Sovint diem que les muntanyes estan plenes de pedres però no seria del tot correcte. Hauríem de dir que estan fetes de roques. Per entendre la història d’un paisatge és imprescindible distingir-les i conèixer-les.
Però què són les roques? Com podem definir-les?
Les roques són materials que constitueixen l’escorça terrestre i estan formades per dos o més minerals. Hi ha moltes classificacions de les roques però la més senzilla d’entendre és la que classifica les roques en:
⇒ROQUES ÍGNEES
⇒ROQUES SEDIMENTÀRIES
⇒ROQUES METAMÒRFIQUES
Aquí teniu diferents recursos d’on extreurem la informació per fer el nostre mapa conceptual propi sobre el tipus de roques.
Tipus de roques (web en castellà)
Però quan nosaltres trobem una roca sedimentària, com per exemple una argila, vol dir que aquella roca sempre ha estat una argila? I un granit, sempre ha estat un granit? Des de fa 4600m.a. que existeix la Terra?
→ Les roques es van transformant en altres tipus de roques mitjançant processos naturals que poden durar milions d’anys. Totes aquestes transformacions es relacionen entre elles mitjançant el cicle de les roques.
Per saber què són, quines i com distingir-les podem veure el següent enllaç què ens explica les diferents roques a partir del seu cicle:
Cicle de les roques i tipus de roques.
I aquí hi teniu un vídeo on GEA ens explica la formació de les roques.
TREBALLS I TASQUES per aprendre millor:
- CLASSIFIQUEM LES ROQUES: Primerament mirarem de classificar algunes roques a partir d’una clau dicotòmica : clau_dicotomica_gabions_definitiu Després per tal de conèixer millor les roques farem un treball cooperatiu en petits grups d’investigació: Classifiquem les roques
- INVESTIGUEM SOBRE LES ROQUES: Per revisar els continguts de 1r d’ESO farem la següent fitxa sobre alguna de les roques que tenim al laboratori. Triareu la que més us agradi i fareu aquesta fitxa que posteriorment comentarem:
NOM:
DESCRIPCIÓ:
TIPUS:
FORMACIÓ ( com s’ha originat aquella roca):
On la podem trobar en estat natural (a Catalunya):
APLICACIONS/ USOS (actualment)
Altres/Curiositats:
IMATGE ( dos: una al natural i una altra en la seua aplicació):
Un cop feta aquesta fitxa comentarem la següent qüestió:
Quins creieu què són els OBJECTIUS d’aquesta tasca? Què volem aconseguir?
Dos pistes en forma d’imatge:
Fixeu-vos que en aquesta activitat hem posat en pràctica diferents competències, dos de les més importants són:
La competència lingüística( descripció)
La competència tecnològica ( cerca i selecció d’informació concreta)
A més, en aquestes fitxes han aparegut conceptes ja vistos en el cicle de les roques que ens serviran per introduir els processos geològics externs.
En què es diferencien dels interns?
Per a què és important el seu estudi?
I els agents geològics externs, quins són?
Per a saber més coses sobre ells hem d’anar a la pàgina següent: