1.2-Com obtenim matèria i energia?

Una mica de lectura d’un bocí del llibre La evolución de Calpurnia Tate.calpurnia

“Centré mi atención en los pájaros. no sé porqué aquel año rondaban por ahí un montón de cardenales. Me hacía gracia Harry cuando decía que teníamos una buena cosecha de ellos, como si tuviéramos algo que ver con su número, cómo si nos hubiéramos trabajado esos cuerpos brillantes y alegres y los hubiéramos colocado en árboles a lo largo de nuestro camino de grava como adornos de Navidad. Pero como había tantos y la sequía había recortado su dieta habitualde semillas y bayas los machos se peleaban con furia para dominar cada almez. Encontré a un macho muerto y mutilado entre los matojos; fue una visión alarmante y triste. Después, una mañana una hembra vino a posarse en el respaldo de la silla de mimbre que había a mi lado , en el porche. Me quedé inmóvil,; si extendía la mano, podía tocarla con el dedo. Del pico albaricoque claro le colgaba un bulto de materia entre gris y marrón. Parecía un ratoncito muy pequeño, del tamaño de un dedal, muerto o moribundo. Cuando lo conté durante la cena, papa dijo:cardenales

– Calpurnia, los cardenales no comen ratones: viven de vegetales.

– Ya, bueno, yo sólo digo papá- contesté sin convicción, y luego me enfadé conmigo misma por no defender lo que había visto con mis propios ojos.”

1- Saps què mengen aquests ocells? Investiga-ho.

2- De fet mengin el què mengen està clar quina tipus de nutrició tenen, no? És heteròtrofa o autòtrofa? Per què?

3- Creus que pot ser que aquests ocells siguin herbívors i en algun moment determinat es mengin un ratolí? Quan pot passar això? I per què?

Ens ho explica molt detalladament Darwin al seu llibre L’origen de les espècies. justament al llibre de la Calpúrnia cada capítol comença amb una cita de Darwin.Aquí us en deixo un fragment relacionat amb les preguntes anteriors.

“Com que es produeixen més individus dels que poden sobreviure, ha d’haver-hi en cada cas una lluita per l’existència , sigui d’un individu amb un altre de la seva mateixa espècie o amb individus d’altres espècies(…).

DarwinVeient que indubtablement s’han presentat variacions útils per a l’ésser humà, ¿es pot dubtar que de la mateixa manera n’apareguin d’altres que siguin útils per als organismes vius, en la seva gran i complexa batalla per la vida, en el transcurs de les generacions? Si això passa, ¿podem dubtar, recordant que neixen molts més individus dels que poden sobreviure, que els individus que presenten més avantatges, per petits que siguin, respecte d’altres, tindran més probabilitats de sobreviure i reproduir la seva espècie? I, al contrari, podem estar segurs que tota la variació perjudicial, per poc que ho sigui, serà rigorosament  eliminada. Aquesta conservació de les diferències i les variacions favorables dels individus i la destrucció de les que són perjudicials és el que jo he anomenat selecció natural”.

És evident doncs qualsevol individu i també qualsevol espècie farà els possibles per sobreviure però només ho podran fer els més ben adaptats, aquells que tinguin una variació que els afavoreixi.

nutrició ( fruita)Però centrem-nos en el tema i mirem de contestar la pregunta de l’inici: COM OBTENIM MATÈRIA I ENERGIA?

  • Com transformem els aliments en matèria i energia? Parla a classe de tot el que t’imagines que passa des que menges un plat de macarrons fins que aquest es transforma en energia i matèria. I intenta esbrinar també què es en realitat aquesta matèria en la què es transforma, i com utilitzem l’energia que hem aconseguit.
  • Com ho fa, per exemple, l’ocell que observava la Calpúrnia? Imaginem-nos per un moment que si, que s’estava menjant un ratolí. Què passa dintre el cos de l’ocell amb aquest ratolí? El ratolí és l’aliment però hem de convertir-lo en nutrients. Aquest pas el farem gràcies al procés de digestió, després vindrà l’absorció i finalment la defecació.

Estem parlant per tant de la NUTRICIÓ que és el què ens disposem a estudiar en aquesta unitat.

Començarem amb unes activitats de preavaluació a veure què sabe sobre aquest tema.

Més activitats d’avaluació inicial sobre la nutrició autòtrofa i l’heteròtrofa.

NUTRICIÓ COMPLETALA FUNCIÓ DE NUTRICIÓ

És el conjunt de processos necessaris per captar la matèria i energia, necessària per a que l’organisme creixi, mantingui les seves estructures i desenvolupi totes les seves activitats.   

 La funció de nutrició inclou diversos processos: la captació de nutrients, la seva transformació, la seva distribució a totes les cèl·lules i l’eliminació de substàncies de rebuig que es produeixen com resultat de l’ús que es fa dels nutrients en les cèl·lules. Això és comú a animals i vegetals. Per a això el cos de l’ésser viu té òrgans i aparells especialitzats en la realització d’aquestes tasques.

Recorda que hi han dos tipus de nutrició: l’autòtrofa, que la duen a terme aquells organismes capaços de fabricar-se la seua pròpia matèria i que només la poden fer els organismes fotosintètics i l’heteròtrofa que la duen a terme els organismes que no poden fabricar el seu propi aliment sinó que l’han d’obtenir del medi que ens envolta.

En aquesta unitat estudiarem aquesta última: la nutrició heteròtrofa.

És la nutrició en la que es capta matèria orgànica. En la naturalesa aquesta matèria només es troba en els éssers vius, per tan alimentar-se de matèria orgànica vol dir alimentar-se d’altres organismes, ja siguin vius o morts.

LA NUTRICIÓ DELS ANIMALSgoril·la menjant

La funció de nutrició en els animals es porta a terme gràcies al treball conjunt de quatre aparells amb funcions ben específiques:l’aparell digestiu, l’aparell circulatori, l’aparell respiratori i l’aparell excretor.

En el procés de nutrició l’aparell digestiu relaitza totes les funcions encaminades a la captura, ingestió, digestió,absorció i expulsió dels residus no absorvits.

Però tots els organismes han de solventar el problema del transport de substàncies a totes les seues cèl·lules. L’aparell circulatori és el mecanisme de transport, és a dir, l’encarregat de dur tan els materials nutritius des de l’aparell digestiu fins a les cèl·lules com del transport de l’oxigen des de les estructures respiratòries fins a les cèl·lules. També és l’encarregat d’emportar-se els materials residuals de les cèl·lules que han de ser expulsats a l’exterior. També pot transportar elements del sistema immunològic ( de defensa).respiració cel·lular

Els animals utilitzen els nutrients per obtenir energia. Els nutrients reaccionen amb l’oxigen i es transformen en CO2, aigua i energia a l’interior de les mitocòndries de les cèl·lules en un procès anomenat respiració cel·lular.

Per poder fer la respiració els animals necessiten obtenir oxigen i introduir-lo dins el seu organisme de la mateixa manera que també necessiten expulsar el diòxid de carboni. Aquests processos els duen a terme mitjançant l’aparell respiratori.

Com a resultat del metabolisme cel·lular els animals obtenen energia i poden fabricar la seua pròpia matèria orgànica. Però també apareixen substàncies de rebuig que han de ser expulsades de l’organisme ( diòxid de carboni, àcid úric, urea…) perquè si no podrien esdevenir tòxiques. L’eliminació d’aquestes substàncies s’anomena excressió i es fa a travès de l‘aparell excretor.

aparell digestiu zebra

 

Tots aquests aparells són molt diferents depenent del tipus d’animal. Poden ser molt simples o molt complexos.

 

Per tal de conèixer-los més a fons farem la tasca següent:aprenentatge

En grups de tres haureu d’investigar com són els quatre aparells d’un d’aquests animals i presentar-ho a la resta de companys ( amb un power). Heu d’entendre molt bé la part que us toqui explicar perquè fareu de mestres dels vostres companys i finalment haureu de fer 4 preguntes bàsiques ( les haureu de posar també a la última diapositiva) del què heu explicat per veure si els vostres companys han estat escoltant. Heu de parlar primerament dels diferents tipus d’aparells ( digestiu, circulatori, respiratori i excretor) que poden tenir els animals i després centrar-vos en el del vostre animal. També heu de començat la presentació amb una introducció explicant quatre coses del vostre animal i acabar amb una conclusió( en què consisteix la nutrició, què heu après, què us ha sorprès…). Podeu posar-hi 12 diapos com a molt i la presentació haurà de ser de 6 a 8 min ( 10 màxim).

A aquells que us toqui un animal molt senzill podeu explicar també curiositats d’aquell animal per completar la presentació.

Aquí et deixo una presentació d’exemple perquè la prengueu de model de com ho heu de fer:

La Nutrició

Els animals que treballarem són: esponges, cuc de terra, llagosta, peix espasa, granota, lleó.

Aquí us deixo els recursos que podeu utilitzar per a trobar la informació:

Presentació molt completa sobre la nutrició dels animals.

Aparell digestiu dels animals.

Aparell circulatori dels animals.

Aparell respiratori dels animals.

Aparell excretor dels animals.

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *