar-les i prova de definir aquest concepte.

Aquí tens una web d’ersilia.org que t’explica amb pèls i senyal què és la biodiversitat i altres aspectes sobre aquesta.

Per tal d’entendre millor aquest concepte i la seua importància navegarem per la web que us he proposat, ens farem unes preguntes sobre les quals acabarem escrivint un text i acabarem amb un treball grupal i pràctic, sobre el terreny( el Pinell) per tal de consolidar aprenentatges sobre el tema.

fitxa avaluarFarem un petit informe a partir de les següents qüestions:

1- Què és la biodiversitat?

2- Nosaltres ens centrarem en la biodiversitat d’espècies que hi ha en un ecosistema. A què fa referència aquesta biodiversitat?

3- Què creus que vol dir el que ens diu sobre la biodiversitat específica?:

” La biodiversitat específica dóna estabilitat a l’ecosistema. La varietat i abundància de les espècies acostuma a ser un clar indicador de la diversitat de condicions ambientals presents en una àrea determinada”.

4- A l’apartat de: per què és important la biodiversitat? hi ha unes preguntes que fan pensar sobre aquesta importància. Primerament mirarem de respondre-les i després en crearem de noves que tinguin el mateix objectiu.

5- En aquest mateix apartat també hi ha el següent paràgraf:ecosistema

” La biodiversitat és garantia de benestar i equilibri de la biosfera. Les espècies presents en un ecosistema es relacionen entre elles mitjançant multitud d’interaccions, com per exemple la depredació, la simbiosi o el parasitisme. Totes les espècies d’un ecosistema estan en equilibri dinàmic entre elles i amb el medi que les envolta, de manera que totes estan implicades en processos bàsics per al funcionament de la biosfera. Quan una espècie desapareix, es trenca un esglaó d’aquesta cadena afectant les espècies que interactuen directament o indirectament amb ella, i, en última instància, s’ocasiona una modificació de l’ecosistema sencer.”

5.1- Què volen dir els següents conceptes: depredació, parasitisme i simbiosi? Defineix-los i posa exemples d’organismes que siguin depredadors, paràsits i simbionts.

5.2- L’última part del paràgraf que està en negreta ens parla de com es modifica un ecosistema quan es trenca un esglaó de la cadena. De quina cadena parla? Està clar que aquesta afirmació és certa, justifica-la ( explica el perquè) i posa’n un exemple perquè es vegi més clar. Et deixo un recurs que et pot ajudar a justificar aquesta afirmació:

Què és la xarxa tròfica?

6- Segur que has sentit a dir que els humans provenim del mico…. Creus que és veritat aquesta afirmació? Fes una ullada a aquest arbre filogenètic abans de respondre:

Arbol_filogenetico homínids

6.1- El goril.la és de la mateixa espècie que el ximpanzé? I nosaltres, a quina espècie pertanyem? Què és una espècie? Com podem saber que dos individus pertanyen a la mateixa espècie? Per respondre aquestes últimes preguntes pots cercar la informació a internet.

6.2- Quantes espècies creus que hi ha al nostre planeta? Digues una xifra ( fes una hipòtesi) i després compara-la amb la informació de l’apartat com es mesura la biodiversitat de la web que estem consultant( has de buscar on hi ha la resposta dintre l’apartat).

6.3- Creus que estem bé de biodiversitat al nostre planeta? Observa aquests gràfics i en parlem:índex planeta vivo tropical

índex planeta viu gràfic

 

 

 

 

 

 

planeta_vivo índice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Llegirem la introducció a l’apartat: QUINA POT SER L’EVOLUCIÓ FUTURA DE LA BIODIVERSITAT?

7- A partir d’aquesta lectura respon: quines són les principals causes de la pèrdua de biodiversitat?

→Aprofitarem aquí per fer alguna activitat d’espècies invasores (destreses bàsiques).

vídeoReportatge La invasión silenciosa de El Escarabajo Verde  (sobre les espècies exòtiques).

Reportatge L’Ebre: invasors i envaïts de quequicom.

 

8- L’apartat final ( què podem fer per evitar que  la biodiversitat disminueixi) ens explica que cal protegir la natura per protegir també la biodiversitat. Però com pots fer-ho tu? Com podem fer-ho des de l’escola ( recorda que som escola verda)?planeta verd3

Començarem per mirar de fer la següent activitat a veure si has entès lo més bàsic:

Activitat d’actituds davant la biodiversitat

Aquí també us deixo un document que sobre la biodiversitat que us pot aportar més coneixements sobre el tema i donar idees sobre què pots fer tu per millorar la biodiversitat del planeta.

Després farem el treball de camp col·laboratiu sobre un espai que coneixem força bé però que encara podeu conèixer millor: EL PINELL.

Abans del treball farem una repassada dels vegetals amb aquesta presentació:

TREBALL DE CAMP COL·LABORATIU: EL PINELL VIST AMB ELS NOSTRES ULLScooperar4

A partir d’ara treballarem amb el nostre grup per fer el treball. Recordeu col·laborar el més equitativament possible, repartir-vos bé la feina i ser responsables de les tasques assignades.

Partirem d’unes preguntes que us plantejo i que haureu d’acabar responent al final del treball.

pregunta

 CREUS QUE ÉS UN ESPAI AMB MOLTA O POCA BIODIVERSITAT?

CREUS QUE N’HI PODRIA HAVER MÉS DE LA QUE HI HA? 

HI VIUEN ORGANISMES DE TOTS ELS REGNES?

QUINS BENEFICIS ENS APORTA TENIR AQUEST ESPAI VERD?

No pretenc que respongueu ara les preguntes sinó que al final de tot el treball a l’aula i del treball de camp les pugueu respondre.

aprenentatge

 

Aquí teniu el treball que haureu de fer:

EL PINELL VIST AMB ELS NOSTRES ULLS 16-17

EL PINELL VIST AMB ELS NOSTRES ULLS. Versió curta

Tres articles del bloc relacionats amb aquest treball:

Article de El Pinell vist amb els nostres ulls

Article Ajuntament i Col·legi col·laborem

Article: Estudiem la biodiversitat del Pinell ( maig 2015)